, poniedziałek 13 maja 2024
Polsko-czeski podręcznik do odkrywania podobieństw i porównywania różnic
W środę, 24 czerwca odbyło się spotkanie osób, które miały bezpośredni wpływ na powstanie "Nietradycyjnego podręcznika komunikacji polsko-czeskiej". fot: ARC SPOT



Dodaj do Facebook

Polsko-czeski podręcznik do odkrywania podobieństw i porównywania różnic

SM
Dobiegł końca unijny projekt "akcent@com", przeznaczony dla nauczycieli i uczniów szkół ponadgimnazjalnych w sześciu czesko-polskich euroregionach. Jednym z jego działań było stworzenie nietradycyjnego podręcznika polsko-czeskiej komunikacji, który zachęca do odkrywania podobieństw i porównywania różnic w obu językach.

Ogólnym celem projektu była popularyzacja uczenia się języków krajów sąsiadujących, motywacja do współpracy transgranicznej m. in. poprzez pokonywanie stereotypów i wskazywanie nowych możliwości na rynku pracy. Do nauki języka sąsiada przekonywali partnerzy projektu, którzy organizowali i przeprowadzali warsztaty transgraniczne dla nauczycieli i uczniów szkół ponadgimnazjalnych w euroregionach: Nisa - Nysa, Glacensis, Praděd - Pradziad, Silesia, Těšínské Slezsko - Śląsk Cieszyński, Beskydy - Beskidy.

Jednym z najbardziej dostrzegalnych działań realizowanych w ramach projektu "akcent@com", było jednak stworzenie nietradycyjnego podręcznika polsko-czeskiej komunikacji, który powstał w wyniku obserwacji niepokojących trendów na pograniczu polsko-czeskim. - Jednym z powodów stworzenia "Nietradycyjnego podręcznika komunikacji polsko-czeskiej", był fakt, że młodzież na pograniczu polsko-czeskim porozumiewa się między sobą po... angielsku, co z jednej strony jest dobre, że w ogóle chcą ze sobą rozmawiać, ale z drugiej strony dziwne, że młodzi ludzie posługujący się językami z tej samej grupy językowej wybierają do komunikacji język obcy - tłumaczy Marta Kmeť, dyrektor Centrum Pedagogicznego dla Polskiego Szkolnictwa Narodowościowego w Czeskim Cieszynie, która dodaje, iż nietypowość podręcznika polega na tym, iż jego autorzy nie wchodzą w szczegóły językoznawcze, deklinację oraz składnię. - Proponując tematy zachęcamy by podręcznik służył do odkrywania podobieństw i porównywania różnic - dodaje Marta Kmeť.

Nietypowość, a może raczej oryginalność podręcznika widoczna jest także w graficznej stronie książki. Bogato ilustrowany podręcznik zawiera bowiem ręcznie wykonane grafiki, które przedstawiają najczęstsze źródła nieporozumień pomiędzy Polakami i Czechami. Autorzy książki zadbali w tym zakresie o to, by w atrakcyjny i zabawny sposób zachęcić do uważnej lektury podręcznika.

Podręcznik wykorzystywany będzie w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych na całym pograniczu czesko-polskim. Otrzymali go już nauczyciele i uczniowie uczestniczący w projekcie. Kolejne egzemplarze pojawią się także w bibliotekach i centrach informacyjnych. - Pierwsze wrażenia z pracy z podręcznikiem są pozytywne, ale o dokładne spostrzeżenia będziemy pytali w ramach trwałości projektu, czyli pod koniec roku. Utrzymujemy stały kontakt z wszystkimi uczestnikami projektu i wiemy, iż wielu z nich rozpoczęło już przygotowania do współpracy czesko-polskiej - cieszy się z wstępnych wyników projektu Marta Kmeť.

Podczas spotkania podsumowującego projekt, które odbyło się w środę w kawiarni i czytelni Avion/Noiva w Czeskim Cieszynie zapytaliśmy, czy planowane (możliwe) jest wydanie podręcznika np. w formie ogólnodostępnego kieszonkowego wydawnictwa przeznaczonego dla turystów odwiedzających pogranicze polsko-czeskie? - Nie zastanawialiśmy się nad tym, ale to bardzo fajny pomysł na przyszłość by coś takiego stworzyć. Lekcje jak uniknąć językowych wpadek przydałyby się także mieszkańcom pogranicza - dodaje Marta Kmeť, która podczas spotkania w Avion/Noivie zaznaczyła, iż koniec projektu nie oznacza końca działań na rzecz rozwoju komunikacji i dialogu polsko-czeskiego.

Komentarze: (0)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama