, piątek 19 kwietnia 2024
Co tydziyń po naszymu: Dziynka za Wasze wspóminki
Fryderyk Jan Dral 



Dodaj do Facebook

Co tydziyń po naszymu: Dziynka za Wasze wspóminki

F.J. Dral
Dziynka wszeckim za to pisani, chocioż nejwjynkszóm ucieche robióm nóm ty z serca wyszkrobane i po naszymu napisane wspóminki z młodych Waszych roków.
Jo wiym, że idzie aji odewrzić przewód dochtorski o naszej gwarze, ale przeca nie ło to chodzi. I może aji tyn pón D.K. Kadłubiec mo recht, jak co sie pisze, ale lepszyj by było, jakby społym s nami cosi jeszcze napisoł, bo pore ksiónżek to nima wszecko skuli tego, że nie kożdy jóm kupi i nie kożdy jóm przeczyto. A nóm idzie ło to, żeby ta naszo mowa była snadnie do Waszych serc wrażóno aspóń roz do tydnia. Z tego coście naszkrobali wybralimy dwa przikłady przefajnych gwarowych rzeczy, kiere se możecie poczytać.

Takóm maluśkóm, co napisoł w zeszłym tydniu w komyntarzach - Stanisław :"Przez dziedzine cestóm, kole strómów tyrckoł hrozny babuć".

I kapke delszóm, co napisoł do nas w emajlu Andrzej Strokosz pt: "Kónsek za Puńcowym".

Kónsek za Puńcowym

Puńców sie zaczyno kónsek za Cieszynym. Uż w dziedzinie, ale jeszcze przed dojścim do kościoła i kierchowu trzeba skryncić w prawo. Prawdopodobnie bedziecie sie musieć ze dwa razy pytać ludzi, niż nóndziecie downóm Guzlejówke. Nie wiym, czy jeszcze Jano Guzlej żyje. Jano był ostatni z Guzlejów, kieregoch znoł osobiście. Ale isto musi mieć jakisich potómków. Przed poryma rokami to z nim wyglóndało dość biydnie. Nó, jak tu jeszcze je, dejże mu, Boże, zdrowio. Jano Guzlej mioł strasznie pieknóm babe. Jak żech mioł dwanoście roków, Janowo baba była bezkónkuryncyjnóm królowóm mojich fantazji. Wtedy była piekno a młodo, dzisio by już mógła być jyny piekno. Jesi jeszcze żyje, to Boże dej ji zdrowio. Ale zostowmy Janowóm babe, a puśćmy sie po Guzleowej miedzy do kopca.

Miedza je dłógo, bo i pola mioł, bezkurcyja porzóndny sznyt, tak że po wynściu na wyrch bedzie człowiek porzóndnie spocóny a ufuczany. Ale wszymać sie tego nie bedziecie, bo to, co uwidzicie, Wóm wyrazi dych. Tak jako od Guzlejówki miedza zdałoby sie bez kóńca się dźwigała, teraz sie przed wami zacznie lekuśko spuszczać na dół. Uwidzicie, jako po obóch jeji strónach sie pohuśtujóm naczupiyrzóne koróny rzodko rosnóncych strómów owocowych. A ganc na dole, miyndzy chrostami, prziczympnył mały dómek. Z lewej stróny farski las.

Dali napoły wyrómbany las na Osówkach z biołymi chałupkami, jakby rozchyniónymi rynkóm bożego siywcy. A jeszcze dali, hań kaj sie już kónczy świat, stoji Tuł, Czyntoryja, i widać kónsek Kozubowej. W postrzodku stojóm Ostry i Jaworowy a ganc po prawej strónie miyndzy strómami je Ropica. Strasznie piekne sóm ty gory. Dzisio mi sie nikiedy śni, jak sie poza Ropicóm chowo słóńce. Wszystko sie przibiyro do rużowego szlajera (jak na obrozku w izbie moji ciotki, tela jyny, że nima tu jelyni), potym sie wszystko stowo czyrwióne a na kóniec sie i chrosty i lasy i grónie chowajóm w ćmie, kiero przichodzi znad Czantoryje. Pod gorami cosi mrauczy, prycho, dropie i wypuszczo do luftu iskry. Żeby taki wielki kocur? A mógby to być kocur, bo my kiedysi takigo mieli, co jak sie napajedził, to mu poćmi z chupów iskrziło. Ale z drugi stróny trzeba prziznać, że nasz kocur nimioł kuminów, z kierych by sie wedniewnocy kurziło. Tak sie mi zdać, ludkowie, że to, co je pod gorami, isto nie bedzie kocur, jyny trzyniecki werk. Tóż, moji mili, jak mi sie cosi takigo prziśni, tak potym przez pore dni sie moja baba dziwi, czymuch je jak miód.

- Nimaś maród? - pyto sie niespokojnie.
- Ale kaj też tam, babeczko - prawiym - jyny mie nie budź tak zawczasu rano swojim charczynim, bo bych se chcioł delij pospać.
I pośnić. Bo tam, przed tóm chałupke z drugi stróny Guzlejowego kopca gdosi wyszeł na plac i rożnył światło. I ni mogym sie od tego widoku oderwać. Bo w tej chałupce d urodziła sie moja mama. A potym żech tu miyszkoł jo. Od urodzynio aż do czasu, kiedy mnie zachodni wiater, kiery tu nikiedy zabłóndzi od Cieszyna, wyfuknył do świata.
I to by już móg być kóniec tego snopliwego fulanio, gdyby nie fakt, że genau w miejscu, kaj teraz stojymy, jednego dnia pore roków po urodzyniu moji mamy prziszli chłopi, zaczyli wbijać do ziymie kuliki i nacióngać kolczaste dróty, kole kierych sie przez stówki kilometrów ciógnył sie pas zoranej i zbrónowanej ziymie, aby tyndy ne przeszła newszymnióno ani myszka. Nazywało sie to granicóm przijaźni i współpracy. I tak dóm, kiery kupili moji starzicy hned na poczóntku dwacatego wieku, zaroz po tym, jak sie wziyli (było to jeszcze za Franciszka Jozefa Kieregosi), w kierym sie urodziły wszystki jejich dziecka i w kierym sie czieszyli z odrodzynio Polski z popiołów, naroz - z wieczora do rana - sie naszeł na terytorium inszego państwa.

Tóż teraz, móndrocy, coście Fryderyka Drala odsóndzili od czci i wiary i radzibyście ukamiyniować go za to, że podobno opuścił Ojczyzne, prowcie, jak nazwać taki wydarzyni, kiedy Ojczyzna opuszczo obywateli.
Może kiedysi zaś siednym i napiszym jeszcze o losach ludzi, kierzi miyszkali w tym dómu w chroście, bo to były losy sakramyncko ciekawe. Ale dzisio mi już tego na papiór wiyncyj nie wlezie a aji filfedra zaczyno haprować. Tóż z Panym Bogym. A nie żermy sie.

Andrzej Strokosz

Tóż mjyjcie sie dobrze i do prziszłego tydnia.

"Sakramyncki huóncwóty" Podania i legendy Śląska Cieszyńskiego (podał Karol Kajzer) Kalendarz Miłośnika Skoczowa 1999, s. 149









Szpacyrkiem po Cieszynie, DZ w Cieszynie 04.01.2011:









POLECAMY: Kącik gwarowy w portalu gazetacodzienna.pl
Komentarze: (32)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Pódź tu , jutro pudymy ; tak mie to mrónckało, że musiołech dzisio cosi tu napisać tymu "rechtorowi" , co pore tydni tymu mie poprawioł na "pujdymy". Dyć to moi ucho słyszało starke ni "rechtorowe". A że starka byli z dómu Madziowa po łojcu Georgowi Madzia , bydym se tu fuloł po swoimu. Wolym to , łod warszawskigo komentatora , cytujym : "Słabo wychodzi F r a n c u z k ą przyjęcie zagrywki ".
Słabi mie też tyn napis na pómniku na placu Londzina , kiery sie zaczyno "Harcerzom podbeskidzia...." . Zdo mi sie , że tu byli i sóm harcerze Ziemi Cieszyńskiej , a tyn napis to relikt komuny . Podlizywani sie Bielsku było zaszczytnym obowiónzkiym miyjscowych kacyków.

Witom, mosz recht!

Jo nie wiym ,fórt sie wadzicie a niech by se tu też jaki werbus swojom gwarom napisoł np.skod som[od Buga,Mazury itd] a jak zrozumiymy to mu bydymy po naszymu odpisować i jeszcze sie przy tym uśmiejymy....pozdrawiam

Coś mi sie zdo,że z tom stronom dlo noszej mowy poświenconej jest coroz gorzi. Trzeba by bylo by moderator wszystki przyśpiywki co som napastliwe wszeteczne,ksenofobiczneje -wywaloł na bok. Wszak nie tak sie to miało obracać. Niech ci porwani raczyj idom se zakurzyć cygaretle jeśi mają ich w kapsie a nie prowokujom do waśni ślonsko-polsko-czeskich. zaroz widać ,że z tego nic dobrego nie beje jino smród.Po naszymu każdy godać może troche lepi a może i troche gorzi ale o to chodzi by jedyn drugimu do oczy nie skokoł bo sie mi zdo ,że p. Dralowi sie to wymyko spod kontrole zresztóm jak wszycki fora co som anonimowe.

http://www.trinec.cz/diskuze/id71/

Kacapie w dupe j...

Coraz przyjemniej sie tu robi ;) Słuchejcie biedoki ! Wyście nie sa żadne Ślązoki. Nie zasługujecie se na taki miano buraki-ciulaki :) . Chorągiewki zasrane-kaj zawieje to furgocie :D roz poloki, innym razym cieszynioki-slązoki (pseudo). A tu sie trza KONKRETNIE OKREŚLIĆ - jesteś ŚLĄZOKIEM albo polokiem ? Ni ma jedno i drugie. Ale wy cfoki to gorzyj jak te zaolzioki. roz czechami roz polokami. Do żici !!!

O takich jak ty cypie sie prawi" taki niewiy zabije konia , idzie pieszo". Ciulu z Mazur.

zapómnioł jaki był jak tu przijechoł gizd jedyn sakramencki. Skyrz Ciebie mómy teraz tela mamlasów u nas:-)

Trochę was podpuscic i wychodzi wasza zasciankowosc, chamstwo (ostatnio bardzo popularnym na tym portalu słowem jest "ciul") bez reakcji moderatora - widocznie to Cieszyński "specjał gwarowy". Brak tolerancji jest porażający ! Nie dziwie sie, ze ludzie odchodzą od takiej tradycji, która tu "promujjecie". Nazwać was wsiokami to obraza dla ludzi ze wsi. Poprawicie sie ? Lezycie ryjami w chlewie a patrzycie na innych z góry chamy.

Wiecie prawiym wom ,jedno kiesi w robocie była tako jednaz Dębicy i zaciongała jak nie wiym co i jo i rzondzym te chromski poloki dycki cosi wymaraszom, a łona mi na to to kim wyście som,jo i prawiym my som ślonzoki cieszyński, a wyście som poloki co na miechu ziymioków przyjechali, i uż miołech spokój z werbusami.

Tak bych jeszcze chcioł powróciś do tej wsi, dałnów, debilów, bizónów i inszych epitetów, kierymi nas nasi bracia w Chrystusie owieszali. Tóż jo se myślym, że do człowieka, kiery na drugich spoziyro z wysoka, żodyn nie bedzie dość dobry. Dlo nafukanego chłapca z Biylska Cieszyniok bedzie bizónym ze skanzenu z pindziesióntych roków, Biylszczanin dlo Krakusa żałosnym prowincjuszym, kiery nie wiy, jaki je rozdziół miyndzy operóm a operacyjóm, itd. Jo se myślym, że nima takich rozdziołów miyndzy nami, jak se nikiere nafuki myślóm. Nó bo przedstowcie sie starego dobrego Pómbóczka, jak sie grzeje na słóneczku s fajfkóm w zymbach i przez chmurki spoziyro z nieba na naszóm global village. I naroz wyskoczy, jak by go, za przeboczynim, osa bodła, nó, wiycie kaj. I krziczy:
- Świynty Pietrze, świynty Pietrze, mosz młodsze oczy, podziwejże sie, co to tam je za krawal.
A Pieter na tro:
- Na tóż, to sie Polocy bijóm krziżami przed Pałacym Prezydenckim.
- To nima możne – prawi Pómbóg – jo znoł jednego Poloka, Wojtyła sie nazywoł, a to był bardzo ferowy chłop. Jo se myślym, ży ty ciule, co sie pletóm krziż z maczugom, to ni mogóm byś Polocy, ale ... nó pumóżże mi... jak sie to nazywajóm ci pogani, co wyjodajóm swijim bliźnim muzg z czepanie ?
- Myślicie Papuasów, Pómbóczku ? – prawi Pieter.
- Ja, richtig – mówi Pómbóg – Papuasów.
- Nó – niepewnie zaczyno Pieter – w czasach globalizacyje to sie może pore Papuasów miyndzy Poloków na Krakowskim Przedmieściu mógło zamiyszać, ale tak sie mi zdać, żech zeszłóm niedziele wszystklich widzioł w kościele, tóż czy jo wiym...
- Aha – prawi Pómbóg – tak to mi je fuk, bo od czasu, jak farorze nic inszego nie robióm, jeny fulajóm o polityce a datkach na nowóm fare, tak jo do kościoła przestoł chodzić.
Nó widzicie, jak by nas hned Pómbóg wszystkich postawił do jednej lajny. Tak że pokój Wóm, co nie wiycie po naszymu aj Wóm, co sie nie wiycie przedstawić niedzielnego rana bez kaca.

Jak was tu czytóm, to sie zastanowióm po kierego diabła te głupoty tu bazgrocie, dycki nas czas zqbierocie. Na lepij sie umówcie a po ryjoku se dejcie i może bycie fajrant.

"I pomnij, jakimkolwiek chodzi los twego zycia szlakiem; że każdy wraz się tutaj rodzi człowiekiem i Polakiem; i że to dwie są święte rzeczy o sile apostolskiej; piękny i dobry duch człowieczy w gorącej piersi polskiej". Czyżby???

sie mo wykludzać ? MY ?! Miejscowi ? Czy te tabuny werbusów - Hunów :)

dobrze Wom poradził tyn Cieszyniok zebyście sie tu stela wykludzili.Dziso jedzie łostatni Zug ku Zebrzydowicom.Jutro uż Was tu mo nie być.

Proponujem chycic sie roboty jak Baskowie ;)

Tak jak żeście panoczku pytali żeby pisać po naszymu to jo też sprubujym.Moc mi je luto,że ta hołota co to do naszej pieknej ziymi cieszyński sie przykludziła je tako zowistno.Cosi takigo już je w tych polokach,że nie poradzóm żodnymu dobrze życzyć.Zowiść to je okropno rzecz poradzi wszecko zdeplać i rozmarsić.To "towrzystwo" co sie tu przikludziło mo mieć kapke reszpektu do tych autochtonów co przez stulecia nie dali sie zgermanizować ani zczeszczyć chocioż Prowdziwo Polska dziepiyro prziszła tukej w 1918 rokach.I zamiast swojóm czepanie przygnóć przed tymi ludziami co im robote dali to bydóm fórt sztynkrować.Jak sie Wóm nie podobo to brać sie tu stela.

Kanyś sie zrodziła, ma ojczysto mowo,
dyć sie kolybała wroz zy mnom w kolybce?
Gdo doł twoim slowóm tom siłe dembowom, gdo ci doł do rynki nejdxwienczniejsze skrzipce
byłaś przi mnie d6y7cki od malusineczka,
byłaś okruszynkom na matczynej dloni,
aboś se usiadła w rogu zagłóweczka
z bojkom o utopcu, co za szczyńścim gónił.
Ty skrzidła mosz wiatru i serce mosz zwónu, a uśmiych sliczniejszy, niż słóneczne rano,
nie siongać ci było królewskiego trónu, ludowi tej ziymi żeś je przypisano.
-fr. wiersza Mowo moja Ojczysto- Aniela Kupiec

Tys prowda :)

Jeżech rod, że naszo cieszyńsko rzecz je na GC, a że na forum je kupa wpisów, kiere szkryfióm ci kierzi poradzóm po naszymu wyrzóndzać. Dycki je tak, że sie nóndóm móndroki, kierym sie nic nie spodobo, aji dyby uż cosi było napisane ganc rychtyg. Musicie kamraci wiedzieć, że cieszyńsko rzecz to nima monolit. Inakszy sie wyrzóndzo w Istebnym a inakszy kole Strumiynio, bo każdo dziedzina miała swoji słowa, a rostomajci ludzie tu na naszóm Cieszyńskóm Ziymie przijyżdżali ze świata a każdy cosi prziniós łod siebie d naszej rzeczy. Baji kiejsi eszcze za Rakuszanów kupa wojoków se brało dziołuchy – cieszynioczki, tóż potym były naki miana jak Tajner, Szlauer, Handzel. Wandrowali tukej aji Madziarzi, tóż w Górkach a w Brynnej sóm Madzie. A mianujóm sie tak tymu, bo jak sie jich ludzi pytali – gdoście sóm? To óni prawili Magyar (Madzia). Naszo rzecz mo kupa słów z nimieckigo, a s czeskigo, bo przeca to je taki regijón na granicy. Tóż jedyn bydzie prawiuł, że łón szumnie rzóndzi po naszymu jak sie patrzi, a drugi bydzie go sztynkrowoł a powiy, że ni bo to łón bo tyn piyrszy napisoł cosi tak a tak. Chwała panu Dralowi, że taki kóncik stworził, bo trzeja naszóm rzecz prómować. Posdrowióm, synek stela.

Po naszymu na prawym brzegu Olzy umiyro. Polonizacja gorsza uod bohemizacji, bo tu ta gwara jest źywo a tam sie elementy napływowe (kuferkorze) śmiejóm. Smutne.

Ale wsią zawiało. Fee ! Piszcie w naszym ojczystym języku a nie jakims kosmosem.

no i po co nom to drzistani po naszymu, jak nimogóm nas pojąć ci co nas czytajom, a jeszcze nas przezywajom, no podziwejdzie sie na to pisani poniżyj ....

Po jakiemu wy tu tak gadacie eee ? Tosz to jakiś całkiem obcy język ludzie. No co wy ? Durne jakieś bizony :) Nauczta się po polsku swołocz !

Panie Dral! Pieknie piszóm :-) Dziynkujymy.

Drzistu chlastu aż ku miastu...
,,Kto mieszko bliży Czech to mo w prawieniu wiela słow czeskich,, Tzn. że za Olzóm na Ślónsku Cieszyńskim mówióm po czesku? Głupoty piszesz! Na TKB w Wiśle możne tak 5% mówi po naszymu zaś w Jabłónkowie 95%

racja hmm. a ten młot co pisze tak durnie to debil czy dałn?

Pieknie se tu prawiymy, opowiadomy bojki ale to je jedynie roz w tydniu. Takim prawiyniym trza by było wiyncyj rządzić, aby ludziska wiedzieli i pamientali naszom gware. Toć i ona jest różno bo to isto zależy łodmiejsca w jakim mieszkomy. Kto mieszko bliży Czech to mo w prawieniu wiela słow czeskich.Zawsze moja stareczka mi prawiła ucz sie bo to je nasze ze slónska cieszyńskigo.

Długo jeszcze pan Cybulski będzie w tej stop klatce siedział? Nie jest aż tak bardzo przystojny żeby ciągle na niego patrzeć...

A może zeście pojedli flaków z drzistonia,że tak fulocie majster?

Piknie Panoczku dziekujem za to fulani :) Zdrowiczka.

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama