, czwartek 25 kwietnia 2024
PKS Cieszyn zostanie sprywatyzowany?
W czerwcu 2010 roku radni powiatowi odrzucili wniosek Ministerstwa Skarbu o komunalizację spółki. Jaki więc los czeka cieszyński PKS? fot. Dorota Kochman 



Dodaj do Facebook

PKS Cieszyn zostanie sprywatyzowany?

MICHAEL MORYS-TWAROWSKI
Dzisiaj, 14 lipca, o godzinie 14 minął termin, do kiedy można było składać odpowiedzi na zaproszenie do negocjacji w sprawie nabycia udziałów w spółce PKS Cieszyn. To już druga w tym roku próba sprzedania udziałów przedsiębiorstwa. Czy tym razem znajdzie się ktoś chętny do jego przejęcia?
Jak informuje Ministerstwo Skarbu, nabyć można było do 51 tysięcy udziałów, o wartości nominalnej 50 zł każdy. Stanowią one 85% kapitału zakładowego cieszyńskiego PKS-u. Podmioty zainteresowane kupnem spółki zobowiązane są do nabycia "Memorandum Informacyjnego Spółki". - Dotychczas memorandum pobrało 2 lub 3 inwestorów - mówiła dwa dni temu odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń Monika Malesza z Ministerstwa Skarbu. - Życzyłbym sobie, żeby to był inwestor branżowy, który będzie kontynuował naszą działalność - mówi Adam Siekierka, prezes PKS Cieszyn. - Jest też ryzyko, że inwestorem może będzie firma deweloperska, zainteresowana jedynie naszymi terenami.

To już druga próba sprzedania cieszyńskiej firmy w tym roku. Poprzednio zainteresowana kupnem była warszawska spółka Veniro, jednak nie zdecydowała się złożyć oferty wiążącej. Jaki los czekać PKS Cieszyn, gdyby i tym razem nie pojawiła się wiążąca oferta? - Trudno ocenić, jaką decyzję w późniejszym czasie podejmie właściciel, czyli Ministerstwo Skarbu - przyznaje Adam Siekierka. - Być może dalej będzie próbowało sprywatyzować, a być może będzie nakłaniać starostwo powiatowe do komunalizacji, czyli do bezpłatnego przejęcia.

Prezes cieszyńskiego PKS-u jest zdecydowanym zwolennikiem komunalizacji. - Byłoby to najlepsze rozwiązanie dla ogółu społeczeństwa. Powiat jako organizator transportu publicznego, nadzorujący przewozy na swoim terenie, mógłby w sposób właściwy kontrolować i nadzorować przebieg komunikacji. W zeszłym roku na sesji Rady Powiatu wskazywałem na zalety takiego rozwiązania, jednak radni byli innego zdania - mówi Adam Siekierka.

Tymczasem nikt nie pali się do komunalizacji. - Komunikację w mieście organizuje ZGK Sp. z o.o., zaś zadania PKS-u to przede wszystkim komunikacja między gminami i powiatami. Te zadania wchodzą w zakres działania powiatów - wyjaśnia Edyta Subocz, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Cieszynie.

W czerwcu 2010 roku radni powiatowi odrzucili wniosek Ministerstwa Skarbu o komunalizację spółki. Nie zanosi się na zmianę stanowiska w tej kwestii. - Powiatu, przy prowadzonych obecnie inwestycjach, nie stać na zakup PKS-u Cieszyn - mówi Marcin Ślęk, radny Platformy Obywatelskiej. - Warto też pamiętać, że nowa ustawa o publicznym transporcie zbiorowym wyznacza samorządom, w tym powiatom, rolę organizatora transportu. Aby realizować to zadanie powiat nie musi być właścicielem przedsiębiorstwa autobusowego, np. PKS-u. Jako organizator transportu ma te zadania koordynować i zapewnić firmom przewozowym równe warunki konkurencji na tym trudnym i specyficznym rynku, jakim jest transport publiczny - dodaje.

PISALIŚMY: "Cieszyński PKS pójdzie pod młotek"

Leszek Podżorski, szef jednej z firm transportowych, nie jest przekonany, czy komunalizacja jest najlepszym rozwiązaniem. - W skali kraju mamy różne doświadczenia: od bardzo udanych do, delikatnie mówiąc, nietrafionych komunalizacji. Podobnie jest z prywatyzacją - mówi. - Każdy przewoźnik, niezależnie od formy własności, znajdzie się w takiej samej sytuacji. Czy właścicielem będzie Skarb Państwa, czy samorząd szczebla wojewódzkiego, powiatowego albo gminnego, czy będzie to właściciel prywatny, każdy realizator przewozu spotka się z tym samym problemem. Wszystko też zależy od zasobności finansowej. Jeżeli przykładowo samorząd na szczeblu powiatu nie będzie miał środków finansowych, aby wpompować w firmę, będzie to jedynie zamiana szyldu - zauważa Leszek Podżorski.
Komentarze: (14)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

kierowcy sami rozkradliście pks a teraz lamentujecie niedawanie biletó było codziennośćią a korzystanie z przywilejów wolnych przejazdów nadużywanie tego przywileju dawanie możliwości przejazdu ludziom którym się to nienależało więc teraz trzeba będzie ucciwie zapracować na chleb

jeśli chdzi o ten powiat i samorząd i wypowiedz tego pana z platformy. to nie prezes jest winien ani zarządu , nikt nie chce podać ręki pekaesowi a wy pajace z tymi komentarzmi to k..wa nawet nie wiecie o czym mówicie tu chdzi o 140 osób i ich rodziny.widac żaden z tych powiatowych pajaców nie wie nawet o co chodzi. a komentarz pożorskiego jest żałosny on tylko czeka na to aby 140 osób straciło prace bo wtedy jego 15 kierowców wreszcie zaczną zarabiać niech sam najpierw zapłaci zaległy zus

a to się nowa jakość pojawiła w dyskursie publicznym...

co zabolało sromie jeden?prawda w oczy kole!uderz w stóa nożyce się odezwą komuchu jeden!

Powiat nie zajmuje się kolejami (PKP) kołku.

Naucz się pisać a potem dyskutuj, przygłupie.

tak jak zrobiono z PKS kętrzyn.kupiła PP pks kętrzyn Veoila i skończył się dyktat postkomuszy.przedsiębiorstwo działa już chyba 3 rok i wszystkie kursy im się opłacają.nie rozumiem dlaczego taki pks Cieszyn nie ma kursów do np W-wy np 3 razy w ciągu dnia,tylko w w niedzielę i poniedziałki(może się mylę).niech tylko"prezes"nie pitoli nam tu,że się mu nie opłacają kursy do Krakowa,Katowic,W-wy,bo w to nie uwieżę.zarząd spółki powinien w najlepszym wypadku podać się do dymisji.niech powiedzą ile mają księgowych,dyrektorów od czegoś tam,a jak rozpisywane są kursy kierowców przez dyspozytorów?dziś Wrocław,jutro W-wa,a rano Kraków,bo na"prezesów"trzeba zarabiać.

raczej górol

Jeżeli ktoś pokłada nadzieję w Starostwie , to niech się przyjrzy jak Starostwo rozwiązało wcześniej w Cieszynie problem transportu kolejowego! To również należy do obowiązku powiatu , i co? Nie robili i nie robią w sprawie dworca PKP w Cieszynie oraz kursów i połączeń kolejowych zupełnie nic!!!

Widać zdjęcie baaaardzo trafne bo Autosana A1010 Midium z skoczowskiego Transkomu... Bo wszystkie te modele w PKS tablice kierunkowe maja za szybą na półce a nie pod sufitem a tym bardziej nie kursują na trasie Cieszyn - Dębowiec - Skoczów :D

Zarząd który nie potrafi zadbać o interesy swojej firmy /czyli de facto nieudolnie zarządza /powinien mieć honor /jeśli wie co to jest/ i podać się do dymisji!

o prezesa ale przede wszystkim o jego zastępcę z klanu breneńskich samorządowców zwanego wdzięcznością PIS-u który powinien zostać wywalony razem z poprzednim prezesem.Człoweik ten zna się świetnie na wywożeniu śmieci w gminie Brenna i dlatego tak świetnie działa transport w PKS(czytaj zawieszenie kursów i otwieranie nowych tras).

to postkomunistyczne badziewie - do miesiąca uruchomi kursy do Katowic

a pewnie, po sprywatyzowaniu prezes leci niechybnie na zbitą twarz, a pod samorządem niejeden pasożyt przez dekady nietknięty żeruje w tym mieście

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama