, czwartek 25 kwietnia 2024
Co ze szkołami w powiecie cieszyńskim? – debata o reformie edukacji
Dyrektorzy, Nauczyciele oraz Pedagodzy zapraszają na debatę dotyczącą likwidacji gimnazjów fot: arch. APR SPOT



Dodaj do Facebook

Co ze szkołami w powiecie cieszyńskim? – debata o reformie edukacji

Dyrektorzy, Nauczyciele oraz Pedagodzy zapraszają na debatę dotyczącą likwidacji gimnazjów, która odbędzie się 9 listopada 2016 (środa) o godzinie 16.00 w auli Gimnazjum Towarzystwa Ewangelickiego (GTE), ul. Sienkiewicza 2, w Cieszynie.

Zaproszenie kierowane jest szczególnie do przedstawicieli organów prowadzących, dyrektorów szkół, nauczycieli oraz rodziców, czyli do tych osób, które są zaniepokojone konsekwencjami planowanych zmian. Wprowadzenie ich może dotknąć nasze lokalne społeczności. Jednym z powodów, dla którego powinniśmy się włączyć do dyskusji na ten temat, są ogromne tradycje edukacyjne powiatu cieszyńskiego. Ponad to poziom wiedzy oraz zdobyte osiągnięcia uczniów lokalnych szkół dorównują sukcesom rówieśników większych miast. Planowana debata moderowana jest przez dra Przemysława Sadurę - pracownika Uniwersytetu Warszawskiego, socjologa polityki, badacza systemu edukacyjnego, współautora wielu ekspertyz i analiz z zakresu edukacji.

1 września 1999 roku powstały gimnazja. Uczniowie klas szóstych szkoły podstawowej stali się automatycznie uczniami ostatniej klasy nowej 6-letniej szkoły podstawowej. W pierwszej klasie trzyletniego gimnazjum znaleźli się uczniowie, którzy w poprzednim systemie rozpoczynaliby klasę siódmą. Tym samym powstały 3-letnie gimnazja i objęły siódmą, ósmą klasę „starej” podstawówki oraz pierwszą klasę szkoły zawodowej lub średniej poprzedniego systemu. Obecnie rząd chce wrócić do systemu z przed 18 lat i od września 2017 wprowadzić reformę, która potrwa prze kolejnych kilka lat i wprowadzi pewnie podobne zamieszanie, jak reforma z 1999 roku.

Warto dodać, że zmiany w zakresie gimnazjów ciągną za sobą zmiany w szkołach zawodowych, liceach i technikach. Obecnie licea są trzyletnie, a technika czteroletnie. Po zmianach miały by być odpowiednio 4 i 5-cio letnie, tak, jak przed rokiem ’99.

Przeciwko temu buntują się Dyrektorzy, Rodzice oraz Pedagodzy, pytając o sens tych zmian.

Jak to argumentuje rząd? Dlaczego wprowadzane są zmiany?

Zbyt częsta zmiana szkoły i grupy rówieśniczej (6-letnia szkoła podstawowa, 3-letnie gimnazjum, 3-letnie liceum).

Chcemy powrotu do idei liceum ogólnokształcącego w miejsce „kursu przygotowawczego do egzaminu maturalnego”

Ponowne wprowadzenie cykliczności etapów szkolnych przez:

  • wzmocnienie edukacji wczesnoszkolnej,
  • przywrócenie 4-letniego liceum ogólnokształcącego i 5-letniego technikum
  •  Dokonanie zmian programowych, tak aby stworzyć system oświatowy na miarę XXI wieku:

  • treści podstawy programowej ułożone spiralnie
  • Ratowanie potencjału polskiej edukacji (szkoły, budynki, nauczyciele i ich doświadczenie, centra lokalnej kultury)

     „Małe szkoły” – centra edukacji kulturalnej, „uczenie się przez całe życie” w małych środowiskach

     Zmniejszenie obwodów i ograniczenie dowożenia dzieci.

    System wdrożony w 1999 roku nie sprawdził się:

  • gimnazja nie wyrównują szans edukacyjnych
  • gimnazja nie podnoszą jakości nauczania
  • w praktyce powstały gimnazja „lepsze” i „gorsze”
  • Ze względu na niż demograficzny w ostatnich latach łączono szkoły w zespoły gimnazjów i szkół podstawowych, co było niezgodne z założeniami powstania gimnazjów.

    Wprowadzenie gimnazjów i przedłużenie o rok nauki według tego samego programu nie zaowocowało wyrównaniem osiągnięć szkolnych młodzieży z różnych środowisk.

    Wyniki sprawdzianu wykazują bardzo duże zróżnicowanie ze względu na miejsce zamieszkania ucznia: miasto-wieś (rodzaj gminy) oraz region.

    Wśród uczniów zmieniających często typ szkoły wyniki edukacyjne są bardzo słabe, a motywacja i samoocena na bardzo niskim poziomie.

    To tylko główne argumenty, czy się z nimi zgadzamy? Zapraszamy na debatę.

    Komentarze: (18)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
    Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

    gardze prawactwem

    przykro mi to mówić bedac nauczycielem, ale niestety nauczyciele, a szczególnie nauczycielki to najbardziej ograniczona umysłowo czesc społeczenstwa. klapki na oczach nie zdejmowane od lat i teks stały, no jak to mnie sie nalezy. likwidacja gimnazjum przeprowadzona powinna byc dawno, tera chodzi tylko o etaty nauczycieli i ich fanaberie

    Zgadzam się!!!!, a też pracuję w szkole.
    Czasami wstyd mi za niektórych nauczycieli!

    Też się zgadzam. Dlatego przestałam pracować w oświacie. Niektórzy nauczyciele oraz tzw. dyrektorzy to kompletna żenada! Wstyd, że tacy ludzie uczą dzieci i młodzież! Ale są też fantastyczni nauczyciele, takich też znam. Tyle, że pracowałam akurat z tymi beznadziejnymi.

    A mnie śmieszy wojna o to by nauczyciele nie stracili pracy. Kompletnie nie rozumiem o co chodzi. Przecież szkoły są dla dzieci, a dla nauczycieli. Nauczycieli ma być dokładnie tyle ile jest ich potrzebnych. Tak jest w każdej branży - oprócz...no właśnie. Najpierw maszerują w "czarnym proteście" ludzie, którzy uczą dzieci (również te niepełnosprawne), a potem wrzeszczą, że robotę stracą. Schizofrenia??

    Jestem mamą trójki dzieci - jedno na studiach, drugie w gimnazjum, trzecie w podstawówce. Powiem jedno - obecny program edukacji, szczególnie w szkole średniej to totalna porażka. System obecnie przygotowuje ucznia do zdania matury z określonych przedmiotów. Reszta to zwykła farsa. Kiedyś matura była synonimem szerokiego pojęcia o świecie, literaturze, naukach ścisłych. W tej chwili to tylko egzamin na studia o określonym kierunku, zaś uczelnie zapełniają się skretyniałymi studentami, produkowanymi przez obecny system. Żywię nadzieję, że oszołomom nie uda się się zablokować reformy.

    Zlikwidować gimnazja i po kłopocie. Mniej kasy na dyrekcję będzie marnowane może jakiś budynek zostanie. Nauczyciele oczywiście zawsze bronią ustalonego porządku nie lubią zmian, bo muszą się dostosować. To są ******** ludzie, z nimi nie warto dyskutować.

    Pan Przemysław Sadura był w poprzednim okresie gorącym orędownikiem rozpoczęcia obowiązkowej edukacji w wieku 6 lat. Jednak jego pociecha, jak sam przyznał w wywiadzie, poszła do szkoły rok później.

    Nie udało się z Trybunałem, nie udało się z aborcją, no to pozostała oświata. Spójrzcie na fejsika Joasi Wowrzeczko, jakie tam wzmożenie, choć lajków coraz mniej. Pewnie liczyć już może tylko na zagrożone utratą stanowisk dyrektorki gimnazjów.

    super gonic dobra zmiane zawsze i wszedzie szczegolnie ewangielicy jako "inni" powinni czuc sie zagrozeni

    Jacy inni? Lewacy, jak zwykle, dzielą i konfliktują. Podział i konflikty klasowe, zróżnicowanie i konflikty pomiędzy płciami biologicznymi i "kulturowymi", a jak to nie zadziała, to niech chociaż wybuchną podziały i spory wyznaniowe. Żeby tylko zniszczyć dotychczasowy porządek, wywołać chaos, a potem zagonić wszystkich wszystkich do obozów koncentracyjnych. I tak od Marksa nic się nie zmienia...

    Na dołączonej fotografii historyczne zdjęcie z imprezy w zlikwidowanym LO w Skoczowie. Obecnie w budynku ma siedzibę Gimnazjum nr 4 (ZS3 w Skoczowie). Czy następnym razem będzie zdjęcie z imprezy w zlikwidowanym Gimnazjum nr 4?

    Działacz Krytyki Politycznej w najzupełniej apolitycznej akcji firmowanym przez ewangelicka szkołę? Drodzy pedagodzy, dyrektorzy, rodzice pozwolicie się uwieść, będziecie się czuć, jak cieszyńskie mieszczanki na wulgarnym, lewackim sabacie, zwanym "czarnym protestem". Sprawdzanie kto jest kim i o co mu chodzi.

    Mosz Ty mózg? to zacznij używać! Jak żeś jest taki prawicowy to proponuję amputację lewej ręki i nogi, bo widzę że lewa półkula już usunięta.

    Who is Who- Może tak na poważnie? Od razu trzeba wyjeżdżać z lewakami i innym pomiotem? Nie można spokojnie odczytać informacji, tylko hejt siać w Internecie?
    Nie potrafisz spokojnie komentować i na temat? Od razu musisz obrażać wszystko i wszystkich? Żenada!

    Takie spotkanie jest potrzebne i dobrze, że je organizują. Nieważne kto, ważne, że jest wola mówić o reformie oświaty. Właśnie przeczytałam, że rząd ją wprowadzi bez względu na wszystko.
    To ostatni moment, by zatrzymać szaleństwo Zalewskiej i jej podobnych.

    PS. Przy okazji doucz się, co to znaczy "lewactwo", a nie powtarzaj bezmyślnie określeń stosowanych przez innych niedouczonych ludzików.

    My ludzie uczeni wiemy, że od tego jest poprawność polityczna, by lewactwo nazywać raczej skrajną lewicą.

    Skrajna lewica...
    No dobra, ale ciekawa jestem, dlaczego ludzi, którzy organizują spotkanie, dotyczące reformy szkolnictwa nazywa się lewakami?
    Konkretnie, czym zasłużyli na takie nazewnictwo?

    Co i rusz czytam komentarze, w których nazywa się bezpodstawnie różne grupy ludzi lewakami.
    Chyba nie zaprzeczycie, że tym ludziom daleko do skrajnej lewicy.

    Może obszerniejsze info zachęci do debaty.
    Pan Przemysław Sadura jest członkiem partii Zieloni, która współpracuje z polskim przedstawicielstwem Fundacji im. Heinricha Bölla. Pan Sadura również publikuje swoje artykuły w Krytyce Politycznej.
    Fundacja im. Heinricha Bölla jest z kolei agendą niemieckiej Partii Zielonych. Oficjalnie głosi propagowanie demokracji, solidarność i niestosowanie przemocy. Jej mottem działania są słowa jej patrona, noblisty Heinricha Bölla: „wtrącanie się jest jedynym sposobem na pozostanie realistą”. I niemiecka fundacja stara się wtrącać w polskie sprawy, poddając ostrej krytyce sytuacje w Polsce i wyraźnie wspierając tych, którzy są dzisiaj opozycją. Pan Sadura w ich wydawnictwie wydał książkę pt. "Polski odcień zieleni"

    Dodaj komentarz

    Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
    • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
    • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
    • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

    Więcej informacji na temat formatowania

    Image CAPTCHA
    Wpisz znaki widoczne na obrazku.
    reklama
    reklama