, sobota 28 września 2024
MEN przezaczy 60 mln zł na naukę języków obcych w szkołach
Krystyna Szumilas, minister edukacji narodowej, zdecydowała o przekazaniu 60 mln zł na działania zwiększające kompetencje nauczycieli języków obcych. fot: Ministerstwo Edukacji Narodowej



Dodaj do Facebook

MEN przezaczy 60 mln zł na naukę języków obcych w szkołach

JM
Ministerstwo Edukacji Narodowej zamierza uruchomić projekt wspierający nauczanie języków obcych między innymi w wiejskich szkołach. Na ten cel zostanie przeznaczonych 60 mln zł. Tymczasem podczas ostatniego egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego uczniowie z powiatu cieszyńskiego zdobyli mniej punktów od średniej w województwie śląskim.

Trudności z nauką języków obcych mają przede wszystkim uczniowie z wiejskich szkół. W interpelacji do Krystyny Szumilas, minister edukacji narodowej, na problem ten uwagę zwróciła Małgorzata Pępek, posłanka Platformy Obywatelskiej. - "Znacząco niższe wyniki egzaminu gimnazjalnego z języka obcego, osiągane przez uczniów ze szkół wiejskich w stosunku do ich rówieśników w miastach powinny być dla resortu sygnałem o istnieniu poważnego problemu. Od bieżącego roku szkolnego wyniki z egzaminu z języka obcego będą brane pod uwagę podczas rekrutacji. Oznaczać to może ograniczenie szans edukacyjnych młodzieży z terenów wiejskich" - napisała w maju posłanka z Żywiecczyzny.

W odpowiedzi ministerstwo pochyliło się nad wynikami testów gimnazjalnych z języka obcego nowożytnego. - "Analizując wyniki badań kompetencji językowych polskich uczniów oraz ich zróżnicowania, biorąc pod uwagę obszary miejskie i wiejskie, MEN zamierza uruchomić projekt wspierający nauczanie języków obcych" - czytamy w oficjalnym komunikacie opublikowanym na stronach internetowych Ministerstwa Edukacji Narodowej. Na ten cel zostanie przeznaczonych 60 mln zł. Pieniądze mają być skierowane na działania zwiększające kompetencje nauczycieli języków obcych, pracujących na terenach defaworyzowanych, w tym na terenach wiejskich. To jeden z pomysłów. W ministerstwie przygotowywane są też założenia budowy systemu wspomagania szkół i placówek, który będzie funkcjonować na potrzeby szkoły i wykorzystywać potencjał instytucji okołoszkolnych oraz potencjał nauczycieli. Przeprowadzona ma zostać diagnoza, która będzie obejmować w szczególności wyniki ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej placówki oraz wyniki sprawdzianu i egzaminów zewnętrznych. To w długofalowej perspektywie pozwoli na efektywne zwalczanie pogłębiania się nierówności pomiędzy szkołami z terenów wiejskich i miejskich.

Problem dotyczący nauczania języków obcych nie ominął również szkół w naszym regionie. Podczas ostatniego egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego (najczęściej wybierany język obcy) uczniowie z powiatu cieszyńskiego zdobyli mniej punktów od średniej w województwie śląskim. Na poziomie podstawowym z języka angielskiego było to 63,63 proc. (średnia dla województwa wyniosła 64,09 proc. punktów), a na poziomie rozszerzonym - 43,90 proc. (średnia dla województwa wyniosła 45,61 proc. punktów).

Najlepszy wynik w powiecie cieszyńskim z języka angielskiego uzyskali gimnazjaliści z Cieszyna. Uczniowie z Gimnazjum Towarzystwa Ewangelickiego zdobyli: 92 proc. punków na poziomie podstawowym i 86 proc. punktów na poziomie rozszerzonym, Katolickiego Gimnazjum im. św. Melchiora Grodzieckiego: 90 proc. i 81 proc., Gimnazjum nr 1: 79 proc. i 62 proc., Gimnazjum nr 2: 70 proc. i 46 proc., Gimnazjum nr 3: 70 proc. i 50 proc. Najsłabiej (poza uczniami ustrońskiego Gimnazjum dla Dorosłych Zakładu Doskonalenia Zawodowego: 34 proc. i 14 proc.) egzamin gimnazjalny z języka angielskiego zdali uczniowie z Istebnej: 51 proc. i 28 proc., z Gimnazjum nr 2 w Skoczowie: 54 proc. i 30 proc., z Kończyc Wielkich: 55 proc. i 34 proc., i z Brennej: 57 proc. i 33 proc.

Egzamin gimnazjalnym z języka angielskiego w powiecie cieszyńskim zdawało 1731 uczniów.

Komentarze: (5)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

A czemu to pani Aleksandra się nie interesuje edukacją? Posłanka na waszą miarę, wyborcy PO.

Katolickie Gimnazjum im. św. M.Grodzieckiego miało z języków odpowiednio na poziomie podstawowym 91,09%, na rozszerzonym- 89,5% .Różnica niby niewielka , a jednak! Jedną z cech dziennikarza powinna być rzetelność.

Szanowna/y kkaluza,

w tekście przedstawiłem dane dotyczące wyników z języka angielskiego, co zaznaczyłem. Opierałem się na danych opublikowanych na stronach internetowych Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Jaworznie, podtrzymuję co napisałem. Szczegóły można znaleźć pod linkiem, poz. 56: http://www.oke.jaworzno.pl/images/stories/File/Gimnazjum/wyniki/gimn2012...

W ogóle to po co Cieszyniakom nauka języków obcych , przecież Cieszyniacy i tak są w Polsce obcy.

We wszystkim jesteśmy poniżej średniej województwa. Za to mamy 2 posłów do sejmu 1 d PE oraz wszechmocnego
senatora i jak to się przekłada na obraz cieszyńskiego, ano jak był w Polsce gó.....y takim pozostał.

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama