, wtorek 30 kwietnia 2024
Cieszyn: Jak zachęcić do transportu publicznego?
ZGK w Cieszynie obsługuje dziewięć linii miejskich, w tym pięć w granicach administracyjnych miasta oraz cztery wykraczające poza Cieszyn. fot: mat. pras.



Dodaj do Facebook

Cieszyn: Jak zachęcić do transportu publicznego?

SM
Podczas konferencji dotyczącej komunikacji publicznej łączącej Cieszyn z innymi gminami, która odbyła się kilka tygodni temu w starostwie powiatowym w Cieszynie pojawił się pomysł wprowadzenia darmowej komunikacji miejskiej. Miałoby to zachęcić mieszkańców Cieszyna do zamiany samochodu na autobus, ograniczając tym samym ruchu w centrum miasta.

Propozycja wprowadzenia darmowej komunikacji pojawiła się w trakcie dyskusji z obecnymi na konferencji mieszkańcami Cieszyna, i odnosiła się do deklaracji burmistrza miasta, który zaznaczał iż wszelkimi możliwymi sposobami miasto próbuje przekonać Cieszyniaków do transportu publicznego. Z danych dotyczących struktury pasażerów przedstawionych przez prezesa Zakładu Gospodarki Komunalnej wynika bowiem, iż prawie 25% ogółu podróżnych stanowią osoby nabywające bilety normalne, 45% bilety ulgowe, a ok. 30% to osoby korzystające z przejazdów bezpłatnych (w tym 3,5% to gapowicze). Wpływy z tytułu sprzedaży biletów pochodzą zatem głównie od osób korzystających z ustawowych ulg.

Inaczej przedstawia się podział osób korzystających z komunikacji publicznej realizowanej przez ZGK, poza granicami administracyjnymi miasta. Chodzi tu o cztery linie, które na mocy porozumienia realizowane są wspólnie z gminami Hażlach oraz Zebrzydowice. W pierwszym przypadku prawie 35% wszystkich osób korzystających z przejazdów zakupuje bilet normalny, ponad 50% korzysta z ustawowych ulg, a ok. 15% osób korzysta z możliwości bezpłatnego przejazdu (w tym ponad 10% to gapowicze). W przypadku mieszkańców gminy Zebrzydowice sytuacja ta przedstawia się następująco: ponad 40% stanowią podróżni zakupujący bilet normalny, prawie 48% korzysta z biletów ulgowych, a nieco ponad 11% to przejazdy bezpłatne (w tym 10,5% to gapowicze).

- Pomysł wprowadzenia w Cieszynie w pełni darmowej komunikacji miejskiej był przedmiotem bardzo ogólnych rozmów z doradcą świadczącym swoje usługi konsultacyjne w dziedzinie transportu publicznego na rzecz różnych jednostek samorządu terytorialnego. Z rozmów z konsultantem, który ma doświadczenie wprowadzania różnych rozwiązań w miastach różnej wielkości i zna warunki cieszyńskie, wynika, że na tym etapie pomysł wprowadzenia w Cieszynie w pełni darmowej komunikacji nie jest najlepszym rozwiązaniem i dlatego nie był on poddany przeze mnie dalszej szczegółowej analizie finansowej - odpowiada na naszej pytanie Ryszard Macura, burmistrz Cieszyna.

Jakie zatem są sposoby na zwiększenie atrakcyjności i dochodowości miejskiego przewoźnika? Zakład Gospodarki Komunalnej w Cieszynie prowadzi aktualnie rozmowy z przedstawicielami gmin Hażlach i Zebrzydowice na temat poszerzenia oferty połączeń autobusowych tych gmin z Cieszynem. Ponadto rozmowy prowadzone są także z osobami odpowiedzialnymi za powiatowy transport publiczny. - W relacjach z gminami chcielibyśmy wykorzystać dotychczasowe dobre doświadczenia, co być może zaowocuje poszerzeniem połączeń o kolejne odcinki na terenie wymienionych gmin. Wiele jednak zależeć będzie od ostatecznego kształtu transportu na terenie powiatu - dodaje burmistrz.

Komentarze: (6)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

A może by tak zwiększyć częstotliwość kursów? Autobusy jeżdżące w mieście co godzinę to kpina. Mam na przykład czekać na przystanku czterdzieści minut, podczas gdy na piechotę pokonał trasę z centrum na dowolne osiedle w Cieszynie w pół godziny...

Trzeba iść na piechotę!!! Każdy musi swoje 4 litery wozić nawet kilkaset metrów!

No to by rzeczywiscie poprawilo frekwencje w autobusach...

Trzeba było nie sprzedawać i likwidować dworca PKS. Jak zachęcić, proszę zapytać byłego burmistrza i byłych i obecnych radnych?

A co z innymi kierunkami jak Dębowiec? Z tej miejscowości (gminy) trudno wydostać się w kierunku CIeszyna, szczególnie w weekendy i święta nie mając własnego samochodu...

Czyżby nowym prezesom zabrakło pomysłów i szukają muzy "Jak zachęcić do transportu publicznego". Trzeba też umieć ryzykować i mieć własne pomysły do realizacji. Jak widać prezesi przyzwyczajeni do czyszczenia urzędowych klamek chodzą tylko wydeptanymi ( dziurawymi ) ścieżkami szukając sponsorów ( fundatorów) własnej nieudolności. Sukces miewa wielu ojców, jednak łatwiej dostać za darmo firmę prosperującą i monopolistyczną niż walczyć o byt na warunkach zdrowej konkurencji.

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama