Coraz chętniej korzystamy z porad rzecznika praw konsumenta. "Chcemy zareklamować zakup psa"Podstawowym zadaniem rzecznika konsumentów jest zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów. W miniony roku biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Cieszynie udzieliło łącznie 1422 porady prawne. Większość z nich to porady i informacje udzielane telefonicznie bądź ustnie bezpośrednio w biurze. Od kilku lat rośnie jednak liczba pisemnych porad prawnych oraz wystąpień w sprawach konsumenckich. W minionym roku było ich aż 406 (dla porównania w 2011 roku 345, a 2010 roku - 295). - Coraz więcej jest spraw pisemnych oznacza, że świadomość wzrasta, ponieważ konsumenci wiedzą, że nie tylko mogą przyjść czy zadzwonić prosząc o poradę, ale i złożyć wniosek i poprosić o konkretne działanie w ich sprawie. Świadomość konsumencka jest coraz większa. Konsumencie są coraz bardziej wyedukowani, wiedzą czego mogą oczekiwać - mówi Klaudia Bohucka, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Cieszynie. Problematyka spraw konsumenckich jest szeroka. Podobnie jak w latach ubiegłych rzecznik praw konsumenckich najczęściej zajmował się sprawami dotyczący zakupionych rzeczy i odrzuconych przez sprzedawców reklamacji lub niedotrzymanie gwarantów określonych w kartach gwarancyjnych. - Nierzadko w takich sprawach konsumenci nie tylko kwestionują zasadność odrzucenia ich reklamacji, ale także przewlekłość toczącego się postępowania reklamacyjnego, ignorancję i bezczynność sprzedawców, gwarantów bądź ich serwisów - zauważa rzecznik. Coraz więcej spraw dotyczy sprzedaży na odległość (np. prowadzonej przez sklepy internetowe) oraz poza lokalem (np. podczas sprzedaży bezpośredniej prowadzonej w trakcie prezentacji towarów), których ilość w ostatnim roku znacznie wzrosła w porównaniu do poprzednich lat. Dalej duża ilość spraw ma związek z zawartymi umowami z bankami, ubezpieczycielami, zmianą operatora telekomunikacyjnego, czy niedotrzymanie warunków umowy przez organizatorów turystyki. Czasem jednak rzecznik praw konsumenta spotyka się ze sprawami niecodziennymi. - Ostatnio do biura przyszli konsumenci, którzy dopytywali o możliwość reklamacji rasowego psa z rodowodem, który okazało się, że ma wrodzoną wadę i czeka go operacja. Przepisy nie regulują takiej sytuacji. Mówią o wymianie lub naprawie. W przypadku towaru jest to oczywiste, ale w przypadku zwierzęcia trudniejsze. Właściciele nie chcą wymienić psa, bo już się z nim zżyli, może nastąpić naprawa poprzez wyleczenie, ale konsumenci obawiają się, że leczenie będzie żadne - opowiada Bohucka, która dodaje, że właśnie to ostatnie rozwiązanie mimo wszystko zalecała. Spośród 406 wydanych przez rzecznika praw konsumenta pisemnych porad prawnych oraz wystąpień w sprawach konsumenckich 231 zakończyło się pozytywnie, 157 negatywnie, a 18 jest w toku. - Może jest to frazes, ale czytajmy umowy, bo wiele problemów jest efektem tego, że czegoś nie doczytaliśmy. Brak świadomości w tym wypadku jest duży. Co prawda te osoby próbują później coś robić, ale czasami jest to już niemożliwe. Więc zamiast chodzić do rzecznika praw konsumenta lepiej wcześniej się zapoznać z tym, co chce się podpisać, a później decydować o zakupie. W wielu przypadkach może uchronić nas to od niepotrzebnych problemów - radzi Powiatowy Rzecznik Praw Konsumentów. Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Cieszynie przyjmuje konsumentów w swoim biurze znajdującym się na czwartym piętrze Starostwa Powiatowego w pokoju 311. Szczegóły dotyczące urzędowania można znaleźć tutaj.
|
reklama
|
Dodaj komentarz