Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy w Istebnej oficjalnie otwarty!Ośrodek powstał dzięki inicjatywie gminy Istebna w porozumieniu z Powiatem Cieszyńskim, w odpowiedzi na potrzeby środowiska Trójwsi. Dotychczas dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych z tego terenu musiały dojeżdżać do tego typu placówki niepublicznej aż do Milówki. - Nasz ośrodek jest miejscem szczególnym, umożliwiającym różne formy i typy rehabilitacji. Dzieci i młodzież z głębszą niepełnosprawnością, sprzężeniami i autyzmem w wieku od 3 do 25 roku życia, uczestniczyć mogą w zajęciach edukacyjno-terapeutycznych, rewalidacyjno-wychowawczych oraz zajęciach specjalistycznych, prowadzonych indywidualnie lub w zespołach. W ramach ośmiogodzinnego pobytu w ORW oprócz obowiązkowych zajęć edukacyjnych dzieci i młodzież uczestniczą m.in. w zajęciach arteterapii muzykoterapii, stymulacji polisensorycznej w bogato wyposażonej Sali Doświadczania Świata oraz terapii Integracji Sensorycznej. Ważnym elementem oferty ośrodka są również zajęcia z terapii motorycznej, terapii ruchem oraz kinezyterapii. Ich dopełnieniem są zajęcia w formie hydroterapii. Dodatkowo podopieczni Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego w Istebnej objęci są opieka logopedyczną i psychologiczno-pedagogiczną. Hipoterapia i dogoterapia to rozszerzenie oferty zajęć rewalidacyjnych dla naszych podopiecznych - wymieniała Brygida Wnentrzak-Szteler, dyrektor Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego w Istebnej-Zaolziu, wchodzącego w skład Zespołu Placówek Szkolno- Wychowawczo-Rewalidacyjnych w Cieszynie. Satysfakcji z otwarcia nowego ośrodka nie krył również Jerzy Nogowczyk, starosta cieszyński. - Spoglądając w historię Zespołu Placówek Szkolno-Wychowawczo-Rewalidacyjnych w Cieszynie, przypominam sobie, iż w 2008 roku z jego pomocy korzystało 120 potrzebujących. W aktualnym roku szkolnym ich liczba wzrosła do 230. Jest to niewątpliwie zasługa pani dyrektor oraz jej pracowników, dzięki którym powstał również ośrodek w Istebnej. Bazując na ich energii i zaangażowaniu stworzyliśmy najlepszy ośrodek w powiecie, który teraz wzbogacony został o filię w Istebnej - mówił starosta. Do głównych zadań ośrodka będzie należało wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych, objęcie opieką edukacyjną i terapeutyczną oraz wsparcie ich rodzin. Jednym z podstawowych zadań realizowanych w ORW będzie także przygotowanie w miarę możliwości uczniów, do samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie. - Jestem przekonana, iż wzorem cieszyńskiego ośrodka, nowa filia w Istebnej nawiąże współpracę z wieloma lokalnymi jednostkami edukacyjnymi - przedszkolami oraz szkołami, dzięki czemu możliwe będzie organizowanie wspólnych zajęć integracyjnych oraz realizowanie projektów - dodaje Brygida Wnentrzak-Szteler. Aktualnie z codziennych zajęć w Ośrodku Rewalidacyjno-Wychowawczym w Istebnej-Zaolziu korzysta czterech uczniów. Dwie kolejne osoby korzystają z zajęć wczesnego wspomagania rozwoju, dążącego do psychoruchowego i społecznego pobudzania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Docelowo pomoc w nowym ośrodku znaleźć może co najmniej 20 podopiecznych z terenu Trójwsi. - Mamy nadzieję, że z biegiem czasu cztery profesjonalnie wyposażone sale edukacyjno-terapeutyczne zapełnią się dziećmi i będziemy mogli w pełni wykorzystywać potencjał tego miejsca. Wraz z Zespołem Szkół Ponadgimnazjalnych dzięki przychylności dyrektora szkoły mgr Jakuba Kuca oraz dyrektora szkoły podstawowej mgr Danuty Szmigielskiej-Kawulok placówka gościła kilkakrotnie uczniów ZPSWR z Cieszyna realizując zajęcia edukacyjno-integracyjne. Staramy się wspólnie gospodarować budynkiem, jednocześnie nawiązując relacje integracji pomiędzy uczniami trzech placówek. Nasza ideą jest bowiem wychodzenie do społeczności lokalnej, do środowiska przyjaznego dzieciom - dlatego też jesteśmy nastawieni na współpracę z innymi jednostkami, co pozwala na integrację ze zdrowymi rówieśnikami, dzielenie się radością przebywania ze sobą, którą w sposób szczególny dzielą się podopieczni ORW. Nasi nauczyciele już teraz przygotowują zajęcia integracyjne, które będą mogli przeprowadzić wraz z dziećmi szkoły ponadgimnazjalnej i podstawowej. Dzięki temu chcemy nadać inny wymiar pojęciu "niepełnosprawność" i sprawić, by rozumiana była jako inny szczególny charakter funkcjonowania osób, co nie znaczy gorszy. Chcemy sprawić by obycie z niepełnosprawnością było czymś naturalnym, a spotkanie na ulicy osoby niepełnosprawnej nie budziło zakłopotania - wyjaśnia Małgorzata Niedoba.
|
reklama
|
Dodaj komentarz