, wtorek 14 maja 2024
Cieszyński dworzec kością niezgody między miastem a powiatem
Przypomnijmy, że w lutym 2012 r. cieszyński PKS został postawiony w stan likwidacji, a w kwietniu likwidator wystawił na sprzedaż plac i budynki dworca autobusowego. fot: mat. pras.



Dodaj do Facebook

Cieszyński dworzec kością niezgody między miastem a powiatem

MB
Wywiad ze starostą, Jerzym Nogowczykiem opublikowany przez nas 27 października wywołał kontrowersje w środowisku cieszyńskich radnych. Radnych zbulwersowały te wypowiedzi starosty, w których porusza on temat budowy węzła przesiadkowego w Cieszynie, a w szczególności sposób sfinansowania tej inwestycji.

Po publikacji wywiadu ze starostą Jerzym Nogowczykiem napisała do nas cieszyńska radna, Janina Cichomska, jednoznacznie wskazując, że to nieprawda, iż miasto Cieszyn nigdy oficjalnie nie wnioskowało o współudział powiatu w finansowaniu budowy dworca w Cieszynie.

W poniedziałkowym wywiadzie Nogowczyk wskazał, że partycypacja powiatu w sfinansowaniu budowy węzła przesiadkowego w Cieszynie "będzie trudna do przeprowadzenia, dlatego że mieszkańcy innych gmin powiatu cieszyńskiego mogą zwrócić uwagę, dlaczego powiat w takie zadania nie inwestuje też u nich”. Starosta powiedział, że na dzień dzisiejszy jedynymi inwestycjami, w których powiat będzie na pewno partycypować, to inwestycje "okołodworcowe” związane z koniecznością przebudowy drogi powiatowej, a taki status ma ulica Bobrecka. Jednocześnie Nogowczyk wskazał, że "z pewnością władze Cieszyna chciałyby podzielić się z powiatem kosztami budowy węzła przesiadkowego i w rozmowach dwustronnych takie sugestie pojawiały się, jednak oficjalnie tego typu wnioski nie były formułowane i nie przyjęto żadnych szczegółowych ustaleń”.

Odmiennego zdania są cieszyńscy radni. Janina Cichomska w korespondencji z nami przypomniała, że oficjalne wnioski miasta Cieszyna do powiatu o partycypację w kosztach budowy węzła przesiadkowego były kierowane do starostwa dwukrotnie.

Autorem pierwszego pisma z dnia 27 listopada 2013 r. jest burmistrz Cieszyna, Mieczysław Szczurek. W tym wniosku burmistrz powołując się na ustawę z 2010 roku o publicznym transporcie zbiorowym, wskazał, że powiat jest zobowiązany do zapewnienia odpowiednich warunków funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego, a w szczególności zakresie standardów dotyczących przystanków autobusowych oraz dworców. Konkluzja tego oficjalnego pisma jest jednoznaczna: "Reasumując gmina Cieszyn nie może ponosić wydatków na budowę dworca komunikacji zbiorowej ponadlokalnej, gdyż wykracza to poza zadanie własne lokalny transport zbiorowy, natomiast Powiat Cieszyński posiada taki obowiązek, który wynika z art. 15 ust. 1 pkt 3 ustawy o publicznym transporcie drogowym. Nie ma natomiast przeszkód dla podjęcia współpracy pomiędzy gminą Cieszyn a Powiatem Cieszyńskim polegającym na współfinansowaniu budowy dworca autobusowego, który byłby wykorzystywany dla transportu lokalnego i ponadlokalnego”.

Jednocześnie w tej samej korespondencji burmistrz Cieszyna wskazał, że projekt "Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego w Cieszynie” znajduje się na liście podstawowej ZIT (Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych), a dofinansowanie do niego z środków unijnych ustalono na kwotę 9.255.855 zł. „Część zakresu projektu dotyczy stricte budowy dworca autobusowego, ale w ramach projektu przewidujemy przebudowę skrzyżowania ul. Bobreckiej i Hajduka (budowa ronda) oraz budowę łącznicy ul. Hajduka z wiaduktem w ciągu ul. Kolejowej” - czytamy w dalszej części tego wniosku.

Drugi oficjalny wniosek w tej samej sprawie skierowała do powiatu Rada Miejska Cieszyna w dniu 28 listopada 2013 r. Wniosek ten był efektem przegłosowanej uchwały Rady Miejskiej w sprawie zwrócenia się do Powiatu Cieszyńskiego z apelem o wspólną realizację budowy węzła przesiadkowego w Cieszynie. - Rada Miejska podjęła uchwałę po spotkaniu z radnymi powiatowymi, starostą, burmistrzem i osobami związanymi z transportem ponadgminnym. Zdecydowaliśmy się wystąpić z apelem, bo po tym spotkaniu mieliśmy pewność, że powiat nie zamierza budować ani partycypować w kosztach i obowiązek finansowania węzła przesiadkowego, który jednak pełnił będzie funkcję dworca, chce w całości przerzucić na miasto - Janina Cichomska podaje motywy przegłosowania powyżej wspomnianej uchwały. "Budowa węzła przesiadkowego w Cieszynie jest zadaniem o kluczowym znaczeniu dla mieszkańców i wizerunku całego regionu Śląska Cieszyńskiego. Niewątpliwie, winna stać się przedmiotem szczególnej troski radnych obydwu jednostek samorządu terytorialnego, czego wyrazem będzie deklaracja wspólnej realizacji zadania. Apelujemy zatem do radnych Rady Powiatu Cieszyńskiego o przystąpienie Powiatu Cieszyńskiego do wspólnej z gminą Cieszyn realizacji budowy węzła przesiadkowego przy ul. Hajduka w Cieszynie” - czytamy w apelu cieszyńskich radnych z dn. 28 listopada 2013 r.

Przypomnijmy, że w lutym 2012 r. cieszyński PKS został postawiony w stan likwidacji, a w kwietniu likwidator wystawił na sprzedaż plac i budynki dworca autobusowego. W maju 2012 r. obiekty zostały sprzedane za kwotę ok. 3 mln 650 tys. inwestorowi z Białej Podlaskiej (który ma w przyszłości wybudować Galerię Stela).

Powyższy przedsiębiorca jako jedyny wziął udział w procedurze przetargowej. Do przetargu nie przystąpił natomiast ani powiat, ani miasto Cieszyn. Jeszcze w 2012 r. podczas negocjacji z miastem inwestor zapowiadał, że na terenie wykupionej działki wybuduje obiekt łączący dworzec z galerią handlową (na parterze miały być kasy i poczekalnie, z kolei na piętrze sklepy). Obecnie Galeria Stela ma być osobnym obiektem stricte handlowym i nie będzie spełniać funkcji dworca.

Burmistrz Szczurek wielokrotnie pytany, dlaczego miasto Cieszyn nie wykupiło w 2012 r. działki po PKS, odpowiada, że miasta na to nie było stać, z kolei zakupu mógł dokonać powiat, wykorzystując swoje prerogatywy.

Komentarze: (13)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Panie Zawada z Skoczowaw najbliższym czasie ujawnimy Pana prawdziwe dane.

Apeluję do Pana Henryka Zawady: proszę nie kopiować podwójnie swoich "wypocin".
A co do dworca, to wydaję mi się, że Miasto Cieszyn przejęło "resztki" dworca PKP, całą ulicę Hajduka, zleciło koncepcję węzła przesiadkowego, Pan Burmistrz Szczurek zapowiedział, że jest już zlecana dokumentacja projektowa, więc pytam: kto jest gospodarzem na tym terenie Miasto czy Powiat?

Za leniem zazwyczaj sprząta ten , który nie może na to patrzeć. Niech żyją lenie.
Chyba, że nie ma jelenia , wtedy centrum przesiadkowe przygranicznego miasta powiatowego wygląda jak na foto wyżej. Miasto powinno ufundować nagroda dla władz powiatu za taki wizerunek komunikacji międzygminnej.

Znalazł się znawca komunikacji "międzygminnej". Zielonego pojęcia nie masz o czym piszesz.

Jestem tego samego zdania. Po co ten powiat ? Gdzie kucharek sześć tam nie ma co jeść. Ewantualnie radę powiatu powinni stanowić reprezentanci rad poszczególnych gmin. Obecna sytuacja jest konfliktogenna, zawsze jak chodzi o pieniądze i nie ma jasnego podziału kompetencji to jedni będą zwalać na drugich.

Cały czas twierdzę zlikwidować powiaty ! ! Co to za powiatowe miasto jak przepiło obydwa dworce.

Pani Cichomskiej wypada przypomnieć, że węzeł przesiadkowy to historia wieloletnia. Bodaj trzy kadencje samorządowe. Już były projekty, już były ustalenia, już wydano wiela grosza. Raczej miliony niż tysiące. Teraz, to My możemy mówić wyłącznie o niedołęstwie. Dziś nie trzeba Nam wypowiedzi kolejnego nawiedzonego Rajcy. Wspomnieć by trzeba o braku efektywności działania innych Osób, które dziś są wyżej niż Miasto i Powiat. Tak to idzie od dołu do góry i z powrotem. Na koniec wyjdzie, że na tym niewielkim terenie doprowadzimy do takiego tłoku, że Nikt nie będzie chciał objąć patronatu nad zjawiskiem. Jeden z tego pożytek. Ktokolwiek uczestniczy w przepychance "węzłowej" godnym jest aby każdy wyborca nie postawił krzyża przy jego nazwisku.

spokojnie, potrzebujemy jeszcze 3 lata takiego sprawnego zarządzania i jak już biedronki zaczną wyprowadzać to wtedy przerobi się je na dworco-noclegownię z pasażem gastronomicznym, w którym siostry boromeuszki będą serwować zupy, siostry elżbietanki zimnioki, a bonifratrzy sypać bułkę tartą.

Za czasów gdy byłem w podstawówce miałem nauczycielkę, która jak dorwała dwóch bijących się chłopaków - nie pytała kto zaczął bo szkoda jej było na to czasu. Z reguły oboje ponosili karę w równym stopniu. I myślę, że tak trzeba postąpić przy najbliższych wyborach. Nie interesują mnie już próby wytłumaczenia dlaczego żaden z samorządów nie kupił tej działki. Nie interesuje mnie to, że się nie dogadali. Skreślam obydwu (a raczej nie stawiam przy nich krzyżyka).

Sorry Panowie, ale nie stać Was było nawet na to, aby zbudować JEDNĄ wspólną PROWIZORYCZNĄ wiatę pod którą można by odnaleźć wszystkie rozkłady jazdy różnych operatorów wydrukowane w jednolitej formie. Nawet na tą JEDNĄ, PROWIZORYCZNĄ wiatę, którą mogliby zrobić uczniowie z Frysztaka - NAWET TEGO NIE POTRAFILIŚCIE ZAŁATWIĆ.

W imię czego mamy przy którymkolwiek z Was postawić krzyżyk???

po co stawiać prowizoryczną wiatę, skoro był fajny dworzec???

Masz na myśli Starostę i Burmistrza???

Hmm, przecież podobno powiat odpowiedział, że może partycypować jedynie w budowie ronda, to jak to - nic nie wiedzieli?
Przypomina mi się ul. Bielska vel Poligonowa - ileż to było przepychanek o remont...

Burdel w tym kraju nieprawdopodobny mamy. Czy jest to poważne, żeby Gmina Cieszyn i Powiat Cieszyński wykłócały się kto i co ma finansować i podkładały sobie nogi? Logika podpowiada mi, że oboje przynajmniej powinni, grać do jednej bramki. Tym czasem po raz kolejny mamy do czynienia z absurdem. Panie Nogowczyk, jest Pan człowiekiem poważnym cz cyrkowym klaunem? Mam wrażenie, że jednak tym drugim, bo robi Pan z siebie w tej sytuacji pośmiewisko.

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama