"Następny przystanek ul. Katowicka" - czyli jak działa system głosowy w autobusachPierwszy system zapowiedzi głosowych w cieszyńskich autobusach został założony w 2005 r. – pilotażowo w 10 autobusach i były to zapowiedzi tylko wewnątrz autobusu. System działa autonomicznie tzn. bezobsługowo. Przystanki i ich strefy są lokalizowane wg pozycji GPS i przejechanej drogi od poprzedniego przystanku w przypadku gdyby nie było zasięgu GPS. W przypadku nie zatrzymania się autobusu na danym przystanku nic się nie dzieje, ponieważ system zalicza ten przystanek po wyjechaniu z jego strefy. Komunikaty są nagrane syntezatorem mowy „Iwona”, więc wszystkie brzmią tak samo i są jednakowej głośności. - Jedynym problemem z jakim się borykamy, to ustawienie żądanego poziomu głośności w zależności od typu autobusu. Poziom głośności jest ustawiony na stałe i kierowca podczas jazdy nie może go regulować. Zdarzają się pewnie sytuacje, że w autobusie jadącym z niewielką ilością pasażerów na prostym odcinku drogi głośność jest wystarczająca, a w tym samym autobusie jadącym pod górę (gdy silnik pracuje na wyższych obrotach) i jest dużo pasażerów – komunikaty mogą być słabo lub w ogóle niesłyszalne. Wpływ na to ma również ilość i jakość głośników w danym autobusie. Na przykładzie nowych autobusów jest to mocno odczuwalne szczególnie w przypadku głośników zewnętrznych, które mają swoje specjalne miejsce z boku autobusu i na etapie produkcji są już przygotowane specjalne otwory, przez które dźwięk się łatwiej wydobywa i jest bardziej wyraźny, a dodatkowo są dużo cichsze od tych bardziej wysłużonych - mówi Mariusz Klajsek Kierownik Działu Komunikacji Miejskiej Nie oznacza to, że wszystko działa sprawnie, a brak odpowiedniej informacji głosowej jest utrudnieniem szczególnie dla pasażerów z dysfunkcją wzroku. Jesteśmy świadomi i odpowiedzialni za to, aby system zapowiedzi działał poprawnie i służył tym, którzy go potrzebują. Po interwencji mieszkanki Cieszyna zrobiliśmy przegląd wszystkich autobusów i znaleźliśmy tylko jedna usterkę – w jednym autobusie nie działał głośnik zewnętrzny. Zdajemy sobie sprawę, że to co działa poprawnie na zajezdni nie koniecznie poprawnie zadziała podczas realizacji kursu (może się coś zawiesić, wyłączyć itd.). Dlatego, aby tego typu usterki wyeliminować i naprawić, to potrzebujemy informacji od pasażerów, bo kierowca nie zawsze jest w stanie to wychwycić. Jeżeli jest problem podczas obsługi kursu, prosimy o poinformowanie o tym kierowcy, a on zgodnie z procedurami przekaże to dalej. Na chwilę obecną system i urządzenia są jeszcze na gwarancji więc możemy wymóc na dostawcy ich bezpłatną naprawę.
|
reklama
|
Dodaj komentarz