Workers of the Artworld Unite - czyli Robotnicy Sztuki w SzarejTytuł nawiązuje do słynnego plakatu Gustava Klutsisa „Workers of the world unite" (1922), który sparafrazowany zaistnieje na wystawie jako manifest autorstwa Rafała Jakubowicza. Wystawa nawiązuje do strajku artystycznego pod hasłem: Dzień bez sztuki, który miał miejsce w instytucjach sztuki w całym kraju 24 maja 2012 roku i bezpośrednio odnosi się do sytuacji artystów, którzy „nie mając stałego zatrudnienia z trudem łączą koniec z końcem. Pracują dużo, zarabiają słabo i nieregularnie. Stają się też pierwszymi ofiarami cięć budżetowych w instytucjach kultury i niekorzystnych zmian na rynku pracy. Artyści nie są biznesmenami, nie tworzą z myślą o zysku. Niektóre dzieła, często te najważniejsze dla społeczeństwa, nawet nie nadają się do sprzedaży. A wielu twórców, także tych, którzy już weszli na karty encyklopedii, pozostaje poza systemem ubezpieczeń emerytalnych i zdrowotnych” - jak czytamy na łamach Gazety Strajkowej. Skoordynowany przez Obywatelskie Forum Sztuki Współczesnej strajk, w obronie artystów i ich praw socjalnych, nie przyniósł dotąd rezultatu, gdyż, przede wszystkim, nie spotkał się ze zrozumieniem społecznym. Warto jednak podkreślić wagę tego wydarzenia: pomimo odosobnionych prac zajmujących sie sytuacją bytową artysty w Polsce, było ono pierwszym zbiorowym coming outem artysty-prekariusza, a także wyraźnym złamaniem paradygmatu artysty oderwanego od społeczeństwa. Wystawa „Workers Of The Artworld Unite", będąc poniekąd kontynuacją założeń strajkowych ma na celu pozyskanie takiego zrozumienia społecznego poprzez różne formy artystyczne, a także edukację, wykłady, dyskusje. Towarzyszy jej popularyzujące publikacja (z tekstami m.in. Jarosława Urbańskiego, Agnieszki Kilian, Kuby Szredera, Mikołaja Iwańskiego, Karola Sienkiewicza oraz rozmową Agaty Cukierskiej z Katarzyną Górną) nakreślająca zagadnienie. Za pomysł i projekt wystawy odpowiada Stach Ruksza i Agata Cukierska z bytomskiej Kroniki gdzie odbył się pierwszy wernisaż. Po finisażu w Szarej ekspozycja nadal będzie migrować po innych ośrodkach w Polsce (m.in. w CPM w Częstochowie czy poznańskiej Zemście), wszędzie tam, gdzie zaistnieje potrzeba takiej wystawy i dyskusji (nieważne czy będzie to prowincjonalny ośrodek kultury czy centrum sztuki współczesnej w dużym mieście). Dlatego ma być ona łatwa w transporcie i obsłudze, aby nie generować dodatkowych kosztów. Idea wystawy zakłada, że w kolejnych odsłonach powstaną kolejne prace, które będą uzupełniać i rozwijać problematykę wystawy. Wernisaż w Szarej będzie połączony z premiera i promocją książki i katalogu towarzyszących wystawie. otwarcie / 8 lutego 2014 / g.18.00 W wystawie udział biorą m.in. Azorro, Piotr Bujak, Karolina Breguła, Bogna Burska, Chłopi (Filip Chrobak & Łukasz Surowiec), Łukasz Dziedzic, Marta Frej, Rafał Jakubowicz, Szymon Kobylarz, Karolina Kucia, Mateusz Kula, Przemysław Kwiek, Małgorzata Mleczko & Patrycja Musiał (Fundacja No Local), Arek Pasożyt, Laura Pawela, Joanna Rzepka-Dziedzic, Maciej Salamon, Joanna Wowrzeczka. Wernisaż wystawy jest imprezą towarzyszącą 9. Urodzinom Zamku Cieszyn organizatorzy: współpraca Zamek Cieszyn Wystawa zrealizowana ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Gminy Cieszyn
|
reklama
|
Dodaj komentarz