, niedziela 4 grudnia 2022
"Następny przystanek ul. Katowicka" - czyli jak działa system głosowy w autobusach
Pierwszy system zapowiedzi głosowych w cieszyńskich autobusach został założony w 2005 r. – pilotażowo w 10 autobusach i były to zapowiedzi tylko wewnątrz autobusu.  fot: arch. GC



Dodaj do Facebook

"Następny przystanek ul. Katowicka" - czyli jak działa system głosowy w autobusach

UM
System głosowy w komunikacji miejskiej działa zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz pojazdów. Jego zadaniem jest ułatwić pasażerom wysiadanie na odpowiednim przystanku. Jest to pomocne szczególnie dla dzieci, osób starszych, niepełnosprawnych ale przede wszystkim ułatwia podróżowanie osobom niedowidzącym i niewidomym. Urządzenia głosowe niestety czasem zawodzą. Jeśli więc jesteś pasażerem, który ma zastrzeżenia co do poprawności jego działania zgłoś to kierowcy lub poinformuj zarząd ZGK.

Pierwszy system zapowiedzi głosowych w cieszyńskich autobusach został założony w 2005 r. – pilotażowo w 10 autobusach i były to zapowiedzi tylko wewnątrz autobusu.
W 2018 r. system został wymieniony na zupełnie nowe urządzenia i zamontowany we wszystkich autobusach. Informacja wygłaszana jest wewnątrz i na zewnątrz autobusu. Zewnętrzna informacja jest wygłaszana po zatrzymaniu się autobusu na przystanku – podawany jest nr linii i kierunek. Natomiast informacja wewnętrzna jest bardziej rozbudowana:

  • Po rozpoczęciu kursu zapowiadany jest nr linii i kierunek,
  • Po ruszeniu z przystanku (wyjechaniu z jego strefy – ok 50 do 100 metrów) zapowiadany jest kolejny przystanek,
  • Po wjechaniu w strefę kolejnego przystanku (również ok 50 do 100 metrów) zapowiadany jest przystanek na którym zatrzymuje się autobus.
    System działa autonomicznie tzn. bezobsługowo. Przystanki i ich strefy są lokalizowane wg pozycji GPS i przejechanej drogi od poprzedniego przystanku w przypadku gdyby nie było zasięgu GPS. W przypadku nie zatrzymania się autobusu na danym przystanku nic się nie dzieje, ponieważ system zalicza ten przystanek po wyjechaniu z jego strefy. Komunikaty są nagrane syntezatorem mowy „Iwona”, więc wszystkie brzmią tak samo i są jednakowej głośności.
    - Jedynym problemem z jakim się borykamy, to ustawienie żądanego poziomu głośności w zależności od typu autobusu. Poziom głośności jest ustawiony na stałe i kierowca podczas jazdy nie może go regulować. Zdarzają się pewnie sytuacje, że w autobusie jadącym z niewielką ilością pasażerów na prostym odcinku drogi głośność jest wystarczająca, a w tym samym autobusie jadącym pod górę (gdy silnik pracuje na wyższych obrotach) i jest dużo pasażerów – komunikaty mogą być słabo lub w ogóle niesłyszalne. Wpływ na to ma również ilość i jakość głośników w danym autobusie. Na przykładzie nowych autobusów jest to mocno odczuwalne szczególnie w przypadku głośników zewnętrznych, które mają swoje specjalne miejsce z boku autobusu i na etapie produkcji są już przygotowane specjalne otwory, przez które dźwięk się łatwiej wydobywa i jest bardziej wyraźny, a dodatkowo są dużo cichsze od tych bardziej wysłużonych - mówi Mariusz Klajsek Kierownik Działu Komunikacji Miejskiej

    Nie oznacza to, że wszystko działa sprawnie, a brak odpowiedniej informacji głosowej jest utrudnieniem szczególnie dla pasażerów z dysfunkcją wzroku.

    Jesteśmy świadomi i odpowiedzialni za to, aby system zapowiedzi działał poprawnie i służył tym, którzy go potrzebują. Po interwencji mieszkanki Cieszyna zrobiliśmy przegląd wszystkich autobusów i znaleźliśmy tylko jedna usterkę – w jednym autobusie nie działał głośnik zewnętrzny. Zdajemy sobie sprawę, że to co działa poprawnie na zajezdni nie koniecznie poprawnie zadziała podczas realizacji kursu (może się coś zawiesić, wyłączyć itd.). Dlatego, aby tego typu usterki wyeliminować i naprawić, to potrzebujemy informacji od pasażerów, bo kierowca nie zawsze jest w stanie to wychwycić. Jeżeli jest problem podczas obsługi kursu, prosimy o poinformowanie o tym kierowcy, a on zgodnie z procedurami przekaże to dalej. Na chwilę obecną system i urządzenia są jeszcze na gwarancji więc możemy wymóc na dostawcy ich bezpłatną naprawę.
    Wszystkie informacje jakie pozyskamy o problemach pomogą nam udoskonalić system tak, aby spełniał swoją funkcję, bo taki był cel jego zakupu. Przykładem może być tutaj system biletu elektronicznego, który był wdrażany razem z systemem zapowiedzi. Na początku mieliśmy sporo skarg pasażerów, dotyczących nieprawidłowości, bo każdemu, któremu za dużo pobrało z konta, albo dostał „mandat” od razu nas informował. Po jakimś czasie wszystkie te usterki zostały naprawione i dzisiaj nie mamy już z nim praktycznie żadnych problemów
    - podsumowuje Mariusz Klajsek.

  • Komentarze: (0)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
    Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

    Dodaj komentarz

    Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
    • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
    • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
    • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

    Więcej informacji na temat formatowania

    Image CAPTCHA
    Wpisz znaki widoczne na obrazku.
    reklama
    reklama