Jak czytać etykiety wina?Co musi znaleźć się na etykiecie wina?Etykiety na butelki wina muszą zostać przygotowane według konkretnych zasad. Samo ich wykonanie najczęściej zlecane jest drukarniom wyspecjalizowanym w przygotowywaniu nalepek. Dobrym przykładem takiej firmy jest Unilogo – etykiety na wino do druku wykonane przez to przedsiębiorstwo poligraficzne wyróżniają się wysoką jakością. Zanim jednak producent wina zleci wydruk etykiet drukarni, najpierw musi przygotować stosowny projekt. Powinien przy tym pamiętać o umieszczeniu na nalepce kluczowych danych o produkcie. Tak stanowi prawo. Zgodnie z nim klient powinien zostać poinformowany o:
Są to podstawowe dane, które można znaleźć na etykiecie wina. Jak rozpoznać, czy wino ma apelację?Osoby, którym zależy na kupowaniu naprawdę dobrego wina, powinny sprawdzać, czy na etykiecie trunku znajduje się oznaczenie nazywane apelacją. Stanowi ono potwierdzenie najwyższej jakości produktu. Znajduje się wyłącznie na winach, które w danym kraju spełniają wyśrubowane normy prawa winiarskiego. Apelacja oznaczana jest skrótami. Przykłady niektórych z nich to:
To przykłady najpopularniejszych apelacji, które można wyczytać z etykiety trunku. Znając te oznaczenia, łatwiej wybrać dobre wino. Jakie dodatkowe informacje ważne dla konsumenta znajdują się na winie?Z perspektywy konsumenta ważne są także inne informacje o trunku. Nawet jeśli ich umieszczenie na etykiecie nie jest narzucone przez prawo, producenci często i tak decydują się na ich dodanie. Przede wszystkim są to: rocznik wina, nazwa szczepów winorośli, z którego wytworzono trunek, informacje związane z zawartością cukru resztkowego (określenie, czy jest to wino słodkie, półsłodkie, wytrawne czy półwytrawne) oraz metody produkcji napoju alkoholowego.
Dodatkowo na etykiecie wina mogą pojawić się takie określenia, jak:
Wiedząc, co oznaczają te określenia, można kupować bardziej świadomie.
|
reklama
|
Dodaj komentarz