, piątek 29 marca 2024
Apel o rewitalizację linii nr 190
Apel w tej sprawie został skierowany do Zarządu Województwa Śląskiego, Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego Sejmiku Województwa Śląskiego, parlamentarzystów okręgu wyborczego nr 27, Zarządu PKP PLK S.A, Zarządu Kolei Śląskich Sp. z o.o. oraz wszystkich osób mogących pomóc w sprawie transportu kolejowego. fot: DR



Dodaj do Facebook

Apel o rewitalizację linii nr 190

DR
Wczoraj Rada Powiatu Cieszyńskiego podjęła uchwałę w sprawie apelu o rewitalizację linii nr 190 Bielsko-Biała – Goleszów – Cieszyn, a także o podjęcie działań zmierzających do zwiększenia ilości bezpośrednich kursów kolejowych na liniach komunikacyjnych powiatu cieszyńskiego. Miesiąc wcześniej o rewitalizację linii nr 190 apelowała już Rada Miejska Cieszyna.

Aby połączenie kolejowe z Cieszyna do Bielska-Białej mogło się w przyszłości udać, potrzebna jest przede wszystkim rewitalizacja odcinka Goleszów-Cieszyn. Ostatnio pojawiły się informacje, że wymieniona rewitalizacja jest zagrożona, teraz jednak wiemy, że powróciła nadzieja. Doniesienia płynące otwarcia ofert w przetargu na wykonanie prac projektowych i robót budowlanych w ramach projektu "Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów - Bieniowiec - Skoczów - Goleszów - Cieszyn/Wisła Głębce", dalekie były od optymistycznych. Wygórowane kwoty złożonych ofert postawiły na rewitalizacji linii z Bronowa przez Goleszów do Cieszyna duży znak zapytania. Zainteresowanie było spore, pojawiło się 14 ofert. Najkorzystniejsza z nich zakładała jednak koszt w wysokości 379 mln zł, a na inwestycję zarezerwowano kwotę 247 mln zł. Ratunkiem miały być jeszcze aukcje elektroniczne - tutaj pojawiają się informacje, że oferty są znacznie korzystniejsze, na dokładne kwoty musimy jednak jeszcze poczekać. Co więcej, dobrą wiadomość przyniosła również aktualizacja Krajowego Planu Kolejowego, w którym zwiększyła się kwota przeznaczona na rewitalizację linii kolejowych na odcinku Bronów - Wisła Głębce i Goleszów - Cieszyn z 342 do 359 mln. zł.

Wczorajszy apel w tej sprawie został skierowany do Zarządu Województwa Śląskiego, Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego Sejmiku Województwa Śląskiego, parlamentarzystów okręgu wyborczego nr 27, Zarządu PKP PLK S.A, Zarządu Kolei Śląskich Sp. z o.o. oraz wszystkich osób mogących pomóc w sprawie transportu kolejowego.

- Jesteśmy bardzo zaniepokojeni informacjami o rzekomym wyłączeniu odcinka Cieszyn-Goleszów z planowanej inwestycji pn. Rewitalizacja linii kolejowej 694/157/190/191 Bronów-Bieniowiec-SkoczówGoleszów-Cieszyn/Wisła Głębce – czytamy w uchwale - Uważamy, że sens ma tylko rewitalizacja całej linii nr 190, dlatego kolejnym krokiem powinien być remont odcinka pomiędzy Skoczowem a Bielskiem-Białą tak, aby na nowo uruchomić ogromny potencjał tej linii. Powiat Bielski, Cieszyński i Miasto Bielsko-Biała to ponad 0,5 mln mieszkańców. Jest to region uprzemysłowiony oraz posiada duże znaczenie turystyczne. Ponadto jest rejonem nadgranicznym co jest naszym dodatkowym atutem – apeluje Zarząd Powiatu Cieszyńskiego i radni.

Jednak apel uchwalony wczoraj przez Radę Powiatu Cieszyńskiego nie dotyczył wyłącznie rewitalizacji linii nr 190. Do uchwały dołączono również apel o zwiększenie ilości bezpośrednich połączeń kolejowych na trasie Cieszyn - Zebrzydowice - Katowice, zwiększenie ilości połączeń kolejowych na linii Cieszyn - Zebrzydowice – Czechowice-Dziedzice oraz dostosowanie ich do potrzeb mieszkańców, sprawny transport kolejowy do Wisły w okresie remontu drogi wojewódzkiej nr 941 na odcinku pomiędzy Ustroniem a Wisłą, a także o wprowadzenie codziennych połączeń kolejowych, przebiegających przez stację Strumień, z wykorzystaniem nowo wyremontowanego odcinka linii kolejowej nr 157.

Komentarze: (2)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Bardzo cieszy walka o kolej Cieszyn-Bielsko przez Goleszów-Skoczów, gdyż linia ta jest bardzo ważna nie tylko turystycznie, ale jako kolej podmiejska i SKM Bielska i Cieszyna.

Za to trzeba zauważyć, że jeśli miasto Jastrzębie przepchnie swój pomysł kolei na Katowice przez Pawłowice, w którym za wszelką cenę będzie chciało uzyskać czas połączenia poniżej jednej godziny, może się okazać, że Cieszyn połączenie na Katowice będzie miał z przesiadką.
Argumenty są są proste mianowicie, bardzo duże szkody górnicze na odcinku Jastrzębie Graniczna-Pawłowice PKP na którym miasto założyło 100km/h, a w rzeczywistości będzie 30 km/h maksymalnie przy ciągłym remoncie. Drugim argumentem jest iż linia na południe czy to na Orzesze-Rybnik lk 140 czy na Tychy lk 139 jest już maksymalnie wypełniona i wstawienie tam kolejnych pociągów pasażerskich jest niemożliwe, wiec będzie trza było przesunąć istniejące połączenia bezpośrednie do Jastrzębia Zdroju z innych miast. Nie sadzę, aby spotkało to miasta (Bielsko Żywiec) czy (Rybnik-Wodzisław-Racibórz-Radlin,Rydułtowy) gdyż mają o wiele większy potencjał oraz poparcie na kolei i w Województwie. Tym sposobem naturalnym staje się zlikwidowanie pociągów bezpośrednich do Cieszyna na pociągi do Jastrzębia.
Kolejną rzeczą jest brak wolnych slotów na Dworcu w Katowicach w godzinach szczytu.

Rząd jest za odbudową kolei do Jastrzębia od strony Wodzisławia dając tym sposobem połączenie bezpośrednie miastu Jastrzębie ze wszystkimi przystankami po drodze w 1:15 i około 8 par pociągów wystarczy wydłużyć z Wodzisławia do Jastrzębia. Kolejna połączenia szłoby uzyskać za pomocą SKM Rybnik-Radlin-Wodzisław wydłużone do Jastrzębia.

Jest ciekawy pomysł, aby odbudować linię Jastrzębie-Moszczenica - Zebrzydowice plus dobudować 3,5 km łącznicy miedzy ul Graniczną, a linią Jastrzębie Moszczenica Zebrzydowice obok ul Podhalańskiej. Taki zabieg spowoduje bardzo świetne połączenie Jastrzębia, a zarazem Subregionu Zachodniego i Cieszyna i odwiedzie głupie pomysły na kolej przez największe szkody górnicze oraz nie będzie konkurencji które miasto ma mieć bezpośrednie połączenie kolejowe a które nie.
Dodatkowo takie połączanie daje odtworzenie szlaku komunikacyjnego Gliwice-Rybnik-Wodzisław-Jastrzębie-Cieszyn czy nawet Wisła które zostało zniszczone, a ma spory potencjał.

Władze Cieszyna powinne apelować i włączyć się w walce o odbudowę kolei w Jastrzębiu tak aby im nie zaszkodziło czyli optować za rozwiązaniem na Wodzisław i Zebrzydowice z łącznica w Jastrzębiu Zdroju.
Tu mapa jak to powinno wyglądać
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1tb9uRmYS5pinb-eRNHXsLuGwB_gamu3x...

Apelowanie jest to z założenia czynność niejako "na kolanach" , odkrywająca słabość i całkowity brak argumentów strony apelującej. Należy żądać i domagać się.A jeśli to nie przyniesie pożądanego efektu to przynajmniej brzmi lepiej.......

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama