, piątek 22 września 2017
Czytaj na przekór reformie edukacji!
Zapraszamy na wspólne czytanie fragmentów książek usuniętych z listy lektur obowiązkowych w roku 2017. Od godziny 14.00 będzie można posłuchać -lub samemu przeczytać na głos- fragmenty książek, które zostały uznane w nowych założeniach programowych za niepotrzebne. fot: mat.pras.



Dodaj do Facebook

Czytaj na przekór reformie edukacji!

mat.pras.
4 września (poniedziałek), godz.14.00, Rynek Cieszyn

 Zapraszamy na wspólne czytanie fragmentów książek usuniętych z listy lektur obowiązkowych w roku 2017. Od godziny 14.00 będzie można posłuchać -lub samemu przeczytać na głos- fragmenty książek, które zostały uznane w nowych założeniach programowych za niepotrzebne*.

W ramach akcji czytania na rynku chcemy wypowiedzieć się jako mieszkańcy - nie tylko rodzice, uczniowie i nauczyciele, których skutki reformy edukacji dotknęły najbardziej. To nasz sygnał, że pomimo zlekceważenia ponad 910 tys podpisów ws. referendum jesteśmy czujni i będziemy patrzeć na ręce Ministerstwu Edukacji Narodowej.
Tą akcją solidaryzujemy się równocześnie ze Związkiem Nauczycielstwa Polskiego. Sławomir Broniarz zapowiedział, że 4 września w Polsce będą organizowane działania mające na celu zwrócenie uwagi na sprawę reformy edukacji, która bezpośrednio dotyczy 5 milionów uczniów, paru milionów rodziców i równocześnie nas wszystkich.



Wiemy, że literatura nie znosi pośpiechu, zmusza do zatrzymania się i zastanowienia. Niech więc rozpoczęcie roku szkolnego 2017/2018 zostanie zapamiętane jako moment wspólnego pochylenia się nad lekturą. Na przekór pośpiesznej i pochopnej reformie edukacji. Wiemy, że literatura ma moc zmieniania świata dlatego spotkajmy się razem na rynku w Cieszynie i dajmy temu obywatelski wyraz podczas wspólnego czytania.

To ważne aby ponad podziałami na sektory, szczeble edukacji powiedzieć, że przedszkola, szkoły, uniwersytety potrzebują zmian, ale nie za pomocą niszczenia, poniżania, pośpiechu i nieprzemyślanych decyzji.



* są to między innymi:

(fragmenty) Arystofanes, „Chmury”,

(fragmenty) Św. Augustyn, „Wyznania”

Michaił Bułhakow, „Mistrz i Małgorzata” (lektura uzupełniająca),

Miguel Cervantes, „Don Kichote”,

Joseph Conrad, „Jądro ciemności”,
„Dzieje Tristana i Izoldy”,

Jarosław Iwaszkiewicz, wybrane opowiadanie,

Ryszard Kapuściński, „Podróże z Herodotem”,

Tadeusz Konwicki, „Kronika wypadków miłosnych”,

Maria Kuncewiczowa, „Cudzoziemka”,

Stanisław Lem, „Solaris”,

Ewa Lipska, wiersze wybrane,

(fragmenty) Niccolo Machiavelli, „Książę”,

Czesław Miłosz, wybrane wiersze,

Zofia Nałkowska, „Granica”,

Sofokles, „Król Edyp” (lektura uzupełniająca),

Bruno Schulz, wybrane opowiadanie (lektura dla poziomu rozszerzonego),

wybrane filmy polskich reżyserów, np. Kieślowskiego, Munka, Wajdy, Zanussiego,

wybrany polski dramat z XX w., np. Mrożka, Różewicza, Witkiewicza,

wybrany reportaż,

Adam Zagajewski, wiersze wybrane,

Stefan Żeromski, „Ludzie bezdomni” (fragmenty) „Żywoty świętych”

Komentarze: (1)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Czyli dobra zmiana pełna parą, bo do tej pory uczniowie czytali streszczenia, albo opracowania lektur, albo nawet nie to. Do tej pory jakoś nikomu to nie przeszkadzało, że szkoła produkuje półgłówków. Może teraz na złość ME przynajmniej zaczną czytać książki, których nie ma w kanonie lektur.

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama