, niedziela 28 kwietnia 2024
Handel i komunikacja - w Cieszynie związek niemożliwy
Kiedy w 2012 roku była prowadzona rozbiórka dawnego dworca PKS, miasto i inwestor stali jeszcze na wspólnym stanowisku, że zostanie wybudowana galeria handlowa z funkcją komunikacyjną. fot: ARC SPOT



Dodaj do Facebook

Handel i komunikacja - w Cieszynie związek niemożliwy

MB
Dlaczego w Cieszynie nie powstała galeria handlowa z funkcją komunikacyjną? Przy okazji obecnie prowadzonych negocjacji między miastem a inwestorem Galerii Stela na światło dzienne wychodzą też kulisy decyzji podejmowanych przez samorząd w poprzedniej kadencji.

W Cieszynie mogła powstać galeria handlowa z funkcją komunikacyjną dworca autobusowego. Takie deklaracje od początku składał sam inwestor Galerii Stela i lokalne media informowały o tym fakcie. Jednak jak to się stało, że w pewnym momencie to rozwiązanie po prostu zniknęło i zaczął funkcjonować pomysł odrębnej galerii handlowej i dworca autobusowego? Podobne pytanie niedawno zadał burmistrzowi Cieszyna radny Krzysztof Pszczółka.

Po tym, jak likwidator cieszyńskiego PKS sprzedał w 2012 roku nieruchomość, były plany, by połączyć w jednym budynku funkcję komunikacyjną z handlową. - Na etapie starań inwestora o uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy, a także na wstępnych etapie opracowywania projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, inwestor zapewniał gotowość urządzenia w poziomie „0” galerii dwóch stanowisk dla komunikacji ponadlokalnej - burmistrz Ryszard Macura poinformował w odpowiedzi radnego Pszczółkę.

Jednak, jak informuje Macura, powyższe rozwiązanie inwestora negatywnie zaopiniowali przewoźnicy i Wydział Komunikacji Starostwa Powiatowego w Cieszynie, powołując się na niefunkcjonalność rozwiązania. Identyczny przebieg zdarzeń przedstawia też teraz inwestor. - Pierwotnie przewidywaliśmy reaktywację funkcji dworcowej na terenie zakupionego przez nas dawnego dworca PKS i połączenia jej z funkcją handlową. W tym zakresie prowadziliśmy szereg uzgodnień z miastem, jednak w pewnym momencie zrezygnowano z takiego rozwiązania - informuje nas Katarzyna Czajkowska rzeczniczka prasowa Funduszu Inwestycyjnego INBAP. Konsekwencją tej decyzji władz poprzedniej kadencji było zaprojektowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, w którym nie ma wymogu funkcji komunikacyjnej. - Ostatecznie na etapie opracowania projektu planu zrezygnowano z takiego wymogu - stwierdza Ryszard Macura.

Jednocześnie inwestor twierdzi, że w tym samym czasie otrzymał od ówczesnych władz samorządowych informację o zmianie planów. - Pojawił się wówczas pomysł władz na realizację inwestycji publicznej i budowy dużego węzła przesiadkowego w sąsiedztwie naszej galerii. Podkreślam jednak, że to nie my zrezygnowaliśmy z planów podtrzymania na terenie naszej inwestycji funkcji dworcowej, a władze, które zaplanowały budowę węzła przesiadkowego - informuje nas Czajkowska.

Natomiast w ostatnim punkcie relacjonowania zdarzeń zdania się rozmijają. Burmistrz Ryszard Macura stwierdza, że w momencie, gdy zapadła decyzja o budowie odrębnego węzła przesiadkowego, inwestor zadeklarował, iż wesprze finansowo to działanie. - Inwestor zadeklarował gotowość wkładu finansowego w budowę placu węzła przesiadkowego - stwierdza Macura w odpowiedzi na pytania radnego Pszczółki. Temu zdecydowanie zaprzecza Katarzyna Czajkowska. - Od początku wyrażamy chęć budowy fragmentu ulicy Hajduka do planowanego zjazdu do naszej galerii. Nigdy jednak nie deklarowaliśmy współfinansowania inwestycji publicznej, jaką jest budowa węzła przesiadkowego w rejonie ul. Hajduka - informuje Czajkowska w odpowiedzi na nasze zapytanie.

Przypomnijmy, że nadal trwają rozmowy między inwestorem a miastem w kwestii warunków budowy Galerii Stela oraz rozwiązań komunikacyjnych, jakie przedstawiło miasto. Według kierownictwa miasta inwestor powinien dołożyć się do budowy nowej drogi, jaka musiałaby powstać po wybudowaniu galerii handlowej, by uchronić miasto przed paraliżem komunikacyjnym. Z kolei inwestor tego warunku nie przyjmuje, powołując się na straty, jakich doznał w wyniku działań lokalnego samorządu.

Komentarze: (6)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

z tego co wiem na ten temat i z przebiegu prac związanych z uchwaleniem planu miejscowego, to Inwestor składał deklaracje o połączeniu obu funkcji przed przystąpieniem do opracowania planu. Moim zdaniem byłoby to całkiem realne i możliwe pod jednym wszakże warunkiem - że Inwestor wybudowałby galerię o powierzchni do 2000 m kw. a nie powyżej 2000 m kw., co Inwestorowi przełożyło się na 8 tys.m kw. (z czego akurat tylko na te 2 tys. do niedawna miał chętnych) i na funkcję komunikacyjną po prostu już nie wystarczyło miejsca. Teren nie jest z gumy, a plan od początku miał poważne błędy, o których na sesji Rady Miasta mówiłam - jednak ani Burmistrzowie, ani Rada nie dały mi wiary. Inwestor też sprawę chyba "przespał" bo od początku nie miał do przyszłej galerii dojazdu. Niestety sprawdza się wszystko to, co przewidziałam. Wątpliwą mam jednak z tego tytułu satysfakcję :(( Wolałabym gdyby osoby odpowiedzialne za funkcjonowanie miasta i inwestycje częściej słuchały fachowców, ale ci mówili i nadal mówią jak dziad do obrazu... Żeby dziura po dawnym dworcu PKS-u przetała straszyć, trzeba się wreszcie z Inwestorem dogadać, może zamienić ten teren na inny, gdzie mogłaby powstać galeria, a w dawnym miejscu odtworzyć dworzec, bo z wszystkich "wolnych" miejsc w Cieszynie, to jest jedyne, optymalne. Szkoda tylko, że drugi raz przyjdzie nam płacić za to, co już mieliśmy!

konsekwencją nieudolnego zarządzania będzie spadek wartości nieruchomości

Cieszyn i biznes - związek niemożliwy

Mam nadzieję ,że z tej "galerii" nic nie będzie. Już się szykują na przejściu w Boguszowicach. pewnie będą tam kursować autobusy z centrum. A na dworcu niech będzie dworzec!!!!

Spuścizna pana Szczurka.
I zapewne kolejny dowód kompetencji stale trwającego pana dyrektora MZD.

Tu za chwilę nikt nic nie będzie inwestował jak są takie problemy z miastem.

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama