Letnisko Cieszyn, czyli jak promowano Cieszyn przed stu latyW 1920 r. dokonano podziału miasta, dotąd uznawanego za stolicę regionu, na dwa niezależne organizmy miejskie. Nazwę Cieszyn odziedziczyła wschodnia cześć miasta, przyłączona do państwa polskiego. W jej przypadku największym problemem było odcięcie od ważnego szlaku komunikacyjnego, jaki stanowiła kolej koszycko-bogumińska. Ponadto Cieszyn pozbawiony został części niezbędnej infrastruktury komunalnej, m.in. ujęcia wody i gazowni. W początkowych latach po podziale w mieście panowała stagnacja gospodarcza. Próbom wyrwania miasta z marazmu nie sprzyjała ogólna sytuacja gospodarcza: szalejąca w pierwszej połowie lat dwudziestych XX wieku w wielu krajach, w tym w Polsce, inflacja oraz międzynarodowy kryzys gospodarczy z lat 1929-1933. Okres względnej stabilizacji przypadł na lata 1925-1929. W tym czasie we władzach miejskich Cieszyna, a przede wszystkim w sferach zwanych w obecnej nomenklaturze biznesowymi, czyli różnego rodzaju podmiotach gospodarczych związanych z miejscowym przemysłem, rzemiosłem i handlem, pojawiły się inicjatywy, których celem było wykorzystanie potencjału turystycznego Cieszyna. Gorącym orędownikiem tego kierunku był m.in. ks. Józef Londzin, pełniący w latach 1927-1929 funkcję burmistrza. Bezpośrednio po wyborze na to stanowisko w trakcie posiedzenia wydziału gminnego ks. Józef Londzin oświadczył, że dążyć będzie do tego, by Cieszyn stał się letniskiem i uzdrowiskiem. W 1926 r. pod kierownictwem dyrektora cieszyńskiej poczty Kazimierza Kautego, dyrektora Zamkowych Zakładów Przemysłowych Jana Kościałkowskiego, wydawcy i księgarza Hermanna Feitzingera oraz Roberta Bergera, kupca i wydawcy czasopisma Schlesischer Merkur, zawiązany został Komitet Letnisko Cieszyn. Kancelaria komitetu, zwana Biurem Popierania Ruchu Obcych w Cieszynie, mieściła się w hotelu “Pod Brunatnym Jeleniem” i miała za zadanie zajmować się wytwarzaniem i kolportażem materiałów promujących miasto i jego atrakcje oraz pośredniczeniem w wynajmowaniu miejsc noclegowych. W ramach subwencjonowanej przez władze miejskie kampanii propagandowej wydano drukowany prospekt zatytułowany Letnisko-Cieszyn oraz inne materiały, m.in. koperty, kartki pocztowe ozdobione widokami Cieszyna i okolicy wraz z krótkim opisem krajoznawczym i spisem miejscowych atrakcji. Koszt kartki pocztowej wynosił 4 grosze. Komitet zachęcał przedsiębiorców do ich zakupu po preferencyjnych cenach i prowadzenia na nich korespondencji. Więcej informacji na temat idei “Letniska Cieszyn”, będzie można uzyskać od prelegenta piątkowego spotkania w Książnicy Cieszyńskiej, którym będzie Krzysztof Kleczek. Podczas spotkania zaprezentowane zostaną materiały pochodzące w całości ze zbiorów Książnicy Cieszyńskiej i związane z osobą Tadeusza Regera, który w okresie międzywojennym był członkiem cieszyńskiego wydziału gminnego. Drukowane materiały promocyjne: ulotki, koperty są częścią zespołu archiwalnego o nazwie Teki Regera. Publikacja Letnisko Cieszyn pochodzi z kolei z księgozbioru Tadeusza Regera.
|
reklama
|
Dodaj komentarz