Młodzi projektanci z Polski, Słowacji i Finlandii w Zamku Cieszyn- Najważniejszym przesłaniem tych warsztatów było to, aby zaszczepić w tych młodych ludziach typ współpracy z daną instytucja, bo niestety zdarza się, że współcześni projektanci, zamknięci w swoich pracowniach, tworzą projekty oderwane od kontekstu, historii danego miejsca, tego czym to miejsce się zajmuje. A projekty nie mogą być projektowane tylko dla użytkownika, ale również we współpracy z użytkownikiem - tłumaczy Anna Pilch z Zamku Cieszyn. Tak właśnie pracowali uczestnicy warsztatów projektowania społecznego "Graficznie zaangażowani", które w minionym tygodniu zakończyły się w Zamku Cieszyn. Warsztaty poprowadzili Tomáš Klepoch, Matúš Lelovský, Juraj Blaško z "Dizajn na Kolesách" - słowackiej grupy projektowej, która postawiła sobie za cel podnoszenie jakości kultury wizualnej na Słowacji. Podróżując minibusem z niezbędnym wyposażeniem technicznym, odwiedzali małe miejscowości w kraju, gdzie za darmo tworzyli i poprawiali systemy identyfikacji i materiały promocyjne różnych, często defaworyzowanych organizacji. Myślą przewodnią grupy jest zaangażowanie w projekt wszystkich odbiorów, zbadanie i poznanie potrzeb organizacji, współpraca podczas procesu projektowego z jej pracownikami i pozostałymi użytkownikami. Pod ich opieką w Cieszynie projektanci i studenci z Polski, Słowacji i Finlandii przez pięć dni pracowali nad stworzeniem specjalnych projektów dedykowanych cieszyńskiemu Hospicjum im. Łukasza Ewangelisty oraz Muzeum Protestantyzmu, które pomogą w promowaniu ich działalności. Wszystkie elementy graficzne powstawały we współpracy z obiema instytucjami i zostały im przekazane bezpłatnie do wdrożenia. Najważniejszym wyzwaniami przed jakimi stanęli projektanci było stworzenie projektów o jasnym i czytelnym przekazie, które będą spójne z danym miejscem. - Największym błędem dotyczącym projektowania identyfikacji wizualnej jest bałagan i chaos - zauważają projektanci. - Jestem pod wrażeniem tego co powstało i na pewno niektóre z tych elementów będziemy starali się wdrożyć - mówi Marcin Gabryś z Muzeum Protestantyzmu w Cieszynie, który dodaje, że szczególnie podoba mu się zaproponowana przez uczestników warsztatów nowa aranżacja placówki. Oprócz tego młodzi i projektanci przygotowali m.in. nowe ulotki informacyjne, logo, roll-up, czy teksty informacyjne do gablot oraz tablice kierunkowe. Wśród propozycji, które powstały w ramach współpracy z Hospicjum im. Łukasza Ewangelisty, pojawiła się m.in. niewielka modyfikacja logo, nowa strona internetowa, torby ekologiczne z logo, czy projekty dyplomów i wizytówek. - Te produkty są szansą na to, aby nasza działalność, która w ogóle nie jest medialna, zaprezentowana została szerszej grupie odbiorców - zauważa Dorota Kania z Hospicjum im. Łukasza Ewangelisty, która jest przekonana, że 60-70 proc. z nich zostanie wdrożonych w życie.
|
reklama
|
Jeszcze więcej hipsterów... yupi :)
Dodaj komentarz