Apel o rewitalizację linii nr 190Aby połączenie kolejowe z Cieszyna do Bielska-Białej mogło się w przyszłości udać, potrzebna jest przede wszystkim rewitalizacja odcinka Goleszów-Cieszyn. Ostatnio pojawiły się informacje, że wymieniona rewitalizacja jest zagrożona, teraz jednak wiemy, że powróciła nadzieja. Doniesienia płynące otwarcia ofert w przetargu na wykonanie prac projektowych i robót budowlanych w ramach projektu "Rewitalizacja linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów - Bieniowiec - Skoczów - Goleszów - Cieszyn/Wisła Głębce", dalekie były od optymistycznych. Wygórowane kwoty złożonych ofert postawiły na rewitalizacji linii z Bronowa przez Goleszów do Cieszyna duży znak zapytania. Zainteresowanie było spore, pojawiło się 14 ofert. Najkorzystniejsza z nich zakładała jednak koszt w wysokości 379 mln zł, a na inwestycję zarezerwowano kwotę 247 mln zł. Ratunkiem miały być jeszcze aukcje elektroniczne - tutaj pojawiają się informacje, że oferty są znacznie korzystniejsze, na dokładne kwoty musimy jednak jeszcze poczekać. Co więcej, dobrą wiadomość przyniosła również aktualizacja Krajowego Planu Kolejowego, w którym zwiększyła się kwota przeznaczona na rewitalizację linii kolejowych na odcinku Bronów - Wisła Głębce i Goleszów - Cieszyn z 342 do 359 mln. zł. Wczorajszy apel w tej sprawie został skierowany do Zarządu Województwa Śląskiego, Komisji Rozwoju i Zagospodarowania Przestrzennego Sejmiku Województwa Śląskiego, parlamentarzystów okręgu wyborczego nr 27, Zarządu PKP PLK S.A, Zarządu Kolei Śląskich Sp. z o.o. oraz wszystkich osób mogących pomóc w sprawie transportu kolejowego. - Jesteśmy bardzo zaniepokojeni informacjami o rzekomym wyłączeniu odcinka Cieszyn-Goleszów z planowanej inwestycji pn. Rewitalizacja linii kolejowej 694/157/190/191 Bronów-Bieniowiec-SkoczówGoleszów-Cieszyn/Wisła Głębce – czytamy w uchwale - Uważamy, że sens ma tylko rewitalizacja całej linii nr 190, dlatego kolejnym krokiem powinien być remont odcinka pomiędzy Skoczowem a Bielskiem-Białą tak, aby na nowo uruchomić ogromny potencjał tej linii. Powiat Bielski, Cieszyński i Miasto Bielsko-Biała to ponad 0,5 mln mieszkańców. Jest to region uprzemysłowiony oraz posiada duże znaczenie turystyczne. Ponadto jest rejonem nadgranicznym co jest naszym dodatkowym atutem – apeluje Zarząd Powiatu Cieszyńskiego i radni. Jednak apel uchwalony wczoraj przez Radę Powiatu Cieszyńskiego nie dotyczył wyłącznie rewitalizacji linii nr 190. Do uchwały dołączono również apel o zwiększenie ilości bezpośrednich połączeń kolejowych na trasie Cieszyn - Zebrzydowice - Katowice, zwiększenie ilości połączeń kolejowych na linii Cieszyn - Zebrzydowice – Czechowice-Dziedzice oraz dostosowanie ich do potrzeb mieszkańców, sprawny transport kolejowy do Wisły w okresie remontu drogi wojewódzkiej nr 941 na odcinku pomiędzy Ustroniem a Wisłą, a także o wprowadzenie codziennych połączeń kolejowych, przebiegających przez stację Strumień, z wykorzystaniem nowo wyremontowanego odcinka linii kolejowej nr 157.
|
reklama
|
Bardzo cieszy walka o kolej Cieszyn-Bielsko przez Goleszów-Skoczów, gdyż linia ta jest bardzo ważna nie tylko turystycznie, ale jako kolej podmiejska i SKM Bielska i Cieszyna.
Za to trzeba zauważyć, że jeśli miasto Jastrzębie przepchnie swój pomysł kolei na Katowice przez Pawłowice, w którym za wszelką cenę będzie chciało uzyskać czas połączenia poniżej jednej godziny, może się okazać, że Cieszyn połączenie na Katowice będzie miał z przesiadką.
Argumenty są są proste mianowicie, bardzo duże szkody górnicze na odcinku Jastrzębie Graniczna-Pawłowice PKP na którym miasto założyło 100km/h, a w rzeczywistości będzie 30 km/h maksymalnie przy ciągłym remoncie. Drugim argumentem jest iż linia na południe czy to na Orzesze-Rybnik lk 140 czy na Tychy lk 139 jest już maksymalnie wypełniona i wstawienie tam kolejnych pociągów pasażerskich jest niemożliwe, wiec będzie trza było przesunąć istniejące połączenia bezpośrednie do Jastrzębia Zdroju z innych miast. Nie sadzę, aby spotkało to miasta (Bielsko Żywiec) czy (Rybnik-Wodzisław-Racibórz-Radlin,Rydułtowy) gdyż mają o wiele większy potencjał oraz poparcie na kolei i w Województwie. Tym sposobem naturalnym staje się zlikwidowanie pociągów bezpośrednich do Cieszyna na pociągi do Jastrzębia.
Kolejną rzeczą jest brak wolnych slotów na Dworcu w Katowicach w godzinach szczytu.
Rząd jest za odbudową kolei do Jastrzębia od strony Wodzisławia dając tym sposobem połączenie bezpośrednie miastu Jastrzębie ze wszystkimi przystankami po drodze w 1:15 i około 8 par pociągów wystarczy wydłużyć z Wodzisławia do Jastrzębia. Kolejna połączenia szłoby uzyskać za pomocą SKM Rybnik-Radlin-Wodzisław wydłużone do Jastrzębia.
Jest ciekawy pomysł, aby odbudować linię Jastrzębie-Moszczenica - Zebrzydowice plus dobudować 3,5 km łącznicy miedzy ul Graniczną, a linią Jastrzębie Moszczenica Zebrzydowice obok ul Podhalańskiej. Taki zabieg spowoduje bardzo świetne połączenie Jastrzębia, a zarazem Subregionu Zachodniego i Cieszyna i odwiedzie głupie pomysły na kolej przez największe szkody górnicze oraz nie będzie konkurencji które miasto ma mieć bezpośrednie połączenie kolejowe a które nie.
Dodatkowo takie połączanie daje odtworzenie szlaku komunikacyjnego Gliwice-Rybnik-Wodzisław-Jastrzębie-Cieszyn czy nawet Wisła które zostało zniszczone, a ma spory potencjał.
Władze Cieszyna powinne apelować i włączyć się w walce o odbudowę kolei w Jastrzębiu tak aby im nie zaszkodziło czyli optować za rozwiązaniem na Wodzisław i Zebrzydowice z łącznica w Jastrzębiu Zdroju.
Tu mapa jak to powinno wyglądać
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1tb9uRmYS5pinb-eRNHXsLuGwB_gamu3x...
Apelowanie jest to z założenia czynność niejako "na kolanach" , odkrywająca słabość i całkowity brak argumentów strony apelującej. Należy żądać i domagać się.A jeśli to nie przyniesie pożądanego efektu to przynajmniej brzmi lepiej.......
Dodaj komentarz