, piątek 23 luty 2024
Jak czytać etykiety wina?
Jak czytać etykiety wina? fot: mat. prasowe



Dodaj do Facebook

Jak czytać etykiety wina?

art. partnera
Kupując wino, warto zwrócić uwagę na informacje znajdujące się na jego butelce. Wszystkie ważne dane powinny być widoczne na etykiecie oraz kontretykiecie (czyli etykiecie z tyłu). Warto przy tym pamiętać, że niektóre informacje muszą zostać umieszczone na butelce wina. Inne są opcjonalne, jednak wciąż mogą mieć duże znaczenie dla klientów.

Co musi znaleźć się na etykiecie wina?

Etykiety na butelki wina muszą zostać przygotowane według konkretnych zasad. Samo ich wykonanie najczęściej zlecane jest drukarniom wyspecjalizowanym w przygotowywaniu nalepek. Dobrym przykładem takiej firmy jest Unilogo – etykiety na wino do druku wykonane przez to przedsiębiorstwo poligraficzne wyróżniają się wysoką jakością.

Zanim jednak producent wina zleci wydruk etykiet drukarni, najpierw musi przygotować stosowny projekt. Powinien przy tym pamiętać o umieszczeniu na nalepce kluczowych danych o produkcie. Tak stanowi prawo. Zgodnie z nim klient powinien zostać poinformowany o:

  • kategorii wina, z którym ma do czynienia,

  • procentowej zawartości alkoholu w winie,

  • zawartości cukru w winie (dotyczy to wyłącznie trunków musujących),

  • ilości wina w butelce (pojemność butelki wyraża się w litrach lub w centylitrach),

  • obecności alergenów w winie,

  • numerze partii trunku,

  • numerze identyfikacyjnym partii napoju alkoholowego,

  • miejscu produkcji wina,

  • podmiocie pakującym trunek,

  • danych dotyczących importera (w przypadku wina importowanego),

  • chronionej nazwie pochodzenia lub oznaczenia geograficznego (jeśli dotyczy to danego wina).

Są to podstawowe dane, które można znaleźć na etykiecie wina.

Jak rozpoznać, czy wino ma apelację?

Osoby, którym zależy na kupowaniu naprawdę dobrego wina, powinny sprawdzać, czy na etykiecie trunku znajduje się oznaczenie nazywane apelacją. Stanowi ono potwierdzenie najwyższej jakości produktu. Znajduje się wyłącznie na winach, które w danym kraju spełniają wyśrubowane normy prawa winiarskiego. Apelacja oznaczana jest skrótami. Przykłady niektórych z nich to:

  • DAC – w przypadku win z Austrii,

  • AOC/AOP/V.DQ.S – w przypadku win z Francji,

  • DO/DOP – w przypadku win z Hiszpanii,

  • DOC/DOCG – w przypadku win z Włoch,

  • AVA – w przypadku win z USA,

  • DOC – w przypadku win z Portugalii,

  • QbA – w przypadku win z Niemiec,

  • PDO – w przypadku win z Węgier.

To przykłady najpopularniejszych apelacji, które można wyczytać z etykiety trunku. Znając te oznaczenia, łatwiej wybrać dobre wino.

Jakie dodatkowe informacje ważne dla konsumenta znajdują się na winie?

Z perspektywy konsumenta ważne są także inne informacje o trunku. Nawet jeśli ich umieszczenie na etykiecie nie jest narzucone przez prawo, producenci często i tak decydują się na ich dodanie. Przede wszystkim są to: rocznik wina, nazwa szczepów winorośli, z którego wytworzono trunek, informacje związane z zawartością cukru resztkowego (określenie, czy jest to wino słodkie, półsłodkie, wytrawne czy półwytrawne) oraz metody produkcji napoju alkoholowego.

Dodatkowo na etykiecie wina mogą pojawić się takie określenia, jak:

  • reserva/riserva – oznacza, że trunek długo dojrzewał w beczkach,

  • classico – wskazuje, że wino wyprodukowano z winogron z najlepszej części regionu, z którego pochodzi,

  • superieur/superiore – określa, że wino ma wyższe stężenie alkoholu niż typowy trunek tego typu.

Wiedząc, co oznaczają te określenia, można kupować bardziej świadomie.

Komentarze: (0)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama