Skoczów: Mieszkańcy raczej zadowoleni z jakości pracy urzędnikówBadanie w ramach projektu "Benchmarking - narzędzie efektywnej kontroli zarządczej w urzędach miast na prawach powiatu, urzędach gmin i starostwach powiatowych” zostało zrealizowane w marcu i kwietniu 2014 roku. Celem projektu jest poprawa jakości usług publicznych. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Benchmarking to metoda porównywania własnych rozwiązań z najlepszymi, udoskonalanie ich, uczenie się od innych i wykorzystanie najlepszych doświadczeń. Badanie miało na celu zebranie opinii i oceny klientów odwiedzających urzędy, dotyczące organizacji i jakości świadczonych usług. Badanie zostało przeprowadzone przez firmę Biostat na losowej próbie 12529 klientów korzystających w tym okresie z usług świadczonych przez urzędy zlokalizowane w 16 śląskich gminach, z czego w jednym z powiatu cieszyńskiego, w Skoczowie. Pierwszy z analizowanych problemów badawczych dotyczył ogólnej oceny poziomu świadczenia usług przez urzędy. 41,3% ankietowanych oceniło poziom świadczenia usług przez urzędy bardzo wysoko. Jedynie 2,1% oceniło poziom świadczenia usług przez urzędy nisko (1,4%) lub bardzo nisko (0,7%). W dalszej kolejności poproszono, aby każdy z respondentów ocenił czytelność informacji o zasadach załatwiania spraw w Urzędzie. Podobnie jak w pytaniu poprzednim, zdecydowana większość badanych wystawiła i tu pozytywną ocenę. Spośród ogółu respondentów 39,9% badaną czytelność oceniło bardzo wysoko. Poza dokonaniem oceny, respondenci mieli także możliwość wyrażenia dodatkowych uwag na temat czytelności informacji o zasadach załatwiania spraw w urzędach. Respondenci zwracali głównie uwagę na brak aktualnych informacji, nieczytelność informacji oraz brak tablic informacyjnych. W dalszej części wywiadu ankietowani oceniali poszczególne elementy jakości obsługi interesantów. Najwyższą średnią ocenę uzyskała uprzejmość urzędników. Najniżej oceniona została szybkość załatwienia sprawy. W kolejnym pytaniu poproszono ankietowanych o wskazanie i zarazem ocenę najważniejszych zmian, jakie w ich opinii dokonały się ostatnio w urzędach. Okazuje się, że 82,2% ankietowanych nie dostrzega żadnych zmian. Dla pozostałych, którzy takie zmiany dostrzegają, są to w zdecydowanej większości zmiany na lepsze. Do najważniejszych badani klienci zaliczyli zmianę w wyglądzie urzędów. Respondenci zostali także poproszeni o opinię na temat wybranych aspektów funkcjonowania miasta. Wśród tych zagadnień znalazł się m.in. problem dotyczący realizowania inwestycji w danej miejscowości. 1027 respondentów (tj. 8,2%) wskazuje, że w ciągu ostatnich dwóch lat oni lub członkowie ich najbliższej rodziny, realizowali inwestycje (prywatne lub biznesowe). Spośród miast, gdzie było prowadzone badanie, najczęściej inwestycje realizowane były w Skoczowie (143 wskazania). Respondenci określili, że do najsprawniej załatwionych spraw były te związane z pozwoleniem na budowę. Jednak, co ciekawe, ta sprawa podzieliła respondentów, bo wśród ich trafów na sprawę, którą przyszło im załatwiać najtrudniej w urzędzie, było także pozwolenie na budowę, a zaraz za nim dokumentacja i inne pozwolenia.
|
reklama
|
Dodaj komentarz