, poniedziałek 13 maja 2024
Powiat: Zmiana w letnim i zimowym utrzymaniu dróg wojewódzkich
Trwa przetarg na letnie i zimowe utrzymanie dróg wojewódzkich na terenie powiatu cieszyńskiego. fot: Maciej Kłek



Dodaj do Facebook

Powiat: Zmiana w letnim i zimowym utrzymaniu dróg wojewódzkich

KATARZYNA KOCZWARA
Powiat cieszyński jako jeden z dwóch na terenie województwa nie przedłużył porozumienia z zarządem województwa śląskiego na letnie i zimowe utrzymanie dróg wojewódzkich na swoim terenie. Trwa przetarg mający wyłonić nowego wykonawcę tych usług dla Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.

Na kontynuację porozumienia, z grona powiatów współpracujących w tej dziedzinie, nie zdecydowały się władze powiatu cieszyńskiego i żywieckiego. - Zapisy ustawy o drogach publicznych dotyczące przekazywania zarządzania drogami między zarządcami znajdywały logiczne uzasadnienie w zakresie dróg wojewódzkich w sytuacji, która miała miejsce np. w latach 80 ubiegłego stulecia. Wtedy zarządcy przejmujący zarządzanie, dysponowali kompletnym zapleczem kadrowo-sprzętowym do prowadzenia prac z zakresu bieżącego utrzymania, a niejednokrotnie remontów i niewielkich robót inwestycyjnych. Obecnie większość tego rodzaju prac wykonywanych jest systemem zleconym. To powoduje, że zarządca pełni głównie funkcję nadzorującą. Nie ma znaczenia, czy zadanie letniego i zimowego utrzymania zleca Powiatowy Zarząd Dróg czy Zarząd Dróg Wojewódzkich skoro wykonawcą jest firma wyłoniona w przetargu - wyjaśnia starosta Jerzy Nogowczyk i dodaje: - Kolejnym punktem dyskusyjnym okazało się zaproponowanie jednolitego wzoru porozumienia na letnie i zimowe utrzymanie dróg wojewódzkich wszystkim powiatom. Rozumiem, że dzięki temu wszystkie powiaty są traktowane wg tych samych zasad, niemniej utrzymywanie dróg na terenach górskich jest trudniejsze i wymaga większego zaangażowania czasu i środków.

Nim odrzucono projekt nowego porozumienia, był on analizowany i negocjowany. Kompromisu nie udało się wypracować. - Dyskutowaliśmy nad uszczegółowieniem zapisów dotyczących zimowego utrzymania dróg wojewódzkich. W projekcie nowego porozumienia pojawiły się pewne, trudne do realizacji uregulowania dotyczące reagowania w sytuacjach ekstremalnych, wymagających niestandardowego zakresu działań czy np. bardzo precyzyjnie sformułowane zasady przygotowania do zimowego utrzymania dróg, w szczególności kwestia gromadzenia materiałów przed sezonem zimowym - tłumaczy Jerzy Nogowczyk.

Nie udało się wypracować stanowiska uwzględniającego zróżnicowane realia poszczególnych gmin powiatu. - Zwracaliśmy uwagę, że konieczne jest zróżnicowanie kosztów utrzymania kilometra drogi w gminach usytuowanych na terenach typowo górskich w stosunku do pozostałych części powiatu - wyjaśnia starosta. Zaproponowane zapisy porozumienia zwiększały także zakres obowiązków natury administracyjnej, związanych m.in. z planowaniem i sprawozdawczością, kontrolą legalności działań prowadzonych na drogach przez podmioty prywatne. - Tak szczegółowo prowadzona sprawozdawczość, jakkolwiek potrzebna - wymaga dodatkowej pracy, a w konsekwencji kosztuje - uważa Jerzy Nogowczyk.

Negocjacje, własne propozycje treści porozumienia, nie zyskały aprobaty władz urzędu marszałkowskiego. - Bieżące utrzymanie dróg wojewódzkich na terenie powiatu cieszyńskiego zapewnia Zarząd Dróg Wojewódzkich, który w dniu 4 września ogłosił przetarg na bieżące (letnie i zimowe) utrzymanie dróg wojewódzkich na terenie powiatu cieszyńskiego i żywieckiego, na okres od 01.10.1012 r. do 30.09.2015 r. - informuje Katarzyna Raszka, rzeczniczka starostwa w Cieszynie. Starosta ceni sobie dotychczasową współpracę z Urzędem Marszałkowskim. - Kwestia ta jednak nie wpływa w żadnym wypadku na naszą współpracę, która układa się dobrze. Mamy tutaj pozytywne doświadczenia, zarówno powiat cieszyński, jak i Stowarzyszenie Samorządowe Ziemi Cieszyńskiej, w istotnych sprawach mogą liczyć na wsparcie samorządu województwa śląskiego - zapewnia Jerzy Nogowczyk.

Czy zmiana podmiotu odpowiedzialnego za letnie i zimowe utrzymanie dróg wojewódzkich na terenie powiatu będzie odczuwalna dla mieszkańców będzie wiadomo, gdy spadnie pierwszy śnieg. Czy należy się niepokoić dowiemy się po wyłonieniu firmy w przetargu. Jeśli będzie to przedsiębiorca funkcjonujący w realiach górskich, można mieć nadzieję, że gorzej niż dotychczas nie będzie. Problem pojawi się, gdy najkorzystniejszą ofertę przedstawi firma nie mająca doświadczenia z zimowym utrzymaniem dróg w górach, gdzie reagować trzeba szybko i sprawnie.

Komentarze: (12)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Don Antonio to kiedy startujesz w wyborach?

Myślę, że moja wątroba nie wytrzymałaby poselskiego życia ;)

no nie przesadzaj, chodziło o wybory prezesa Towarzystwa Wzajemnej Adoracji

Samorządowcy najlepiej dbają o samych siebie. Pensja Pana Starosty - marzenie.

czy wy ludzie co krytykujecie przeczytaliście co miałby podpisać powiat? przecież chyba jak się ten artykuł przeczyta ze zrozumieniem to jest jasne że nie było o czym dyskutować jak urząd marszałkowski takie warunki stawiał i tyle... prosty rachunek ... też gratuluję Staroście, że wreszcie logika nad polityką zwyciężyła

do Anonima z godz. 11.29 .... gadasz jak sfrustrowany urzędnik co się nie umie doliczyć godzin spędzonych na ględzeniu... ale bełkot ... Dobrze się stało...niech teraz pokaże ZDW co potrafi ... choć też to biało widzę w ich wydaniu ...:(

Biało to widzę.

tak czytam wasze uwagi i jedno mnie zastanawia !
jak się tak super współpracuje ze starostwem to dlaczego gminy też muszą dokładać środki do bieżącego utrzymania dróg letniego czy zimowego koszty najczęściej są ukrywane w drogach gminnych bo szkoda się kopać ze starostwem drogi remontuje się pod warunkiem udziału finansowego gmin od 20-50 procent śmieszne to jest może gminy też mają wypowiedzieć umowy wstosunku do Powiatu tylko że wtedy to już środki nie trafiały by do tych mniejszych gmin bo tylko Skoczów i Cieszyn by na tym korzystały a tak przynajmniej coś się w gminach na drogach Powiatowych się robi mało tego cała procedura przetargowa , realizacja naj cześciej jest po stronie gminy bo Powiat nie daje rady sie wyrobic !!! . A nie powinniśmy zapominać że Powiat Cieszyński jest jednym z naj bogatszych Powiatów w Polsce . ! :-)

A może jest odwrotnie ... Gminy nie wypowiadają Powiatowi bo topią w drogach powiatowych wydatki na drogi gminne .... ???? tak tak Anonimie ... coś w tym może być

Wreszcie ktoś miał odwagę zadbać o interesy Powiatu. Brawa dla Pana Starosty!

Gminy nie realizują remontów. Tylko Miasta z którymi są porozumienia. A treść tych porozumień bardzo się różni od tego co proponuje urząd marszałkowski. Współpraca ma charakter partnerstwa a nie dyktatury. Wiem bo pracuję w gminie. więc Anonimie nie pisz bzdur.

Pan Starosta troche plecie głupoty :-) jak nie ma znaczenia czy przetargi ogłasza Zarząd Dróg Wojewódzkich czu Powiat to dlaczego Powiat jak realizuje remonty dróg powiatowych to najcześciej daje tylko kase a realizacją zajmują się gminy to troche brak konsekwencji w działaniu :-)

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama