, piątek 29 marca 2024
Cieszyn: Lokalna strategia oświaty - będą cięcia w szkołach
Dokument strategii nie jest łatwą pozycją (ma 206 stron) i pełno w nim wykresów i tabelek, musimy podjąć wspólny wysiłek zapoznania się z tym dokumentem. Zawiera on sporo propozycji zmian, ale również ponowną propozycję likwidacji SP4, czy redukcję oddziałów, a co za tym idzie redukcję etatów. fot: pixabay.pl



Dodaj do Facebook

Cieszyn: Lokalna strategia oświaty - będą cięcia w szkołach

UM
Strategia rozwoju oświaty musi być szeroko uzgodnionym społecznie pomysłem na lokalną oświatę. Tylko wtedy ma szanse zostać zrealizowana. Bez strategii oświatą można jedynie administrować, reagując na bieżąco na zmieniające się uwarunkowania. Takie administrowanie trudno jednak nazwać zarządzaniem. Jak będzie wyglądał ten dokument w Cieszynie? Na razie trudno mówić o dobrej strategii, większy nacisk położono na oszczędności, niż lepszej edukacji.

„Plan jest niczym, planowanie wszystkim”.

W procesie powstawania strategii oświaty najważniejsze są same prace nad nią, dzięki którym autorzy od początku traktują strategię jako swoją. Prace należy rozpocząć od przygotowania prognoz (finansowych, demograficznych) oraz diagnoz stanu obecnego (np. badania oczekiwań i oceny bieżącego stanu oświaty wśród rodziców i uczniów). Diagnozy i prognozy należy skonfrontować z oczekiwaniami wypracowanymi podczas dyskusji o tym, co to znaczy: dobra oświata. Powinni w niej uczestniczyć uczniowie, rodzice, nauczyciele, dyrektorzy szkół, urzędnicy i władze samorządu.
Tylko podczas dyskusji w takim gronie możliwe jest wypracowanie podstaw strategii oświatowej, która z jednej strony będzie uwzględniała oczekiwania rodziców, a z drugiej istniejące ograniczenia (w tym oczywiście również finansowe).

Ponieważ czas się kończy, a dokument strategii nie jest łatwą pozycją (ma 206 stron) i pełno w nim wykresów i tabelek, musimy podjąć wspólny wysiłek zapoznania się z tym dokumentem. Zawiera on sporo propozycji zmian, ale również ponowną propozycję likwidacji SP4, czy redukcję oddziałów, a co za tym idzie redukcję etatów.
To właśnie w tej strategii, w rekomendacjach, zawarte jest jak czytamy na str 10:" Zmniejszenie liczby szkół poprzez zamknięcie SP4, aby zwiększyć szansę organizacji mniejszej liczby większych oddziałów w mieście." Nawet jeśli obecni włodarze nie planują likwidacji tej placówki w tym roku, to zawarta rekomendacja daje szanse by zrobić to w najbliższych latach.
Pojawiają się również propozycje cięcia kosztów i ograniczenia zakres pomocy dla uczniów z specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Sugeruje się też ograniczanie oddziałów w szkołach kameralnych (sp 4, sp6, sp7) i nie przyjmowanie dzieci spoza obwodów tychże szkół, co skutkuje tym, że kolejny rok z rzędu SP4 nie jest w stanie otworzyć klasy sportowej (warunkiem są dwa oddziały danego rocznika).

"Szkoła Cieszy-n" na swoim facebookowym profilu publikuje istotne fragmentów dokumentu "Strategii rozwoju oświaty dla miasta Cieszyna na lata 2021-2026", które są bardzo wątpliwe. Dla szerszej informacji mieszkańców będziemy cyklicznie publikować je również na stronie GazetaCodzienna.pl

Zachęcamy do lektury i wyciągania własnych wniosków.

Przypominamy również, że niestety czas na przesyłanie uwag do dokumentu strategii mija 2 września. Być może warto ten czas wydłużyć dając szansę na powakacyjną mobilizację.

W dokumencie na str. 10 , "Strategia rozwoju oświaty w Cieszynie na lata 2021 - 2026",( autorzy: B. Kołcio, A. Rzeszut, M. Tobor, K. Tryba-Taborska, J. Zięba Przygotowane na zlecenie Miasta Cieszyn Vulcan sp. z o.o), czytamy:
"W szkołach ogólnodostępnych prowadzonych przez miasto Cieszyn uczy się niezwykle dużo uczniów z niepełnosprawnościami - w Cieszynie ich odsetek w ogólnej liczbie uczniów ogólnodostępnych szkół podstawowych jest najwyższy w grupie miast powyżej 5 tys. mieszkańców. Nietypowa jest także struktura niepełnosprawności tych uczniów. Otóż ponad połowę tych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi stanowią dzieci z niepełnosprawnością ruchową w tym z afazją. Udział uczniów, u których orzeczono tę niepełnosprawność, w ogólnej liczbie uczniów ogólnodostępnych szkół podstawowych jest rekordowy w skali całego kraju. Istnieją powody, by sądzić, że duża liczba orzeczonych niepełnosprawności ruchowych (w tym afazji) związana jest z praktyką orzeczniczą działających na terenie powiatu poradni psychologiczno-pedagogicznych ( rozdział 11 - Uczniowie z specjalnymi potrzebami edukacyjnymi)."

Pytamy zatem:

  • Czy cieszyńskie poradnie lekkomyślnie diagnozują uczniów?
  • Czy należy szukać oszczędności w oświacie wpływając na ilość orzeczeń wydawanych przez poradnie?
  • Czy może jednak sprawne i profesjonalne orzecznictwo cieszyńskich instytucji psychologiczno-pedagogicznych daje szansę uczniom z trudnościami na dobrą diagnozę, a co za tym idzie, odpowiednie wsparcie w ich szkołach?

    Ekspertka w dziedzinie orzecznictwa, która skontaktowała się z "Szkoła Cieszy-n" wyjaśnia, jak przebiega droga diagnozowania ucznia z trudnościami:

    "Każda diagnoza niepełnosprawności, tak stricte biurokratycznie, wiąże się z badaniem psycho-pedagogicznym, logopedycznym i fizjoterapeutycznym oraz przede wszystkim lekarskim, lekarza neurologa bądź lekarza rehabilitacji ruchowej. Wtedy dopiero dziecko może otrzymać orzeczenie o niepełnosprawności i kształcenie specjalne, więc trudno tutaj dyskutować z diagnozą lekarza specjalisty."

    Cały dokument można przeczytać: TUTAJ

  • Komentarze: (0)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
    Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

    Dodaj komentarz

    Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
    • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
    • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
    • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

    Więcej informacji na temat formatowania

    Image CAPTCHA
    Wpisz znaki widoczne na obrazku.
    reklama
    reklama