, czwartek 30 maja 2024
Coraz chętniej korzystamy z porad rzecznika praw konsumenta. "Chcemy zareklamować zakup psa"
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Cieszynie przyjmuje konsumentów w swoim biurze znajdującym się na czwartym piętrze Starostwa Powiatowego w pokoju 311. fot: Maciej Kłek



Dodaj do Facebook

Coraz chętniej korzystamy z porad rzecznika praw konsumenta. "Chcemy zareklamować zakup psa"

JAKUB MARCJASZ
Blisko 1,5 tys. porad prawnych udzielił Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Cieszynie w 2012 roku. Z jakimi problemami najczęściej zwracają się niego mieszkańcy powiatu cieszyńskiego?

Podstawowym zadaniem rzecznika konsumentów jest zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów. W miniony roku biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Cieszynie udzieliło łącznie 1422 porady prawne. Większość z nich to porady i informacje udzielane telefonicznie bądź ustnie bezpośrednio w biurze. Od kilku lat rośnie jednak liczba pisemnych porad prawnych oraz wystąpień w sprawach konsumenckich. W minionym roku było ich aż 406 (dla porównania w 2011 roku 345, a 2010 roku - 295). - Coraz więcej jest spraw pisemnych oznacza, że świadomość wzrasta, ponieważ konsumenci wiedzą, że nie tylko mogą przyjść czy zadzwonić prosząc o poradę, ale i złożyć wniosek i poprosić o konkretne działanie w ich sprawie. Świadomość konsumencka jest coraz większa. Konsumencie są coraz bardziej wyedukowani, wiedzą czego mogą oczekiwać - mówi Klaudia Bohucka, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Cieszynie.

Problematyka spraw konsumenckich jest szeroka. Podobnie jak w latach ubiegłych rzecznik praw konsumenckich najczęściej zajmował się sprawami dotyczący zakupionych rzeczy i odrzuconych przez sprzedawców reklamacji lub niedotrzymanie gwarantów określonych w kartach gwarancyjnych. - Nierzadko w takich sprawach konsumenci nie tylko kwestionują zasadność odrzucenia ich reklamacji, ale także przewlekłość toczącego się postępowania reklamacyjnego, ignorancję i bezczynność sprzedawców, gwarantów bądź ich serwisów - zauważa rzecznik.

Coraz więcej spraw dotyczy sprzedaży na odległość (np. prowadzonej przez sklepy internetowe) oraz poza lokalem (np. podczas sprzedaży bezpośredniej prowadzonej w trakcie prezentacji towarów), których ilość w ostatnim roku znacznie wzrosła w porównaniu do poprzednich lat. Dalej duża ilość spraw ma związek z zawartymi umowami z bankami, ubezpieczycielami, zmianą operatora telekomunikacyjnego, czy niedotrzymanie warunków umowy przez organizatorów turystyki.

Czasem jednak rzecznik praw konsumenta spotyka się ze sprawami niecodziennymi. - Ostatnio do biura przyszli konsumenci, którzy dopytywali o możliwość reklamacji rasowego psa z rodowodem, który okazało się, że ma wrodzoną wadę i czeka go operacja. Przepisy nie regulują takiej sytuacji. Mówią o wymianie lub naprawie. W przypadku towaru jest to oczywiste, ale w przypadku zwierzęcia trudniejsze. Właściciele nie chcą wymienić psa, bo już się z nim zżyli, może nastąpić naprawa poprzez wyleczenie, ale konsumenci obawiają się, że leczenie będzie żadne - opowiada Bohucka, która dodaje, że właśnie to ostatnie rozwiązanie mimo wszystko zalecała.

Spośród 406 wydanych przez rzecznika praw konsumenta pisemnych porad prawnych oraz wystąpień w sprawach konsumenckich 231 zakończyło się pozytywnie, 157 negatywnie, a 18 jest w toku. - Może jest to frazes, ale czytajmy umowy, bo wiele problemów jest efektem tego, że czegoś nie doczytaliśmy. Brak świadomości w tym wypadku jest duży. Co prawda te osoby próbują później coś robić, ale czasami jest to już niemożliwe. Więc zamiast chodzić do rzecznika praw konsumenta lepiej wcześniej się zapoznać z tym, co chce się podpisać, a później decydować o zakupie. W wielu przypadkach może uchronić nas to od niepotrzebnych problemów - radzi Powiatowy Rzecznik Praw Konsumentów.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Cieszynie przyjmuje konsumentów w swoim biurze znajdującym się na czwartym piętrze Starostwa Powiatowego w pokoju 311. Szczegóły dotyczące urzędowania można znaleźć tutaj.

Komentarze: (0)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama