Górnopłaty RWD — legendarne samoloty polskich konstruktorówPółtorej godziny wykładu zleciało bardzo szybko. Niesamowita wiedza wykładowcy i jego osobiste zaangażowanie w temacie stworzyła osobliwy klimat tego spotkania. Na ten czas przenieśliśmy się w czasie i przestrzeni, z sali rzymskiej, na lotnisku lub w biurze konstruktorskim. Nazwiska Żwirki i Wigury znane są każdemu. Jednak co stoi za tymi nazwiskami? Przykry wypadek miał miejsce w 1932 roku, kiedy w katastrofie zginął wybitny pilot Franciszek Żwirko. Jednak wrócimy na 7 lat wcześniej. 1925 rok - grupa młodych konstruktorów Stanisław Rogalski, Stanisław Wigura, Jerzy Drzewiecki zaczynają projektować samoloty jako studenci w ramach warsztatów Sekcji Lotniczej Koła Mechaników Studentów Politechniki Warszawskiej. Za 14 lat dzięki ich wspólnej pracy powstały konstrukcje od RWD-1 do RWD-25, przeważającą część stanowiły lekkie jednosilnikowe samoloty sportowe, szkolne lub turystyczne. Do pierwszych sukcesów samolotów RWD należał rajd dookoła Polski na 1200 km w lipcu 1929, a już za miesiąc górnopłat wychodzi na nowy poziom i pokonuje przestrzeń 5000 km w 42 godziny lotu na odcinku Warszawa-Paryż-Barcelona-Warszawa. W tym samym roku, w październiku, samolot RWD 2 pokonuje rekord wysokości - 4004 m i od 1930 roku szybowce biorą udział w Challenge (Międzynarodowe Zawody Samolotów Turystycznych), gdzie w roku 1934 zdobywają jeszcze jeden z wielkich sukcesów - podwójne zwycięstwo samolotów RWD-9. W październiku 1937 roku 127 samolotów RWD zostało przekazanych przez LOPP na lotnisko Mokotowskie dla aeroklubów. Jeden z szybowców RWD-8 został ufundowany przez Miasto Cieszyn. Niestety działalność wytwórni młodych utalentowanych konstruktorów zakończyła się wraz z wybuchem II wojny światowej. Lekki, małe, sportowe samoloty nie znalazły zainteresowania wśród wojskowych. Dzisiaj dwa ocalałe samoloty RWD-13 i RWD-21 można zobaczyć w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. W 2000 roku wyprodukowano replikę RWD-5, która niestety uległa wypadkowi 1 września 2018 r. podczas Pikniku Lotniczego na lotnisku Aleksandrowice w Bielsku Białej. W 2020 r. świat ponownie zobaczył samolot RWD-8 wyprodukowany przez Henryka Wickiego, właściciela Warsztatu Lotniczego TZL w Świdniku. “Spotkania Szersznikowskie” w Sali Rzymskiej Muzeum Śląska Cieszyńskiego odbywa się w ostatnią środę każdego miesiąca. Wstęp wolny.
|
reklama
|
Dodaj komentarz