, poniedziałek 22 kwietnia 2024
Trudna kupa złomu
Stalowe rusztowanie cięte jest kawałek po kawałku. fot. Wojciech Trzcionka 



Dodaj do Facebook

Trudna kupa złomu

WOJCIECH TRZCIONKA
Trudna kupa złomu

Tyle zostało z wiaty na moście Przyjaźni. fot. Wojciech Trzcionka


Trudna kupa złomu

Mimo, że rozbiórka trwa, mosty cały czas są otwarte. fot. Wojciech Trzcionka


Trudna kupa złomu

Prace prowadzone są codziennie, nawet w weekendy. fot. Wojciech Trzcionka

Już dwa miesiące trwa demontaż wiat granicznych na mostach Przyjaźni i Wolności w Cieszynie. Rozbiórka okazała się trudniejsza niż początkowo przewidywano i dokładnie nie wiadomo kiedy się zakończy...
Stalowe konstrukcje miały pierwotnie zniknąć do 20 grudnia ub. roku, gdy mijała pierwsza rocznica przystąpienia Polski i Czech do układu z Schengen znoszącego kontrole graniczne. Dotrzymanie terminu okazało się niemożliwe - jak mówili urzędnicy - „z powodów proceduralnych i technicznych". Tymczasem biegnie luty, a prace wciąż trwają.

W GRUDNIU PISALIŚMY: Rozpoczął się demontaż wiat

— Masakrycznie to wygląda — komentuje Wiesław Sosin, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Cieszynie. Rozbiórka nie jest prowadzona przez miasto, więc postępowi prac może się tylko przyglądać. Co mógł to zrobił - wysłał pismo ponaglające do Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego, który zlecił demontaż wiat. — Bo mieszkańcy się skarżyli, że idąc chodnikiem obok nich spadała blacha — opowiada. Na przyspieszenie prac to nie wpłynęło. — Zapewniano nas, że roboty zakończą się do 2008 roku, a mamy już luty. W dodatku wykonano dopiero jakieś 10 proc. prac. Najgorsze jeszcze przed firmą, która prowadzi rozbiórkę — dodaje dyrektor MZD.

Demontaż wiat zlecał Adam Swakoń, dziś były już dyrektor Zakładu Drogowych Przejść Granicznych Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego (obecnie pracuje w cieszyńskim starostwie). Jak tłumaczy, wiaty są obecnie własnością firmy „Rystel", która je demontuje (ZDPG ogłosił przetarg na sprzedaż wiat, a firma, która go wygrała, na własny koszt demontuje stalowe konstrukcje i jeszcze płaci za nie 12 tys. zł za sztukę). Firmie nie ma nic do zarzucenia: — Lepiej, żeby pracowali wolniej, a bezpiecznie, bez zamykania mostów, co wiązałoby się z podpisywaniem specjalnych not międzynarodowych i jeszcze bardziej skomplikowało proces. Postępy prac widać, jest bezpiecznie, a mosty w ciągu tych dwóch miesięcy ani razu nie były zamykane.

Jak się okazuje, demontaż wiat bardzo skomplikował rodzaj materiałów użytych do budowy konstrukcji. Wiaty składają się nie tylko z blachy i stali, ale też z papy i betonu, co uczyniło rozbiórkę trudniejszą techniczne i opóźniło ją. — Ludzi mam dość. Gorzej z tym, że na wiatach zastaliśmy zupełnie inny materiał, niż ten który był w dokumentacji. W dodatku cały czas pracujemy na otwartych mostach. Musimy działać z chirurgiczną dokładnością, żeby nikomu nic się nie stało — tłumaczy Ryszard Malcharczyk, właściciel firmy „Rystel".

Zgodnie z wytycznymi z Schengen, państwa, które wstąpiły do tej strefy, mają obowiązek zlikwidować wszelkie bariery wiążące się z przekraczaniem granic. Wiaty na mostach Przyjaźni i Wolności to ostatnia pozostałość po granicy. Czytelnicy Gazetycodziennej.pl w sondzie opublikowanej na łamach dziennika zgodzili się z decyzją drogowców o demontażu wiat. Za było 60 proc. głosujących. Przeciw opowiedziało się 24 proc. Czytelników.

Wiaty na mostach Przyjaźni i Wolności pojawiły się w połowie lat 70. Potrzebne były do odprawy tirów. Gdy ruch ciężkich samochodów przeniesiono do Cieszyna-Boguszowic, zadaszenia stały się zbędne, ale przez długie lata nic z nimi nie robiono. Dopiero w grudniu 2007 roku, po wejściu Polski i Czech do strefy Schengen znoszącej kontrole na granicach, Śląski Urząd Wojewódzki postanowił zająć się szpetnymi wiatami. Zadaszenia miały zniknąć zaraz na wiosnę, ale przedłużyły się procedury przetargowe i demontaż rozpoczęto dopiero przed pierwszą rocznicą wejścia do układu z Schengen.

Kiedy prace rozbiórkowe się zakończą? Ryszard Malcharczyk wzdycha... — Mam nadzieję, że do końca lutego.
Komentarze: (21)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

... iskrami spod piły ? Ja juz nie raz.

Firma która "wygrała" przetarg na zakup złomu z wiat, kalkulowała cenę złomu z jesieni 2008. tymczasem cena spadła o 60%. Pewnie czekają aż cena złomu wzrośnie, bo póki co to wszystko wygląda na pozorowanie demontażu. (brak ciężkiego sprzętu itp.)

by to zdemontował słynny złomiarz ze Skoczowa R. S z ul . Wiślańskiej. Potem przerobi na stal szlachetną i sprzeda jako wyrób pełnowartościowy.

nieraz już udowadniali, że poza przynależnością do cieszyńskiej postFranzowatej koterii biurokratycznej nie mają innych kwalifikacji do pracy... Rok przymierzano sie do usunięcia wiat, drugi rok będzie trwała robota... A autobus miejski do czeskiego Cieszyna pojedzie za 100 lat... Także dla p. Ficka, nauczyciela, gratulacje.

Nawet jakby ta firma dostała 1zł za kg złomu to przy jej organizacji pracy ,ilosci zatrudnionych pracowników, podnośników i dźwigu to już jest chyba na minusie i jak dalej tym tempem będzie kontynuowała prace to chyba splajtuje.

Gdyby to zostawili "złomiarzom z powołania" to ci byliby w stanie za jedną noc obrobić jeden most. A i jeszcze przetopić - śladu by nie było.

już miało nie być tych wiat

... to miało byc w grudniu 2009 r.??????????????

Dziś sypali iskrami nawet na ludzi.

Straszni z was malkontenci. Miało być w grudniu, a będzie kilka miesięcy później i co z tego? Stanie się komuś coś w związku z tym, wprowadzi to jakieś utrudnienia? No a na temat iskier na karoserii to juz mi ręce opadają. Dobra rada, jakbyś nie kupował Bentleya tylko normalne auto to nie sprawiałoby Ci to problemu. Chyba, że jesteś takim polaczkiem cwaniaczkiem co chucha i dmucha na swoje autko żeby za dwa lata jeszcze go dobrze sprzedać, zawsze z takich się śmiałem. Uważaj na myjni bo Ci szczotka karoserię porysuje, no i oczywiście nie pozwalaj nikomu palić papierosów ani jeść w środku w aucie.

A mnie zastanawiają Ci którzy glosowali w sadzie za zachowaniem tych wiat. Po co, ja się pytam?

A po co się śpieszyć Panowie. Państwo płaci to się robi powoli. A jak nie da się ro sie aneksuje i robi jeszcze wolni. Państwo płaci. czy się stoi czy sie leży kasa sie należy. Oto chodzi, oto chodzi.

To oni maja zapłacić po 12000zł za każde zadaszenie z mostu +zostaje im cena złomu z konstrukcji. Niech ktoś tylko sprawdzi później czy tak rzeczywiście było.

czego za te grosze chcecie.
Firma gra na zwłokę, bo jest medialna i nagłośniona gratis czy też na koszt magistratu w Cieszyn-berg

Skończcie już jęczeć...

na Olzie

A ja się pytam komu wiaty przeszkadzały?

.....akurat mozesz powiedziec o mnie wszystko, ale nie to ze chucham i dmucham na samochód. Niezaleznie od tego uwazam ze sytuacja w której iskry sypia się na samochody i przechodniów jest niedopuszczalna. Jezeli chodzi o termin rozbiorki - wiadomo ze nikomu krzywda sie nie dzieje. Pytanie tylko jak byla skonstuowana umowa i przetarg. Byc może kluczowy był własnie termin rozbiórki ! Po prostu umów sie dotrzymuje i tyle w temacie....
p.s. dlaczego odbierasz "kapelusznikom" prawo do chuchania na samochody ? dlaczego robisz z tego przyware narodową - nie za daleko Cie poniosło ? Czyzbyś byl zwolennikiem tolerancji tylko w jedną jedynie słuszną stronę ?

Często czytam jak się po mnie jedzie na codziennej, ale mądrej i rzeczowej riposty to dawno nie czytałem. Szacuneczek, taką polemikę lubię. Przepraszam za brak odpowiedzi, ale jestem jeszcze troszkę zaspany, wieczorem postaram się coś sklecić.

..

A ja pytam.Kto robił projekt rozbiórki tych wiat. Do przetargu należy szczegółowo przygotować dokumentację, a składający ofertę powinien dokonać wizji lokalnej. Wtedy by widział co bierze, i nie dawałby bzdurnego terminu wykonania.

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama