, wtorek 16 października 2018
Wybory coraz bliżej. Debata za nami
W piątkowej debacie wzięli udział wszyscy kandydaci na burmistrza miasta Cieszyna. fot: FJD



Dodaj do Facebook

Wybory coraz bliżej. Debata za nami

DR
Do wyborów samorządowych pozostały już niecałe dwa tygodnie. To czas obfitujący w spotkania kandydatów do samorządów z mieszkańcami. Jednym z nich była piątkowa debata, w której udział wzięli wszyscy kandydaci na burmistrza miasta Cieszyna – Krzysztof Herok, Joanna Wowrzeczka, Ryszard Macura, Gabriela Staszkiewicz i Czesław Gluza. Organizacją debaty w Sali Lustrzanej Kamienicy Konczakowskich zajęła się Fundacja Lokalsi – wydawca magazynu Tramwaj Cieszyński.

Pierwszą część debaty poświęcono na prezentację każdego z kandydatów. Następnie przyszedł czas na zadanie pięciu, nieznanych wcześniej nikomu pytań, przez prowadzącą debatę – Urszulę Markowską. Jedno z nich dotyczyło głośnych ostatnio tematów, czyli transportu publicznego, braku miejsc parkingowych, często zakorkowanych ulic w centrum i starego taboru autobusowego, który zanieczyszcza miasto. Kandydaci omówili swoje pomysły we wcześniej wylosowanej kolejności.

Gabriela Staszkiewicz:
- (...) Zorganizowanie takich parkingów, żebyśmy do Cieszyna nie musieli wjeżdżać głęboko w centrum, tylko zostawić samochody, na przykład na ulicy Dojazdowej, czy w części naszego targowiska, które nie jest już w pełni wykorzystane, a stamtąd żebyśmy mogli dojechać autobusami. Oczywiście to zależy od tego, czy poprawimy sieć i nasze linie autobusowe, które w tej chwili - powiedzmy sobie szczerze - w opinii mieszkańców i mojej, nie jeżdżą po takich trasach jakbyśmy sobie życzyli i z taką częstotliwością jakbyśmy sobie życzyli (…).

Krzysztof Herok:
- (...) Przegapiliśmy przynajmniej ze dwa, trzy projekty z których mogliśmy takie autobusy ekologiczne zakupić. Na moje pytanie do pana prezesa, dlaczego, odpowiadał, że nie było woli Urzędu Miasta, żeby w taki projekt iść. Trudno, ale i tak stoimy przed tym, bo tabor się starzeje, więc nie mamy innego wyjścia niż te autobusy wziąć i kupić. Chodzi też o skomunikowane tych części, które jeszcze nie są, np. ulicy Sikorskiego i tych rejonów, gdzie mieszka masa ludzi starszych i niestety tam nie ma tych połączeń, choć już takie autobusy małe mamy.

Czesław Gluza:
(…) Kwestia transportu publicznego znajduje się również w mocnym zainteresowaniu komitetu wyborczego, z którego startuję. Myśmy o tym rozmawiali. Ja może nie jestem tutaj ekspertem, ale są ludzie, którzy na ten temat wiele wiedzą. Rzeczywiście pod tymi sprawami warto się podpisać, pytanie jest tylko o pieniądze i tereny. Myślę, że tutaj należy przejrzeć całość planu strategii miasta, popatrzeć tam. Są, z mojego rozeznania jak byłem starostą, tereny które można wykorzystać, chociażby targowisko dawne. Nie wiem, czy tam to mocno żyje czy nie. Tutaj nikt nie wymyśli prochu. Jest kwestia również tej rotacji w środku miasta i kwestia dobrego skomunikowania linii (…).

Joanna Wowrzeczka:
(…) Dla nas miasto jest dobrem wspólnym i każdy mieszkaniec i każda część jest równie ważna. W związku z czym, miasto musi być rzeczywiście w całości połączone. Nie może być dłużej tak, że Bobrek Zachodni jest odcięty od Bobrka Wschodniego, i autobusy muszą łączyć w jakiś sposób. Tak samo Zamarska, gdzie człowiek chce z działki wrócić z jabłkami, albo po wypiciu piwa też nie ma jak wrócić, bo nie każdego na taksówkę stać. Nasz pomysł na transport publiczny jest łączący coś bardzo lokalnego, czyli język, gwarę cieszyńską z produktem, który może być ponadlokalny, po prostu modny. Cieszyn stanie się wtedy interesujący dla potencjalnych inwestorów, kiedy stanie się po prostu modny (…).

Ryszard Macura:
(...)Transport publiczny uważamy za rzecz najważniejszą, która może scalać nie tylko Cieszyn, ale może scalać Śląsk Cieszyński. To jest zupełny taki priorytet w oparciu, o który budujemy tą kampanię wyborczą i co chcielibyśmy realizować w przyszłości. Chcemy, żeby to był system powiązany. Zaczynamy od kolei. Walczyliśmy wszyscy o tą kolej (…). W roku 2015 zostaliśmy skreśleni z mapy kolejowej Śląska Cieszyńskiego, został skreślony ten odcinek Cieszyn-Bielsko. Dzięki współdziałaniu, o którym nieustannie będę powtarzał, udało się na nowo przywrócić ten odcinek. Wszystko wskazuje na to, że w roku 2021 - takie są plany, być może z opóźnieniem w 2022, odcinek kolejowy Cieszyn-Goleszów powstanie (…).

Pozostałe pytania dotyczyły: walki ze smogiem, sposobu na wyeksponowanie tego co jest najcenniejsze w Cieszynie, współpracy miasta z cieszyńskimi klubami sportowymi, a także wsparcia ze strony miasta dla stowarzyszeń, organizacji pozarządowych i fundacji.

Spotkanie z kandydatami przyciągnęło sporą widownię, która w ostatniej części miała czas na zadawanie swoich pytań kandydatom. To część, która zdecydowanie wywołała najwięcej emocji wśród zebranych. Poruszono kilka tematów, m.in.: problemy związane ze sportem i turystyką, korytarzami powietrznymi, układem zamkniętym w urzędzie, przeprowadzania konkursu na dyrektora Cieszyńskiego Ośrodka Kultury, tranzytu w mieście, węzła przesiadkowego, funkcjonowania ZGK i ZBM, konsultacji społecznych i wizerunku miasta.

Całą debatę można obejrzeć na Facebooku Fundacji Lokalsi: https://www.facebook.com/797431300459954/videos/543791902748678/

Komentarze: (0)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama