, czwartek 28 marca 2024
Czekamy dwa kierunki
Wojciech Trzcionka. fot. Lucjusz Cykarski 



Dodaj do Facebook

Czekamy dwa kierunki

WOJCIECH TRZCIONKA
Czekamy dwa kierunki

Most Przyjaźni - wciąż jednokierunkowy. fot. Wojciech Trzcionka

W 2004 roku ruch dwukierunkowy dla pieszych na mostach Przyjaźni i Wolności burmistrzowie Cieszyna i Czeskiego Cieszyna załatwili w tydzień. Teraz liczymy na powtórkę. Niech samochody wreszcie zaczną jeździć na obu mostach w dwóch kierunkach.
1 maja minie pięć lat od przystąpienia Polski i Czech do Unii Europejskiej. Mosty łączące oba państwa i miasta nad Olzą wreszcie wyglądają jak wtedy, gdy Cieszyn był jeden. Nie ma zielonych budek, nie ma szpetnych wiat. Dzięki UE nie ma już też pograniczników, kontroli... Może jeszcze trzeba poprawić nawierzchnię, zainstalować nowe oświetlenie, ale na to też niebawem przyjdzie czas, dzięki unijnym funduszom zdobytym przez Cieszyn i Czeski Cieszyn.

Zostanie tylko ruch jednokierunkowy, który uprzykrza życie kierowcom. Wiem o czym mówię, bo codziennie przekraczam oba mosty samochodem. I za każdym razem nadkładam drogę, zatruwając spalinami centra obu miast. Zupełnie niepotrzebnie.

Gdy 1 maja 2004 roku Polska i Czechy przystąpiły do UE, ja pracowałem w „Dzienniku Zachodnim”. Zaapelowaliśmy wtedy na łamach gazety do władz obu granicznych miast, aby wymusiły na urzędnikach z Katowic decyzję o wprowadzeniu na mostach Przyjaźni i Wolności ruchu dwukierunkowego dla pieszych (tak, tak, kto to jeszcze pamięta, że przed pięciu laty mostem Przyjaźni można było iść tylko do Czech, a mostem Wolności wracało się do Polski!). Wtedy nasza akcja się powiodła. Ruch dwukierunkowy dla pieszych na mostach burmistrzowie załatwili w tydzień.

Teraz liczymy na powtórkę. Dogadajcie się Panowie i działajcie. Już naprawdę niewiele potrzeba, żeby było jak dawniej. A okazja, żeby to załatwić jest. To 5 lat w UE!

***
Powyższy artykuł wyraża osobiste poglądy jego autora. W dziale Opinie Gazetycodziennej.pl prezentujemy różne stanowiska na tematy społeczne, gospodarcze, polityczne, kulturalne, religijne i sportowe Śląska Cieszyńskiego ludzi różnych opcji, wyznań, zainteresowań... Zapraszamy chętnych do przesyłania nam felietonów, dzielenia się z nami swoimi spostrzeżeniami oraz bieżącego komentowania artykułów.
Komentarze: (36)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Innego zdania jest Bogdan Ficek, burmistrz Cieszyna. – Na moście Wolności można by wprowadzić ruch dwustronny już teraz, bez wielkich opracowań. Sytuacja jest bardziej skomplikowana jeżeli chodzi o most Przyjaźni. Tam zbiegają się ulice Głęboka, Przykopy i Zamkowa. W sytuacji, kiedy jest dzień targowy, nawet przy jednostronnym ruchu, skrzyżowania są zablokowane – tłumaczy burmistrz Cieszyna.
Więcej na ten temat będzie można powiedzieć po opracowaniu studium komunikacyjnego. Wszystko jest na dobrej drodze. – Rozmawiałem ze starostą Vítem Slováčkiem. Ustaliliśmy, że przygotujemy wspólny projekt do funduszy europejskich, do mikroprojektów, na opracowanie takiego studium dla obu miast. Pokazałoby, gdzie są newralgiczne miejsca w miastach, jakie występują problemy z parkowaniem, którymi ulicami przejeżdża najwięcej samochodów. Byłaby to wskazówka na przykład, gdzie zbudować dodatkowe parkingi, także wielopoziomowe – dodał Bogdan Ficek.

Ble, ble, ble...

Łamy zamiast ŁANY gazety. Wojtuś masz syndrom dnia wczorajszego? ;)

Dwukierunkowy ruch do aut na Moście Przyjaźni je gupota - już teraz tam piesi czekajóm na możliwość przejścia na drugóm stróne chodnika dłużyj niż wiela trwo naczelnymu przejazd autym z jednego przejścia do drugigo. A do dwukierunkowego na Wolności trza piyrsze zlikwidować 40 miejsc parkingowych wzdłuż Strzelniczej. Zorientowani wiedzóm, że tam je ruch jednokierunkowy a aby sie mogły wymijać auta, nimóg by tam żodyn parkować. A już widzym polityka, kiery zlikwiduje tela miejsc parkingowych do poru przejezdnych Wojtków, kierym je żol 2 minut. Już teraz nima w Czeskim Cieszynie kaj parkować. Przejezdni niech rajtujóm przez Boguszowice, aj tak to po południu zajmie miynij czasu niż stoci w korkach od Kauflandu. Do dwukierunkowego ruchu trza piyrsze rozwiónzać problym parkowanio, potym można kómbinować.

a może tak codziennie jeździć na rowerku do pracy ...... (?), wtedy to bez względu na most się skróci droga!

Cieszynioku-cudoku, nie chodzi o kilku wojtków, ale o kilkadziesiąt tysięcy ludzi , którym brak ruchu dwustronnego utrudnia życie, chodzi o zatrute spalinami ulice. To ważniejsze niż 40 osób, które parkują na Strzelniczej

Greg: A w jaki sposób dwustronny ruch znaczónco ograniczy spaliny? Że miast spalin życi utrudni chaos kole mostów? Przeca sie nie trza wszyndzi ciść auciskami. Spytej sie tych ludzi, kierzi przyjdóm o miejsca parkingowe, czy jednostronny ruch je do nich takim palóncym problemym. Jesi ja, to pewnie chyntnie dobrowolnie zrezygnujóm i bydóm chodzić każdy dziyń 10 minut na parking za Bille, jyny aby boroczek z autym nie musioł nadrabiać 2 minut.

Piechotą też chodzę przez mosty ;-) Rowerkiem czasami. Nie w tym problem jednak...

Kolejny raz burmistrz ma problem,że chce a nie może.Panie Burmistrzu Ficek-może już dość grzania stołka w Ratuszu i czas dać możliwośc innym do robienia czegoś pożytecznego dla miasta!!!

Dwustronny ruch odciąży skrzyżowanie koło wiaduktu, ruch z Trzyńca i do Trzyńca będzie skierowany koło dworca w lewo. To zmniejszy zatrucie spalinami w centrum. Tam nie ma 40 miejsc parkingowych, tylko góra 20. Obok są ulice, gdzie są wolne miejsca do parkowania, np. koło kościoła Na Niwach. Nikt na tzm nie straci, a miasto zyska większą przejezdność

I jeszcze jedno : gdyby ci co parkują, te 20 osób kupiło całą ulicę lub przynajmniej wykupiło dożywotnio miejsca parkingowe, to mogliby mieć pretensje. Ulica jest miasta, nie ich, za parking nie płacą.Darmocha była dobra w komuniżmie

Red. Trzcionka znów załatnia partykularne interesy poprzez wypuszczanie gawiedzi na Ficka i strojenie się w piórka ekologa. Pytam, dla ilu tak naprawdę kierowców jednokierunkowe mosty stanowią aż taki problem? Ile razy dziennie przeciętny mieszkaniec Cieszyna przejeżdża na czeską stronę i odwrotnie?

wszyscy sie czepiacie jakiegos tam ficka,a kto to jest?musi to byc jakis nieudacznik z tego co czytam.......

Partykularne interesy ? 3 Maja jest szeroką ulicą, Most Wolności jest szeroki, Strzelnicza jest szeroka.
A dzięki brakowi ruchu dwustronnego auta pchają się na wąską Przykopę i tworzą korki na skrzyżowaniach koło wiaduktu i koło Polmozbytu, nerwy, spaliny, antyreklama dla miasta. Otwarcie od razu ruchu dwustronnego na Moście Wolności to czystsze powietrze w samym centrum, przyjemniejszy ruch w mieście. Z Mostem Przyjźni można się zastanowić i tam zlecić studium, czy to dobry pomysł. Ale Most Wolności trzeba otworzyć natychmiast dla ruchu dwustronnego

Dlaczego Cieszyniocy przeszło 100 lat temu zbudowali szeroką ulicę od dworca kolejowego aż do starego miasta z mostem Franca Jozefa ? Po to aby mieć mejsca parkingowe, czy po to aby usprawnić ruch w mieście, odciążyć Saską Kępę i most koło zamku ? Sami wybierzcie odpowiedź. Teraz kiedy nie ma żadnych problemów z granicą, jesteśmy w systemie Schengen, nie ma najmniejszego powodu, aby ograniczać ruch na dawnym moście Franca Jozefa. Z parkowaniem w Cieszynie nie ma większych problemów w porównaniu do innych miast o podobnej liczbie mieszkańców. Dla stałych mieszkańców powinny być zarezerwowane miejsca parkingowe, dla turysty 5 minut spaceru to żaden problem. Jest tylko problem z ludźmi, którzy tak się przyzwyczaili do pewnych rzeczy, że są przeciwni wszelkim zmianom

Wrr...: A jechałeś kiedyś ul. Fabryczną do Trzyńca? Bo to dobra kopia ul. Bielskiej - dziura na dziurze a do tego serpentyny. Chyba nie po to wybudowano obwodnicę Czeskiego Cieszyna, po której jest szybciej, nawet jeśli przejeżdża się przez zapchane miasto. Poza tym nie można obecnie przejechać ul. Strzelniczą do samej Fabrycznej, trzeba wjechać na Smetany, później wzdłuż Bezrucza, na Havlíčka i dopiero później via Trzyniec, objeżdżając budynek szkoły, wokół której stoją samochody po obu stronach drogi.

Pytanie zasadnicze: Z pewnością nie budowano ową szeroką ulicę do samochodów, bowiem wtedy ulice służyły jeszcze przechodniom, ew. powozom konnym lub tramwajowi. Niestety Cieszyn nie budowano z myślą o obecnym ruchu samochodowym, który przewyższa najczarniejsze przepowiednie dawnych mieszkańców o tym, jak będzie wyglądało ich miasto w 2000 roku. Jeśli szanownym panom chodzi naprawdę o czyste powietrze, to pomyślmy o ograniczeniu ruchu samochodowego w ogóle, przynajmiej w centrum, co jest naturalnym rozwiązaniem w tzw. kultywowanych miastach europejskich. Wprowadzenie dwukierunkowego ruchu obniży zanieczyszczenie o malutki procent, ale równocześnie zachęci do skorzystania z samochodu kolejnych kierowców, którzy teraz wolą wybrać się do drugiego miata piechotą. Pytaniem pozostaje, ile % zanieczyszczeń cieszyńskiego powietrza w ogóle produkują miejscowe samochody, a ile fabryki w okolicy (huta w Trzyńcu? kopalnie?). A miejsc do parkowania jest w obu miastach zdecydowanie za mało w sytuacji, kiedy każdy rusza na podbój gotówki własną furą. Jestem ciekaw, jak się np. pan Folwarczny wytłumaczy z obniżania tylu miejsc z powodu wprowadzenia ruchu dwukierunkowego, bez kompensacji w postaci stworzenia nowych miejsc w innym miejscu. Nie zapominajmy, że radni są przede wszystkim politykami, którzy trzy razy przemyślą każdą decyzję i jej efekty na wzrost/obniżenie własnej popularności. No i może warto by się zastanowić nad komunikacją miejską łączącą oba miasta, która równie dobrze może być lekarstwem na zanieczyszczenie i sprawność ruchu?

Kilkudziesięciu parkujących to ułamek promila wyborców.Wspólna Komunikacja miejska to dobry pomysł, gdzie indziej norma, ale z powodu totalnej nieudolności Ficka utopia.

Greg: Oczywiście. Jednak nie tylko o Ficka i polską część chodzi. Obawiam się, że po czeskiej stronie nie ma tylu zwolenników wprowadzenia dwustronnego ruchu, bo będzie to kosztem czyjegoś przywileju (samochód pod oknami mieszkania). Z perspektywy ogólnej 20 czy 40 miejsc to może i psińco, ale znómy swoich ludzi. ;) Jak Slováček z Folwarcznym wymyślą sensowną odpowiedź na pytanie "tóż to kaj móm stoć?", może się coś ruszy, ale to potrwa...

Większość jest za ruchem dwustronnym i za wspólną komunikacją. Miejsc do parkowania jest dosyć Na Niwach. Władze nie mogą być zakładnikami mniejszości

Greg: Jeśli chodzi ci o Dukielską, to również na niej często ciągnie się gąsienica aut od skrzyżowania Strzelniczej daleko za kościół, i też nie wszędzie można stać. To tylko przerzucenie problemu na inną ulicę. Nie byłbym taki pewny, że większość jest za.

Chodzi mi o okolice kościoła ewangelickiego. Skracanie drogi to realna oszczędność czasu i benzyny

Najlepiej zamknąć DLA AUT centrum po obu stronach Olzy, postawić tabliczki: UWAGA REZERWAT, NIE KARMIĆ TUBYLCÓW. Tubylcy będą mieli spokój na bezrobociu, nikt im nie będzie przeszkadzał. Pracy też nie będą mieli, bo uciekną wszystkie firmy. Ale spokój najważnijeszy

Najlepiej zamknąć DLA AUT centrum po obu stronach Olzy, postawić tabliczki: UWAGA REZERWAT, NIE KARMIĆ TUBYLCÓW. Tubylcy będą mieli spokój na bezrobociu, nikt im nie będzie przeszkadzał. Pracy też nie będą mieli, bo uciekną wszystkie firmy. Ale spokój najważnijeszy

ja już tylko czekam na następne wybory na stanowisko burmistrza.....

Przestaje mnie dziwić, że czytając poniższe wypowiedzi Burmistrz robi po swojemu, nie prosząc nawet radnych o opinie! Ten bełkot to asumpt do ignorowania ignorantów!!!
3-go Maja jest drogą powiatową, więc i Starosta będzie się wypowiadał w tej sprawie. Nikt rozsądny nie dopuści do ruchu w dwie strony na moście Przyjaźni, czyli przedłużenie Zamkowej i Głębokiej. Uważam, że Czesi mogliby skorzystać z dwóch kierunków mostu wolności, bo wyprowadza on ruch samochodów, poza ścisłe centrum w stronę Słowacji.
Takie propozycje Czesi już wcześniej odrzucali, tłumacząc, że potrzebują analizy proponowanych zmian oraz zbudowania projektu globalnego dla komunikacji obu miast. Ale to deklarowali dwa lata temu i co...?
Panie Redaktorze, jest Pan mistrzem. Proszę nie mówić, że Pan nie rozumie, o czym mówię! Gratuluję!

Bełkot to jest pana komentarz, zero sensu, sam pan sobie zaprzecza

Ilość aut jadących przez mosty się nie zmieni. Ubędzie koło zamku, a więc zmniejszą się korki. Będzie odciążone ścisłe centrum. Dziennie setki aut niepotrzebnie spala benzynę i truje

... nie spotkalismy się z tymi mostami - z czeskiego punktu widzenia optymalny byłby ruch dwustronny na moscie przyjaźni - z polskiego juz niekoniecznie i vice versa jeżeli chodzi o most wolnosci.

I będzie optymalnie dla wszystkich

A mnie to wygląda na autopromocję pana Redaktora. Napisał, co napisał - jakby nie wiedział jakie są realne przeszkody (a niby dziennikarz) - nawet okazję wymyślił jakąś taką na siłę (5 lat w UE). Ze swojej strony proponuję przywrócić dwustronny ruch na osiedlu Liburnia. A co!

Mam takie wrażenie czytając krytyczne wypowiedzi, że niektórzy ZAWSZE muszą szukać dziury w całym i usprawiedliwiać w ten sposób własne lenistwo umysłowe. Ruch dwustronny to coś, co nie powinno budzić emocji, tylko ułatwiłby ludziom życie

Pamiętam jak w 2004 władze Cieszyna nie zgadzały się na dwustronny ruch, bo kupcy bali się utraty zarobku. Twierdzili, że Czesi muszą wędrować 3 Maja w górę, a Głęboką w dół, żeby każdy kupiec zarobił. Wtedy od ręki zgodziły się służby mundurowe i ratusz nie mógł zablokować otwarcia dwustronnego ruchu. Ale teraz blokuje wspólną komunikację miejską, żeby zmuszać Czechów do spacerów

Ficek and company zrobią wszystko, żeby nie było ruchu dwustronnego aut, bo ciągle liczą na to, że Czech przyjdzie na piechotę, bo mu się nie będzie chciało tracić czas na korki i sklep zarobi. A Czech głosuje nogami i wybiera centra handlowe Bielska, bo ceny te same lub niższe , a łatwy dojazd, bez tłoku, przyjemna atmosfera

Mala matematyka i mala logika: jednokierunkowo przyjezdza mostem Przyjazni do Czech kazdy dzien 100 samochodow i mostem Wolnosci przyjezdza z Czeska do Polski rowniez 100 aut po premisa, ze stejna ilosc samochodów powinna wrocic do kraju ten sam dzien. I polskie samochody wracaja z powrotem mostem Wolnosci i czeske jada sobie wieczorem po Przyjazni.
Nadchodzi inny dzien i (UWAGA!) inna sytuacja, bo jest juz wprowadzony ruch dwustronny na jednym, lub obu dwuch mostach, tylko liczba samochodów, jadacych w drugi kraj i wracajacych sie wieczorem do domu, zostaje niezmienna.
I moje pytanie brzmi: jest ciezar 100 kilogramow zelaznych gwozdzi lekczejszy od ciezara 100 kilogramow pierza rano, czy wieczor, ha? Mysle, ze cieszyniok ma racje. Argument utrudnienia zycia kilkatysiecom ludzi przez jednostronny ruch jest nie wiele wazny, bo zawsze bedzie w pewnym momencie istniec pewne mnostwo ludzi, ktorym bedzie wygodniejsze przejechac Olze tylko po jednym moście (niech juž P. czy W.).
I nigdy (!) nie bedzie owe mnostvo jednakowo wychodzic na oba mosty. Zawsze bedzie jeden, lub drugi most wiecej, lub mniej wykorzystywany. Dwustronny ruch nie zapewni automatycznie biegly ruch uliczny samochodow i juz wogule nie gwarantuje ponizenia emisji. Tak samo tego niezapewni ruch jednostronny, tylko on ale gwarantuje, ze konieczna ilosc emisji, ktora jestesmy zmuszoni cierpiec po obu stronach Olzy, bedzie w przestren rozcienczona w sposob rownowazniejszy (patrz vyzej).
Niech zwolennicy dwustronnego ruchu wybacza... :-)

wrażenia jak pH.9. a co do osiedla Liburnia - doczekam się artykułu o kładce dla pieszych z Moniuszki do św. Trójcy ? temat równie nośny, choć raczej bezproduktywny, to wiem.

Ja się tylko zastanawiam czy osoby, które chciałyby dwukierunkowego ruchu na Moście Przyjaźni mają jakiekolwiek pojęcie na temat korków na skrzyżowaniu ulicy Głębokiej i Zamkowej w godzinach 15-16 !? mieszkam na ulicy Głębokiej już dobre kilka lat i to co się dzieje tutaj codziennie to poprostu MASAKRA !!! auta jadą w każdym możliwym kierunku i żeby wydostać się z centrum miasta to trzeba poświęcić minimum 15minut !! to teraz każdy kto jest za pomysłem dwukierunkowego ruchu na Moście Przyjaźni niech pomyśli co będzie się działo jak jeszcze od strony czeskiej zaczną jeździć auta, które wg znaków będą miały pierwszeństwo ruchu !!! Wyjazd z miasta będzie o tej godzinie wynosił 30 minut !!!

Jedyne wyjście wg mnie i pozostałych mieszkańców ulicy Głębokiej to puszczenie ruchu dwukierunkowego na Moście WOLNOŚCI i utworzenie tam RONDA !!! - idealnie miejsce na rondo tam jest !!! a Mostu Przyjaźni nie zmieniać bo jeszcze bardziej zakorkuje się centrum !!!

Jeżeli władze zgodzą się na dwukierunkowy ruch na Moście Przyjaźni to osobiście przyjdę i złożę petycję podpisaną przez kilkaset osób (mieszkańców centrum), w której nie będziemy się zgadzać na taką decyzję!!!

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama