Młodzi dla młodych z ważnym przekazem!Uczniowie Szkoły Organizacji i Zarządzania w Cieszynie postanowili zabrać głos na temat zjawiska hejtu w Internecie. Zorganizowali kampanię społeczną, w której przekazują innym uczniom, jak poradzić sobie z nienawiścią kierowaną w ich stronę. Najczęściej w dzisiejszych czasach spotykamy się z nią, korzystając z Internetu. Nowoczesne technologie i nieograniczony dostęp do sieci, przynosząc ze sobą wiele korzyści, dały również negatywne zjawisko zwane hejtem. Łatwo używać słów nienawiści, gdy jesteśmy anonimowi, jednocześnie kompletnie nie zdając sobie sprawy z tego, jaką krzywdę wyrządzamy odbiorcy takiego przekazu. Hejt niestety nie ma nic wspólnego z konstruktywną krytyką, a nastawiony jest jedynie na zranienie drugiej osoby. Walka z tym zjawiskiem jest bardzo długa i żmudna, dlatego uczniowie Szkoły Organizacji i Zarządzania w Cieszynie już teraz postanowili wyciągnąć do swoich rówieśników i młodszych uczniów pomocną dłoń. Ich propozycją jest poradzenie sobie z hejtem, poprzez nieprzejmowanie się nim i pokazanie, że jest się na niego odpornym, wtedy istnieje również możliwość zatrzymania go. Uczniowie zgadzają się i przyłączają do różnego rodzaju akcji przeciw przemocy w Internecie organizowanych w naszym kraju, widząc jednak jak wszechobecne nadal jest i będzie to zjawisko, dodają w swojej akcji nowy przekaz „Kto jest słaby? - Nie Ty!”. - Patrzyliśmy na kampanie, które były już realizowane w poprzednich latach. Zauważyliśmy, że większość z nich skupia się na tym, że przedstawiana jest osoba, która jest hejtowana, ma problem z samooceną, a nawet z depresją. Wszystkie te kampanie skupiają się na tym, że hejt ma dużą moc, że może wyrządzić bardzo dużą krzywdę. Zaczynaliśmy się zastanawiać nad tym, czy o to właśnie nie chodzi hejterowi, przecież on nie chce naszego dobra, nie chce żebyśmy się poczuli dobrze, tylko żebyśmy poczuli się źle, chce rozładować swoje emocje właśnie na nas – podkreślają uczniowie SOiZ Cieszyn - My chcemy pokazać ludziom, że to nie w nich jest problem i to nie oni powinni przejmować się hejtem, powinni to odrzucić i nie dopuszczać go do siebie. Wtedy hejter straci swoją pożywkę, czyli naszą słabość, straci satysfakcję, a hejt nie będzie przynosił już żadnych rezultatów. Kampania ma przygotować młode osoby na zetknięcie się z hejtem, pomóc poradzić sobie z tym, który już napotkali w Internecie, a który ich zranił. Pora „zdjąć te rany” - mówią twórcy kampanii. Mają temu służyć warsztaty dla uczniów (dotarły już do 400 osób), happeningi, spotkania z ekspertami, dyskusje na forum. Część młodych ludzi nie radzi sobie z emocjami, które wywołane są przez negatywne komentarze i boi się mówić o swoich problemach głośno. Spotkania z organizatorami akcji mogą być okazją do rozmowy o tym problemie, dzięki temu młode osoby nie zostają z tym same i nie są bezradne wobec otaczającej ich nienawiści. Ważne jest, by sprawić, że chociaż część młodzieży nie będzie przejmować się złośliwymi komentarzami. - Im bardziej cierpimy, tym bardziej ich nakręcamy – mówią uczniowie - Ignorując złośliwe komentarze czy wiadomości, pomagamy sobie, a także samemu hejterowi. Nie odpowiadamy na nienawiść nienawiścią, tylko uśmiechem. Hejt rani, ale pora „zdjąć te rany” – to główne przesłanie filmiku promującego kampanię, który można oglądać w serwisie YouTube. Kampania prowadzona jest również w ramach międzynarodowego projektu „Strażnicy Europy” z programu Erasmus+ wraz innymi krajami - Grecją, Hiszpanią, Włochami i Portugalią oraz na platformie projektu "Zwolnieni z Teorii". Kampania zostanie zaprezentowana podczas spotkania projektowego w Grecji w maju bieżącego roku. Z kolei w październiku w Cieszynie ma się odbyć Międzynarodowy Festiwal Kampanii Społecznych – przyjadą szkoły partnerskie, a festiwal skierowany zostanie do społeczności lokalnej, głównie dla szkół z powiatu cieszyńskiego. Zobacz akcję na FACEBOOKU, INSTAGRAMIE i na stronie www.whoisweak.com!
|
reklama
|
Dodaj komentarz