, poniedziałek 29 kwietnia 2024
Górnopłaty RWD — legendarne samoloty polskich konstruktorów
fot. Halyna Malynovska fot: mat. pras.



Dodaj do Facebook

Górnopłaty RWD — legendarne samoloty polskich konstruktorów

Górnopłaty RWD — legendarne samoloty polskich konstruktorów

fot. Halyna Malynovska


Górnopłaty RWD — legendarne samoloty polskich konstruktorów

fot. Halyna Malynovska

25 stycznia w Sali Rzymskiej Muzeum Śląska Cieszyńskiego odbyło się pierwsze spotkanie w ramach cyklu ,,Spotkań Szersznikowskich 2023”. Tematem przewodnim były "Samoloty RWD. W 120-lecie urodzin inż. Stanisława Wigury", wykład  poprowadził Dariusz Cymerys z Zaolziańskiego Towarzystwa Lotniczego.

Półtorej godziny wykładu zleciało bardzo szybko. Niesamowita wiedza wykładowcy i jego osobiste zaangażowanie w temacie stworzyła osobliwy klimat tego spotkania. Na ten czas przenieśliśmy się w czasie i przestrzeni, z sali rzymskiej, na lotnisku lub w biurze konstruktorskim.  
Dariusz Cymerys, prezes Zaolziańskiego Stowarzyszenia Lotniczego im. Franciszka Żwirki i Stanisława Wigury, jest pilotem szybowcowym i paralotniowym, absolwentem Uniwersytetu Technicznego w Ostrawie na kierunku technika lotnicza, przekazał słuchaczom wiele fachowej wiedzy technicznej i ciekawostek historycznych związanych z polskim lotnictwem sportowym w dwudziestoleciu międzywojennym.

Nazwiska Żwirki i Wigury znane są każdemu. Jednak co stoi za tymi nazwiskami? Przykry wypadek miał miejsce w 1932 roku, kiedy w katastrofie zginął wybitny pilot Franciszek Żwirko. Jednak wrócimy na 7 lat wcześniej. 1925 rok - grupa młodych konstruktorów Stanisław Rogalski, Stanisław Wigura, Jerzy Drzewiecki zaczynają projektować samoloty jako studenci w ramach warsztatów Sekcji Lotniczej Koła Mechaników Studentów Politechniki Warszawskiej. Za 14 lat dzięki ich wspólnej pracy powstały konstrukcje od RWD-1 do RWD-25, przeważającą część stanowiły lekkie jednosilnikowe samoloty sportowe, szkolne lub turystyczne. 

Do pierwszych sukcesów samolotów RWD należał rajd dookoła Polski na 1200 km w lipcu 1929, a już za miesiąc górnopłat wychodzi na nowy poziom i pokonuje przestrzeń 5000 km w 42 godziny lotu na odcinku Warszawa-Paryż-Barcelona-Warszawa. W tym samym roku, w październiku, samolot RWD 2 pokonuje rekord wysokości - 4004 m i od 1930 roku szybowce biorą udział w Challenge (Międzynarodowe Zawody Samolotów Turystycznych), gdzie w roku 1934 zdobywają jeszcze jeden z wielkich sukcesów - podwójne zwycięstwo samolotów RWD-9.

W październiku 1937 roku 127 samolotów RWD zostało przekazanych przez LOPP na lotnisko Mokotowskie dla aeroklubów. Jeden z szybowców RWD-8 został ufundowany przez Miasto Cieszyn.

Niestety działalność wytwórni młodych utalentowanych konstruktorów  zakończyła się wraz z wybuchem II wojny światowej. Lekki, małe, sportowe samoloty nie znalazły zainteresowania wśród wojskowych.

Dzisiaj dwa ocalałe samoloty RWD-13 i RWD-21 można zobaczyć w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. W 2000 roku wyprodukowano replikę RWD-5, która niestety uległa wypadkowi 1 września 2018 r. podczas Pikniku Lotniczego na lotnisku Aleksandrowice w Bielsku Białej. W 2020 r. świat ponownie zobaczył samolot RWD-8 wyprodukowany przez Henryka Wickiego, właściciela Warsztatu Lotniczego TZL w Świdniku.

“Spotkania Szersznikowskie” w Sali Rzymskiej Muzeum Śląska Cieszyńskiego odbywa się w ostatnią środę każdego miesiąca. Wstęp wolny.

Komentarze: (0)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama