, piątek 29 marca 2024
Co dalej z cieszyńskim PKS-em, czy ZGK przejmie część połączeń?
Konkretne propozycje likwidatora w sprawie cieszyńskiego PKS-u nie są jeszcze znane. fot: Barbara Śliż



Dodaj do Facebook

Co dalej z cieszyńskim PKS-em, czy ZGK przejmie część połączeń?

BARBARA ŚLIŻ, JAKUB MARCJASZ
28 lutego informowaliśmy o likwidacji spółki PKS w Cieszynie. - Likwidacja spowoduje dziurę na rynku komunikacyjnym, która mam nadzieję, szybko się zapełni - komentował na łamach portalu Andrzej Sokólski, likwidator spółki. Czy luka jaka powstanie w komunikacji, zostanie zapełniona?

Spółka PKS w Cieszynie sp. z o.o. obsługuje 40% połączeń wykonywanych na terenie powiatu cieszyńskiego. Likwidacja PKS-u oznacza nie tylko utratę miejsc pracy, ale przede wszystkim ogromną lukę w komunikacji. Mirosław Sitko, naczelnik Wydziału Komunikacji uspokaja - likwidacja połączeń PKS-u nie odbywa się z dnia na dzień. Nie mamy zamiaru zostawiać tej luki. Chcemy zrobić wszystko, by w znacznej mierze zachować likwidowane kursy. Nie znamy jeszcze oficjalnego stanowiska likwidatora. Pierwsze kroki podejmiemy, kiedy poznamy jego decyzje. Wierzę, że pracownicy PKS-u mogą mieć realny wpływ na ostateczny kształt spółki i wezmą poniekąd sprawy w swoje ręce.

Podobnego zdania jest Mieczysław Szczurek, burmistrz Cieszyna. - Najpierw musimy wiedzieć co zamierza likwidator, bo jeśli zamierza jeszcze przez rok utrzymywać likwidacje, to my też nasze działania możemy rozciągnąć w czasie. Możliwości są różne. Strumień i Chybie dofinansowują połączenia bielskiego PKS-u, by zapewnić obsługę tamtych linii komunikacyjnych. Gminy mogą się między sobą dogadać, by współfinansować połączenia. Jest także kilka dodatkowych, prywatnych firm przewozowych, które mogłyby przejąć pasażerów i tutaj także można pomyśleć o dofinansowaniu, by te kursy zostały utrzymane - komentuje burmistrz.

Istnieje również trzecie, stosunkowo nowe rozwiązanie. Burmistrz Cieszyna zaproponował, by część kursów przejął cieszyński Zakład Gospodarki Komunalnej (ZGK). - Z prawnego punktu widzenia jest to możliwe. Problem pojawia się jednak w zdobyciu licencji na transport gminny, proces ten trwa kilka miesięcy, natomiast większym problemem jest to, że ustawa nie dopuszcza, żeby autobusy komunikacji miejskiej obsługiwały komunikację gminną. W związku z tym ZGK musiałoby zostać najpierw doposażone w autobusy nowego typu, a to wymaga sporych pieniędzy, których Cieszyn nie wyłoży, więc trzeba starać się zawrzeć porozumienie między gminami - mówi Szczurek.

Na cieszyńskim rynku komunikacyjnym działa kilka firm przewozowych, które deklarują chęć przejęcia kursów po spółce PKS. - Mimo tego, że dotychczas nie konkurowaliśmy ze sobą, każda firma obsługiwała inne rejony powiatu, jesteśmy w stanie zapełnić lukę, która prawdopodobnie powstanie po spółce - odpowiada Lech Mazur, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego "TRANSKOM" ze Skoczowa. Podobnego zdania jest właściciel firmy DAS II. - Chociaż kursy na trasie Cieszyn-Bielsko-Biała obsługiwane były tylko przez linię pośpieszną PKS-u, jestem gotowy zabezpieczyć dojazd na tej trasie - dodaje Karol Górniak, .

Konkretne propozycje likwidatora nie są jeszcze znane. O losach cieszyńskiego PKS-u będziemy informować na bieżąco.

Komentarze: (12)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

ale z was debile.licencje to trzeba mieć na przewóz osob , na każda linie bez wyjatku trzeba uzyskać zezwolenie , w starostwie lub w marszalkowskim.

piersze mieli wyburzyc starostwo bo to jest instytucja niedochodowa a polowe radnych zwolnic bo tojest bez sensu utszymywac darmo zjadów i tu jest durzo kasy ale ten burdel jest w calei polsce

źle się chyba czujesz. Auto sobie kupić na paliwko sobie dawać, Pomysl ułomie że nie każdy ma prawko , nie każdy na tyle zarabia żeby sobie od tak kupić auto. Wali SIE POLSKA . trzeba uciekać

A CIEKAWE KTO POMYŚLAŁ O LUDZIACH PIENIADZE BRAĆ BILETY DROGIE A WRÓCIĆ DO DOMU NIE MA JAK Z DRUGIEJ ZMIANY, TO JEST PO PROSTU SKANDAL!!!!! TRZEBA SIE ZWOLNIĆ BRAWO POLSKA IDZIE SZEROKIMI KROKAMI DO TYŁU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

A ludzie nie mogą sobie po prostu kupić samochodów i nimi dojeżdzać do roboty? lepiej się zwolnić, niż myśleć, tak? co, nie chce się? lepiej wozić się autobusem i narzekać że bilety drogie?

xxx

A mnie zastanawia dlaczego PKSy nie tylko cieszyński ale także bielski inne w Polsce nie nauczyły się jeszcze ekonomii i oszczędności. Puszczają na linię gdzie jedzie 10 pasażerów stare, wysłużone duże autokary marki Jelcz lub Autosan pochodzące z poprzedniej epoki zamiast zakupić mikrobusy, które są bardziej oszczędne. Po co puszczać autokar z 50 miejscami siedzącymi jak jedzie nim 10 osób? już ni9 wspomnę ile to ropy pożera...i jaki jest koszt utrzymania, naprawy tych rupieci.

Trzeba było w PKS mniej związkować a więcej myśleć. Rozmawiałem kiedyś z p. Wójcikiem, właścicielem firmy Sindbad, która kilka lat temu miała brać udział w prywatyzacji PPKS Cieszyn ( ówcześnie przedsiębiorstwa państwowego) Związkowcy tak skutecznie jeździli do Wojewody i prawili dyrdymały, że prywatyzacja została zablokowana. Sam wojewoda Jastrzębski stwierdził później iż został wprowadzony w błąd i załuje tej decyzji. Była by w Cieszynie dobra firma przewozowa a tak jest wielkie g..no! Podziękować zatem należy związkowcom i tyle.

Kolega Anonim ma rację. Tu nie trzeba żadnych licencji na linie gminne. Inne firmy komunikacji Miejskiej w tym MZK Bielsko czy PKM Czechowice obsługują linie gminne np. linia 52 mzk bielsko do międzyrzecza Górnego i dolnego (gmina jasienica), linia 57 do bystrej (gmina wilkowice), czy pks czechowice linia VII do bielska (gmina bielsko-biała) .. Jeśli nasza ZGK linia 32 obsługuje 3 gminy Cieszyn, Hażlach (sołectwo Pogwizdów) i Zebrzydowice (sołectwo Kaczyce) to na przejęcie linii gminnych np. do Puńcowa, Zamarsk, Skoczowa - nie trzeba licencji.

Jak PKS prosił o dofinansowanie z Gmin oraz o pomoc Starostwo to nie było znikąd pomocy a teraz wszystko się znajdzie, to jest bardzo ciekawe?
Przecież Starostwo mogło za darmo przejąć cały PKS i zrobić komunikację z prawdziwego zdarzenia . Wtedy znalazły by się pieniądze również na dofinansowanie przez Gminy ( skoro teraz można!!!) Mam wrażenie, że to była celowa robota aby wykończyć PKS w Cieszynie.

Panie Szczurek i Panie Nogowczyk róbcie coś bo zaraz Skoczów przerośnie cieszyn pod wszystkimi względami i trzeba będzie starostwo przenosić...

Jaka licencja przecież linia 32 biegnie przez trzy gminy !!!! Cieszyn Hażlach i Zebrzydowice więc jakie licencje?

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama