Nagrody dla ludzi kulturyW bieżącym roku Nagrodę otrzymali: w kategorii twórczości artystycznej Jerzy Kronchold, w kategorii upowszechniania kultury: Ewa Jaślar-Walicka, a w kategorii ochrony dziedzictwa kulturowego muzeum Chata Kawuloka w Istebnej, które reprezentował kustosz muzeum Janusz Macoszek Laudacje o wyróżnionych odczytał Starosta Cieszyński Janusz Król. Gratulacje nagrodzonym złożył także Przewodniczący Rady Powiatu Cieszyńskiego Ludwik Kuboszek. Całą uroczystość uświetnił koncert Chóru Uniwersytetu Śląskiego „Harmonia” w Cieszynie. Pomysł ustanowienia Nagrody Powiatu Cieszyńskiego w dziedzinie Kultury pojawił się krótko po reaktywowaniu powiatów w Polsce w 1999 r. Ostatecznie na wniosek Komisji Kultury, Sportu i Promocji Rady Powiatu Cieszyńskiego i staraniem Wydziału Kultury Starostwa Powiatowego w Cieszynie, w 2002 r. Powiat Cieszyński po raz pierwszy przyznał nagrodę w dziedzinie kultury. W styczniu 2008 roku uchwałą Rady Powiatu, po licznych konsultacjach, nadano jej imię postaci o sztandarowym znaczeniu dla dorobku kultury Śląska Cieszyńskiego – to jest imię ks. Leopolda Jana Szersznika. Od 2011 r. widocznym znakiem uhonorowania stała się statuetka symbolicznie przedstawiająca ks. Szersznika i jego dzieło, zaprojektowana i wykonana przez rzeźbiarkę i medalierkę z Cieszyna p. Urszulę Górnicką-Hermę. Nagrodę przyznaje się od początku w trzech kategoriach: tworzenia, upowszechniania i ochrony kultury. Jerzy Kronhold – urodzony w Cieszynie poeta, autor co najmniej kilku cenionych przez krytykę tomików poetyckich (m.in. Samospalenie 1972, Baranek Lawiny 1980, Oda do Ognia 1982, Niż 1990 i Wiek Brązu 2000); reżyser oraz pracownik administracji publicznej idyplomata. Studiował filologię polską na Uniwersytecie Jagiellońskim i reżyserię w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Warszawie. Jako poeta jest uważany za współtwórcę polskiej formacji poetyckiej zwanej Nową Falą, która zaistniała w latach 1968-1976. Ewa Jaślar-Walicka – osiadła w Cieszynie, wykonuje utwory z zakresu muzyki klasycznej, romantycznej i nowoczesnej (impresjonizm). Edukację muzyczną rozpoczęła już w wieku sześciu lat. W 1964 r. ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną stopnia podstawowego i Liceum im. Fryderyka Chopina w Bytomiu, a w 1968 r. – Akademię Muzyczną w Warszawie. Rok później wyjechała na międzynarodowy konkurs harfowy do Hartford w stanie Connecticut w USA, w wyniku którego otrzymała roczne stypendium na Uniwersytecie w Hartford. W 1972 r. zdobyła II nagrodę na ogólno-amerykańskim konkursie harfowym w San Diego w Kalifornii. Następnie ukończyła studia magisterskie i doktoranckie na Uniwersytecie Nowojorskim. W 1970 roku była współzałożycielką zespołu czterech harf „The New York Harp Ensamble”, z którym podróżowała przez 17 lat występując w 65 krajach obu Ameryk, Europy, Afryki i Azji. Koncertowała także w Białym Domu w Waszyngtonie dla amerykańskich prezydentów oraz w Watykanie dla papieża Jana Pawła II. Nagrała 20 płyt oraz zrealizowała wiele programów radiowych i telewizyjnych. Występuje również w zespołach York Harp Duo i The Slavic Arts Ensamble. Przez 5 lat pełniła funkcję prezesa stowarzyszenia kulturalnego w Nowym Yorku o nazwie Słowiańsko-Amerykańskie Stowarzyszenie Kulturalne. Jesienią 1991 r. powróciła do Europy. W latach 1993-95 występowała z koncertami solowymi w czeskiej Pradze i w Polsce. Od chwili osiedlenia się w Cieszynie koncertowała jako solistka z wieloma orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi. W 2000 r. odbyła tourne koncertowe po Włoszech. Od 2001 r. prowadzi zaś klasę harfy w Państwowej Szkole Muzycznej w Bielsku-Białej. Jest pomysłodawczynią, współzałożycielką w 2004 r. i prezesem Polskiego Towarzystwa Harfowego, dzięki czemu Cieszyn stał się Chata Kawuloka - wyjątkowe, prywatne muzeum regionalne i etnograficzne w Istebnej. Jako forma placówki muzealnej „Chata Kawuloka” zaistniała po II wojnie światowej na kanwie jednej z ostatnich, zachowanych kurnych chat w Istebnej, należącej do rodziny Kawuloków, a pochodzącej z 1863 r. W ten sposób powstało żywe muzeum, związane z osobą Jana Kawuloka, sławnego gawędziarza, gajdosza i budowniczego tradycyjnych góralskich instrumentów muzycznych, które tworzył zgodnie z tradycją – na wzór pierwotnych egzemplarzy. Odwiedzających go turystów oprócz ukazania im owego – wyjątkowo zachowanego – miejsca życia codziennego Górali Śląskich, raczył wyjątkową grą na budowanych przez siebie instrumentach oraz opowieściami o Beskidzie Śląskim, zawsze wypowiadanymi autentyczną gwarą istebniańską. W swoim czasie gościem w Chacie u Jana Kawuloka, pośród wielu innych gości, bywał
|
reklama
|
Nie wiedziałam, że Pan Jerzy Kronhold jest muzykiem i wirtuozem harfy, Czy teksty nie powinny być czytane przez autora przed umieszczeniem ich na stronie?
Dodaj komentarz