, środa 23 października 2019
Przewozy Regionalne redukują połączenia na Śląsku Cieszyńskim
Przewozy Regionalne okazały się za drogie, marszałek wskazał wybrane połączenia na Śląsku Cieszyńskim przeznaczone do likwidacji. fot: ARC



Dodaj do Facebook

Przewozy Regionalne redukują połączenia na Śląsku Cieszyńskim

KATARZYNA KOCZWARA
Od 1 marca, 10 pociągów łączących Cieszyn z Zebrzydowicami i Czechowicami-Dziedzicami oraz 2 z Katowicami zniknie z rozkładu jazdy. Mieszkańcy regionu przygotowują protest i blokadę drogi.

- Uważam, że to do czego dojdzie 1 marca na Śląsku Cieszyńskim jest końcem świata. Nie znam drugiego takiego regionu w Polsce (nawet na ścianie wschodniej), aby w tym stopniu odciąć ludzi od komunikacji publicznej zarówno kolejowej jak i autobusowej - komentuje Przemysław Szczepanek z Cieszyńskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei.

W kwietniu 2011 roku zarząd województwa śląskiego podjął uchwałę w sprawie założeń rozkładu jazdy 2011/2012. - W Przewozach Regionalnych zamówił 480 pociągów, które następnie znalazły się w rozkładzie obowiązującym od grudnia 2011 roku. Mając na uwadze dobro pasażerów Przewozy Regionalne w trakcie negocjacji dokładały wszelkich starań, aby rozkład jazdy pozostał w obecnym kształcie. Jednak 14 lutego zarząd województwa podjął decyzję o ograniczeniu kursowania pociągów regionalnych w obowiązującym rozkładzie" - czytamy w komunikacie Przewozów Regionalnych.

Decyzja Urzędu Marszałkowskiego jest ostateczna. Kolejne pociągi z rozkładu znikną 1 czerwca, w sumie likwidacji ulegnie ponad 100 połączeń kolejowych. - Otrzymaliśmy dofinansowanie w wysokości 120 mln zł., nasze potrzeby zaspokoi kwota 138 mln zł. Urząd Marszałkowski nie zgodził się na pokrycie deficytu i wskazał linie do likwidacji - informuje Magdalena Tosza z Przewozów Regionalnych w Katowicach.

Decyzję marszałka tłumaczy jego rzeczniczka prasowa. - Musieliśmy zgodzić się na ograniczenie pracy przewozowej o ponad 1 mln pockm (stawka za każdy przejechany kilometr pociągu - przyp.red.) w skali roku na trasach, gdzie było najmniej pasażerów. Województwa nie stać na płacenie jeszcze większej kwoty niż ta, na którą przystaliśmy, bo i tak przez Przewozy Regionalne jesteśmy już maksymalnie zadłużeni. Zarząd Województwa zdecydował o przekazaniu ponad 120 mln zł dotacji na organizację przewozów pasażerskich. I choć jest to kwota o ponad 30 mln wyższa od środków zapisanych na ten cel w budżecie i o ponad 50 mln przekracza środki wynikające z wiążącej strony umowy ramowej, konieczna była redukcja połączeń na niektórych odcinkach tras - wyjaśnia Aleksandra Marzyńska i dodaje: - Negocjacje z Przewozami Regionalnymi w sprawie obniżenia kosztów nie powiodły się, nie stać nas na tak drogiego przewoźnika.

Marzyńska zapewnia, że likwidacji uległy linie o najmniejszym natężeniu ruchu pasażerskiego, a także takie, gdzie istnieje alternatywna komunikacja. - Mamy świadomość, że każda zawieszona linia jest ogromną stratą i spowoduje utrudnienia dla pasażerów. Gdyby Przewozy Regionalne były tańsze, wówczas może nie doszłoby do takich radykalnych ruchów - przyznaje rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego.

Zdaniem Szczepanka i Cieszyńskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei tylko w Cieszynie z połączeń kolejowych na linii Czechowice-Dziedzice i Zebrzydowice korzysta rocznie 75 tys. osób. 2 marca, na godzinę 13.00, zaplanowana jest blokada "wiślanki" w Ustroniu Nierodzimiu. Na popularnym profilu społecznościowym powstało już wydarzenie, gdzie chętni do udziału w proteście mogą zadeklarować swój udział.

W najbliższym czasie szczegółowo przyjrzymy się także planowanym zmianom z rozkładzie jazdy autobusów.

Lista połączeń, które zostaną anulowane od 1 marca znajduje się  w załączniku.

Komentarze: (21)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Skoro PR są drogie i nie będą jeździć do Cieszyna to niech Koleje Śląskie jeżdżą, są o 100% tańsi. Jeżeli Marszałek ich nie chce tu puścić to znaczy że wziął w łapę od busiarzy za koncesję.

Kolej zawsze, jeszcze za czasów PRL była państwem w państwie. W ostatnich kilkunastu latach, kiedy systematycznie podnosiła ceny biletów przy jednoczesnym pogorszeniu jakości usług, pasażerów zaczęło ubywać. No więc znów podwyżka cen, pasażerów jeszcze mniej, wagony w coraz gorszym stanie. Dodać do tego stan torów, 2-godzinną jazdę Cieszyn-Bielsko i mamy efekty. Mając samochód nie jechałem pociągiem, bo samochodem jestem za 1/2 godziny, a w 2-3 osoby wychodzi taniej niż było pociągiem czy autobusem. Uważam że kolej powinna skupić się głównie na przewozach towarów, a regionalne przewozy tylko tam gdzie jest odpowiednia ilość pasażerów. Powiat cieszyński do takich nie należy i tu kolej nie zarobi, wożąc powietrze (oprócz kilku kursów dziennie)

Nie zainwestuje się w kolej to trzeba będzie ponosić koszty społeczne tej decyzji - służba zdrowia, drogi lokalne, opieka społeczna.

Czyli co? Przyjeżdzam 2 marca ze znajomymi z Pomorza pokazać im Cieszyn i jak mamy sie dostać do Cieszyna z Katowic? Jakimś zatłoczonym busem wielkości auta dostawczego?? Żenada, to się nazywa XXI w. w Polsce.

Pytanie:jakim prawem będzie blokowana wiślanka w Nierodzimiu?O ile wiem pociągi nie jeżdżą przez Nierodzim,to dlaczego akurat tu akcja?

To proste. Chodzi o autobus, pociągi i odcinanie naszego regionu od reszty kraju. Śląsk inwestuje tylko u siebie a hanysy jeżdżą do Wisły samochodami bo czczą je jak boga twierdząc że pociąg to przeżytek. To przez nich spadła frekwencja w transporcie zbiorowym, niech się pomęczą jak my gdy stoimy na przystanku i nie ma żadnego autobusu a pany jeżdżą autami bo na śląsku mogą na nie zarobić. My nie bo nie ma dojazdu do pracy.

Troszkę to uprościłeś.
To tak jakbym ja teraz powiedział, że na Śląsku Cieszyńskim zlikwidowano pociągi z Głębiec do Goleszowa, z Cieszyna do Bielska, bo się dorobili miejscowi samochodów. Notabene tak jest, o czym kilka dni temu mogliśmy przeczytać - każdy mieszkaniec Śląska Cieszyńskiego ma samochód.

Z BUSÓW SĄ TYLKO KORZYŚCI, Z LICENCJI ZA PRZEWÓZ ,ZA PALIWO I CENY BILETÓW SĄ PODATKI A DO KOLEI TRZEBA DOKŁADAĆ. TYLKO JAK ONA NIE JEŹDZIĆ TAK JAK MA SŁUŻYĆ TO NIECH ODDAJE PIENIĄDZE ZA BRAK USŁUGI. W WŁADZA ŚLĄSKA TO BANDYCI SPOŁECZEŃSTWA ŚLĄSKĄ CIESZYŃSKIEGO BO TWORZĄ BEZROBOCIE KIEDY NIE MAMY JAK SIĘ DOSTAĆ DO PRACY. BUSEM ZA 6zł KIEDY POCIĄG KOSZTOWAŁ 3,50,ZA BUSIK KTÓRY NIE WEŹMIE NAWET WÓZKA DZIECIĘCEGO I NIE JEŹDZI DLA ZMIAN PRAWNICZYCH TYLKO DLA TURYSTYKI. ZWOLNIĆ DYSCYPLINARNIE TYCH KTÓRZY NAM TA KRZYWDĘ ROBIĄ!!!!.

Racja...Panowie z CSMK zajmują się bzdurami jak np przetrasowaniem pociagów międzynarodowych np słynny CHOPIN gdzie wg tysiące ludzi ze Skoczowa czy Cieszyna miało zamiar jeździć.
Szanowni państwo nam potrzebna jest KOLEJ REGIONALNA do Bielska,Chybia czy Zebrzydowic a z tamtąd ewentualnie na Polskę czy Swiat.

Tobie nie jest potrzebny pociąg ale nam tak. Jak masz samochód to zatankuj drogie paliwo, stój w korku i puknij się w łeb dlaczego jesteś taki głupi. Warszawiacy czy Łodziacy do pracy dojeżdżają koleją bo to normalna rzecz w cywilizowanej europie.

@Zaba - to że na na odcinku, który Ty widzisz pociąg jest pusty nie oznacza, że na całej linii jest pusty. Patrz całościowo.

I jak słusznie pisze Michał, niestety wszystko przez katastrofalny stan infrastruktury kolejowej. "Zarzynanie" kolei trwa już kilkanaście lat, czemu wydatnie służyła moda na to żeby wszędzie gdzie się da planować drogi ekspresowe i autostrady, zaniedbując komunikację zbiorową. Efekt, jaki mamy widać. Nie chce tu mówić, że S1 C-n - B-B jest nie potrzebna, ale jest tu potrzebny zrównoważony rozwój transportu. W mojej opinii, charakterystyka naszego regionu, rozmieszczeni miast, sprzyja temu by łączyć je koleją - tylko ma to sens, gdy faktycznie mieszkańcom będzie się opłacać to finansowo i czasowo.

Przy likwidacji połączeń kolejowych myśli się o kosztach w perspektywie wyłącznie kilku - kilkunastu nadchodzących miesięcy, natomiast nie myśli się ile będzie kosztowało wznowienie takiej linii po długim zastoju.

Nie zauważyłeś do tej pory kto tak naprawdę u nas rozdaje karty? Oj, chciałoby się zacytować klasyka J. Piłsudskiego i jego wypowiedź o domorosłych politykach i kurach, ale cenzura na tym forum już działa.

Z okna domu widzę ilu pasażerów podróżuje pociągami relacji Wisła-Katowice-Wisła. W 95% składy jeżdżą puściutkie (pasażerów jestem w stanie policzyć na palcach jednej ręki)! Zastanawiam się, dlaczego z podatków musimy w koło dopłacać do pociągów, które wożą powietrze. Przepraszam, ale nie jestem za dopłacaniem do fikcji.

A dziwi Cię to? Skoro niespełna 100 km jedzie się 2 h? Twoim zdaniem lepiej ładować kasę w drogi i ponosic społeczne koszty nadmiernego ruchu na drogach?

Wybierając SOLIDARNOŚĆ tego należało się spodziewać gdyż SOLIDARNOŚĆ od samego powstania nic NIE WYBUDOWAŁA a tylko rujnuje AMEN!

Jak ma skutecznie rozwijać się kraj, który pozbawił się przemysłu, zlikwidował stocznie, kopalnie, sprzedał większość strategicznego majątku narodowego, zredukował i rozbroił własną armię, wyzbył się banków, oddając je w obce ręce, w końcu bezkrytycznie scedował swoje prawo i polityczne decyzje na rzecz UE? Jakie perspektywy ma kraj, który sam nie modernizuje swój transport kolejowy?

Sama spółka PR też nie jest zainteresowana utrzymywaniem połączeń. Pamiętacie jak w latach 90. ostatni kurs z Bielska skrócony był do Goleszowa, by następnie pusty zjechać do Cieszyna? Od lat prowadzona była polityka "uwalania" połączeń, zniechęcania do podróżowania pociągiem. 20 lat temu z Wisły Głębce odjeżdżało ponad 20 pociągów dziennie, tyle samo przyjeżdżało. Ludzie kursowali do Cieszyna z przesiadką w Goleszowie, napełnienia były przyzwoite.

Jestem absolutnym zwolennikiem transportu kolejowego, jednak w obecnej postaci relacja ta i tak nie miała prawa bytu. Można było się spodziewać takiego zakończenia tej linii. Aktualnie podróż z Katowic do Cieszyna (jednym jedynym kursem) trwa 2 h 22 minuty, natomiast przejazd kursującym przeciętnie raz na godzinę busem 1 h 15 minut. Różnica drastyczna, do tego dochodzą częste opóźnienia, 2 tygodnie temu podróżowałem do Cieszyna prawie 3 h, bo pociąg zwyczajnie zdefektował. Bez modernizacji infrastruktury ta relacja nie ma prawa bytu, podobnie jak zlikwidowana relacja Cieszyn - Goleszów - Bielsko. Tutaj nie trzeba walczyć o konkretną linię, tutaj trzeba walczyć, żeby państwo polskie w końcu doceniło rolę transportu szynowego. Bez modernizacji linii pociąg do Cieszyna nie ma już racji bytu.

Najlepiej wszysto zredukowac obciac bo nic sie w tym WSPANIALYM kraju nie oplaca. Zaczniemy na nowo jezdzic furmankami jak przed wojna. My idziemy do przodu? Nie cofamy sie !!!!!

Dalsza likwidacja połączeń kolejowych to namacalny i wymierny efekt działalności Przemysława Szczepanka i jego kolegów. Możemy im tylko podziękować...

Jesteś kretyn. Poczytaj tekst a potem daj rozsądny komentarz. To my walczymy o połączenia bo wiemy jak to jest gdy się czeka na przystanku 2 godziny bo nic nie jedzie tylko dla tego że mieszkańcom nie chce się walczyć o swoje a tylko tak głupio gadają jak ty.

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama