, czwartek 2 maja 2024
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie opublikowała wyniki egzaminu gimnazjalnego
Siedziba Okręgowej Komisji Egzaminaqcyjnej w Jaworznie.  fot: Skyblue/Wikimedia Commons



Dodaj do Facebook

Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie opublikowała wyniki egzaminu gimnazjalnego

JM
Od 23 do 25 kwietnia blisko 42,5 tys. uczniów trzecich klas w województwie śląskim zdawało egzamin gimnazjalny. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie właśnie opublikowała jego wyniki. Jak wypadli uczniowie z terenu powiatu cieszyńskiego?

Tegoroczny egzamin gimnazjalny przeprowadzony był po raz drugi na nowych zasadach. W części humanistycznej gimnazjaliści rozwiązywali zestawy zadań z języka polskiego oraz historii i wiedzy o społeczeństwie, a w części matematyczno-przyrodniczej - zestawy zadań z matematyki oraz przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii. W trzeciej części egzaminu uczniowie rozwiązywali zestaw zadań z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym, albo na poziomie podstawowym i rozszerzonym.

Średnie wyniki uczniów z egzaminu z zakresu języka polskiego kształtowały się od 56,46 proc. do 66,65 proc. punktów. Średnia dla województwa wyniosła 62,36 proc. punktów, a w powiecie cieszyńskim 63,03 proc. punktów. Średnie wyniki uczniów z egzaminu z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie w poszczególnych powiatach województwa śląskiego wykazują zróżnicowanie od 53,04 proc. do 61,68 proc. punktów. Średnia dla województwa wyniosła 57,79 proc., a dla powiatu cieszyńskiego 59,60 proc.

Słabsze wyniki uczniowie osiągnęli z egzaminu z zakresu matematyki. W poszczególnych powiatach województwa śląskiego wyniosły one średnio od 40,18 proc. do 51,06 proc. punktów. Średnia dla województwa wyniosła 47,07 proc., a dla powiatu cieszyńskiego 50,18 proc. Średnie wyniki z przedmiotów przyrodniczych kształtowały się od 53,37 proc. do 62,62 proc. punktów. Średnia dla województwa wyniosła 58,52 proc. punktów, a dla powiatu cieszyńskiego 61 proc.

Wśród języków nowożytnych najczęściej wybieranym był język angielski. Wyniki w poszczególnych powiatach uczniów, którzy wybrali poziom podstawowy z tego języka, kształtowały się od 57,93 proc. do 69,32 proc. punktów. Średnia dla województwa wyniosła 64,10 proc. punktów, a dla powiatu cieszyńskiego 64,35 proc. W przypadku poziomu rozszerzonego uczniowie osiągnęli w skali poszczególnych powiatów od 36,63 proc. do 50,73 proc. punktów. Średnia dla województwa wyniosła 44,69 proc., a dla powiatu cieszyńskiego - 44,93 proc.

Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że duży odsetek gimnazjalistów opanował jedną z trudniejszych umiejętności ujętych w wymaganiach ogólnych zawartych w nowej podstawie programowej z matematyki, tj. umiejętność modelowania matematycznego. Uczniowie dobrze poradzili sobie również z większością zadań wymagających wyszukania informacji w tekście literackim lub popularnonaukowym i interpretowania danych przedstawionych na wykresie oraz rozwiązaniem zadań sprawdzających umiejętność rozumienia ze słuchu tekstów w języku obcym.

Egzamin wskazał również umiejętności, które gimnazjaliści opanowali słabiej. Na przykład w przypadku chemii była to umiejętność krytycznej analizy przebiegu doświadczenia, z fizyki zaś trudność sprawiło zadanie sprawdzające umiejętność dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie wymagające przeprowadzenia samodzielnego rozumowania matematycznego. W przypadku języków obcych nowożytnych trudność sprawiło tworzenie wypowiedzi pisemnej. W zestawie zadań z języka polskiego trudne okazały się dla gimnazjalistów zadania o złożonej konstrukcji łączące w sobie zadanie typu prawda-fałsz i wyboru wielokrotnego. Aby je poprawnie rozwiązać, należało najpierw skonfrontować prawdziwość wielu informacji zamieszczonych w tabeli z analizowanym tekstem, a następnie wybrać właściwą odpowiedź spośród podanych.

Informacja dotycząca mocnych i słabych stron uczniów bez wątpienia będzie dla nauczycieli cenną wskazówką na temat zagadnień, którym należy poświęcić uwagę w pracy z kolejnymi rocznikami gimnazjalistów. Służyć temu będzie także analiza wyników poszczególnych zadań dokonywana przez zespoły nauczycielskie w każdej szkole.

Ze średnimi wynikami egzaminu gimnazjalnego w poszczególnych szkołach w województwie śląskim można zapoznać się tutaj.

Komentarze: (2)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Postępy edukacji w Polsce najlepiej obrazuje modyfikacja zadania z matematyki na maturze:
- Rok 1950: Drwal sprzedał drewno za 100zł. Wycięcie drzewa na to drewno kosztowało go 4/5 tej kwoty. Ile zarobił drwal?
- Rok 1980: Drwal sprzedał drewno za 100zł .Wycięcie drzewa na to drewno kosztowało go 4/5 tej kwoty czyli 80zł. Ile zarobił drwal ?
- Rok 2000: Drwal sprzedał drewno za 100zł. Wycięcie drzewa na to drewno kosztowało go 4/5 tej kwoty czyli 80zł. Drwal zarobił 20zł. Zakreśl liczbę 20zł.
- Rok 2013 Drwal sprzedał drewno za 100zł. Pokoloruj drwala."

dawno się tak nie uśmiałem..:)

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama