, sobota 20 kwietnia 2024
Pociągiem do Cieszyna? Rozmowy dalej trwają
Na środku torów przy placu Hajduka została umieszczona tablica D1. fot: ARC SPOT



Dodaj do Facebook

Pociągiem do Cieszyna? Rozmowy dalej trwają

MAŁGORZATA BRYL
Rozmowa z Radosławem Mrózkiem, wiceprezesem Stowarzyszenia Kolej na Śląsk na temat aktualnej sytuacji na linii kolejowej nr 190.

Jakie odcinki wchodzą w skład linii kolejowej nr 190?

Radosław Mrózek: Linia nr 190 biegnie od stacji głównej w Bielsku-Białej do granicy państwa w Cieszynie. Linia składa się z czterech odcinków. Odcinek A: Bielsko-Biała - Skoczów, odcinek B: Skoczów – Goleszów, odcinek C: Goleszów - Cieszyn oraz odcinek D: Cieszyn - Granica Państwa. W tej chwili odcinek B jest eksploatowany w ruchu pasażerskim, ponieważ jest to fragment połączenia Katowice - Wisła, gdzie dziennie jest pięć lub sześć par pociągów dziennie. Natomiast w pozostałych częściach linia nr 190 nie jest używana dla ruchu pasażerskiego ani towarowego, a teraz doszła jeszcze do tego sytuacja, że odcinek C został właśnie zamknięty dla wszelkiego ruchu pociągów.

Co jest powodem zamknięcia tego odcinka i kto podjął tę decyzję?

Ruch pociągów został całkowicie wstrzymany na odcinku C ze względu na podobno fatalny stan infrastruktury - przede wszystkim podkładów. To jest decyzja Dyrektora PKP Polskich Linii Kolejowych z zakładu linii kolejowych w Sosnowcu. Decyzja weszła w życie z dniem 19 marca. Na środku torów przy placu Hajduka została umieszczona tablica D1, która jest informacją, że stan toru lub jakakolwiek przeszkoda zagraża bezpieczeństwu ruchu pociągów albo jeżeli część szlaku jest tak uszkodzona, że można po niej przejechać tylko z prędkością mniejszą niż 10 km/h.

Czy są planowane dalsze działania mające na celu uruchomienie w całości linii nr 190 dla ruchu pociągów pasażerskich i na czym będą polegać?

Przy Starostwie Powiatowym w Cieszynie nadal działa Komisja ds. linii kolejowej nr 190. W skład komisji wchodzą przedstawiciele samorządów, które znajdują się przy tej linii kolejowej, a także powiat bielski oraz cieszyński. Komisja po wyborach samorządowych zadecydowała, że chce kontynuować prace. Na ostatnim spotkaniu uchwalono, że przedstawiciele trzech samorządów, czyli powiatu bielskiego, miasta Bielsko-Biała i powiatu cieszyńskiego, wybiorą się do nowego marszałka lobbować w sprawie linii nr 190. Trwają ustalenia w sprawie terminu. Przypuszczam, że wszelkie metody przywrócenia do ruchu tej linii będą omawiane na tym spotkaniu. Na pewno w tej sprawie będzie duży nacisk ze strony Bielska, ponieważ ten samorząd jest żywo zainteresowany otworzeniem całości linii nr 190. Nie wiadomo, czym skończą się te rozmowy, ale jest wola, by linię przywrócić do ruchu.

A jaki jest udział Stowarzyszenia Kolej na Śląsk w zabiegach związanych z otwarciem linii nr 190?

Z pewnością także bierzemy w nich udział, tym bardziej, że byliśmy inicjatorami powstania Komisji ds. linii kolejowej nr 190. Sugerujemy samorządowcom, w jakim kierunku się poruszać. Spotykamy się z dużym zrozumieniem i nie mamy problemu w kontaktach z władzami. Natomiast wszelkie decyzje będą podejmowane wyłącznie na poszczególnych szczeblach władz samorządowych plus władzy marszałkowskiej.

Jakie zmiany zachodzą na liniach kolejowych leżących w sąsiedztwie linii kolejowej nr 190?

Dookoła tej linii dzieją się generalnie rzeczy dobre. Linia nr 157, 190 odcinek B oraz 191 od Chybia do Wisły Głębiec będzie w całości rewitalizowana w ramach RPO 2014-2020. Z tego co wiem, w lipcu ruszają procedury przetargowe. Dlatego można przypuszczać, że z końcem przyszłego roku rozpoczną się tam prace. Do rewitalizacji w ramach RPO jest także wpisana linia nr 90 od Zebrzydowic do Cieszyna. Nie ma jeszcze mowy o terminach rozpoczęcia tej inwestycji, niemniej jest to zaskoczenie jak najbardziej na plus. Linia Zebrzydowice - Cieszyn została uruchomiona z racji przewoźników towarowych - chodzi o przewóz ładunków do Czechów. Do tego mamy jeszcze modernizację międzynarodowej linii nr 93 na odcinku Czechowice Dziedzice - Zebrzydowice. Trwają tam w tej chwili prace związane z decyzjami lokalizacyjnymi oraz środowiskowymi. Ta linia będzie dopuszczona do ruchu w prędkości co najmniej 160 km/h.

I w tym momencie mając te trzy linie, stworzenie przejezdności na linii nr 190 powoduje, że powiat cieszyński byłby dobrze skomunikowany i tworzyłby zintegrowaną kolejowo całość. To pozwoliłoby stworzyć ciekawą i potrzebną ofertę dla mieszkańców i turystów tego regionu.

Komentarze: (4)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Miejmy nadzieję, że doczekamy czasów, kiedy wsiadłszy do pociągu na stacji Cieszyn Główny, po półgodzinnej jeździe wysiądziemy na stacji Wisła Uzdrowisko, i pieszo dojdziemy do amfiteatru na TKB. I do tego, nie będzie to 2045 r.!

W połowie lat 90 moja córka była we Francji, Zapytano ją "czy u was jeżdżą pociągi?". Teraz możemy odpowiedzieć, że nie jeżdzą,

Póki co wszyscy władni w w/w sprawie popełnili grzech zaniedbania . W efekcie złodzieje ukradli trakcję elektryczna i wiekszość śrub i podkładek torowych. Oby nie okazało się że straty są tak wielkie że rewitalizacja odcinka Cieszyn- Goleszów jest nieopłacalna.

Trudno żeby dbali o coś, z czego nie zamierzają korzystać...

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama