, wtorek 30 kwietnia 2024
Kosztorys naprawy samochodu: rzeczywistość odszkodowań z OC i AC
Kosztorys naprawy samochodu: rzeczywistość odszkodowań z OC i AC fot: mat. prasowe



Dodaj do Facebook

Kosztorys naprawy samochodu: rzeczywistość odszkodowań z OC i AC

ART. SPONSOROWANY
W branży ubezpieczeniowej, gdzie polisy OC (odpowiedzialności cywilnej) i AC (autocasco) odgrywają kluczową rolę, kwestia właściwej wyceny szkód jest niezwykle istotna. Jednak często dochodzi do sytuacji, gdzie ubezpieczyciele zaniżają odszkodowanie za szkodę na pojeździe. Przyjrzyjmy się bliżej procesowi likwidacji szkody i metodom, które stosują ubezpieczyciele, aby zminimalizować wypłaty osobom poszkodowanym. 

Proces likwidacji szkody 

Kosztorys naprawy samochodu stanowi podstawę do wypłaty odszkodowania. Obejmuje on szczegółowy wykaz uszkodzonych części, niezbędnych napraw oraz przewidywanych kosztów. W teorii, powinien odzwierciedlać rzeczywisty koszt przywrócenia pojazdu do stanu sprzed wypadku czy kolizji drogowej. 

W rzeczywistości jednak bardzo często kosztorys zawiera różnego rodzaju nieprawidłowości, które powodują że odszkodowanie jest zbyt niskie i nie wystarcza na naprawę. Warto podkreślić, że dzięki wypłaconym w ramach odszkodowania środkom osoba poszkodowana powinna być w stanie przywrócić pojazd do stanu sprzed zdarzenia drogowego. 

Metody zaniżania odszkodowań

Towarzystwa ubezpieczeniowe stosują kilka działań, które powodują że odszkodowanie za szkodę na pojeździe jest zbyt niskie. 

Jeden z częstych sposobów zaniżania odszkodowań to stosowanie tańszych zamienników zamiast oryginalnych części. Często ubezpieczyciele argumentują to równoważną jakością, jednak może to mieć wpływ na wartość pojazdu i jego dalszą eksploatację. Poza tym taka praktyka nie jest zgodna z wydanym przez Sąd Najwyższy orzeczeniem. To orzeczenie mówi o tym, że kosztorys powinien uwzględniać części oryginalne, jeśli takie też były zamontowane w uszkodzonym pojeździe. 

Inna metoda to ustalanie stawek za godzinę pracy mechaników, lakierników czy blacharzy poniżej rynkowej wartości. To prowadzi do sytuacji, gdzie realne koszty naprawy są wyższe niż kwota przyznana przez ubezpieczyciela.

Co zrobić, gdy odszkodowanie jest zaniżone?

Samodzielne odwołanie

Jeśli zdecydujesz się na samodzielną walkę z firmą ubezpieczeniową, to pierwszym krokiem powinno być złożenie odwołania do ubezpieczyciela. Warto przygotować własny kosztorys, najlepiej wykonany przez niezależnego rzeczoznawcę, który uwzględni realne koszty naprawy. 

Dopłata do odszkodowani

Istnieją firmy odszkodowawcze typu helpfind, które oferują dopłatę do zaniżonego odszkodowania w ramach cesji wierzytelności. Oznacza to, że przejmują one prawo do roszczenia i w zamian za procent odzyskanej kwoty, pokrywają różnicę w odszkodowaniu.

Podsumowanie

Ubezpieczyciele, dążąc do minimalizacji kosztów, mogą stosować różne metody zaniżania odszkodowań. Zrozumienie procesu kosztorysowania i świadomość swoich praw jako poszkodowanego jest kluczowa. W przypadku zaniżonego odszkodowania, warto rozważyć odwołanie lub współpracę z firmami odszkodowawczymi, aby uzyskać pełną rekompensatę szkody. 

Komentarze: (0)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama