, poniedziałek 26 września 2022
Materiał wstępny do opracowania Strategii Rozwoju Oświaty w Cieszynie wywołał falę oburzenia
Dokument zaprezentowany na sesji wywołał również sporo emocji i niepokoju wśród nauczycieli i rodziców m.in. Szkoły Podstawowej nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi. fot: JM



Dodaj do Facebook

Materiał wstępny do opracowania Strategii Rozwoju Oświaty w Cieszynie wywołał falę oburzenia

JAKUB MARCJASZ
Sporo komentarzy, oburzenia, wątpliwości i niepokoju wywołało upublicznienie "Materiału wstępnego do opracowania Strategii Rozwoju Oświaty w Cieszynie". Dokument otwarcie skrytykowała część radnych, nauczycieli oraz rodziców. Niektórzy obawiają się, że jego zapisy staną się powodem zmian już w tym roku, jednak z cieszyńskiego magistratu płyną uspokajające sygnały.

Cieszyńscy radni wielokrotnie apelowali do władz miasta o stworzenie strategii oświaty w mieście. W ciągu ostatnich kilku miesięcy zrobiono pierwszy krok w tym kierunku. Podczas ostatniej sesji radni zapoznali się z analizą przygotowaną przez konsultantów Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej - Ośrodka Kształcenia Samorządu Terytorialnego im. Waleriana Pańki w Katowicach oraz Małopolskiego Instytutu Samorządu Terytorialnego i Administracji w Krakowie. Na sesji prezentował go Piotr Modrzewski.

W 55-stronicowym dokumencie zewnętrzni eksperci piszą przede wszystkim o optymalizacji kosztów. W tym momencie wydatki na oświatę stanowią blisko 30 proc. budżetu miasta. W 2011 roku na ten cel przeznaczono ogółem ok. 39,5 mln zł. - Wydatki na zadania oświatowe systematycznie rosły w okresie ostatnich trzech lat. W 2011 roku w stosunku do roku 2009 odnotowano wzrost wydatków oświatowych o ok. 12 proc. - piszą w opracowaniu autorzy i zauważają, że rządowa subwencja, która uzależniona jest od ilości uczniów, nie wystarcza nawet na pokrycie wynagrodzeń zatrudnionych w szkołach nauczycieli i pozostały pracowników. Stąd propozycje dotyczące "optymalizacji sieci szkolnej i racjonalizacji wydatków oświatowych". Chodzi m.in. o reorganizację sieci szkół i przedszkoli (w tym połączenie Przedszkola nr 9 i Przedszkola nr 19 oraz Przedszkola nr 1 i Przedszkola nr 8, jak również utworzenie zespołu szkół poprzez połączenie Szkoły Podstawowej nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi z Gimnazjum nr 2; zmiana organizacji pracy Szkoły Podstawowej nr 7 poprzez stopniowe wygaszanie oddziałów bądź utworzenie dodatkowych oddziałów przedszkolnych [ew. integracyjnych]) oraz przejęcie obsługi finansowo-księgowej szkół przez Zespół Obsługi Jednostek Oświatowych. Dodatkowo autorzy opracowania proponują połączenie kuchni i stołówek szkolnych (Gimnazjum nr 1 z Przedszkolem nr 1 oraz Szkoły Podstawowej nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi z Przedszkolem nr 7 i Przedszkolem nr 18). Łącznie wdrożenie tych propozycji ma przynieść oszczędności w wysokości ponad 300 tys. zł.

- Jest to materiał wyjściowy do dalszych dyskusji nad omawianą strategią - powiedział jeszcze przed rozpoczęciem prezentowania wyników Mieczysław Szczurek, burmistrz Cieszyna. Część radnych odniosło się do dokumentu krytycznie. Radni Klubu "Niezależni" zarzucili autorom dokumentu, że zaproponowane zmiany przygotowano jedynie w oparciu o dane liczbowe i lokalizację placówek. - Materiał wstępny do opracowania Strategii Rozwoju Oświaty w Cieszynie jest naszym zdaniem przygotowany standardowo, bez uwzględnienia podstawowych i specjalistycznych uwarunkowań funkcjonujących w naszym mieście szkół i przedszkoli - napisali w opinii, którą podczas sesji odczytała Halina Bocheńska, przewodnicząca Klubu Radych "Niezależni". Stanowisko to poparte zostało również przez Komisję Oświaty, Kultury i Sportu. - Czy jako człowiek zarządzający własnym budżetem chciałbym przewrócić wiele rzeczy w życiu dla tego 1 proc. oszczędności? Nie, bo ryzykowałbym zbyt wiele - mówił radny Kazimierz Kawulok, który zwrócił uwagę na to, jaką część wydatków na oświatę przyniosą zaproponowane oszczędności. - Za opracowanie wyjściowych założeń, przedstawienie suchych danych, zaproponowanie rozwiązań kontrowersyjnych, które w wielu przypadkach są nierealne do zrealizowania i wydanie na to 25 tys. zł uważam za skandal - mówił radny Adam Wójtowicz, który stwierdził, że lokalne organizacje pozarządowe wykonałyby podobną analizę za cenę dziesięciokrotnie mniejszą. Skrytykował też fakt, że autorzy raportu nie odwiedzili placówek oświatowych. - Chcieliśmy zachować całkowity obiektywizm - usłyszał w odpowiedzi od prezentującego raport.

Emocje starał się studzić Krzysztof Wantulok. - Uważamy, że jest to pierwszy krok w stronę opracowania strategii oświaty w naszym mieście. Analiza stanu oświaty oraz wnioski i rekomendacje zawarte w tym dokumencie są przedstawione czysto od strony ekonomiczno-finansowej. Z liczbami rzeczywiście trudno dyskutować, dlatego myślę, że zespół, który będzie przygotowywać strategię powinien ten dokument przeanalizować, ale łącząc go z procesem wychowawczo-dydaktycznym, specyfiką oświaty, uwarunkowaniami środowiskowymi, a przede wszystkim dobrem naszych dzieci i ich przyszłości - mówił przewodniczący Klubu Radnych "Wspólnota dla Cieszyna", który zwrócił uwagę, że subwencja wynosi tylko 50 proc. kosztów funkcjonowania oświaty, dlatego państwo powinno wprowadzić rozwiązania zwiększające te środki.

Szerzej na problem spojrzał radny Olgierd Lizoń. - Część opisowa tego dokumentu wskazuję na jedną rzecz: staczamy się w dół! Spadająca dzietność, to że musimy myśleć o likwidacji przedszkoli, łączeniu szkół, to znak, że nie ma tu przedsiębiorczości, inwestycji, nowych miejsc pracy, nie zwiększa się liczba mieszkańców. Warto się nad tym pochylić i myśleć na strategią rozwoju miasta, a nie o tym, czy mamy likwidować jedną, czy dwie stołówkę lub zamienić księgowe na pracujące w jednej szkole na zespół księgowych pracujących w ZOJO - zauważył Lizoń.

Dokument zaprezentowany na sesji wywołał również sporo emocji i niepokoju wśród nauczycieli i rodziców. Niektórzy obawiają się, że dokument jest zapowiedzią reorganizacji oświaty nad Olzą, do której mogłoby dojść już w tym roku. - Przedstawione opracowanie, po przeanalizowaniu, jest dla nas nie do zaakceptowania i jako takie odrzucamy je - napisali w liście do Bolesława Zemły, przewodniczącego Rady Miejskiej Cieszyna, nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi. - Wierzymy, że malejąca liczba uczniów w cieszyńskich szkołach może budzić niepokój, ale nie może być pretekstem do podejmowania działań, które nie służą społeczeństwu, a jedynie mają ograniczyć wydatki miasta - napisali. Wobec pomysłom zawartym z materiale zaprotestowała również działająca przy szkole Rada Rodziców. - Oświata jest jednym z fundamentów społeczeństwa, działania które są teraz prowadzone nie są dobre ani dla szkoły, ani dla dzieci - mówi Grzegorz Żuchowicz, tata 12-letniego Jakuba, który ma nadzieję, że podjęcie wszystkich decyzji poprzedzone będzie społecznymi konsultacjami.

Z cieszyńskiego magistratu płyną jednak uspokajające sygnały. Zapytaliśmy Edytę Subocz, asystentkę burmistrza, czy w związku z rozpoczęciem prac nad Strategią Rozwoju Oświaty w Cieszynie planowane są spotkania lub konsultacje z dyrektorami i nauczycielami, rodzicami, organizacjami pozarządowymi oraz czy w najbliższym czasie, np. podczas lutowej lub kolejnych sesji Rady Miasta, burmistrz zamierza zgłosić projekt uchwały dotyczący reorganizacji którejkolwiek z placówek oświatowych w Cieszynie. - Obecnie trwają prace nad powołaniem Zespołu Koordynującego ds. opracowania Strategii, którego celem działania będzie m.in.: określenie głównych kierunków prac, organizacja cyklicznych spotkań i warsztatów z zainteresowanymi instytucjami i środowiskami (w tym z Radami Pedagogicznymi i Radami Rodziców cieszyńskich placówek oświatowych), opracowanie wstępnego projektu Strategii dla burmistrza miasta - poinformowała nas na nasze mailowe zapytanie w tej sprawie Subocz, która dodała, że przedstawienie projektu Strategii Radzie Miejskiej powinno nastąpić końcem 2013 roku. - W związku z powyższym burmistrz nie skieruje pod obrady Rady Miasta w bieżącym miesiącu żadnych projektów uchwał związanych z reorganizacją sieci placówek oświatowych - dodaje. Przypomnijmy, aby zmiany w sieci szkół weszły w życie od września uchwałę intencyjną w tej sprawie Rada Miasta musi podjąć najpóźniej do końca lutego.

Komentarze: (24)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

No przepraszaam bardzo, w strategii nie chodzi zpewne tylko o to , żeby nauczycielom było dobrze.Zreszta jak widać średniej mogą im pozazdroscic inne grupy zawodowe. Jakie wynagrodzenia i jaki jest czas pracy pracownika Biedronki ?
Nauczyciele są wszędzie w szkole, w Radzie miasta, Urzędzie miejskim i ciagle im mało.

a ja się pytam, za co Pan Ficek bierze spore pieniądze co miesiąc, skoro nawet nie wie ile będzie dzieci w Cieszynie na przestrzeni najbliższych lat ? Wystarczy przejrzeć statystyki, dynamikę demografii, wydział meldunkowy i ruszyć głową !!! a nie wydawać 25 tysięcy złotych na nikomu niepotrzebne opracowanie. Panie Burmistrzu, proszę wykorzystywać swoje kadry, a nie zdejmować z nich zadań i wydawać naszych pieniędzy na prawo i lewo, bo nie mamy ich zbyt wiele. A jak się ktoś na stanowisko nie nadaje, to ZMIENIĆ i zatrudnić np. mądrego socjologa - dałby sobie radę z takim tematem jak demografia.

Żebyś nie wykrakał!...
...
Gluza Czesław poseł, ten od związków partnerskich i in vitro,
jest z bożej łaski socjologiem
- on też po najbliższych wyborach będzie szukał pracy

na myśli mam "MĄDREGO socjologa", a nie każdego socjologa.

do osoby która pisała o zarobkach 5 tys. zł - chyba coć Ci sie pomieszało. Poczytaj a potem się wypowiadaj!
http://www.bibliotekako.pl/news.aid,1734,Wynagrodzenie_nauczycieli_od_01...

"...średnie wynagrodzenie od 1 września 2012 r. dla nauczycieli w grupach awansu zawodowego będzie kształtowało się na następujących poziomach:
dla nauczyciela stażysty: 2 717,59 zł (99,49 zł więcej od stawki aktualnie obowiązującej)
dla nauczyciela kontraktowego: 3 016,52 zł (110,43 zł więcej od stawki aktualnie obowiązującej)
dla nauczyciela mianowanego: 3 913,33 zł (143,27 zł więcej od stawki aktualnie obowiązującej)
dla nauczyciela dyplomowanego: 5 000,37 zł (183,07 zł więcej od stawki aktualnie obowiązującej)."

Wielu wśród cieszyńskich radnych nauczycieli - i to oni decydują o tym, czy chcą rozbudowywać kosztowną Straż Miejską, czy też w rzeczywistej trosce o ucznia przeznaczyć te pieniądze na szkoły i przedszkola.
Krążący po Cieszynie nowiutki bus SM nie pozostawia złudzeń co dorzeczywistych intencji ratusza.

Na oświatę brakuje w cieszyńskiem pieniędzy, tymczasem niektóre miasta odnalazły przyzwoite rezerwy finansowe u siebie:

" Straże miejskie trzeba zlikwidować, ich formuła się wyczerpała - mówi poseł PO Janusz Dzięcioł, były strażnik. Pierwszych 12 miast już pozbyło się swoich municypalnych
Jeszcze tylko tydzień funkcjonować będzie Straż Miejska w Pionkach pod Radomiem. Później funkcjonariusze znikną z ulic i będą pilnować - jako ochroniarze - ruin po fabryce Pronit. Tak zdecydowali radni, którzy wolą zaoszczędzone 100 tys. zł rocznie przekazać na dodatkowe patrole policji.

Straże zlikwidowano m.in. w Chrzanowie, Trzebini, Szczyrku, Zakroczymiu i Żorach. Największym miastem bez municypalnych jest Stalowa Wola..."

Cały tekst: http://wyborcza.pl/1,75478,13366417,Straze_miejskie__odmaszerowac__Miesz...

nie wiem czy te "mądre" głowy zdają sobie sprawę że w wyniku takich zmian na bruk poleci rzesza ludzi którzy pracując za grosze (sprzataczki, kucharki, woźni, konserwatorzy itp.) utrzymują szkoły, przedszkola w kupie? a przeciez nauczyciel nie musi dostawać za jedną nadgodzinę 60 zł. Druga sprawa mnie zastanawia czy Zespół Koordynacyjny w ramach tak uporczywie szukanych oszczędności będzie pracował za darmo.

Dlaczego nie napisano w artykule o jedynym rozsądnym głosie radnego? Pan Andrzej Łukasiak (nawiasem mówiąc świetny nauczyciel) poparł pomysł utworzenia Zespołu szkół Integracyjnych. Przytomnie zauważył,że dla ucznia nic się nie zmieni a obniżone zostaną koszty funkcjonowania szkoły.

Bo głos rozsądku jest zawsze niewygodny i mało koniunkturalny. Dziś warto się "święcie oburzyć" i doczekać w tym oburzeniu do kolejnych wyborów. Potem naobiecywać, wygrać wybory i znów się oburzać.

Za co skrytykowano ten dokument? Za to, że napisano w nim prawdę niewygodną dla nauczycieli? A może okazał się on za trudny dla zrozumienia przez radnych?

diagnozy i opracowania muszą robić profesjonaliści, tak nawiasem - czy nasza uczelnia...takowych nie posiada? praktyka weryfikuje opis i teorię...

Zgadzam się Machem !!!! Cieszyńscy radni to wyjątkowe głąby!!!

Na początku cytuję ..-"Cieszyńscy radni wielokrotnie apelowali do władz miasta o opracowanie strategii oświaty w mieście". Poraz ,który przypominam cieszyńskim radnym ,że ich rola w samorzadzie miasta nie polega na" apelowaniu" ale na przygotowaniu ,wprowadzeniu do obrad i przegłosowaniu stosownych uchwał ,ktore burmistrz w myśl ustawy o samorządzie ma wykonywać! Jeśli radni cieszyńscy są nie kumaci i nie umieją przygotować uchwał przy pomocy biura Rady Miejskiej ,które zatrudnia radcę prawnego to apelowanie do burmistrza nie odnosi skutku chyba ,że z jakiś powodów burmistrzowi sporadycznie jeden czy drugi "apel" radnego bedzie pasował. Ale i tak radni muszą podjąć uchwałę z inicjatywy burmistrza. Przpominam tym leniwym ,niekumatym cieszyńskim radnym ,że i do nich należy inicjatywa w opracowaniu a następnie przedyskutowaniu oraz wprowadzeniu do porządku obrad uchwał ,które po przegłosowaniu burmistrz ma obowiązek wykonać.

Te,oszi jak nie wierzysz to sprawdż sobie w urzędzie.A jak nie wiesz nie nie pisz głupot,dobrze?

Od wielu lat radnymi Cieszyna w sporym procencie byli nauczyciele. Trudno się dziwić, że bronią ja lwy swoich. Coś co nie pasuje temu środowisku jest skazane na ostracyzm, niechęć i plotki. Tak już jest. Niestety.

Czytam i oczom nie wierzę!
1.Maleje liczba uczniów a rośnie liczba nauczycieli i wydatki na oświatę! I to nie oburza naszych radnych?
2.Czy radny Wójtowicz na prawdę nie rozumie,że Instytucje które opracowały strategię są organizacjami pozarządowymi? To cienki Bolek!
3.Nauczyciele walczą jak lwy o jak najszerszy dostęp do koryta. To mnie nie dziwi.
4.|To,że przy opracowaniu strategii nie konsultowano niczego z cieszyńskimi nauczycielami jest wielką zaletą tego dokumentu. Powstał on w oderwaniu od koterii nauczycielskiej i jest obiektywny!
5.Czy ktoś wie jakie stanowisko przyjęli radni? Czy będą dążyli do racjonalnego wydatkowania pieniędzy na oświatę? A może będą dbali o wygodę i nietykalność lobby nauczycielskiego?
6.Czy ci którzy zabierają głos powyżej wiedzą,że nauczyciel dyplomowany ( to 90 % wszystkich nauczycieli) MUSI !!! miesięcznie zarobić ponad 5 000 zł. ( za 18 lekcji 45 minutowych tygodniowo)?

Panie Kolego, jeżeli uważa Pan, że praca nauczyciela to koryto, to zapraszam do zaprezentowania swoich umiejętności. Następnie, po np. miesiącu pracy, proszę o wycenę tychże umiejętności. Proszę także o napisanie Pańskich propozycji, na co ewentualnie przeznaczyłby Pan zaoszczędzone pieniądze. Postaram się w kilku punktach, odpowiedzieć Panu równie bystrze.

te,faja ale tu chodzi o strategię rozwoju oświaty - niemożliwe, żeby robiono dwa razy to samo...

Ludzie nie dajmy się zwariować!!Przecież strategia miasta Cieszyna była już raz opracowywana przy udziale tej samej krakowskiej instytucji.Za opracowaną strategię już raz wzięli pieniądze.A teraz znowu.Czy w tym urzędzie mają jakieś klopoty z pamięcią i zapomnieli że już rza kasa została wydana.To jest skandal.

oszczędności wymagają, restrukturyzacji i optymalizacji wydatków - ludzie boją się zmian,egoizmy biorą górę nad otwartym, odważnym, w sumie -dobroczynnym myśleniem... to oburzenie, w niczym nie przypomina gniewu Oburzonych...brak zaufania do ekspertów...jest częścią ogólnego braku zaufania a tu mamy do czynienia z profesjonalistami... przyszłe konsultacje i warsztaty, uspokoiły chyba uniesionych "świętym oburzeniem"...

Oszczędność sama w sobie jest cnotą ale oszczędność za wszelką cenę i na siłę przeradza się w dziadostwo. Dobrze to zauważył radny O.L.: coś nam bokiem ucieka i staczamy się. A przy okazji : ile będą kosztować prace Zespołu Koordynującego d/s opracowania strategii ? Czy to co ew. zaoszczędzimy nie skonsumują aby członkowie Zespołu ?

Szkoda, ze magistrat nie utworzył grupy ekspertów - zarówno zewnętrznych, jak i z cieszyńskich organizacji pozarządowych oraz przedstawicieli akademickich z Instytutu Nauk o Edukacji UŚ. Taki zespół ekspertów mógłby faktycznie stworzyć podwaliny pod Strategię - to co przedstawiono to plan oszczędności, a nie strategia rozwoju. Chociaż aspekt ekonomiczny jest ważny. Należy pamiętać, że edukacja to nie tylko przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, ale też te formy, które nie są objęte zarządzaniem Władz Samorządowych - a przecież to też edukacja!!!

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama