, sobota 24 października 2020
Niepełnosprawność na co dzień: Język migowy w urzędach
Tak jak pismo punktowe, którym posługują się niewidomi, tak język migowy jest dla niesłyszących jedną z najprostszych form komunikacji, lecz okazuje się, że tylko nieliczna część pełnosprawnego społeczeństwa umie się nimi posługiwać. fot: Depositphotos.pl



Dodaj do Facebook

Niepełnosprawność na co dzień: Język migowy w urzędach

Iwona Włodarczyk
Niepełnosprawność ruchu czy wzroku, nie zwalnia nikogo z obowiązku załatwiania spraw urzędowych, a osoby z tymi niepełnosprawnościami starają się załatwiać je osobiście. Nie inaczej ma się sprawa, gdy chodzi o żyjących, w świecie ciszy.

W przypadku osób niesłyszących niepełnosprawność widoczna jest dopiero wtedy, kiedy chcą oni nawiązać kontakt z drugim człowiekiem lecz napotykają barierę, której przysłowiowy Kowalski nie jest w stanie pokonać.
Tak jak pismo punktowe, którym posługują się niewidomi, tak język migowy jest dla niesłyszących jedną z najprostszych form komunikacji, lecz okazuje się, że tylko nieliczna część pełnosprawnego społeczeństwa umie się nimi posługiwać.

Obecnie dostępne są programy ułatwiające korzystanie przez osoby niepełnosprawne z telefonu czy komputera i wiele urzędowych spraw mogą oni załatwić zdalnie, jednak nie wszystkie i wtedy muszą osobiście pofatygować się do urzędów.
Wskazane jest więc aby właśnie w urzędach była osoba posługująca się językiem migowym, co pozwoli osobie niesłyszącej na szybkie załatwienie danej sprawy.

Miłym zaskoczeniem była informacja , że w cieszyńskim ratuszu pracuje osoba posługująca się również językiem migowym i z jej pomocą niesłyszący mogą sprawnie porozumieć się z urzędnikiem.
Podobnie ma się sprawa w przypadku Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w którym pracuje osoba dedykowana również osobom niesłyszącym. Wydawać by się więc mogło, że i w cieszyńskim MOPS jest taka osoba, jednak jak się okazało w tej instytucji kontakt z niesłyszącym podopiecznym opiera się wyłącznie na formie pisanej.

Niewątpliwie byłoby dobrze, gdyby w każdym z urzędów była osoba przeszkolona zarówno z pisma punktowego jak i języka migowego, co znacznie ułatwiło by załatwianie spraw zarówno przez osoby niewidzące jak i niesłyszące.
Ważne jest, aby sami zainteresowani nie bali się zgłaszać takiej potrzeby, a dzięki temu obecność tych, którzy będą służyć im pomocą stanie się standardem.

Komentarze: (1)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

a inne gminy w powiecie?

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama