, sobota 20 kwietnia 2024
Cieszyn: Zamknięta ul. Regera i problemów na ul. Głębokiej ciąg dalszy
W związku z awarią sieci ciepłowniczej od dnia 21.09.2021r. do odwołania zostanie zamknięta ul. Regera w Cieszynie dla ruchu kołowego i pieszego. fot: UM



Dodaj do Facebook

Cieszyn: Zamknięta ul. Regera i problemów na ul. Głębokiej ciąg dalszy

UM
Cieszyn: Zamknięta ul. Regera i problemów na ul. Głębokiej ciąg dalszy

Spacery w ciepłe dni na ul. Głębokiej odbywały się między sprzętem ciężkim.


Cieszyn: Zamknięta ul. Regera i problemów na ul. Głębokiej ciąg dalszy

Już chyba wszyscy mieszkańcy Cieszyna z utęsknieniem czekają na zakończenie remontu na ul. Głębokiej. Ostatni odcinek remontowanej nawierzchni przysparza sporo problemów i utrudnień zarówno dla pieszych jak i przedsiębiorców. Bywa niebezpiecznie, ale decyzją MZD ruch dla pieszych na tym odcinku nie zostanie zamknięty. Za to z ruchu kołowego i pieszego wyłączona jest od 21 września do odwołania ul. Regera.

Od początku rewitalizacji nie cichną głosy mieszkańców domagających się zapewnienia bezpieczeństwa dla pieszych. Remont dobiega końca, ale w temacie bezpieczeństwa niewiele się zmieniło. Do wielu niebezpiecznych sytuacji dochodzi również na ostatnim remontowanym odcinku. Ludzie zmuszeni są przeciskać się między samochodami, a o wypadek w takich warunkach nie trudno. Jak dowiedzieliśmy się, podczas ostatniej Rady Budowy ze strony wykonawcy padła propozycja o zamknięciu tego odcinka. Na takie rozwiązanie nie zgodzili się przedstawiciele MZD, oraz koordynatorzy inwestycji.

- O tym pomyśle dowiedzieliśmy się zbyt późno. Nie widzimy również konieczności zamykania tego odcinka. Nie podjęliśmy takiej decyzji podczas całego remontu. Na miejscu budowy codziennie są nasi pracownicy, którzy kontrolują sytuację - mówi Zbigniew Kubala dyr. cieszyńskiego MZD.

Innego zdania są mieszkańcy

- Chodzenie ulicą Głęboką to spore ryzyko. Pomijam już nawet trudności z chodzeniem po paletach czy kawałkach płyt, a nawet walające się kostki. Największym problemem jest przechodzenie obok dużych i ciężkich maszyn. Nie zadbano o bezpieczeństwo pieszego, a prowizoryczne i liche płotki niczego nie zmieniają- mówi mieszkanka Śródmieścia.

- Nie chodzę na ulicę Głęboką. Zmieniłem całkowicie kierunek, a zakupy robię w Bielsku - Białej. Chyba wolę wsiąść w samochód i poświęcić ten czas na spokojne zakupy. Wielu moich znajomych tak robi. Z tego co wiem Czesi również zmienili swoje przyzwyczajenia, bo na ulicach Bielska często słychać rozmowy w języku czeskim - podkreśla mieszkaniec Cieszyna.

Bezpieczeństwo dla pieszych podczas budowy powinno być sprawą priorytetową. Oznakowanie i informacje również powinny być czytelne i nie mogą wprowadzać pieszego w błąd. Niestety przepisy nijak mają się do rzeczywistości. Piesi z powodu braku oznaczeń musieli często zawracać, brakowało informacji o utrudnieniach w przejazdach wózkiem, nie zadbano również o informację w języku czeskim, co dla naszych sąsiadów było sporym utrudnieniem. Mimo zapewnień koordynatorów czy MZD oznakowań nie było, albo były mało czytelne.

Oznaczenia i informacje pojawiły się dopiero jako zupełnie oddolna inicjatywa radnej i mieszkanki Śródmieścia Joanny Wowrzeczki. Po konsultacjach z kierownikiem budowy, oprócz widocznych oznaczeń radna stworzyła cały szereg znaków i informacji również w języku czeskim. Doceniając ogrom pracy jaki w to włożyła, angażując również innych mieszkańców należy jednak podkreślić, że jest i było to zadanie innych służb. A jak widzimy nie zostało ono przez odpowiedzialne za to instytucje wykonane.

Co mówią przepisy o bezpieczeństwie na placu budowy?

  • W celu zapewnienia bezpiecznego wejścia na teren budowy lub zaplecza, bramy dla ruchu pieszego powinny być oddzielone od bram dla ruchu mechanicznego.
  • Drogi komunikacyjne dla pieszych powinny być oddzielone od dróg przeznaczonych dla ruchu mechanicznego – najlepiej stałymi barierami.
  • W przypadku braku możliwości wydzielenia terenu budowy stałym ogrodzeniem, należy oznakować go tablicami ostrzegawczymi, a jeżeli to nie będzie wystarczające, należy zapewnić stały nadzór.
  • Nawierzchnia dróg – w tym ewakuacyjnych, przejść oraz placów manewrowych, składowych i postojowych powinna być równa, twarda i o odpowiedniej nośności. Powinny być wykonane w taki sposób, aby miały zapewniony odpływ wód opadowych.
  • Dróg, przejść i dojazdów przeciwpożarowych nie można zastawiać materiałami, sprzętem, środkami transportu czy jakimikolwiek przedmiotami.
  • Drogi komunikacyjne dla pieszych oraz wszystkie przejścia powinny posiadać odpowiednie wymiary, dostosowane do ilości potencjalnych użytkowników. Szerokość dróg przeznaczonych do pieszego ruchu jednokierunkowego powinna wynosić nie mniej niż 0,75 m, a dwukierunkowego – 1,2 m.
  • Przejścia w miejscach niebezpiecznych powinny być wyposażone w poręcze o wysokości nie mniejszej niż 1,1 m, odpowiednio oznakowane, a w porze nocnej dodatkowo oświetlone.
  • Przejścia o nachyleniu większym niż 15% należy zaopatrywać w poprzeczne listwy umocowane w odstępach nie mniejszych niż 0,4 m lub schody o szerokości nie mniejszej niż 0,75 m, z jednostronnym zabezpieczeniem w postaci bariery o wysokości 1,1 m.
  • Wszystkie wyjścia z pomieszczeń pracy i magazynów oraz przejścia między budynkami przeznaczone do ruchu pieszego powinny być zabezpieczone poprzecznymi barierkami o wysokości 1,1 m lub w inny skuteczny sposób, zgodnie z wytycznymi zawartymi w standardzie szczegółowym .
  • Wszystkie otwory i zagłębienia powinny być zamknięte odpowiednimi pokrywami, a jeżeli to niemożliwe – odpowiednio ogrodzone i oznakowane. 9.
  • Strefy niebezpieczne na terenie budowy, w których występują zagrożenia dla pracowników, powinny być oświetlone i dodatkowo oznakowane widocznymi barwami oraz znakami ostrzegawczymi.
  • Tymczasowe strefy niebezpieczne powinny być wyłączone z użytkowania poprzez ich odpowiednie wygrodzenie lub w inny sposób. Miejsca niebezpieczne znajdujące się na przejściach, mogące powodować ryzyko potknięcia się, upadku lub uderzenia (np. stopnie, słupy) powinny być oznakowane barwami bezpieczeństwa.
  • Komentarze: (0)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
    Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

    Dodaj komentarz

    Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
    • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
    • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
    • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

    Więcej informacji na temat formatowania

    Image CAPTCHA
    Wpisz znaki widoczne na obrazku.
    reklama
    reklama