"To jest tak, jakbyśmy przenieśli się w przyszłość" - mówili pasażerowie EN76 - "Elf"- Czysty, porządny, funkcjonalny, ciepły, cichy i wygodny pociąg nareszcie zawitał do Cieszyna. On jest takim znakiem, że minął XX wiek, że teraz jest czas na nowości - komentowała Regina Nowosadzka, mieszkanka Cieszyna. "Elf" to niskopojemny szynobus przystosowany do obsługi rynku przewozów pasażerskich w ruchu aglomeracyjnym, regionalnym oraz międzyregionalnym. W wersji bazowej może poruszać się z prędkością eksploatacyjną 160km/h. - Koszt cztero-wagonowego "Elfa" wynosi ok. 24 mln złotych. Przy 75% wsparciu Unii Europejskiej Cieszyn jest w stanie zakupić taki sprzęt. Dla miasta idealnym rozwiązaniem byłby dwu wagonowy szynobus, wtedy koszty zakupu byłyby jeszcze mniejsze - mówił Przemysław Szczepanek z Cieszyńskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei. Spora grupa gapiów z niecierpliwością wyczekiwała przyjazdu szynobusu. "Elf" przyjechał z Katowic ok. 11.30. Cieszyński dworzec z pewnością nie pamięta już czasów, kiedy tylu podróżujących wysiadło na raz z jednego tylko pociągu. - To niesamowite, że w Cieszynie nie jeżdżą jeszcze takie pociągi. Wszyscy widzą jak wygląda ten pociąg obok? Pewnie jeszcze dużo czasu minie, nim przesiądziemy się na stałe do "Elfa" - komentowała Anna Nowok, przyjezdna ze Skoczowa. - To tak jakby do Cieszyna po raz pierwszy wjechał pociąg, nutka sentymentu w wielu z nas odżyła, bo dawniej te pociągi kursowały znacznie częściej - dodała Barbara Parchańska, mieszkanka Cieszyna. Nie od dziś wiadomo, że cieszyński dworzec kolejowy nie jest w najlepszym stanie. Bardzo mocno okrojony rozkład jazdy nie sprzyja rozwojowi tego środka komunikacji. Na peronie rzadko kiedy, o ile w ogóle, można spotkać jakiegokolwiek podróżującego. - Ostatnim razem jechałem pociągiem do Krakowa. To było jeszcze w okresie studiów. Na tutejszych odcinkach, zwłaszcza kiedy trzeba było dojechać do Bielska, łatwiejszym rozwiązaniem była jazda samochodem. Gdybym wiedział, że jazda do Bielska zajmie mi nie 1,5 godziny a 45 minut nie wahałbym się ani chwili i skorzystał z kolejowego połączenia- wspominał Mieczysław Szczurek, burmistrz Cieszyna. Chociaż niedzielne wydarzenie miało charakter typowo promocyjny to jednak jest szansa na to, by kolej w Cieszynie wróciła do swoich lat świetności. - Walczymy o przywrócenie połączenia z Bielskiem. Jeżeli rozkład jazdy ułoży się w ten sposób, że na linii, naprzemiennie będą jeździły dwa szynobusy, to mogą się one spokojnie mijać w Pogórzu, albo w Skoczowie. W tym przypadku czas jazdy wyniósłby góra 1 godzinę do Bielska, przy wyremontowaniu torów, umożliwiających podróż z prędkością do 80 km/h - komentował Szczepanek. - Na chwilę obecną mamy 1200 podpisów pod petycją o przywrócenie takiego połączenia. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem w 2014 roku jesteśmy w stanie jeździć do Bielska szynobusem. Wszystko zależy od chęci ludzi - wyjaśnia Damian Kazimierczak, prezes CSMK. Podpisy pod petycją można składać na stronie www.csmk.pl, albo w Cieszyńskiej Informacji Turystycznej.
|
reklama
|
Owszem Elfa szynobusem nazwać nie można, jednak jego dwuwagonowa odmiana dla woj świętokrzyskiego jest tak często POTOCZNIE nazywana. Jeżeli ktoś chce poprzeć akcję remontu dworca w Cieszynie oraz linii do Bielska Białej może to zrobić na stronie www.csmk.pl lub popisać petycję w Informacji Turystycznej na cieszyńskim rynku.
a może "niskointeligientny" :D:D
CKM Cieszyńska Kolej Miejska /nazwa zastrzeżona przez pomysłodawców/ jednostka szynowa poruszająca się wahadłowo po istniejącym torze kolejowym z Czeskiego Cieszyna przez Masarykove Sady, most na Olzie ,Małą Łąkę, do stacji Mnisztwo i z powrotem. Proponowane przystanki: Sibice-Tesco, Cieszyn Zachodni, Masarykove Sady, Mała Łąka, Browar, Cieszyn Bobrówka, Cieszyn Lidl, Cieszyn Eurospar, Mnisztwo. Całość była by czymś pośrednim pomiędzy koleją a tramwajem / do którego mamy wielki sentyment ale bądźmy realistami- przez śródmieście już nigdy nie pojedzie/
Niskopojemny??? a może niskopienny??? :) oj Pani Basiu .... a może niskpodłogowy?? hm??
Od kiedy ELF jest szynobusem niskopojemnym?Jest to normalny Elektryczny Zespół Trakcyjny (EZT),który posiada 200 miejsc siedzących, czyli o 20 więcej od EN57.
TO NIE JEST SZYNOBUS!!!!!!! KTO WIECEJ MERYTORYZMU!!!!!!!!!!!
Podpis drugiego zdjęcia woła o pomstę do nieba...
Dodaj komentarz