, wtorek 16 kwietnia 2024
Program 500 plus: Spływają wnioski z błędami
W pierwszych trzech dniach obowiązywania programu „Rodzina 500 plus” rodziny złożyły drogą elektroniczną ponad 175 tysięcy wniosków. fot: mat. pras.



Dodaj do Facebook

Program 500 plus: Spływają wnioski z błędami

RED.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej alarmuje, że w ramach programu „Rodzina 500 plus” spływają wnioski z błędami. - Pracujemy nad tym, aby już na etapie składania wniosków elektronicznych wprowadzić mechanizmy, pozwalające na unikanie tych błędów - informuje ministerstwo. Póki nie zostanie to naprawione, błędy we wnioskach oznaczają więcej pracy dla urzędników w samorządach.

W pierwszych trzech dniach obowiązywania programu „Rodzina 500 plus” rodziny złożyły drogą elektroniczną ponad 175 tysięcy wniosków. Jak się okazuje, wybierając taką formę wnioskowania o pieniądze na swoje pociechy rodzice nierzadko popełniają błędy. Jak dodaje ministerstwo, takie błędy zdarzają się także w przypadku wypełniania wniosków papierowych.

Najczęstsze błędy, które póki co zostały odnotowane, to: brak wskazania pierwszego dziecka w składzie rodziny, w przypadku wnioskowania o świadczenie wychowawcze wyłącznie na drugie i kolejne dzieci; brak wskazania współmałżonka w składzie rodziny;  brak numeru PESEL członków rodziny; adres zamieszkania wnioskodawcy nie zgadza się z adresem organu właściwego;  niekompletne dane teleadresowe wnioskodawcy.

Przygotowany przez ministerstwo program nie zabezpiecza przed tego typu błędami. A każdorazowy błąd tego typu wymaga dodatkowej reakcji i pracy urzędnika w danej placówce. W większości przypadków (błędów) urzędnik jest zobligowany do wezwania petenta do ponownego złożenia wniosku z poprawnymi danymi lub wezwania go do złożenia wyjaśnień w gminie.

W jaki sposób rodzice czy opiekunowie dowiedzą się, że złożyli wniosek z błędem? - Jeśli we wniosku pojawiły się błędy, urząd poprosi o ich skorygowanie. Informację o tym rodzic otrzyma w pierwszej kolejności drogą mailową. Można także, nie czekając na maila z gminy, samemu złożyć raz jeszcze poprawny wniosek online, jeśli osoba ubiegająca się o świadczenie zorientowała się, że popełniła błędy - podaje Urząd Wojewódzki w Katowicach.

A co z ograniczaniem tego typu błędów, które przysparzają więcej pracy urzędnikom samorządowym? Póki co ministerstwo poprzestało na rozesłaniu do samorządów w całej Polsce instruktażu, co należy zrobić w razie błędów. - Wyrażamy nadzieję, że powyższe wyjaśnienia umożliwią prawidłowe, sprawne i nie generujące zbędnych czynności i kosztów, rozpatrywanie wniosków przez gminne organy właściwe – podaje ministerstwo. Jednocześnie zapewnia, że trwają prace nad uniknięciem takich błędów. - Pracujemy nad tym, aby już na etapie składania wniosków elektronicznych wprowadzić mechanizmy, pozwalające na unikanie tych błędów - czytamy w komunikacie.

Komentarze: (0)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama