, sobota 20 kwietnia 2024
Cieszyn: Dworzec oknem na miasto
Zgłoszone podczas debaty 17 lutego uwagi można podzielić między trzy duże grupy: przestrzeń sztuki, przestrzeń usług i przestrzeń komunikacji. fot: ARC SPOT



Dodaj do Facebook

Cieszyn: Dworzec oknem na miasto

MB
To nieprawda, że obecnie mieszkańcom pozostało tylko pasywne czekanie na nowy dworzec. Wciąż można zgłaszać uwagi i propozycje odnośnie do tego, jakie funkcje ma spełniać w przyszłości ten budynek i co konkretnie ma się w nim znaleźć oprócz podstawowych funkcji dla podróżnych.

Kierownictwo miasta nadal jest otwarte na uwagi od mieszkańców i sympatyków miasta w sprawie tego, jaki rodzaj usług i innych rozwiązań ma znaleźć się w odremontowanym budynku dworca. W prawdzie trwają już prace projektowe inwestycji, ale miasto jako zamawiający jest w stałym kontakcie z architektami. Efekty prac projektowych poznamy w maju tego roku.

17 lutego w w Świetlicy Krytyki Politycznej "Na Granicy” odbyła się debata, na temat tego, jakie funkcje ma w przyszłości spełniać nowy dworzec. - Jest jeszcze okazja, by złożyć uwagi. Jeśli pojawią się dziś jakieś pomysły, to przekażemy je burmistrzowi i wiceburmistrzowi miasta, którzy wezmą je pod uwagę - zapowiedziała na początku tej burzy mózgów Joanna Wowrzeczka.

Na spotkaniu pojawili się też przedstawiciele Śląskiego Ruchu na Rzecz Rozwoju Kolei Kolej Na Śląsk i to oni jako pierwsi zabrali głos. Reprezentujący tę organizację Jerzy Gościński zapowiedział, że wciąż trwają starania o przywrócenie do użytku linii kolejowej nr 190 łączącej Cieszyn z Bielskiem-Białą. - Od ponad roku działa komisja do spraw linii kolejowej 190, która zrzeszała samorządowców i przetrwała zmianę władz po wyborach - powiedział Gościński. Są już efekty tych działań. Nie jest wykluczone, że środkowy odcinek tej linii będzie remontowany już w wakacje 2016 roku. Wkład finansowy w rewitalizację linii 190 wystarczający, by pociąg jechał 60 km/h to ok. 160 tys. zł, a jak przyznał Gościński jest to inwestycja, która się zwróci.

Z informacji przedstawionych przez reprezentantów Kolei Na Śląsk wynika, że od 2017 roku nie będzie zniżek na transport samochodowy. To zagrożenie odpływu z Cieszyna młodzieży uczącej się, w tym studentów, którzy obecnie dojeżdżają do Cieszyna tylko busami i autobusami. Wprowadzenie większej liczby połączeń kolejowych do Cieszyna jest więc kluczowe. Na debacie w Świetlicy Krytyki Politycznej zabrał głos również dr Remigiusz Kopoczek z Uniwersytetu Śląskiego. Jak podkreślił, uczelnia i jej władze zdecydowanie popierają inicjatywę przywrócenia linii kolejowej nr 190. Rektor uczelni ma podliczyć, ilu studentów dojeżdża codziennie z Bielska do Cieszyna, a ilu co tydzień. Jak zauważył Gościński, będzie to ważny argument w negocjacjach z marszałkiem o rewitalizację tej linii.

Pojawiają się głosy, że generalny remont dworca w Cieszynie także będzie tym argumentem dla marszałka przemawiającym za remontem linii kolejowej. Jak zapowiedziało kilka tygodni temu kierownictwo Cieszyna, nowy węzeł przesiadkowy powstanie na przełomie 2016 i 2017 roku. Przedstawiciele Kolei Na Śląsk podkreślają jednak, że prace powinny toczyć się wielotorowo i równolegle.

Nie mniej ważne jest także ustalenie przez mieszkańców, jakie funkcje ma spełniać dworzec. Zgłoszone uwagi podczas debaty 17 lutego w Świetlicy Krytyki Politycznej można podzielić między trzy duże grupy: przestrzeń sztuki, przestrzeń usług i przestrzeń komunikacji.

Podczas burzy mózgów uczestnicy debaty zaproponowali, by w budynku dworca znalazło się miejsce na galerię sztuki pełniącą funkcję wystawienniczą dla studentów kierunków artystycznych UŚ w Cieszynie. Ponadto w galerii mogłaby znaleźć się scena rezydencji teatralnych, kinowych i koncertowych. Celem tych działań byłaby promocja środowiska akademickiego Cieszyna oraz stworzenia miejsca, w którym artysta, badacz (antropolog, socjolog, kulturoznawca etc.), aktywista czy rzemieślnik spędza określoną ilość czasu celem zmiany w przestrzeni miasta, wybranego jego fragmentu bądź problemu, kontekstu.

Ponadto wśród zgłaszanych uwag pojawiły się oczywiste rozwiązania, które z pewnością powinny znaleźć się na dworcu, czyli kasy, przechowalnia bagażu, Wi-FI, węzeł sanitarny, toalety, przewijak i gastronomia. Uczestnicy zaproponowali także, by w budynku znalazło się też miejsce na usługi ksero, salonik pocztowy, miejsce do pracy (cicha przestrzeń), kącik dla dzieci czy hostel. Z kolei usługą, która według uczestników ma potencjał uczynienia z miejsca czegoś wyjątkowego jest pralnia ("Kolej na Pralnię”) wzorem amerykańskich miejsc, w których ludzie z sobą rozmawiają. Na pomysł ten wpadły studentki, które muszą wozić ubrania do domu w celu ich wyprania, bo na stancji nie mają pralki.

Uczestnicy podkreślili, że na dworcu powinna prężnie działać informacja zarówno transportu, jak i turystyczna. Pojawił się pomysł stworzenia "Kulturalnego rozkładu jazdy”, stale aktualizowanego szczegółowego grafiku wydarzeń w mieście - by z atrakcji bieżących miasta mógł skorzystać nawet podróżny, który gości w mieście tylko kilka godzin. Informacja turystyczna powinna przedstawiać informacje nie tylko o atrakcjach, ale i noclegach i gastronomii. Wyświetlacz z informacjami powinien być widoczny całodobowo, nie może więc być zamknięty w hali dworca.

Nie jest pewne, czy każde z zaproponowanych rozwiązań przyjmie się w cieszyńskim dworcu. - Dla wdrożenia każdego z tych rozwiązań jest potrzebny czas testowania - powiedziała Ewa Gołębiowska, dyrektor Zamku Cieszyn. - Należy znaleźć to, co ludzi wciągnie - dodała.

Komentarze: (15)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Tak, przestrzeń sztuki to najważniejszy obszar dla działalności dworca. Takimi hasłami ci pseudo artyści uwalą każdą poważną inicjatywę. Nie dziwię im się - nie mają co robić, więc czas nie jest dla nich problemem i ich głos jest dobrze rozpropagowany. Opinii krytycznych na ich temat nie usłyszysz, bo gromadzą się na debaty lub wydarzenia kulturowe w takich godzinach, że osoby pracujące nie mogą się pojawić. Wtedy towarzystwo wzajemnej adoracji może sobie wygłaszać i zatwierdzać każdy postulat bez słowa krytyki. Na koniec jeszcze stwierdzić, że to głos mieszkańców. Zawsze byłem ciekaw jak są finansowani.

Kolejarze sami do upadku swa firmę doprowadzili, a teraz żałośnie wyciągają ręce po więcej i więcej.
Kij wam w bary, myśmy się już nauczyli bez zaplutych pociągów obchodzić, nieogolony konduktor w wyszmelcowanym mundurku i wymiętej czapce może nas pocałować. Tak, właśnie tam.

Na dworcu nie ma być galerii sztuki tylko DWORZEC !!!

Dopóki nie dojadę koleją do Bielska i Katowic, nikt mi nie powie, że w Cieszynie coś zrobiono dla kolei. Dosyć chrzanienia o wyższości S1 nad linia 190.

Ręce opadają TED.Czytaj komentarz "Anonim"-a. i "zejdźmy na ziemię" porównujesz Czeskie ceny do Polskich (Pendolino PKP 49zł) i porównaj np. Słowackie cenny które są droższe niż Czeskie i Polskie do kupy razem ale super bo to zagranicą a nie Polska kolej którą się krytykuje na każdym kroku. Ta ekspresówka z Cieszyna do Bielska gdzie ma przystanki po drodze?, a ta sama i to płatna droga prowadzi od Frydka Mistka do Czeskiego Cieszyna wzdłuż nie zelektryfikowanej linii kolejowej na której w takcie godzinnym kursują pełne szynobusy.Podobnie jest np. w woj. Lubuskim gdzie dołożono parę szynobusów i zwiększono prędkości szlakowe a mimo to pękają w szwach bo ludzie nie chcą jeździć więcej niż 10 km jakimiś busikami jak u nas z Cieszyna aż do Katowic i to że tam dworce są zagospodarowane w ten sposób iż podróżny dowie się wszystkiego o rozkładzie jazdy itd. Cieszyn to specyficzne miasto ludzi leniwych, i myślących podstawowo czyli jak jest PKP to niech se jest, jak go nie ma to są busy i nikt nie kombinuje jak uratować tą zapaść. Ciepłe kluchy Cieszyńskie bo po tylu latach nagłaśniania problemu już dawno coś powinno być zrobione na lepsze. A tu ciągle zapatrzenie na Czechy a nie na władze które co miesiąc biorą pensje i co roku debata o transporcie ale tylko debata a nie konkrety. Remont dworca i linii kolejowej do Bielska "generuje koniunkturę", przyjazdy turystów, praca na dworcu i w transporcie i wiele innych czynników ale po co to skoro mało kto widzi tak głębokie problemy jakie są obecnie, macie po trzy samochody to co możecie wiedzieć o potrzebie podróżowania.

Anonim. Pomyśl zanim zaczniesz porównywać. Oni mają główną linie dwutorową z Czech aż do Słowackich Koszyc to tak jak byś chciał autostradę porównywać z droga osiedlową. Juz kiedyś CSMK na sesji rady miasta podało konkretne przykłady co powinno i co mogło by byc na dworcu, poczekalnia ze sprzedażą wszelkich biletów na miejskie autobusy i na KŚ, informacja turystyczna, bufet z salę tradycji około kolejowej i to część komercyjnie. Np. w Tychach na dworcu jest Straż Miejska. A pociągi w Cieszynie powinny minimum w takcie co dwugodzinnym kursować a w tedy ludzie naucza sie na pamięć że jest jakieś połączenie itd. Tylko my możemy mówić a miasto myśli innymi kategoriami bo nie ma takich przyziemnych problemów.

Chyba masz kłopot z czytaniem ze zrozumieniem.
W którym momencie porównywano tory?

By zrealizować wszystkie te pomysły trzeba by przejść z dworcem przez tory i Bobrówke. O kładce mówiło się już w latach 70-tych. Wtedy z myślą o mieszkańcach Liburnii, teraz byłby to interes wspólny sklepów w trosce o klienta. Teraz tego też nie zrobimy, ale za kilka lat? Kto wie?

Co do kolei. Komunikacja kolejowa z Bielskiem nigdy nie była najlepsza. Wybudowano na S1, zlikwidowano 190. Tłumaczy sie wszystko ekonomią. Tymczasem atrakcyjność komunikacji to nie tylko bilet za 5 zl, ale również komfort podróży, bezpieczeństwo i dostępność. Jeśli zapaść na kolei trwa 20 lat, to tyle samo trzeba czasu, aby to zaufanie przywrócić. Jeden warunek: trzeba przywrócić funkcjonowanie. Osobiście rozpocząłbym od kolejowej komunikacji powiatowej na trasie Cieszyn - Skoczów - Wisła, może nawet od Zebrzydowic. Lobby autobusowe nie będzie zadowolone. To jest najbardziej oblegana i dochodowa trasa. Władze powiatowe powinny zdecydowanie postawić na tę formę komunikacji w perspektywie 5 - 10 lat, zamiast kupować autobusy dla niewiadomo kogo.

Dworzec powinien być oknem na świat, nie na miasto. Taki dworzec jest w Czeskim Cieszynie.

po co rozbudowywć dworzec w Cieszynie? i wydawać kasę
Nie lepiej dogadać się z Czeskim Cieszynem by uruchomili połączenia do Bielska i Katowic

Czytając wyniki prac burzy mózgów doznałem zaskakującej iluminacji. Zrozumiałem wreszcie co uosabia wspaniała różowa rzeźba umieszczona onegdaj przed Zamkiem Przedsiębiorczości. Rzeźba ta jak mi się wydaje symbolizuje cieszyńskiego podatnika.

Niestety transport kolejowy jest wtedy ekonomicznie (wiem, że istnieją też inne kryteria, ale ten przy mizerii państwa jest najważniejszy) uzasadniony, gdy ma charakter masowy. To oznacza ni mniej ni więcej, że aby utrzymywanie całej infrastruktury kolejowej się opłacało, to pociągi muszą jeździć z duża częstotliwością. Do tego potrzebni są liczni pasażerowie, a jak ich w Cieszynie znaleźć? Na ładunki towarowe nie ma co za bardzo liczyć. Kasa państwowa potwornie zadłużona i trudno liczyć na stałość takiego sponsora. Czy samorząd da radę utrzymać linię do Bielska? Policzmy to!!!
Zerknijmy też na obecną politykę cenową w transporcie pasażerskim, którą prowadzi rząd (bo to on obsadza swoimi ludźmi spółki skarbu państwa).
Dla porównania, Pendolino (drugą klasą) kosztuje w Polsce 3 razy drożej aniżeli w Czechach (przy podobnej prędkości).
Przykład (zgadzam się, że dobrany tendencyjnie, bo ma być "jaskrawy"):
Kraków Główny - Warszawa Centralna
Odległość 293 km. Czas jazdy 2.28 g.
Cena biletu w drugiej klasie od 150 zł (w pierwszej od 195 zł).
W Czechach:
Bohumín - Praha
Odległość 364 km. Czas jazdy 3.15 g.
Cena biletu 350 koron czeskich czyli ok. 55 zł.
Opłata dodatkowa za wejście do Pendolino bez biletu i wykupienie go u konduktora:
W polskim Pendolino - 650 zł (sic!!!)
W czeskim Pendolino 40 koron, czyli ok. 6 zł.

porównanie rozkładów jazdy pociągów w Cieszynie Czeskim z rozkładem PKP w Cieszynie . Nie ma co porównywać.

Nie ma co porównywać, bo Czesi mają rzeczywiście Pendolino (z wychylnym pudłem), a my produkt "pendolinopodobny".

najważniejsze żeby była galeria handlowa i biedra

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama