Ponad 16,4 mln na remont linii 190 z budżetu województwaCałkowity koszt rewitalizacji odcinka pomiędzy Skoczowem, a Bielskiem może wynieść ok. 350 mln zł. Znaczna część (85%) miałaby zostać sfinansowana z Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej - Kolej+ do 2028 roku. Zakłada on uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia kolejowe miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi lub takich, które posiadają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia. Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów - Bielsko-Biała została zgłoszona do w/w programu przez Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Subregionu Południowego Województwa Śląskiego Aglomeracja Beskidzka, które w przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku będzie musiało zadbać o 15% wkład własny. Kwotę wkładu własnego mają zasilić zapisane w Wieloletniej Prognozie Finansowej Województwa Śląskiego środki, o których przekazaniu zdecydowali w poniedziałek radni Sejmiku Województwa Śląskiego. Równolegle z zabezpieczeniem środków na ten cel, trwało opracowanie studium planistyczno-prognostycznego dla rewitalizacji linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów - Bielsko-Biała. Dokument ten musi być złożony do 24 listopada br, jako element drugiego etapu programu Kolej+, po którym wniosek podlegać będzie ocenie wielokryterialnej, umożliwiającej utworzenie listy rankingowej projektów i ich kwalifikacja do ewentualnego dofinansowania. Projekt zakładający rewitalizację linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów - Bielsko-Biała jest jednym z 79, które walczą o dofinansowanie z puli środków Programu Kolej+, w której znajduje się 5,5 mld zł. Jakie Korzyści dla mieszkańców Aglomeracji Beskidzkiej i okolic przyniesie rewitalizacja linii kolejowej nr 190? - „Domknięcie” sieci stanowić będzie potencjał dla uruchomienia kolei aglomeracyjnej, co przełożyłoby się na oczekiwane zarówno przez mieszkańców, jak i turystów, udrożnienie komunikacji w subregionie. Dla mieszkańców Aglomeracji, przede wszystkim z obszaru Śląska Cieszyńskiego, z pewnością ważne będzie uzyskanie komfortowej i ekologicznej alternatywy dla transportu samochodowego. Wymaga to jednak odpowiedniego cyklicznego rozkładu jazdy oraz oferty konkurencyjnej pod względem czasu dojazdu. Wstępne studium planistyczno-prognostyczne zakłada prędkości na linii od 60 do 100 km/ godz. na terenie miasta oraz od 80 do 100 km/ godz. poza miastem. Jednocześnie przewiduje się optymalny rozkład jazdy na poziomie od 12 do 16 par połączeń - czytamy na stronie stowarzyszenia Aglomeracj Beskidzkiej.
|
reklama
|
Dodaj komentarz