, niedziela 28 kwietnia 2024
Animacja Społeczno-Kulturalna w Cieszynie: Aktywna społeczność lokalna
Dotychczasowa specjalność, działająca w ostatnich latach w ramach pedagogiki, starała się kontynuować doświadczenia wcześniejszego, samodzielnego kierunku studiów 5-letnich w zakresie Pedagogiki Pracy Kulturalno-Oświatowej w Cieszynie. fot: mat. pras.



Dodaj do Facebook

Animacja Społeczno-Kulturalna w Cieszynie: Aktywna społeczność lokalna

ARTYKUŁ SPONSOROWANY
Animacja Społeczno-Kulturalna w Cieszynie: Aktywna społeczność lokalna

Całą ofertę edukacyjną oraz kryteria przyjęć na studia można znaleźć na stronie internetowej Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie: www.weinoe.us.edu.pl. fot. Julia Agnieszka Szymala


Animacja Społeczno-Kulturalna w Cieszynie: Aktywna społeczność lokalna

Nas studenci otrzymają duże możliwości realizacji własnych zainteresowań poprzez udział w projektach i działaniach społeczno-kulturalnych i edukacyjnych w charakterze uczestników i ich współorganizatorów. fot. mat. pras.

Rozmowa z prof. dr hab. Katarzyną Olbrycht, kierownikiem Zakładu Edukacji Kulturalnej Instytutu Nauk o Edukacji na Uniwersytecie Śląskim, gdzie prowadzony jest nowy kierunek animacja społeczno-kulturalna z edukacją kulturalną.

Od nowego roku akademickiego 2014/2015 na cieszyńskim Wydziale Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego wprowadzony zostanie kierunek animacja społeczno-kulturalna z edukacją kulturalną. Czego się student nauczy na nowym kierunku?

Nauczy się w taki sposób pracować z różnymi grupami, środowiskami, w różnych instytucjach i placówkach, żeby je aktywizować, angażować w różne przedsięwzięcia społeczne i kulturalne. Dzisiaj wiele się mówi o potrzebie większej aktywności w społecznościach lokalnych, organizowania się ludzi wokół ciekawych inicjatyw, które poprawiałyby życie miasta, dzielnicy, gminy, różnych grup wiekowych - od najmłodszych - do seniorów. Absolwenci tego kierunku będą umieli tworzyć różne projekty z tym związane, składać wnioski o środki finansowe, a potem realizować przygotowane projekty w sposób twórczy, współpracować z różnymi środowiskami. Przygotowanie do prowadzenia edukacji kulturalnej pozwoli nie tylko aktywizować innych ale przygotowywać ich do kontaktu z kulturą.

Chcemy, żeby umieli zachęcić i przygotować do odbioru plastyki i teatru, literatury i filmu, muzyki i tańca ale też do samodzielnych prób w tych dziedzinach. Ważnym aspektem programu kształcenia na kierunku jest formuła, którą można podzielić na trzy bloki edukacyjne. Do pierwszej grupy zaliczamy elementy wiedzy ogólnoakademickiej z wiedzą kierunkową. W drugiej grupie mieszczą się zajęcia kierunkowe, które łączą zagadnienia szczegółowe z zakresu różnych dziedzin kultury i ich upowszechniania. Ostatnią grupę tworzą zajęcia praktyczne o charakterze warsztatowym ale również praktyki zawodowe i obozy naukowe i twórcze. W realizacji dwóch ostatnich bloków zajęć będziemy współpracować z partnerami ze środowisk kulturalnych, społecznych i naukowych z kraju i zagranicy. W tej dziedzinie mamy już spore doświadczenie. Nas studenci otrzymają duże możliwości realizacji własnych zainteresowań poprzez udział w projektach i działaniach społeczno-kulturalnych i edukacyjnych w charakterze uczestników i ich współorganizatorów. Na razie proponujemy studia licencjackie więc ich absolwenci będą mogli pogłębić swoje przygotowanie profesjonalne odpowiednio do zainteresowań, zdolności i planów - na studiach magisterskich i podyplomowych.

Nauczycieli akademickich wykładający na tym kierunku można nazwać ekspertami ze względu na doświadczenie w pracy z animatorami.

Tak, pracownicy związani z nowym kierunkiem od lat przygotowują animatorów działań społeczno-kulturalnych w ramach jednej ze specjalności pedagogicznych. Mają duże doświadczenie zarówno dydaktyczne - w pracy ze studentami, jak własne doświadczenia twórcze i organizatorskie. Zespół zapewnia rzeczywiście wielostronne kształcenie teoretyczne i praktyczne, ponieważ skupia różnych specjalistów. Wśród pracowników są m.in. teatrolog, reżyser, architekt, plastycy, muzycy, specjaliści z zakresu pedagogiki i socjologii kultury, estetyki, kulturoznawstwa, dziennikarstwa, edukacji muzealnej i turystyki kulturalnej. Wielu z nich jest zapraszanych w roli jurorów, ekspertów, uczestników paneli dyskusyjnych, uczestników konferencji, zespołów redakcyjnych, prowadzących zajęcia warsztatowe. Ich profesjonalne prowadzenie i pomoc pozwalają studentom tworzyć ciekawe spektakle teatralne, oryginalne projekty, organizować różnorodne imprezy adresowane do różnych środowisk.

Czy monitowane są losy absolwentów dotychczas funkcjonującej specjalności animacja społeczno-kulturalna? Czy jest zapotrzebowanie na rynku pracy na tego typu specjalistów?

Dotychczasowa specjalność, działająca w ostatnich latach w ramach pedagogiki, starała się kontynuować doświadczenia wcześniejszego, samodzielnego kierunku studiów 5-letnich w zakresie Pedagogiki Pracy Kulturalno-Oświatowej w Cieszynie. Kierunek ten doczekał się wielu absolwentów pracujących w całej Polsce, w tym - w bardzo wielu ośrodkach i instytucjach związanych z kulturą na Śląsku, często na stanowiskach kierowniczych. Cechuje ich nie tylko kompetencja, ale autentyczne przejęcie się sensem własnej pracy, wrażliwość na związki działań pedagogicznych z kulturą.

Od kilku lat absolwenci animacji społeczno-kulturalnej jako specjalności pedagogicznej studiów I i II stopnia w większości podejmują pracę w zawodzie, co w tym przypadku oznacza bardzo różne instytucje i funkcje. Od instytucji samorządowych - oświatowych i kulturalnych, do instytucji "trzeciego sektora" oraz instytucji prywatnych, nie rzadko zakładanych przez samych absolwentów. Szczególnie ceniona jest ich kompetencja w zakresie przygotowywania i realizacji projektów, inicjatywa twórcza, a także elastyczność w dostosowywaniu się do potrzeb danego miejsca i założeń programowych. Umiejętność pracy z ludźmi łączona z wykorzystywaniem kultury, ale i angażowaniem w kulturę, jest dziś uważana za jedną z ważniejszych kompetencji społecznych i kulturowych. Nowy kierunek jest w pewnym stopniu powrotem do tradycji specjalistycznego kształcenia w uniwersytecie kadr dla zawsze niezwykle ważnej, ale może dziś szczególnie potrzebnej pracy animacyjnej i edukacyjnej związanej z kulturą artystyczną i społeczną, z humanizowaniem społeczeństwa.

Całą ofertę edukacyjną oraz kryteria przyjęć na studia można znaleźć na stronie internetowej Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie: www.weinoe.us.edu.pl

Komentarze: (0)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
reklama