, piątek 19 kwietnia 2024
Co tydzień po naszymu: Odmiana rzeczowników chłapiec i dziełucha
F.J. Dral, współpracownik portalu gazetacodzienna.pl, prowadzi kącik gwarowy "Co tydziyń po naszymu", fot. ARC 



Dodaj do Facebook

Co tydzień po naszymu: Odmiana rzeczowników chłapiec i dziełucha

F.J.Dral
\"Gdo sie za swój jynzyk wstydzi, takim niech sie każdy brzidzi.\"
Piónto i szósto zwrotka hymnu Ziemi Cieszyńskiej, bo óne razym sóm treścióm połónczóne.

"W świętej ziemi chananejskiej
rzeka Jordan płynie
w jego wodach Izraela
lud brał oczyszczenia

Więc z modlitwą ukląknąłem
w pokorze przed Panem
byś się stała Olzo takim
i dla nas Jordanem".

A teraz sprubujymy poodmjyniać słowa chłapiec i dziełucha:
mianownik (kto? co?) - chłapiec i dziełucha
dopełniacz (kogo? czego?) - chłapca i dziełuchy
celownik (komu? czemu?) - chłapcu i dziełusze
biernik (kogo? co?) - chłapca i dziełuche
narzędnik (z kim? z czym?) - z chłapcym i z dziełuchóm
miejscownik (o kim? o czym?) - o chłapcu i o dziełusze
wołacz (o!)- chłapcze i dziełucho

Jesi gdo to umjy inaczyj, to czakóm na korekte.

Tak jak zeszłe tydnie namowióm Was do pisanio po naszymu bez żodnej krympacji. Tóż nie gańbcie sie i nie oglóndejcie sie na rozmajtych dokuczników jyno piszcie, co jeszcze pamjyntocie i co Wóm sie nejbardziyj w naszej rzeczy podobo. Zeszły tydziyń nejfajnij napisoł "WARS" o tej skibeczce chleba, co bardzo pieknie napisała Aniela Kupiec. Tóż też tymu Wóm dzisio poczytóm tyn nejpiekniejszy wiersz Anieli Kupiec pt.: "Skibeczka chleba".

Wars: 2011-03-30 06:29:52
Wiela jest pieknych słów w naszej gwarze. Jednym z pjekniejszych jest "skibeczka chleba". Można też rzec "kraiczek chleba" albo też "kąszczyczek chleba". Ale slowo "skibeczka" najlepiej zastępuje polskie brzmienie - kromki chleba. Poczytejcie se, jak pieknie o skibeczce chleba pisze Aniela Kupiec, poetka z Nydku, 10 kwietnia bydzie obchodzić swoi 91. urodziny.
"Bo w skibeczce chleba skowrónka śpijywani, je kąszczyczek nieba i kóniczków grani, są prómyczki słóńca, je ludzki starani, je praca bez kóńca i miłość bez granic.
Chlebiczku wóniący, powszedni nasz chlebie, złe to były czasy, jak nie było ciebie. Dzisio za to wszyscy do syta se jymy, ale cie za mało isto szanujymy."

F.J. Dral czyta wiersz Anieli Kupiec "Skibeczka chleba":









Szpacyrkiem po Cieszynie, DZ w Cieszynie 01.04.2011:









POLECAMY: Kącik gwarowy Fryderyka Jana Drala
Komentarze: (25)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Frelka, freliczka to je dziołucha s miasta, kiero kiejsi nosiła oblyczki, jaki nosiły paniczki w mieście. Na Cieszyńskij Ziymi było tak, że aji Cieszynioczki nosiły wałaski szaty, tak jako ty kiere miyszkały na dziedzinie. Bogatsze dziołuchy, frelki miały ty szaty bogatsze - było w nim wiyncyj lańcuszków, hoczków, a żywotek był bogatszy - mioł wiyncyj złotych nici. Szło poznać po szatach wiela paniczka mo grejcarów. Niży jako ciekawostkym mocie opis, jako sie kiejsi paniczki a frelki oblykały. Eszcze sto roków tymu paniczki na cieszyńskim sie pyrczyły w paradne lónty. Ty oblyczki sie nazywały strój wałaski. Tyn strój był paradny i bogaty. We świynta oblykały sie tak aji bogate paniczki – baby od profesorów, abo sklepikorzi. Potym nieskorzi w taki paradne lónty sie zaczły strojić aji bogate Gorolki s Wisły i Jabłónkowa. Chłopski strój nigdy nie był taki paradny jak babski.
Jak dziołuszka była mało, to dostowała koszule s rynkowami pozaginanymi nad łokciami i ajnfachowóm sukiynke na posku. We włosach miała czyrwiónóm maszke. Aji jak gospodorze byli bogaci, to małe dziołuszki były tak pooblykane. W lecie góniły boskym, a na zime miały bótki – trzewiki i póńczoszki s wełny. Jak dziołuszka kapke podrosła, to dostała piyrszóm sukiynke s niskim gorsetym. Jak dziołuszki miały po dziesiyńć roków, to uż miały oblyczki podobne do dziołuch na wydaniu. Wydanóm babe od swobodnej dziołuchy szło poznać po czepku. Wydano go nosiła, a swobodno ni. Były eszcze zowitki – dziołuchy, kiere miały dziecko, ale nie były wydane. Swobodne dziołuchy chodziły s gołóm głowóm i miały dycki splecióny warkocz, w nim miały biołóm sznórke i bandle. Jak dziołucha szła do kojścioła przi świncie to dowała se wiónek na głowe s polnych kwiotków. Zowitki miały swinióne włosy ze zadku głowy, coby wszyjscy wiedzieli, że to je panna s dzieckiym. Dziołuchy, kiere uż były na wydaniu i chciały mieć Galana, pyrczyły sie, coby sie podobać chłapcóm. Każdo dziołucha musiała umieć heklować, uczyła jóm tego starka, abo Mama. Heklowała piyrsze na koszulach, fortuszkach i sznuptychlach. Pieknie wystrojóno była dycki każdo młoducha. Hań downij młoducha na głowie miała złoty wiyniec, potym myrtowy wiónek przistrojóny biołymi kwiotkami. Drużki miały na głowach strzybne koróny. Suknia młoduchy była uszyto s najlepszych szmot i miała rostomajte biołe dodatki. Paradne oblyczki gaździnej sie składały s: czepca, szatki, kabotka, sukni s żywotkiym, fortucha, szpencera, hacki, nogawiczek i trzewików. Dziołucha sie stowała wydanóm babóm dziepro po oczepinach. Starościno brała dziołuche do kumory, óna beczała, a potym siodłała na stołku. Przi oczepinach mógły być yny wydane baby – żodyn wiyncyj. Baby ściepowały młodusze wiónek, spinały włosy, a jak miała długi abo bujne, to sie ji ty włosy ostrzigowało. Potym sie ji oblykało czepiec na głowe, na kiery sie dowało szatke zwiónzanóm na pidło – tak, coby włosy były swiónzane na potylicy. Czepiec to był korónkowy czepek uszyty s płóciynnej hadry i wyszywany biołóm nicióm. Skłodoł sie s czepka i naczółka – korónkowego brzegu, kierego nie zakrywała chustka. Wszyjstko musiało być biolućki i czyste, tóż każdo gaździno musiała to fórt prać, ale miała na forot wiyncyj czepków, coby dycki mieć jakisi czyste. Każdy czepiec był inkszy. Każdo wydano baba se kupowała czepce dziepro po wiesielu, bo sie prawiło, że jak przed wiesielym jako baba se nakupi czepców, to bydzie mieć kupa dziecek. Każdo baba na cieszyńskim miała Wałaszke s ciasnochóm – takóm spodnióm babskóm koszule. Ciasnocha sie skłodała z ciasnego stanika srobiónego s ćwilichu. Ćwilich to była tako płócianno hadra dómowej roboty, s kierej sie robiło oblyczki, lónty, boci i aji obrusy. Dolnio czynść ciasnochy sie skłodała s grubego płótna – drelichu. Wszyjstko to było słónczóne do kupy ramiónczkiym. Na ciasnoche sie oblykało kabotek. Kabotek to była tako krótko koszula do pasa s wybielónego płótna s kraglym heklowanym czornóm, abo czyrwiónóm nicióm i s lemieszkami. Pod karkiym kabotek sie zapinało na hoczek i babke, abo spinało strzybnym szpyndlikiym. Barży paradne kabotki to były szutki i koszutki. Na kabotek sie oblykało suknie, kiero sie skłodała s dwóch zeszytych czynści – żywotka i spodka. Żywotek to był taki gorset s aksamitu na ramiónczkach, a spodek był pomarszczóny, siyngoł do kolan, abo do kostek. Spodek był s kraja obszyty galónkóm – takóm szyrokóm sznurkóm. W takich sukniach chodziły baby wydane, a żywotek młodych dziołuch nie był taki paradny, były na nim powyszywane kwiotki. Żywotek i spodek dycki musiały ku sobie pasować kolorami. Na spodek trzeja było piyńć, szejść metrów materiału s bawełny i lnu. Tyn materiał mioł kolor czorny, czyrwióny, abo ryszawy. Tam kaj przichodziuł fortuch wszywali łacniejszy materiał , bo go nie było widać. Taki materiał sie pruło ze starych sukni i nazywało sie to ladaco. Żywotki, kiere miały w postrzodku kartón, były przeważnie wiśniowe. Ozdobiało sie ich złotymi sznórkami, a czorne strzybnymi galónami. Taki żywotki i spodki przechodziły s Matki na cere, tóż każdo paniczka se swój żywotek ozdobiała jako chciała. Pod ladaco sie wszywało kapse, szło do ni wrazić sznuptychle, abo grejcary. Pod spodek paniczki se oblykały płóciynne halki s ciynkigo ćwilichu. Kraj takij halki sie wyszywało. Oblykało sie to tymu, coby paniczki wyglóndały jak prowdziwe gaździnki. Fortuch był płóciynny i wónski, farbowany na modro – modrziniec, abo paradny adamaszkowy. Fortuch był tak długi jak spodek. Młoducha miała fortuch s biołego, jedwabnego materiału. W pasie nosiła przeposke – kolorowóm szyrokóm sznórke, zwiónzanóm na maszke. Bogate gaździny nosiły strzybne pasy s lańcuszkami, ale nosiły tez przeposke coby sie nie niszczuł tyn drogi pas. Biydniejsze gaździny zamiast pasa miały yny przeposke. W zimie paniczki nosiły ćmawóm wełnianóm hacke, kieróm sie oblykało na pleca. Nosiło sie jóm na parade aji w lecie. Jak kaj szły w zimie to oblykały szpencer. To był taki ciepły watowy, szyroki mantel z szyrokimi rynkowami. Siyngoł do pasa, szyło sie go s czornego, abo wiśniowego materiału i spinało strzybnóm sprzónczkóm. Na kożdo baby nosiły łacniejsze i ajnfachowe jupki. Hań downij wydane paniczki nosiły kożuch s barana, kiery siyngoł aż po kolana. Farbowało sie ich na żółto i obszywało sie ich czyrwiónóm, wełnianóm nicióm. Na nogi sie oblykało czyrwióne nogawiczki, kiere były długi aji na dwa metry. To były taki wełniane póńczochy, kiere miały fałdy od kostek aż po kolana. Na nogach nosiły biołe fusekle s owczej wełny – kopytka i lekki, płytki bótki szyte s jednego kónska skóry – kiyrpce. Potym nieskorzi szło uż kupić czorne trzewiki ozdobióne modróm maszkóm. Zaczło sie też oblykać biołe, gładki póńczochy. Była też wtedy moda na brynelki – czorne sznurowane bótki. Paniczki sie strojiły też strzybnymi ozdobami. Blyszczały sie kulate, abo sercowate szpyndliki, kierymi sie zapinało pod karkiym kabotek. Z przodku sie nosiło lańcuszki, kiere sie spinało ze strzybnymi różami. Były też hoczki, kierych mógło być aji dwanoście. Nosiło sie też klamry i strzybne pasy cieszyński, do kierych sie wpinało trzepotki – taki małe lańcuszki. Taki paradne ozdoby robili złotnicy ze Skoczowa, Cieszyna i Jabłónkowa. Starsze paniczki miały oblyczki barży ćmawe i czorne. Spodek też był stateczniejszy i był aż do kostek. Po 1900 roku aji młode dziołuchy zaczły nosić długi spodki.
Jak umrziła młodo nie wydano dziołucha, to jóm dowali do trówły w oblyczkach młoduchy. Jak umrziła starszo paniczka, to sie jóm też tak oblykało, bo chciały leżeć w trówle w paradnych oblyczkach tych s wiesielo. Na pogrzeby młodych przichodzili jejich rówieśnicy w jasnych oblyczkach, a starsze paniczki nosiły przez szejść tydni czorne lónty, jak miały pokore. Musiały nosić czorne halki, czornóm jakle, chustke, fortuch i czorny spodek s czornóm galónkóm. Na cieszyńskim paniczki s miasta i na dziedzinach miały taki same oblyczki, yny ty na dziedzinie nosiły go długszy, eszcze aji po wojnie. Dzisio tak sie oblykajóm paniczki s zespołów regiónalnych, jak je jaki wielki świynto w kojściele, abo dożynkach. Po chałupach sóm eszcze stare wałaszki po starkach.
Strój Gorolek był kapke inakszy. Na kożdo w lecie Gorolki nosiły ciasnoche bez rynkowów. Był óna podobno do długigo miecha na ramiónczkach. Ciasnocha miała czynść górnóm – stónek i dolnióm – spodek. Ciasnoche dzierżało ramiónczko – sznórka płóciynno, kiero szła przez pleca. Dolnio czynść oblyczki to były dwie zoposki. Ze zadku Gorolki oblykały czorny fortuch uszyty ze szejściu, abo siedmiu szerzin. Z przodku nosiły fortuch szyty s ciynkigo płótna. Hań downij tyn fortuch był bioły, a potym sie go szyło s modrego materiału. Ty fortuchy sie nazywały modrzińce. Na ciasnoche oblykały kabotek, uszyty s ciynkigo biołego płótna. Kabotek był pomarszczóny i wszyty w kragiel – obujek. Rynkowy siyngały do łokci i sóm drobno pomarszczóne i zakończone mankiecikiym - lymieczkiym. Kragle i mankiyciki były ozdobióne i haftowane haftym krziżykowym. Do roboty na polu oblykały na głowe ciynkóm płóciynnóm chustke. Oblyczki Świóntecznej były szyte s lepszych materiałów. Na nogi sie oblykało nogawiczki, kiere sie układało w fałdy. Nogawiczki były długi na dwa metry i były srobióne s czyrwiónej wełny. Siyngały aż po kolana. Na nogi oblykało sie eszcze biołe kopytka. Downij były ze sukna, a potym uż s biołej wełny s czyrwiónym wzorkiem – wyrszczkiym. Na nich sie obuwało kiyrpce s owiynzij brónzowej, abo żółtej skóry. Wydane paniczki oblykały na głowe czepce s koronkom z przodku. Na czepiec oblykały szatki, w lecie biołe, a w zimie czorne. Hań downij na czepiec oblykało sie chustke s biołego sztywnego płótna i ozdobóm krziżykowóm. Wiónzało sie jóm ze zadku głowy i Wiónzało sznurkóm. Młode Gorolki nie nosiły nic na głowie. Downij ani w zimie nie nosiły chustki. Włosy czosały gładko i plytły warkocz a na min wiónzały sznórke na maszke. Na plecach nosiły łochtusze – wielkóm płachte s płótna drelichowego, abo obrus ćwilichowy. Ty płachty sie wiónzało na piersiach na dwa bindle. Młode dziołuchy miały warkocz puszczóny na łochtuszy. W zimie baby se oblykały krótki kożuszki, a na nich obrus. Dziołuchy, kiere miały yny kożuch nosiły pod nim warkocz. We świynta Gorolki sie oblykały inakszy niż na kożdo. Młoducha miała na głowie woskowy wiónek s perłami w postrzodku. Kóńce wiónka owijało sie ze zadku głowy naokoło czopu s włosów. Drużki miały na głowie wiónki s czyrwiónych kwiotków. Zowitki, jak sie wydowały, to ni mógły mieć na głowie wiónka, musiały mieć włosy swinióne ze zadku. Starsze gaździny szły na wiesieli w białych szatkach na spuszcz, s rogami spuszczónymi na pleca. Wdowy, kiere sie po drugi wydowały musiały ijść do ślubu w czepcu. Wiesielniczki miały warkocze splecione w szejść, aji w osiym wójek, a na kożdo we trzi. Śpiywały se przi tymu tak: „Wy moja Mamulko splyćcie mie w siedym, Bo mi sie spodoboł na Istebnym jedyn”. Gorolki sie pyrczyły yny we świynta i na wiesieli. Jak umrziła starka, abo starszo paniczka, to sie jóm oblykało w ciasnoche, kabotek, czornóm zadnióm zoposke, modry fortuszek s koronkóm, abo cały czorny. Na głowie sie ji wiónzało czornóm chustke. Jak umrził młodo baba to sie ji wiónzało chustke jasnóm, bioło – czornóm. Małym dziołuszkóm dowali na głowe mertowe wiónki.

A może zamiast dziołcha napisać frelka, lub freliczka?

Jak pisoł Tomasz zeszły roz o kukurzicy, toch sie spómnioł na tego fanatyka Chruszczowa. Obsadził całe Rusko kukurzicóm a furt mioł mało. Tóż sie spómnioł na miesiónczek. A aby każdymu było jasne kómu miesiónczek patrzi, tóż go niechoł nasztrajchować na czyrwóno. Jak tak sztrajchujóm, tak lecóm nad nimi Ameryczanie w Apollu a dziwajóm sie jak pół miesiónczka uż je czyrwónego i wołajóm do Hustonu, co majóm robić. A ci, że nic, jyny to pozorować. Za jakisikej czas wołajóm, że już trziszczwierci miesiónczka je na czyrwóno, co z tym. A z Hustonu, że czakać. Aż tu cały miesiónczek je czyrwóny i głoszóm to na dół. A ci, syncy OK. Teraz wylóndujcie a napiszcie biołóm barwóm Coca Cola.

Pómału trzeja sadzić ziymioki, na kiere sie czasym prawiło kobzole. Sadzi sie dycki małe ziymioczki, kiere gaździno nasbiyrała do miechów łóńskigo roku, jak sie sbiyrało ziymioki s pola na jesiyń. Kiejsi sie cióngło wołki płógym, kiery cióngnół kóń, kiery poradziuł tak ijść, coby nie zmarasić wołków. Dzisio uż je maszyna, kiero sama ciepie ziymioczki do ziymie. Ziymioki rade rosły na gnoju – wtynczas były szumne a przeogrómnie dobre. Pote jak uż były zieliny a miyndzy nimi trowa to baby szły do ziymioków kopać s kopaczkami. To była procno robota, bo się trzeja było fórt sgibać. Jak uż ziymioki były zdrzałe, to sie jich kopało po kapce – taki młode ziymioczki s kiszkóm a ze szpyrkami to je sto razy lepsze jodło, jako kónsek miynsa. Na jesiyń gazda dycki skosiuł zieliny a ziymioki się kopało. Kiejsi hań downij sie kopało ziymioki rynkami. Prziszły baby s kopaczkami a sbiyrały jich do amprów a pote do miechów. Jak kiery ziymiok był sgniły to sie go chned musiało odciepać precz, bo mógły łod niego gnić nastympne. Ziymioki przeżazane kopaczkóm się dowało ekstra a warziło babucióm. Kiejsi sie ziymioki dowało do piwnice abo do kopki. Niży mocie recepisy na jodło ze ziymioków.
Stryki s blachy ze szpyrkami.
Narychtować:
dwa kila ziymnioków,
wielko cebula,
jedno wajco,
trzi łyżki mółki,
łyżeczka soli, pieprz,
majyrónek, knobloch do smaku,
szpyrki pieczóne,
Jako sie to robi:
Ziymnioki oszkrobać, potrzić na drobnym tarle, dać do tego potrzitóm cebule. Wszecko to miyszać ze surowym wajcym, mółkóm, solóm, pieprzym, a majyrónkiym. Idzie do tego eszcze dać rosetrzity knobloch. Piyc to na blasze tak, aż sie to zarumiyni s obu strón. Stryki sie jy s usmażónymi szpyrkami. Jy sie jich aji s wyrzoskami – takimi skrowkami ze zabijaczki – kiere sie piecze w brutfanii. Pod kóniec smażynio dowo sie do nich cebule, potrzity knobloch, sól a inksze korzyni.
Żebroczka.
Narychtować:
dwa kila ziymnioków,
patnost deka cebuli,
patnost deka ryżu,
majyrónek, sól, pieprz,
pół litra mlyka,
fet do pomazanio plechu,
dziesiynć deka boczku, lebo wyndzónej szpyrki.
Jak sie to robi:
Ziymnioki opucować, a oszkrobać. Uwarzić ryż na półsypko. Uwarzić mlyko Ziymnioki potrzić, wycisnónć sok, dać miynkki ryż, a zaloć to wrzawym mlykiym (wtynczas masa nie ściymnieje). Boczek pokroć na kostki, a podpiyc aż sie zarumiyni, a potym do niego wciepać pokrotóm cebulke, a dali smażić na żółty kolor. Potym to trzeja wloć do masy, a wsuć do tego majyrónek, sól a pieprz do smaku. Plech wymazać fetym, dać na niego mase, a potym piyc w rosgrzotej trómbie kole godziny. Żebroczke sie jy s czornóm kawóm, kwaśnym lebo słodkim mlykiym. Gałuszki fusate.
Narychtować:
pół drugo kila ziymnioków,
szklónka szkróbku,
patnost deka boczku,
sól,
Jako sie to robi:
Ziymnioki potrzić, wycisnónć s wody, dać mółke, a sól. Kulać kluski wielki jak orzech, a ciepać jich do wrzawej wody. Uwarzóne jejść s usmażónym boczkiym.

Eszcze Wóm muszym rzyc jako to było kiejsi s tym Ą a Ę. Starzi ludzie jako baji moja Starka, dlo kierej po naszymu – to był jynzyk kómunikacyji na każdo, a jynzyk polski to był barży jynzyk s ksiónżek, miała s problym tymi samogłoskami Ą a Ę. Pamiyntóm jako mały synek jak mi było ze szejść roków, jak Starka se radzi czytali Biblije, abo jakisi inksze świynte ksiónżki a czytali to na głos, bo Starzik byli głusi jako piyń. Nigdy żech nie słyszoł, coby Starka to Ą a Ę czytała s tekstu, ale dycki było ÓN, YŃ, abo ÓNCY, ÓNCE. Mocie niży nastypny recepis na chlyb s knoblochym. Narychtować:
pół kila chleba, zómbek knoblocha, sól, patnost deka masła. Chlyb pokroć w ciynki krajiczki, piyc na blasze s obu strón, namazać ciepłe kónski chleba knoblochym, pomazać masłym, a posolić.

1. Dziękuję obu panom za uzupełnienie. :) 2. Eej, do cholery, prawda... Wieelki błąd popełniłem. Bardzo przepraszam wszystkich, najwięcej pana Tomasza. 3. Tak, Czesi próbowali zrobić z tego rzeczownik męski "Karvín" (obecnie naszczęście zapomnięty) i Polacy rzeczownik żeński "Karwina" (pomyślniejszy), ale w rzeczywistości to przymiotnik - pó naszymu naprawdę "Karwino". 4. Ja też raczej powiedziałbym (komu-czemu) "chłopcowi".

4. Jeszcze do odmiany chłapiec - w celowniku sie do mynskoosobowych rzeczowników dycki używało kóńcówki -owi: idym ku tatowi, dałach to chłapcowi; nikiedy aj w miejscowniku: nie wyrzóndzej o chłapcowi, chocioż tu przeważoł krótszy waryjant z -u.

1. Jak uż pisoł cieszyniok, może być dzieł(u)cha aj dziołcha; obie formy sie pojawiajóm na Zaolziu i "Przedolziu". ;)

2. To co pisoł Dawid o Nydku (kónkretnie o Głuchowej) - tyczy sie to jyny nosówek na kóńcu wyrazów. Aniela Kupiec - podobnie jako aj insi Zaolziocy - używo polskigo zapisu bardzij z pobudek patryjotycznych niż fonetycznych. ;)

3. Do Karwiny czy do Karwinej? Zoleży, czy to je rzeczownik abo przymiotnik. Pamiyntóm, jak nas nauczycielka dycki owrzeszczała, że jedynóm możnościóm je prawić "miyszkóm w Karwinie". Bo tak by wypadało rzyc po polsku. W gwarze sie ale zowdy prawiło "z Karwinej", a nikierzi starsi bywalcy jeszcze dzisio nazywajóm swoji miasto przymiotnikowo - [ta] Karwino, w [tej] Karwinej. Potwierdzajóm to historyczne zapisy miejscowości od 1441 r. Problym je w tym, że by sie miało pisać Karvinná, bo jyny tako wersyja je uzasadnióno etymologicznie. Ale potym by aj w gwarze miało być Karwino - jako Pruchno, Głuchowo, Kónkolno itd. ;)

Witom, pamięto jak za chłapca chodzili my do kościoła w Pogwizdowie a wiycie miołem tego 5kmto szli my potym do gospody w cyntrum tam gospocki sprzedowoł nom kromke chleba 0,50 z musztardom, a 1zł ze smalcym ,wiycie jako to była uciechataka pajde se zjeść. Jak se cłowiek spomni jako to kiesi było to się robi cienzko na sercu. Ganc głupio sie człowiekowi robi jak se wspominomy jako to sie kiesi chodziło na dziołchy, jo się galanił aże w Mnichu acosi sie jechało cugiem a reszte szłapyncugiem 10km. Chłapcy zawsze ciągli za dziołchami i ganc nom to było jedno że było daleko potym iść.

Jo sie podziwoł do naszych gwarowych słowników i tam stji jak byk:
1.Cieszyński słownik gwarowy-J.Golec 1989 r
dziełucha,dziołcha
2.Słownik Gwarowy śląska Cieszyńskiego -praca zbiorowa 1995 r
dziełucha,dzieucha,dziołcha,dziołszka
3.Zachodnio Cieszyński Słownik Gwarowy .-2009 r.W.Milerski
dziełucha,dzieucha,dziołcha,dziołszka
4.Słownik Gwar śląskich -2008r.- B.i A. Podgórscy
dzieucha,dzioucha,dziołcha,dzieuszka
5.Słownik Gwarowy śląska Cieszyńskiego-praca zbiorowa 2010 r.
dzieucha,dziełucha,,dziołcha,dziołszka
Tak nima sie co zbywać jyno pisać jak każdy poradzi.Nimóm wielki litery ś-wyboczcie mi tyn feler.

Podzrawiam serdecznie!
Tomaszu, pani Kupiec jest z Nydku, z górnej części tej wsi - i tam mają bardzo wyjątkowy dialekt. Reszta Śląska rzeczywiście zmieniła niemal wszystkie te dawne samogłoski nosowe na -ón-, -yn-, ale pod Czantorią rozwój odbył się w odwrotnym kierunku: pozostało -ą-, -ę-, i nawet dawniejsze -on-, -en- zostały samogłoskami nosowymi. Więc pani Kupiec słusznie pisze "kąszczyczek" itd.
No, co do "dziewczyny"... Na Zaolziu to wszędzie "dziEłucha", ale może być albo (trzyzgłoskowa) "dzieŁucha", albo "dzieWucha", albo (dwuzgłoskowa) "dziełcha". I te odmiany przypadkowe też mogą być róźne: (kogo-czego) "dziełuchI" albo "dzełuchY"; (komu-czemu) "dziełuszE" albo "dziełuszY" albo "dziełusi"; (kogo-co) "dziełuchE" albo "dziełuchYM" albo (dawniej w Boguminie) nawet po raciborsku "dziełuchA".
I mieszkamy zdecydowanie w KarwinEJ (bo to właściwie przymiotnik) :)

Nie ważne czy dupa, czy rzić i tak je ze zadku... a wy ciuliki sie doktoryzujecie ;P

Ja witojcie . Brytfaniok je ganc fajny z mlykiym i masłym pomazany, idzie go jeść. Jo wiycie też mom rotuważyć se krupice na wodzie takom gynstom a potym se jom zaloć zimnym mlykiym,albo ze szpyrkami z umastom. Krupica je fajno eśli je zmleto na żarnach,bo wiycie roz też kupiłech se w sklepie ale łona była chrubo zmleto i niebyła fajno.

Mam pytanie do Pana Sochackiego.W Karwinie czy w Karwinej?Wydaje się, że to drugie, ale czy rzeczywiście?

Cosi sie mi zdo, że to bedzie brutfaniok - brutfóń.

A nie prawi sie - brytfaniok?

Witóm. Podle mie łobie formy sóm dobre - dziołucha a dziełucha, yny że w rostomajtych dziedzinach sie rostomajcie rzóndzi. Wars fajnie napisioł o chlebie, yny że w naszej cieszyńskij rzeczy ni ma samogłosek Ę a Ą. Miasto nich je ÓN a YN. Tóż sie nie prawi a nie pisze „kąszczyczek” yny kónszczyczek, a miasto wóniący sie prawi wóniawy, abo tyn, kiery wónio. Cieszyńsko rzecz nie zno imiesłowów przimiotnikowych czynnych, tóż sie nie prawi „wónióncy” yny baji to co wónio, abo wóniawy.Tak samo sie nie prawi „robióncy” yny baji tyn, kiery robi. To je kapke taki spolszczani gwary, a uż to ni ma ganc taki jako mo być. Yny, że kupa ludzi uż dzisio zaczyno miyszać jynzyk literacki s oryginalnóm gwaróm, gor ci młodzi. Nie do sie czasym na siłe czegosi przeniyś s jednego jynzyka do drugigo. Jednako tak sie robi skyrz tego, że jynzyk fórt żyje a sie smiynio. Moja Starka dycki piykli brutfaniok, a jako to mocie niży napisane.
Narychtować:
dwa kila krupice,
sztwierć litra mlyka,
trzi deka drożdży,
dwacet deka cukru,
dwa wajca,
patnost deka szmolcu,
dwa gramy skurzice,
paczek korzyni do pierników,
dwa gramy goździków,
dwa deka soli,
Jako sie to robi:
S letnigo mlyka, sztwierci łyżki cukru, a drożdży srobić zaczyn, a niechać go coby urosnół. Ogrzotóm mółke wsuć do miski, srobić dziure, wkidać wajca, dać umaste, cukier, skurzice, a sól. Potym wlywać urośnióny zaczyn, a zarobić ciasto, do kierego wlywać resztke wrzawego mlyka. Gynste ciasto wrazić do wymazanej umastóm brutfanki, a niechać to urosnónć. Piyc to godzine w trómbie, kiero mo być rosgrzoto, ale ni fest. Ochłódniynty brutfaniok je przeogrómnie dobry ze świyżym masłym, a s miodym.

"j" dodoł mądrzejszy od ciebie.

jo też myślym, że dziołcha

dzieucha, dziełucha - po cieszyńsku, po wiślańsku
dziołcha - kapke bardzij po ślónsku (bardzzij na północ)
łod czasu do czasu trzeja sie podziwać do Słownika gwarowego Ślónska Cieszyńskigo ... coby se przypómnieć ...
ale język - gwara to je żywy instrument- z jednej stróny trzeja se przypomnieć jak się downij gwarziło - godało-rzóndziło-, a z drugij stróny jak sie naszo mowa zmienio kiej sie kierysi z inszej dziedziny do nas skludzo :)
i jaki to mo na nas wpływ.

A nie przypadkiem dziołcha zamiast dziełucha?

Częste stosowanie "i" zamiast "y" jesteśmy biżej Trójwsi niz Cieszyna.

Bo w skibeczce chleba skowrónka śpijywani,

"śpijywani". Chyba nie tak powinno być. Tak się tego nie wymawia, tylko "śpiywani". Nie wiem kto dodał "j"

do nos i gwara zaniko.

Dość długo mieszkam na Śląsku Cieszyńskim, ale zawsze się mówiło "dziołcha".
Np. Kaj idziesz? do dziołchy.

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama