, piątek 3 maja 2024
Drogi wojewódzkie pod laserową lupą
Laboratorium TSD skonstruowano w Danii i dotychczas używane było w kilku krajach Europy i w Australii.  fot: Tomasz Żak/www.slaskie.pl



Dodaj do Facebook

Drogi wojewódzkie pod laserową lupą

SLASKIE.PL
Zaawansowane technicznie laboratorium przebada wytrzymałość dróg administrowanych przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach.

Wyglądające jak zwykła ciężarówka laboratorium, to ugięciomierz laserowy TSD (Traffic Speed Deflectometer) - zaawansowane technologicznie urządzenie do zbierania informacji o stanie nośności nawierzchni drogi.

Dotychczasowe badania zapisywały ugięcia konstrukcji drogi wywoływane w sposób "sztuczny", co w przybliżony sposób odzwierciedlało zachowanie konstrukcji podczas przejazdu samochodu. Teraz, przy użyciu TSD, można badać rzeczywiste ugięcia konstrukcji drogi, ponieważ całe laboratorium zainstalowane jest w naczepie ciężarówki nazywanej powszechnie TIR-em. Dzięki temu laboratorium - przy zastosowaniu laserów - bada rzeczywiste zachowanie drogi przy przejeździe tego typu pojazdu.

Badania dróg wojewódzkich prowadzone były od początku września. Ich wyniki znane będą w grudniu. Na ich podstawie stworzony zostanie ranking mówiący o tym, które odcinki należy remontować w pierwszej kolejności.

Tego typu badania ZDW prowadzi od 2005 roku. Poprzednio używany sprzęt prowadził pomiary punktowo. - Urządzenie musiało zatrzymać się na drodze, odpowiedni ciężar uderzał w drogę i na tej podstawie czujnik mierzył ugięcia drogi. Pomiar był robiony, co 100 metrów. Teraz wszystko to odbywa się w ruchu, a dzięki czajnikom laserowym pomiar jest ciągły - mówił dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach Zbigniew Tabor.

W ten sposób przebadana zostanie cała sieć licząca 1200 km dróg administrowanych przez ZDW w Katowicach. Zebrane informacje o nieprawidłowościach w konstrukcji drogi pozwolą na lepsze przygotowanie ewentualnych remontów. - Będziemy wiedzieli na których odcinkach potrzeba będzie całkowita wymiana gruntu, a gdzie na przykład tylko wzmocnienie istniejącej konstrukcji - dodaje dyrektor Tabor.

Laboratorium TSD skonstruowano w Danii i dotychczas używane było w kilku krajach Europy i w Australii. ZDW w Katowicach (przy współpracy Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w Warszawie i ZDW w Łodzi), jako pierwszy zarząd dróg przeprowadzi badanie na całej swej sieci dróg.

Komentarze: (2)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Zapraszamy do Cieszyna. Drogi w mieście trzeba wszechstronnie przebadać.

ciekawe co wyszło na obwodnicy vUstronia abo z Koniakowa do Milówki ?

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama