, czwartek 26 stycznia 2023
Niepełnosprawność na co dzień: To nie kaprys
Dużym ułatwieniem dla osoby niepełnosprawnej jest możliwość skorzystania z przywileju obsługi poza kolejką, z którego od czasu do czasu korzystają. fot: pixabay.pl



Dodaj do Facebook

Niepełnosprawność na co dzień: To nie kaprys

Idealny świat to taki, w którym między innymi nie byłoby żadnych chorób, a co za tym idzie zniknęły by niepełnosprawności z nimi związane. Niestety taki stan rzeczy pozostaje tylko w sferze marzeń i rzeczywistość każdego dnia dopomina się o swoje. Choroby panoszą się na całego i pomimo usilnych starań lekarzy, nie jeden z pacjentów zostaje „obdarowany” niechcianą niepełnosprawnością.

Niezależnie od rodzaju niepełnosprawności, każda z nich niesie z sobą liczne, większe lub mniejsze ograniczenia oraz utrudnienia, które pojawiają się w trakcie wykonywanych przez niepełnosprawnych czynności.
W raz z pojawieniem się niepełnosprawności nie znikają obowiązki, jakie ma dana osoba do wykonania jednym z nich jest robienie zakupów, które w miarę możliwości starają się robić samodzielnie.

Dużym ułatwieniem dla osoby niepełnosprawnej jest możliwość skorzystania z przywileju obsługi poza kolejką, z którego od czasu do czasu korzystają. Zarówno personel, jak i większość klientów podchodzi do tematu z życzliwością i gdy tylko w sklepie pojawia się osoba z widoczną niepełnosprawnością otrzymuje od obsługi sklepu, ale również i od kupujących szybką pomoc.
Niestety nie wszyscy klienci rozumieją potrzebę obsługi poza kolejką i zdarza się tak, że osoba niepełnosprawna jest potraktowana tak jak by korzystanie przez nią z tego przywileju było kaprysem, a nie czymś co jest dla niej pomocą. Wydawać by się mogło, że w Cieszynie osób niewrażliwych na ludzkie potrzeby nie ma, a jednak…

Niepełnosprawność wzroku wiąże się z noszeniem białej laski, która informuje otoczenie, że dana osoba nie widzi bądź ma znaczny problem z prawidłowym widzeniem. W naszym mieście, tak jak i w innych miastach osoby z dysfunkcją wzroku samodzielnie robią zakupy

O ile młodzi ludzie nie mają żadnych uwag do tego, że osoba niewidoma nie staje w kolejce do kasy, lecz na jej początku, to od czasu do czasu zdarza się, że z ust dojrzałych kobiet padają pod ich adresem słowa oburzenia i reprymendy.
Za przykład może posłużyć zdarzenie, które miało miejsce dwa tygodnie temu w jednym ze sklepów w centrum miasta.
Sklep jest samoobsługowy i pomimo dwóch czynnych kas jest do nich kolejka. Do jednej z kas mieszczącej się najbliżej wejścia podchodzi osoba niewidoma w ręku trzyma białą laskę. Ponieważ do tego sklepu często przychodzą niewidomi klienci personel zna ich potrzeby i gdy tylko jest to możliwe ekspedientka bez wahania przynosi i kasuje wybrany przez osobę z białą laską towar. Nikt nie zgłasza żadnych zastrzeżeń poza jedną kobietą, która z oburzeniem twierdzi, że to ona powinna być teraz obsłużona, ponieważ jej się śpieszy. Złość w głosie kobiety sprawia, że niewidomy ze zdenerwowania zapomina kupić części produktów. Awanturująca się klientka szybko zostaje obsłużona i po chwili opuszcza sklep. Tuż przy drzwiach spotyka znajomą i wdaje się z nią w dyskusję, pomimo iż wcześniej twierdziła, że nie ma czasu.

Może warto, aby ci którym nie w smak są udogodnienia ułatwiające życie osobom do nich uprawnionym zamiast się oburzać porozmawiali spokojnie na ten temat z korzystającymi z nich niepełnosprawnymi, a wtedy usłyszeli by od nich między innymi – oddał/ła bym wszystkie przywileje za możliwość bycia zdrowym.

Komentarze: (0)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama