, piątek 19 kwietnia 2024
Autobus nie połączy Cieszynów
Autobus miał kursować przez mosty Przyjaźni i Wolności. fot. Wojciech Trzcionka 



Dodaj do Facebook

Autobus nie połączy Cieszynów

WOJCIECH TRZCIONKA
Upadł pomysł stworzenia linii autobusowej łączącej Cieszyn z Czeskim Cieszynem. — Taka linia byłaby nieopłacalna — przekonują władze obu miast.
Pomysł połączenia Cieszynów jedną linią autobusową zrodził się jeszcze przed zniesieniem kontroli granicznych w grudniu ub. roku (pisaliśmy o tym w tekście „Autobus pojedzie trasą tramwaju" ). Władze obu miast liczyły, że po wejściu Polski i Czech do strefy Schengen wszelkie bariery znikną i możliwe stanie się uruchomienie dla mieszkańców oraz turystów specjalnej linii po trasie, którą kiedyś przemierzał tramwaj (był nawet pomysł, aby ekologiczny pojazd przybrał jego wygląd). Choć kontrole graniczne zniesiono, to nadal obowiązują przepisy, które uniemożliwiają połączenie obu brzegów Olzy wspólną komunikacją miejską.

— Pojawił się problem z podmiotem, który taką usługę miałby wykonywać. Nasz dział przewozów w Zakładzie Gospodarki Komunalnej byłby w stanie obsłużyć taką trasę, ale stan przepisów prawnych nam to uniemożliwia. Jednostka samorządowa, jaką jest ZGK nie może otrzymać licencji na międzynarodowy przewóz, a bez tego nasze autobusy nie mogą kursować po czeskiej stronie — mówi wiceburmistrz Cieszyna Włodzimierz Cybulski.

Jak słyszymy w magistracie po drugiej stronie Olzy, takie same przepisy obowiązują w Czechach. — Niby jesteśmy jednym miastem, ale granica ciągle istnieje — rozkłada ręce burmistrz Czeskiego Cieszyna Vit Slovacek.

Pomysł mógłby uratować tylko prywatny przewoźnik, który wykupiłby licencję na międzynarodowy przewóz pasażerów. — Gdyby taki się znalazł, to z naszej strony bałaby zgoda i wsparcie — zapewnia Cybulski. Nie wierzy jednak, żeby firmy taka linia interesowała. Jego zdanie podziela burmistrz Czeskiego Cieszyna. — Na co dzień połączenie byłoby ekonomicznie nieopłacalne — dodaje Slovacek.

Władze obu Cieszynów przekonują, że jeszcze będą się wspólnie zastanawiać jak problem rozwiązać. Zapewniają, że wezmą pod uwagę przykład z kłodzkiego pogranicza, gdzie komunikację na linii Nachod-Kudowa-Polanica-Kłodzko od marca tego roku zapewnia czeski przewoźnik CDS. — Tam są jednak większe odległości i linia na pewno jest opłacalna — dodaje Cybulski.
Komentarze: (50)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

A w Zgorzelcu jest komunikacja wspolna!Przedluzyc istniejaca linie z jednej i drugiej strony!A moze jeden wagon by jezdzil o dworca do dworca ? Byoby ekologicznie jak cholera!!

Chcieć to móc. Najwygodniej siedzieć z założonymi rękami i mówić, że się nie da. Się po prostu nie chce mózgiem ruszyć!!! Skoro gdzie indziej się da , to czemu u nas nie?

Pieszko, albo z buta jak kto woli i zdrowo i ekologicznie jeszcze bardziej!!!

Tylko nie koleją!Proszę się prześć po dworcu w Cieszynie.Kompromitacja na całą Europę.

Może by rozpisać przetarg na wykonywanie takich usług?Na pewno znajdzie sie taki prywaciarz,który to zrobi i jeszcze na tym zarobi!Trochę dobrej woli panowie Urzędnicy i wszystko można zdziałać.
Widzę,że integracja idzie "pełną parą"tylko brakuje zapału do działania po obu stronach Olszy.Dlaczego polskie taksówki są karane mandatami za postój po czeskiej stronie?Jaja a nie integracja miast.

To proste. Sprywatyzujcie jedną linię autobusową MZK w formie dzierżawy,któremuś z kierowców.Oceńcie, czy linia mogla by poruszać się po pętli Cieszyn ,Puńców Dzięgielów ,Leszna Gorna ,Leszna Dolna, Trzyniec, Końska Czeski Cieszyn, Cieszyn.W odwrotnym kierunku niech by kursował podobnie sprywatyzowany autobus czeski. Może gmina Goleszow i Trzyniec oraz oba Cieszyny dorzuciły by się do utrzymania linii autobusowej. Myślę ,że z początku. W krótkim czasie linia się wypełni ,ludźmi- pracownikami huty, budowlańcami poszukiwanych na czeskim rynku ,kibicami hokeja, piłki nożnej ,turystami,klijentami sklepów i dobrego piwa. Odżyją przygraniczne sklepy w Lesznej, a przejście graniczne tam się znajdujące- dziś puste i pomału dewastowane niech będzie siedzibą tej nawej polsko czeskiej firmy przewozowej. Wszak to pogranicze żyło i współpracowało. W czym problem- leniuchy, zarobicie.

Tak myślałem: nie da się, bo przepisy uniemożliwiają ( potem sami sobie zaprzeczają stwierdzając, że gdzie indziej się da ). A do tego już wiedzą, że się nie będzie opłacać, choć gdzie indziej, W TAKIEJ SAMEJ SYTUACJI się OPŁACA.
Co za pokaz inercji, dno odpadło

Jak by się opłacało to prywaciarze już dawno tą trasę by opanowali.

Ja wiedziałem, że tak będzie!

Pan Józek a nie Józef :-)

To z pewnością pepiki się nie zgodzą, bo Polacy by mogli zaludnić Zaolzie ale niech się nie boją bo Polacy z Polski a zwłaszcza Polki te z Żywca ale nie tylko szybciej się wynaradawiają niś Zaolziacy co nie jedno już przeżyli i chyba wszystcy już wynarodowieni nie muszą się lękać, że na ich grobach będą zdziwione wnuki w jakim to języku mają grobowiec, czy to czeski......

Jeśli przepisy coś uniemożliwiają to nic prostszego jak zmienić te przepisy. Wystarczy zgłosić sprawę swoim parlamentarzystom, oni przygotują odpowiedni wniosek do sejmu i jeżeli nic nie będzie stało na przeszkodzie, a w tym wypadku nie stoi, sejm zmieni przepisy, odpowiednie ministerstwo wyda akt wykonawczy i MZK będzie mogło taką linię uruchomić. Na tym polega sprawne funkcjonowanie demokratycznego państwa. Cała procedura przy dobrych chęciach powinna trwać najwyżej kilka tygodni, kiedyś z okazji wizyty papieża w ciągu pięciu dni zmieniono przepisy o organizacji imprez masowych i jakoś się dało. Jestem pewien, że pan Cybulski ma gdzieś zapisany numer do pana Kopcia.

Trudny jest początek trasy, aż się ludzie przyzwyczają i z ta linią autobusową zwiążą część kazdego roboczego dnia. W interesie wielu firm ,a także przygranicznej turystyki gminy mogą w początkowym okresie partycypować w kosztach. Prywatny na promocję nowej linii nie ma pieniędzy ,gdyż ZUSY,koszty utrzymanie linii z początku będzie deficytowe.

Tylko w Cieszynie przepisy uniemożliwiają, w Zgorzelcu już nie.Tylko w Cieszynie się nie opłaca.. Tu opłaca się jedynie głupota. Wladz i wyborców. Amen

Belfegor - prosze bez retoryki antyczeskiej, zachodnia część Śląska Cieszynskiego to też Śląsk i charakteryzuje się wieloetnicznością i tolerancją.

W innych miastach przygranicznych szukają rozwiazan pozytywnych a u nas we wladzach pelna destrukcja i hamowanie ! Byle nie miec klopotow ! Niestety .........:(

Gospodarze strefy przygranicznej muszą przyjąć ,że historycznie ten region gospodarczo był przodującym w byłej Austrii-prekursorki zjednoczonej Europy. To podział Śląska Cieszyńskiego w dużym stopniu go zahamował. Czy tego chcą czy nie nasi sąsiedzi muszą się liczyć podobnie jak Polska z wielkim spadkiem populacji. Przewidywania speców od przyrostu naturalnego- demografów zapowiadają spadek populacji w Czechach do 2020 r o 350 tys. mieszkańców,podobnie w Polsce. Brak siły roboczej stanie się powodem ,że takie rozwiązania komunikacyjne staną się koniecznością. A tu w najblizszym czasie rusza kolejna fobryka koreańska w noszowicach z jej halami położonymi w sąsiedztwie granicy. Biznes wymusi działania od samorządowcow, by nie utrzymywano dalej w zakresie formalno prawnym granicy. Politycy winii wyprzedzać biznesmenów. Niestety w byłych demoludach politycy rekrutują się głównie z budżetu a nie ze środowisk biznesowych. Dlatego nie dziwcie się ,że wolą święty spokój i pensję brać przyznawaną drogą glosowania a nie ciężkiej pracy na wolnym rynku.

Nie przeczę.

Ba, ja się nawet zgadzam!

Winna jest biurokracja /czyt. żerowanie/ która spłodziła lecencje. Pojazd ma spełniać wymogi a policja jest od tego aby je egzekwować i kwita. Licencje/dola,myto,danina/ generuje koszty!!!!

Ciekawe, że w Świnoujściu, Zgorzelcu, Kudowie, itd. radzą sobie mimo biurokracji. Trzeba tylko chcieć, a OBOWIĄZKIEM władz jest pomóc w rozwoju komunikacji miejskiej, Demel przewraca się w grobie.
Po prostu jeden drugiemu NIE CHCE DAĆ ZAROBIĆ

W Świnoujściu wpuszczono do miasta firmę z Niemiec, w Zgorzelcu też, w Kudowie jeżdżą czeskie autobusy. W Cieszynie prędzej Olza popłynie w odwrotnym kierunku niż Ficek Team da zarobić Czechom

Potencjalni prywaciarze są odstraszani na kilometr atmosferę zaścianka. Jak Czeski Cieszyn mówi o aquaparku, to Ficek Team go oleje, to samo z komunikacją miejską. No to Czeski w rewanżu olewa most Francuza i ruch dwukierunkowy na mostach. To jest CHORE

Warto przeczytać artykuł na ten temat w bielskiej Wyborczej. Tam czarno na białym napisano, że władze Cz. Cieszyna chcą, a Ficek Team jest przeciwko !

w Ciesznie to się tylko żółte znaczki dla psów opłacają,socjal "rozbuchany" do granic mozliwości (kredytowych oczywiście)no i najbardziej opłacalny był pewien słynny most....

2008-05-19 09:49:54 Jak wygląda współpraca Urzędu Miejskiego w Cieszynie z Euroregionem Śląsk Cieszyński? Na czym ona polega? Jakie są korzyści tej współpracy?

Burmistrz
2008-05-19 09:50:13 Z uwagi na szeroki zakres zagadnień objętych pytaniem uważam, że wymaga ono odrębnego omówienia w drodze rozmowy. Proponuję spotkanie po moim powrocie z urlopu tj. po 26.05.08 roku.

Pozdrawiam
mgr inż. Jan Matuszek
II Zastępca Burmistrza Miasta
i kolejny cytacik:
Mam dwa pytanka krótkie, bez ukrytych emocji (po prostu chcę wiedzieć):
Pytanie pomocnicze: Ilu urzędników w kierowanym przez Pana magistracie zna język czeski (w tym także czy Burmistrze, czyli Pan i Zastępcy, także znają ten język?) i w jakim stopniu (czyli czy ktos może się pochwalić jakimś świadectwem)?
Pytanie zasadnicze: Jak wygląda współpraca między UM w Cieszynie (polskim) a UM w Czeskim Cieszynie?
Pozdrawiam

Burmistrz
2008-04-15 14:42:59
Wśród pracowników Urzędu Miejskiego w Cieszynie są pracownicy, którzy znają język czeski, ale nic mi nie wiadomo na temat posiadania przez te osoby świadectw bądź dyplomów potwierdzających umiejętności w tym zakresie.
Znajomość języka czeskiego nigdy nie była warunkiem przyjęcia do pracy.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że współpraca z Urzędem Miejskim w Czeskim Cieszynie układa się poprawnie.

Pozdrawiam
dr inż. Bogdan Ficek

Pytanie
2008-04-17 11:54:33 Czy może Pan odpowiedzieć jakiej skali w ocenie relacji z UM Cieszyn Czeski użyto? Dla mnie \"poprawnie\" to nijak. I tak też to oceniam. Poza mocno naciąganą kurtuazją nie widać niczego.
Olgierd Lizoń

Burmistrz
2008-04-17 11:54:53 Jestem zdziwiony Pana oceną. Jako Radny Rady Miejskiej Cieszyna powinien być Pan być dobrze zorientowany w zakresie oraz poziomie współpracy z Urzędem w Czeskim Cieszynie. Być może na przeszkodzie w posiadaniu stosownej wiedzy stoi Pana rzadka obecność na sesjach Rady Miejskiej (w okresie 30.08.2007 - 28.02.2008 odbyło się dziewięć posiedzeń, a Pan był obecny tylko dwóch)?!

Pozdrawiam
dr inż. Bogdan Ficek

Wniosek z rozważań Warsa. Wszystko co wymaga osobistego zaangażowania naszy władz miejskich z ich punktu widzenia jest działaniem nieoplacalnym- gdyż pensję gwarantuje im budżet miasta ,to co wymaga osobistego wkładu pracy stanowi koszt - a to pogarsza wyniki uzysku pensji.

Jedno,trudniejsze,to przyłączyć Teszin do Cieszyna,a drugie,łatwiejsze,to "zainteresować" nasze władze lokalne autobusami,czyli może jakiś prezencik dla rozmiękczenia twardogłowych,zagraniczna wycieczka itp.Niczego nie sugeruję,tylko podpowiadam.Autokary wożą Polaków na roboty do całej Europy i jakos da sie to zrobić,na szczeblu lokalnym,mogiła,beton,brak dobrej woli.

Myślę że taka linię powinien obsługiwać autobus Kauflandu - darmowy. Sprawdziłby się doskonale. szczególnie że w pobliżu jest basen w cz cieszynie. Niech coś zrobią dla miasta!

Poprawność relacji z czeskim cieszynem... to jest właśnie przyklad, co to znaczy wg Pana Ficka. Kompletny brak działań rozwojowych i mnożenie trudności. Czy to nie jest już sabotaż?

Kaufland zrobił już dla miasta wystarczająco dużo, zapewniając bezpłatny parking dla pracowników starostwa, urządu miejskiego, banków i wszystkich innych pracujących w centrum.

Tylu ludzi w dni targowe, do tego razem aglomeracja z 60 tys. mieszkańców i nie opłaca się ? Założę się, że nikt nie zrobił odnośnej symulacji. Najlepiej leżeć bykiem.
Zresztą przypuszczam, że tu chodzi o zemstę Ficka na Slovacku za brak ruchu dwukierunkowego na mostach.

Kauflandy są 2, jest między nimi konkurencja. odpada.
Szybciej Tesco i Hypernova z Czeskiego Cieszyna, ale prawdę powiedziawszy są to kieszonkowe hipermarkety. Pozostaje jeszcze Castorama.
Na marginesie: przypominacie sobie z jaką ogromną niechęcią, wręcz wrogością władze polskiego Cieszyna odnosiły się do powstania Castoramy i Kauflandu. Straszono nas upadkiem mniejszych sklepów, władze zapewniały, że nie chciały, ale musiały zgodzić się na powstanie obu sklepów

Chyba prawdziwych powodów czyjejś złej woli szybko nie poznamy,bo na fotkach z usuwania szlabanów w mieście,każdy się cieszył,ale to był tylko gest! Powiedziano "A",a teraz ktoś sie boi powiedzieć "B" itd.Takie to rozwojowo myslące są nasze władze Teszinskiego Cieszyna.

Cieszyn - 37000, Cz.Cieszyn - 26000
W Nachodzi i Kudowie opłaca się. W Cieszynie nie ???
Ktoś nas robi w ko...

Ile zysku generuje ? To muszą być krociowe kwoty.
Nagle władze Cieszyna operują pojęciem "opłacalność", śmiechu warte, gdyby nie było robieniem nas w ...

Kaufland akurat wydał mi się najrozsądniejszy... oba i z Cz.Cieszyna i Cieszyna leżą że tak powiem na trasie... markety nawet jeden sieci w pewien sposob ze sobą konkurują ale bardizej zalezy im na stworzeniu przewagi w stosunku do innych tesco, hypernowa billa biedronka spar i co tam jeszcze jest...

zeby nie bylo niejasnosci: jezdzi sobie obklejony autobus kauflandu i reklamuje Kaufland po jednej i po drugiej stronie zbiera po drodze ludzi i ma dwie stacje końcowe jedną pod jednym kaufem i drugą pod drugim... sam w sobie stanowi reklamę i wozi klientow a przy okazji na darmową podwózkę załapują się np dzieciaki z liburni ktore chca sie dostać na basen w cz.cieszynie... taki PR "dobrego" supermarketu...

Szmer z Tataraku: powinieneś napisać w tej sprawie list do centrali Kauflandu w Polsce i w Czechach, a najlepiej do Niemiec. Pomysł interesujący. W Cieszynie kierownictwa obu sklepów K. mogą go olać ( chęć świętego spokoju ). Pisanie w tej sprawie do urzędników jest stratą czasu. Obawiam się, że kilku zainteresowanych komunikacją już było i wygoniono ich za drzwi. Gdyby urzędnikom zależało na usunięciu problemów prawnych, dawno by to zrobili. W kwestii opłacalności : nigdzie komunikacja miejska nie jest nastawiona na zyski. Jej celem jest ułatwienie życia ludziom. Zyski przynosi uruchomienie komunikacji dla
sklepów, restauracji, stadionu, basenu kąpielowego, bazaru, linii kolejowej itd. Dzięki komunikacji miejskiej jest więcej klientów i większe zyski z podatków dla miasta. Ponadto jest mniejsze zanieczyszczenie środowiska. Dlatego mądre władze miejskie dopłacają do samych autobusów, by odbić to sobie z nawiązką forsą z podatków. Powtarzam mądre, nie cieszyńskie.

mi nie zależy mam czym się poruszać... poprostu prezentuję swój punkt widzenia, jeśli ktoś to przeczyta i być może skorzysta to będę się cieszyć.

to już epidemia opryszczki byłaby chyba mniejszym skaraniem!...

Ficek po prostu nie widzi tego, co dostrzega każdy myślący: położenie graniczne Cieszyna jest jego ogromnym ATUTEM. Dla Ficka świat zatrzymał się mentalnie przy zamkniętej granicy i kompletnie nie rozumie czasów z Unią, Schengen, itd.

masz bardzo egoistyczne podejście do tematu:...
mi nie zależy mam czym się poruszać... gdyby Urząd Miasta myślał takimi kategoriami,niczegoby nie zrobiono w Cieszynie dla obywateli!!Chociaż,co oni robią dla obywateli?Nie podpowiadajcie im rozwiązań,może oni po prostu czekają na lepszą ofertę(dla siebie)!Jakies dodatkowe stanowisko, półetacik itp!???

właśnie przeczytałem,że odebrano emerytom ulgi na przejazd autobusami miejskimi do Kaczyc?!Tak nasza władza dba o swoich mieszkańców!

czy ktoś słyszał że olgied l. zbiera na taczki

i bardzo dobrze, że nie połączy, dość przyjaźnie z pepolstwem, granicę trzeba zamknąć wysokimi cłami, wyprowadzić nas z eurokołchozu, dość grabienia Polski, dość parszywego Schengen

Irlandczycy pokazali nam, że Unia to śmierć, Schengen to śmierć, to ruina Polski, Cieszyniacy precz z Unią

dostali po nosie europejscy masoni, którzy chcieli zrobić z Europy
Eurokołchoz. Na naszyn podwórku chcieli zlać polską część Śląska Cieszyńskiego z pepolstwem w jakiś euroland, gdzie Polacy byliby pachołkami pepoli. No i nie udało się na razie.
Ale zapewne nie spoczną i wymyślą znów jakiś diabelski plan.

Mieczyki- to u mnie rybki akwariowe. Zaś ty Mieczyk myślisz jak kretyn.To co ciebie łączy z moimi mieczykami to chyba jedynie kolor.

egoistyczne podejscie prezentowałbym gdybym napisał: po co komu taka linia - ja mam się czym poruszać... a uważam że taka linia to dobry pomysł. od zalatwiania takich spraw są jednak urzędnicy.

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama