, sobota 15 sierpnia 2020
Powiat: Pacjenci mają dość teleporad,  chcą przywrócenia normalnej pracy przychodni
Mieszkańcy przekonują, że nie są zadowoleni z teleporad, a o wizycie decyduje tylko lekarz. Pacjenci chcą by przychodnie zostały otwarte. fot: pixabay.pl



Dodaj do Facebook

Powiat: Pacjenci mają dość teleporad, chcą przywrócenia normalnej pracy przychodni

UM
Koronawirus zdominował nasze życie i codzienne sprawy. Powoli próbujemy powrócić do normalności choć to jednak nie nastąpi szybko. Odmrożenia dotyczą prawie wszystkich, prawie.. bo nadal zamrożona jest Służba Zdrowia. Pacjenci poradni rodzinnych skarżą się na brak możliwości skorzystania z normalnych wizyt u lekarza. Rośnie obawa o stan zdrowia najbliższych. Mieszkańcy przekonują, że nie są zadowoleni z teleporad, a o wizycie decyduje tylko lekarz. Pacjenci chcą by przychodnie zostały otwarte.

Według NFZ zamknięte przychodnie to tylko rekomendacja Ministerstwa Zdrowia, wystosowana w marcu. Obecnie to od dyrekcji Ośrodków Zdrowia zależy jak będą przyjmować swoich pacjentów. W Powiecie Cieszyńskim tylko jedna przychodnia w Strumieniu przyjmuje pacjentów w normalnym trybie, inne pracują na zasadzie teleporad.

- Mam dwuletniego synka, od dwóch tygodni ma wysypkę z którą nie mogę sobie poradzić. Leki przepisane podczas teleporady nie działają. Mój lekarz rodzinny nie chce przyjąć mnie na wizytę, a kolejna zmiana leków nie uspokaja. Pozostaje mi skorzystać z wizyty na SOR. Mam jednak odczucie, że to lekarz rodzinny powinien zająć się moim synkiem- mówi mieszkanka Powiatu Cieszyńskiego.

Na wizytę do lekarza nie mógł się dostać również 60-letni mieszkaniec Chybia. – Zadzwoniłem do swojego lekarza bo odczuwałem ból w nerkach. Lekarz wystawił mi tylko e-receptę. Nie czuję się lepiej, a kolejna rozmowa nie przekonała lekarza do potrzeby osobistej wizyty. Nie rozumiem panującej obecnie sytuacji i jako pacjent nie czuję się dobrze obsłużony. Mam nadzieję, że wkrótce będę mógł skorzystać z normalnej wizyty w przychodni. Skoro tłumnie można brać udział w wiecach wyborczych, to dlaczego nie można skorzystać z wizyty u lekarza, zachowując wszelkie rygory sanitarne?

„Śląski OW NFZ przesłał za pośrednictwem Portalu Świadczeniodawcy komunikat dla świadczeniodawców podstawowej opieki zdrowotnej, w którym przypominamy o zapisach rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 24 września 2014 roku, w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej z późn. zm. (Dz.U. 2019 poz. 736). W komunikacie przypominamy także, że udzielanie świadczeń w formie teleporad nie uprawnia świadczeniodawcy do zaprzestania udzielania porad ambulatoryjnych lub wizyt domowych w przypadkach, w których konieczność udzielenia takich świadczeń jest niezbędna.”- informuje biuro prasowe Śląskiego OW NFZ w Katowicach.

Każda porada telefoniczna według NFZ jest płatna podobnie jak bezpośrednia wizyta. Czy zatem nie jest to sposób na zwiększenie dochodu przychodni? W czasie gdy w gabinecie jest tylko jeden pacjent można udzielić kilku takich teleporad, a stawka jest przecież taka sama.

„Świadczenia gwarantowane lekarza podstawowej opieki zdrowotnej obejmujące między innymi poradę lekarską udzielaną w warunkach ambulatoryjnych w bezpośrednim kontakcie ze świadczeniobiorcą lub na odległość przy użyciu systemów teleinformatycznych lub systemów łączności oraz poradę lekarską udzielaną w domu świadczeniobiorcy w przypadkach uzasadnionych medycznie finansowane są w ramach stawki kapitacyjnej. Koszt rozmowy uzależniony jest od stawki operatora osoby dzwoniącej”- dodaje rzecznik prasowy NFZ.

Teleporada nie może skutkować pogorszeniem stanu zdrowia pacjenta

Zdalne konsultacje z pacjentem można realizować gdy:

  • teleporada nie skutkuje pogorszeniem stanu zdrowia pacjenta ze względu na opóźnienie rozpoznania stanu chorobowego lub brak zastosowania właściwego postępowania diagnostyczno-leczniczego,
  • pacjent otrzyma wystarczającą pomoc zdalnie, bez konieczności osobistego kontaktu z lekarzem.
    Jeśli pacjent ma problem z uzyskaniem pomocy medycznej, może zgłosić to do Narodowego Funduszu Zdrowia, np. dzwoniąc na bezpłatną Telefoniczną Informację Pacjenta nr. 800 190 590.

    Zatem każdy pacjent, który ma obawy o swój stan zdrowia, lub nie widzi skutków leczenia po konsultacji telefonicznej, ma prawo zażądać wizyty w przychodni. Lekarz nie ma prawa takiej wizyty odmówić.

    Rzecznik NFZ informuje również, że podjęte zostaną kontrole i sprawdzanie skuteczności teleporad w Powiecie Cieszyńskim.

  • Komentarze: (0)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
    Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

    Dodaj komentarz

    Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
    • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
    • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
    • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

    Więcej informacji na temat formatowania

    Image CAPTCHA
    Wpisz znaki widoczne na obrazku.
    reklama
    reklama