Śląskie Kuratorium Oświaty przyjrzało się zajęciom z w-fAnkietę wypełniło 2416 dyrektorów szkół, w których uczy się w sumie 486 630 uczniów (236 598 dziewcząt i 250 032 chłopców). - Minimalny wymiar zajęć wychowania fizycznego w klasach I-III wynosi w trzyletnim cyklu kształcenia 290 godz., czyli 3 godz. w tygodniu. Od klasy IV szkoły podstawowej do klasy III gimnazjum uczniowie mają 4 godziny zajęć wychowania fizycznego w tygodniu, a w szkołach ponadgimnazjalnych - 3. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej są prowadzone w grupach liczących nie więcej niż 26 osób. Dyrektorzy mogą również organizować zajęcia w innych niż tzw. klasowe- lekcyjne - formach, np. w formie zajęć do wyboru przez uczniów: sportowych, sprawnościowo-zdrowotnych, tanecznych lub aktywnej turystyki - przypomina Anna Wietrzyk, rzeczniczka prasowa Kuratorium Oświaty w Katowicach. Baza sportowa Szkoły, które wzięły udział w ankiecie, wśród swojej bazy sportowej wymieniają: sala gimnastyczna - 2192, boisko - 1971, siłownia - 790, Zwolnienia z w-f Według stanu na dzień 31 stycznia 2013 r. w szkołach województwa śląskiego z zajęć w-f zwolnionych było 17950 uczniów, co stanowi 3,7 proc. ogółu. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego na podstawie opinii wydanej przez lekarza na czas określony. Z ankiety jednoznacznie wynika, że im starsi uczniowie, tym częściej przedstawiają zwolnienia z zajęć wychowania fizycznego. W szkołach podstawowych zwolnionych z zajęć było 1091 dziewcząt (0,98 proc.) i 1133 chłopców, (0,97 proc.), w gimnazjach - 2656 dziewcząt (4,56 proc.) i 1720 chłopców (2,7 proc.), w liceach ogólnokształcących 3907 dziewcząt (11,3 proc.) i 1078 chłopców, (5,2 proc.), w technikach - 3086 dziewcząt (12 proc.) i 1997 chłopców, (5,5 proc.), w zasadniczych szkołach zawodowych z zajęć wychowania fizycznego było zwolnionych 825 dziewcząt (13,2 proc.) i 557 chłopców (4,7 proc.). Inne formy wychowania fizycznego Śląskie Kuratorium Oświaty zapytało również dyrektorów o to, jak często zajęcia wychowania fizycznego organizowane są w innych niż klasowo-lekcyjne formach, a której dają uczniom możliwość wyboru takiej formy, która najbardziej odpowiada ich zainteresowaniom i potrzebom. Propozycję takich zajęć przygotowuje dyrektor szkoły uwzględniając m.in.: potrzeby zdrowotne uczniów, ich zainteresowania oraz osiągnięcia w danym sporcie, tradycje sportowe środowiska lub szkoły. Z możliwości zorganizowania części zajęć w-f w innej formie skorzystało blisko 62. proc. dyrektorów szkół podstawowych, 72 proc. - gimnazjów, 73 proc. - liceów ogólnokształcących, 67 proc. - techników i 65 proc. - zasadniczych szkół zawodowych. Przyczyny nieorganizowania w-f w innych formach. Wśród najczęściej wymieniano brak bazy, brak możliwości organizacyjnych, brak zainteresowania ze strony uczniów, brak możliwości kadrowych, duża liczba uczniów dojeżdżających, brak albo niewystarczająca baza sportowa.
|
reklama
|
Dodaj komentarz