, wtorek 21 maja 2024
Dworzec umiera. W weekendy do Cieszyna pociąg nie dojedzie!
Cieszyńska stacja umiera. Bywają dni, że pojawia się tu więcej gołębi, niż pasażerów i... pociągów. fot. Wojciech Trzcionka 



Dodaj do Facebook

Dworzec umiera. W weekendy do Cieszyna pociąg nie dojedzie!

STELA
Dworzec umiera. W weekendy do Cieszyna pociąg nie dojedzie!

Na dworcu w Cieszynie raczej nie ma się z czego… cieszyć. Z rozkładu znika kolejne połączenie. fot. Stela

Od 13 grudnia tego roku Cieszyn będzie w weekendy pozbawiony połączeń kolejowych. Kolej planuje likwidację pociągu „Cieszynka”, który kursuje na trasie Katowice – Czeski Cieszyn. Władze Cieszyna oraz radni napisali w tej sprawie pisma do kolei…
Dworzec w kolejowy w Cieszynie (nie wiadomo, czy nie jest to zbyt wielkie słowo) straszy swoim wyglądem i świeci pustkami. Po likwidacji regularnych połączeń do Bielska-Białej zanosi się na pogrzebanie bezpośredniego połączenia z kolejnym większym miastem, tym razem z Katowicami.

— Pociąg wyjeżdża z Katowic przed godz. 7.00, w Cieszynie jest o 9.00, do Czeskiego Cieszyna dociera o 9.08. W drogę powrotną rusza o 16.10, do Katowic dociera o godz. 18.30. Jeżeli kolej przełoży na czyny swoje plany, do Cieszyna w soboty, niedziele i święta nie będzie dojeżdżał ani jeden pociąg. Aż trudno w to uwierzyć — alarmuje Krzysztof Kuś z Obywatelskiego Komitetu Obrony Kolei Województwa Śląskiego.

Z każdym rokiem Cieszyn traci kolejne połączenia. Rozkład jazdy kurczy się niemiłosiernie. Dziś pierwszy pociąg odjeżdża dopiero o 9.03, następne o 14.24 oraz 15.18 (do Zebrzydowic). O powrocie do regularnych kursów na trasie do Bielska-Białej nie może być mowy, a pod nóż pójdą kolejne połączenia. Kolej, jak zawsze tłumaczy się niską rentownością kursów.

— Z naszych obserwacji wynika jednak coś innego. „Cieszynka” ma grono stałych zwolenników. Cieszyn coraz bardziej oddala się od Czeskiego Cieszyna, mniejszego o 10 tys. osób, gdzie na dobę zatrzymuje się kilkadziesiąt pociągów — zauważa Krzysztof Kuś.

Inna sprawa, że Czeski Cieszyn jest położony na trasie Kolei Koszycko-Bogumińskiej, i choćby z racji tego jest skazany na dużą liczbę pociągów.

O planach spółki Przewozy Regionalne wiedzą samorządowcy. — Bardzo źle się stanie, jak zostaniemy w weekendy bez kolei. Zarówno ja, jak i radni, wysłaliśmy w tej sprawie pismo do kolei. Na razie nie ma odpowiedzi — mówi Bogdan Ficek, burmistrz Cieszyna.

Kasowanie kolejnych połączeń powinno przełożyć się na frekwencję w autobusach i busach. Jak powiedział nam jednak Karol Górniak, prezes DAS II, przewoźnika kursującego m.in. na trasie Bielsko-Biała – Cieszyn, firm przewozowych na Śląsku Cieszyńskim jest tak dużo, że trudno mówić o dużo większych zyskach. — I tak nieduże pieniądze rozkładają się na wiele firm — przyznaje.

Obywatelski Komitet Obrony Kolei Województwa Śląskiego zorganizował ostatnio na dworcu w Rybniku pogrzeb pociągu „Szyndzielnia” relacji Bielsko-Biała – Wrocław. Czy teraz możemy spodziewać się podobnej akcji? — Być może coś wymyślimy — dodaje Kuś.
Komentarze: (34)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

jestem za zlikwidowaniem koleji i prezesów na koleji i to od zaraz , tu panowie ni ma czego bronić taka jest prawda !!!

znawca się znalazł , bronić może i nie trzeba ale inwestować to raczej na pewno bez pieniędzy nic się nie osiągnie a żeby linie Cieszyn - Bielsko reaktywować nei trzeba aż takich wielkich nakładów finansowych 40 km lini kolejowej z ciezyna do BB ile może kosztować renowacja ? 100 milionów złotych ? to raczej nie są pieniądze nie do zdobycia

więc po co tyle szumu na temat RUDERY ...
polskie sentymenty

Cesarscy, to z Wiedniem też nie macie bezpośredniego połączenia? Toż to blank za.upie.

Piękne zdjęcie, nie ma co.

trzeba ratowac ten dworzec! pieknie odrestaurowany w Bielsku , w czeskim Cieszynie toż to ten sam styl budowli. W Cieszynie jakis matoł kazał zamalować cegły i kamień farbą- to woła o pomstę do nieba! nie mówie juz o tym ,że ukradli pompę ! może konserwator zabytków wie?
Słup tramwajowy , który stał na Czarnym Chodniku przy teraźniejszym kiosku też zniknął. okazało się ,że konserwator zabytków go przehandlowała. Znalazł się w muzeum w Bielsku , ciekawe dlaczego. Lokomotywę też sprzedali, a byłaby piękną atrakcją. Pamiętam jak jechałam pociągiem na zawody do Bielska to pamiętam jak ciufcia "Piękna Helena" najpierw nabierała ta pompą wodę. Pięknie odrestaurowany dworzec, sapiąca stara ciufcia- to byłaby atrakcja.

Szlachta cieszyńska do stolicy naszej lata awionetuśkami,takimi małymi,no takimi cwiu,ćwiu

Znaczy sie vlastovkou?

radni i władza Cieszyna nawet nie wie, że od roku za rozkład jazdy odpowiada SamorządWojewódzki, a nie kolej !!!

będzie ciężka zima.

Pierwszej klasy wieś Cieszyńska.

Pierwszej klasy wieś Cieszyńska.

Zachęcam do wysyłania swoich głosów sprzeciwu wobec kolejnych nieprzemyślanych działań UMWŚ! Do Marszałka Woj. Śląskiego a także do centrali PKP-PR w Warszawie.

Koleji nic innego nie uratuje jak tylko likwidacja. Co to za przedsiębiorstwo które bedzie woziło ludzi jak dostanie kasę ? Czysta komuna z którą wszyscy walczyli a teraz każdy chce wracać do systemu. Oni sami zapracowali na to żeby tak nisko upaść.

PKP okazuje się taką samą spółką jak wiele innych Skarbu Państwa. Dojną krową. Wpompowane niebotyczne pieniądze, przekazane grunty i budynki, bez znaczących efektów. Z wyjątkiem efektu posadowienia no dobrze płatnych stolcach swoich Kolesiów. Pisane zmiany dotyczące kolei niewiele dały. I dobrze, nie ma potrzeby utrzymywania czegoś i czego ludzie nie korzystają. Nie zlikwidowano jednak kolejowych przywilejów i nadal Paniusia z okienka owe posiada a facet wystarczy że wyjdzie na pole na chwilę już się okazuje iż zagrożone jest jego życie. Jednak nie ma mocnych aby ten kolejny bajzel zlikwidować. Towrzystwo na ulicy Wsiowej w Warszawie dalej beztrosko wydaje nasze podatki liczac, że wszystko da się załatwić patriotycznymi bzdurami. Już myślałem, iż po wakcjach światełko w tunelu sie zapali. Nic z tych rzeczy. Wracamy do siermiężnej rzeczywistości. Panie Redaktorze, proszę o wiadomości co z cieszyńskim gruntami zarządzanymi przez kolej. Długo jeszcze upartość kolejowych byznesmenów będzie blokować chęci dobrego zagospodarowania gruntów. Proszę podac nazwiska i stanowiska osób podejmujących w tej sprawie decyzje. Dość już bezimiennej porywaty, nie mówiąc o przypadkach głupoty.

Panowie: w całej Europie regionalne przewozy kolejowe są finansowane! Inaczej się nie da.

A spółka PKP Przewozy Regionalne nie jest już w grupie PKP, lecz jest własnością marszałków (jako spółka samorządowa).

no i dobrze - po co komu ten żałosny twór o nazwie PKP, którego główną racją bytu jest zachowanie swojego istnienia. to jest żenada, kompromitacja i obraza chlubnych tradycji polskiego kolejnictwa.

zamknąć to PKP,

Apel do Pana Premiera: podobno jest dziura w budżecie to weż Pan zlikwiduj instytucje pod nazwą PKP a już bedzie więcej forsy w kasie a wynagrodzenie wszystkich nierobów pod nazwą PREZES , KIEROWNIK a tego jest mnóstwo tylko pracowników mało. Ludziska i tak jeżdżą swoimi samochodami bo wygodniej i taniej i jedziesz kiedy chcesz. Druga rada jak Pan nie zlikwidujesz tego stwora PKP to niech zastąpią przewóz samochodowy- TIRY na wagony, i znowu zarobek dla kasy państwa za zaoszczędzone szkody na drogach i ekologia się poprawi. DO DZIEŁA PREMIERZE POKARZ CO POTRAFISZ.

To jest jakiś absurd. Pociąg z Bielska do Cieszyna jechać nie może, ale pociąg z Gdyni do Wisły (D 53702) jedzie jakoś na nieremontowanej od lat trasie Bielsko-Goleszów i krzywda mu się zbytnia nie dzieje. Ani - co najważniejsze - pasażerom.

Choć wiem, że słaba to pociecha dla cieszynian, ale dworce kolejowe padają w całej Polsce. Cóż rudy donek nie okazał się jednak cudotwórcą, a szkoda.

Rzecz w tym ,że to elektorat PO wywodzi się z prezesów ,kierowników, urzędników administracji państwowej i samorządowej, którzy dziś obcinają kupony z poparcia PO ,głownie w wynagrodzeniach. Dlatego dziura budżetowa nam rośnie.

zapomniałeś o tych co schowali dowód babci

zlikwidowac PKP przy okazji PZPN

Panie, w całej Europie, którą Pan przywołujesz, takiego humbuga i skansenu komuny użytkowej jak PKP i jej kolejorze Pan nie znajdziesz!..

to nie dworzec umiera-to Cieszyn umiera...,umierający dworzec jest zwiastunem tego co się stanie z tym miastem ,jeśli ludzie po raz kolejny zagłasują na te same osoby...

Do tego Pana, co mi tłumaczy: Panie, przecież ja to dobrze wiem. Nie od dziś mówię i piszę o kosmicznych kosztach funkcjonowania PR Katowice, o polityce wygaszania popytu itd. Jestem na konkurencją i przetargami, każdy monopol (szczególnie ten made in komuna) jest zły i szkodliwy.

Myslę ,że kijem Wisły nie zawrócimy! Posprzatajmy raczej teren wokół dworca dla busików i autokarów komunikacji międzynarodowej aby to ucywilizować bo na razie ma sie tylko dobrze nastepny relikt PRL-u tzn PKS.Zycie nie znosi próżni i dworzec komus się na coś zda.

A napiszcie kiedy ostatni raz jechaliście pociągiem! I ile raz w roku to robicie? Szkoda tego ale jakby jeździły pełne to by się też opłacały!!!

chłopie, takim syfem w życiu, nawet za darmo!.. Najpierw przeputali co dostali w spadku po PRL, potem strajkowali jak rząd chciał sie wziąć za obniżkę kosztów i reorganizację, potem zlikwidowali brudne pociągi, a teraz chcą większych dotacji i żebym ja jeździł??!!... tak komuna wodę z mózgów kolejorzom zrobiła, to same się dzieje z pożal się boże górnikami, służbą zdrowia itd. Niech giną, choćby w głodzie i smrodzie, na chleb sobie nie zechcieli zapracować.

do szkoły do bielska na godzinę 8 rano w sobotę i niedzielę nie dojedziesz ani pociągiem, ani autobusem. całe szczęście ,że jeździ prywatny busik.Zawiezie cie na miejsce taniej niz autobus. pociągiem nie ma co rano jeździc bo budzą się dopiero koło południa.

Panie Wojtku!! z całym szacunkiem dla Pana dorobku w fotografii... ale zdjęcie fragmentu ściany dworca z jakimś wywłokiem gołębia, ni to w locie, ni to nie, jest grubo poniżej normy, którą nazywamy dobrym smakiem...

Ostatnio sprawdzalem - z Czeskiego Cieszyna do Pragi odjezdza 9 pociagow dziennie, z czego 2 nocne, do tego o 20:15 w piatki przyjezdza z Pragi pendolino (warto chociaz przyjsc na peron i popatrzec). Natomiast Cieszyn nie ma w ogole polaczenia kolejowego ze swoja stolica (cierpie na tym, bo studiuje tam), malo tego - od 1 wrzesnia autobus Cieszyn-Warszawa jezdzi juz tylko od piatku do poniedzialku.

Tak, wszyscy piszecie, że PKP nie ma kasy i upada, ale to w 100% wina rządu, bo np. w Czechach, które wymienialiście, jakie to oni nie mają koleje dostają od rządu 0,1% z budżetu państwa, a u my dostajemy tylko 0,01%. Wiec nie ma sie co dziwić, że PKP inwestuje w ważne linie, a drugorzędnę, czyli np. nasza 190 zostawia na dalszy plan, a jeżeli jeszcze kolej nie jeszt dobrze skomunikowana z autobusami (tak jak to jest w za Olzą) to się nie dziwcie, że coraz mniej osób korzysta z kolei.
Z tego co się dowiedziałem, to w najbliższym czasie mają kraść (PKP Energetyka) sieć trakcyjną na odcinku BB-Skoczów, co będzie okropnym ciosem na tą linię, bo jak nie będzie sieci to już zostają tylko szynobusy jeżdżace w pięknej słupowej scenerii;)(jeżeli wogóle, choć może za kilka lat coś takego wymyślą)

Ogólnie mówiąc trzba ratować, to co się jeszcze da, bo jest coraz gorzej;(

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama