, piątek 29 marca 2024
W Mostach drążą nowy tunel
Tunel rośnie 1,5 metra na dobę. fot. Martin Sladek/iHoriznot.cz 



Dodaj do Facebook

W Mostach drążą nowy tunel

MARTIN SLÁDEK/iHoriznot.cz, ER/Gazetacodzienna.pl
W Mostach drążą nowy tunel

Budowę nowego tunelu o długości 612 metrów rozpoczęliśmy w połowie kwietnia tego roku — wyjaśnia kierownik budowy Petr Středula. fot. Martin Sladek/iHoriznot.cz

W Mostach koło Jabłonkowa trwa budowa nowego tunelu kolejowego. Przejeżdżające przez niego pociągi będą w stanie rozwinąć prędkość 140 km/godz.
Dwutorowy tunel buduje konsorcjum trzech firm - OHL Železničního stavitelství Brno, Subterra i Fiesta. Całkowity koszt inwestycji wyniesie 750 mln koron. Prace budowlane odbywają się w ramach remontu strefy kolejowej Bystrzyca – granica słowacka. Jej budowa ma zostać ukończona w 2011 roku, a całkowity koszt inwestycji wyniesie ponad 4 mld koron.

Zaraz przy wejściu do nowo budowanego tunelu uwagę przykuwa portal starego tunelu, który znajduje się tu od 1917 roku. Jest dosłownie odłupany od skały i budowlańcy zaczną go powoli rozbierać. Kamień po kamieniu. Stary podwójny tunel wyglądał jak wyjęty z zabawkowych modeli kolejek. Właśnie część pochodząca z 1917 roku jest w chwili obecnej poszerzana – mniej więcej trzykrotnie. Pierwsze z „bliźniąt” zbudowane zostało już w roku 1870, a pociągi na trasie Praga–Żylina–Koszyce jeżdżą nim do dziś!

Teraz tunel czeka smutny los – zostanie częściowo zasypany, a jego reszta będzie pełniła rolę tunelu ewakuacyjnego. — Budowę nowego tunelu o długości 612 metrów rozpoczęliśmy w połowie kwietnia tego roku. Jak na razie jesteśmy w jednej szóstej planowanej długości. Wykorzystujemy stary tunel, który z jednej strony poszerzamy o mniej więcej dwie trzecie. Pierwotny tunel miał szerokość 5,5 i wysokość 6,5 metra. Nowy będzie miał 13 metrów szerokości i 12 metrów wysokości — wyjaśnia kierownik budowy Petr Středula. Przejeżdżające tędy pociągi będą w stanie rozwinąć prędkość 140 km/godz. Obecnie w miejscu tym cały czas obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/godz.

Na trasie głównej magistrali kolejowej z Ostrawy do Pragi znajdują się już cztery podobne tunele, przez które szybki pociąg Pendolino przejeżdża z prędkością do 160 km/godz.!

Codziennie tunel wydłuża się o 1,5 metra. To mało, ale więcej kopać się na razie nie da, ze względu na trudne warunki geologiczne. — Dopiero w połowie warunki powinny się poprawić na tyle, że będziemy w stanie zwiększyć szybkość do 3 metrów dziennie. Bez przerwy pracuje tu 35 ludzi, natomiast samym tylko drążeniem zajmuje się 20-osobowa załoga — dodaje Petr Středula. 
Komentarze: (37)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Bo II Wojna Światowa zaczęła sie naprawdę w Mostach.. o czym mało kto wie.

Czy to znaczy, że Pendolino będzie jeździło przez Cieszyn na Słowację?

Oficialnie IIWW rozpocieła sie 1.9.1939 bo w twojim przypadku moźemy mówicz o poczatku wojny w październiku 1938 kiedy wojska hitlerowskich niemiec i beckowskiej polski napadły ziemie korony czeskiej.O tym mało kto wie!!!

pp - wojna zaczyna się wtedy, gdy strzelają. A Czechosłowacja, a nie "ziemie korony czeskiej" oddała Sudety oraz Zaolzie bez jednego wystrzału. Nikt nie bronił Czechom walczyć z Hitlerem. Przed konferencją w Monachium rząd Czechosłowacji zgodził się uznać jej wyniki. Ponadto akcja polska nie była zorganizowana razem z Hitlerem. Była samodzielna. Chwalić ją trudno, wypada się wstydzić, ale czy Czesi przeprosili za najazd w 1919 ?
Nie

Hitler odwołał atak na Polske, który pierwotnie miał nastąpić kilka dni przed 1 wrzesnia 1939 r. Rozkaz nie dotarł na czas na Słowację i Niemcy zaatakowali tunel w Mostach... Czytać Panowie , czytać...

niech admin napisze cos o bzdurze jaka mial miejsce na rynku wczoraj cale szczescie ze koncert byl za darmo ale koncert z pklaybecku moge na youtube ogladac a szok bdura precz z takimi kocertami

Rozkaz o odwołaniu atak dotarł na czas na Słowację. Mosty zaatakowali dywersanci, którzy kilka dni wcześniej przekroczyli zieloną granicę i ze względów bezpieczeństwa nie mieli przy sobie radiostacji ( aby nie być namierzonym ). Oni zajęli stację kolejową

w 1938 roku nie było polskiego najazdu, Czechosłowacja zgodziła się na korektę granicy

w 1938 Polska była suwerenna, mocarstwowa,
dzosiaj POpaprańcy od von Tuske chcą nas zrobić niemieckimi i ruskimi lokajami

Tak suverenna, že snadno dostala od prvního útočníka do dupe.

Období roku 1938 je největší ostudou v dějinách Polska. Polsko mnoho let před tím nebylo samostatné, hledalo dost těžce svou vlastní cestu a našlo ji a ukončilo dost neslavně v letech 1938 a 1939, stalo se útočníkem a obětí své politiky.

Prosimy na TEMAT.

Tunel už nestačí dnešním požadavkům, bude se tudy dopravovat materiál Hyundai na Slovensko.

martw się czechu o klausa, rosyjskiego parobka

A tak przy okazji,chciwłbym się wybrać z żoną na
sobotę ,lub na sobotę i niedzielę do Pragi z Cieszyna.
Czy ktoś może mi coś doradzić odnośnie połączeń,
zniżek itp..
m.j.sper@neostrada.pl.Pozdrawiam-również administratora.

Może w 1938r Polska była suwerenna jako państwo, ale większośc jej obywateli było praktycznie niewolnikami garstki uprzywilejowanych bogaczy, powszechny był głód i analfabetyzm, dzieci chodziły boso, a pracodawca miał prawo bic pracownika w twarz. Wysocy urządnicy III Rzeszy przyjeżdżali do Polski na polowania i byli traktowani jak dostojni goście. Rozbiór w 1938 Czechosłowacja zaakceptowała nie mając innego wyjścia żeby uniknąc rozlewu krwi.

W Pradze jestem częściej niż rzadziej, pisz do mnie na gg 3551157, chętnie pomogę z pociągami, hotelami i czymkolwiek innym. Jeśli nie masz gg to napisz jak się chciałbyś skontaktowac. Pozdrawiam

nie mam gg,napisz do mnie maila a ja Ci podam
mój numer telefonu,ponieważ w serwowaniu po internecie nie jestem tak dobry jak Ty i reszta.
pozdr.

lexxx@op.pl

Dlaczego używasz nicka:mieczykk?

Prosimy na temat!

półgłówków pseudointelektualistów; idzcie sie nałogi leczyć, z alkoholizmu, bo z IQ=65 sie niestety wyleczyć nie da...

Przepraszam za prywatę, moją konwersację z m.s. śmiało można usunąc, już mamy kontakt telefoniczny.

Wiadomo, że Polska wzmocniła Hitlera biorąc udział w rozbiorze Czechosłowacji, ale z drugiej strony Czesi nie mieli skrupułów atakować w 1919 Polaków walczących z bolszewicką dziczą. Takie to były czasy, po obu stronach krzywdzono ludzi i tego nie zmienimy. Zamiast się kłócić, trzeba zrobić wszystko aby się nie powtórzyły i zamiast sporów była polsko-czeska współpraca

Zgadzam się w pełni z Twoimi słowami o współpracy, oczywiście. Natomiast co do Twojej oceny roku 1919 to masz poniekąd rację, ale nie jest to sprawa tak jasna i trzeba o niej mówic na tle geopolitycznej sytuacji w Europie tamtych czasów. Polska miała wtedy zapędy mocarstwowe co nie było na rękę państwom zachodnim, które wolały kibicowac powstającemu, sztucznemu tworowi jakim była Czechosłowacja. Zachód, kierując się chęcią maksymalnego osłabienia państw centralnych, poparł Czechów, a równocześnie wbił klin pomiędzy Polskę a Czechy - konsekwencją były wydarzenia lat 1938/39.

Atak czeski w 1919 był samodzielną czeską inicjatywą, głównym celem było opanowanie strategicznej linii kolejowej na Słowację i kopalń węgla oraz huty w Trzyńcu. Francja popierała CSR w sporze z Polską, a Polskę w sporze z Niemcami i bolszewikami. Atak czeski samym Czechom zaszkodził i ogłoszono plebiscyt. Kiedy w lipcu 1920 Polska była zagrożona szturmem bolszewików na Warszawę, zgodziła się na arbitraż Ententy(czytaj Francji) w sprawie Cieszyna. Ponieważ Francja popierała w tej sprawie CSR, wynik znamy, wytyczono obecną granicę

W niedzielę TVP Polonia ponownie wyemitowała film o wysadzeniu tuneli w Mostach koło Jabłonkowa. Gdyby nie nieudany atak dywersantów na dworzec w nocy z 25 na 26 sierpnia 1939 roku to nie udałoby się polskiemu wojsku wysadzić tuneli 1 września 1939, gdy zaatakował Mosty już wermacht. Dopiero po ataku dywersantów dowódca polskich saperów dostał zezwolenie swojego dowództwa na modyfikację metody uzbrojenia ładunków umieszczonych w tunelach. Zastosowana metoda po modyfikacji nie wymagała już tak długiego okresu uzbrajania ładunków. Saperzy wysadzili tunele co spowodowało półtoraroczną przerwę w ruchu kolejowym. Dywersanci rekrutowali się w większości z ludności zamieszkującej Mosty, wielu o polskich nazwiskach. Był wśród nich nawet polski nauczyciel z Istebnej. Po wojnie byłych dywersantów, nazywanych w Mostach bojówkarzami, nie spotkała ze strony państwa czechosłowackiego żadna kara.

A co buduje sie po polskiej stronie oprócz kościołów
i pomników JP II ??!!

zamiast budowac nowe szpitale psychiatryczne dla ap i lexxxow

nazistowska potęga była tak przytłaczajaca, że nie da sie jej zestawić z siłami polskimi!
Jaki sens miały te tzw.akty dywersji? I tak Polacy, którzy przeżyli atak hitlerowski, musieli to odbudowywać...Sami na siebie bat skręciliśmy...!

to istny hororr, kiedy wjeżdża się do Uzdrowiska Wisła Land przez "10"- przejazdów kolejowych...?
Czy ta firma nie może nam przewiercić kamieniołom i zrobić drogę, na miarę XXI wieku.
Wisła wciąż postrzegana jest jako wieś a nie miasto, ot, taki grajdołek przed Żywcem czy innym Szczyrkiem...

misiu o jakich aktach dywersji piszesz. Bo chyba to mało ma wspólnego z tematem tuneli?

jest cała strona, któś wykupił całastronę...?

a myślałem, że ty teraz jesteś mieczykk. No pomyliłem się, ale powinniście się z nim zaprzyjaźnic, chyba, że to Twoje alter ego.

Bez obaw, daję sobie radę.

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama