, środa 24 kwietnia 2024
Spółdzielnia Socjalna OFKA ma już pięć lat!
OFKA to my! fot: Ofka

Dodaj do Facebook

ARTYKUŁ PARTNERSKI
Spółdzielnia Socjalna OFKA ma już pięć lat!

„Gdzie diabeł nie może, tam babę pośle” – mówi znane wszystkim przysłowie. W myśl tych słów zebrała się grupa niezwykłych kobiet o różnorodnych kompetencjach i umiejętnościach, a wszystkie połączyło miasto Cieszyn i urokliwe miejsce jakim jest Zamek Cieszyn. Tak powstała Spółdzielnia Socjalna OFKA, która rozpoczęła swoją działalność 1 marca 2014 roku.

Celem założenia naszej Spółdzielni było przede wszystkim stworzenie miejsc pracy dla osób bezrobotnych, ale również stworzenie atrakcyjnego miejsca noclegowego na zabytkowym Wzgórzu Zamkowym. Początki naszej działalności nie były łatwe, gdyż nie znałyśmy się wcześniej i żadna z nas nie posiadała wykształcenia kierunkowego ani doświadczenia w turystyce i gastronomii. Jednak dzięki ogromnej determinacji dotarłyśmy się i stworzyłyśmy miejsce, z którego dzisiaj jesteśmy dumne. W 2014 roku przeprowadziłyśmy gruntowny remont i całkowitą przemianę wnętrza. Większość prac remontowych wykonałyśmy własnymi siłami. Niby kruche kobiety, a jednak dałyśmy radę, również dzięki wsparciu naszych najbliższych. Starałyśmy się stworzyć miejsce ściśle związane z Cieszynem oraz jego historią. Idąc właśnie tym tropem wybrałyśmy nazwę dla naszej Spółdzielni. Eufemia, księżniczka mazowiecka i księżna cieszyńska z dynastii Piastów urodziła się w XIV wieku. Odznaczała się wdziękiem kobiecym, nazywana była Ofką. Była żoną Bolesława I cieszyńskiego i po jego śmierci rządziła Księstwem Cieszyńskim wspólnie z synami: Wacławem, Władysławem, Przemysławem II i Bolesławem II. Euphemos z greki to dobrze wróżący, przychylny. Imię oznaczające osobę, której towarzyszyć mają dobre wróżby, pomyślne losy. Eufemia to kobieta przejmująca się społeczeństwem, okazująca duże przywiązanie do rodziny. Umie wywierać wpływ na ludzi i rządzić innymi, jednak robi to bez surowości. Stanowcza, zdecydowana, ale uprzejma. Jest to sympatyczny towarzysz, wesoły, rozmowny o dobrych chęciach. Pragnie wszystkich dookoła uszczęśliwić. W swych zamierzeniach cechuje ją zadziwiająca wytrwałość i z uporem trzyma się raz obranej drogi. Takie właśnie są dziewczyny z Ofki. Logo, które wybrałyśmy dla naszej Spółdzielni również nie jest przypadkowe. Podstawą jego projektu stał się rzut Rotundy Św. Mikołaja.
OFKA to przytulne pokoje butikowe, letnia kawiarenka, wypożyczalnia rowerów oraz biuro eventowe. Wszystko to mieści się w malowniczej scenerii Pałacu Myśliwskiego.
Podstawową i bieżącą działalnością Spółdzielni jest prowadzenie pokoi butikowych zaprojektowanych w całości przez Studio Rygalik, a wyposażonych meblami Paged Collection, tak aby tworzyć spójną całość z Zamkiem Cieszyn czyli instytucją kultury zajmującą się współczesnym designem, ochroną tradycyjnej kultury i rzemiosła oraz turystyką. Obsługa recepcji 8pokoi zajmuje się również organizacją czasu wolnego, udzielaniem informacji o regionie i ciekawych miejscach w Cieszynie i okolicy oraz promocją lokalnej gastronomii wśród odwiedzających nas turystów. Prowadzimy również cykliczne (oraz na zlecenie) warsztaty ceramiczne, plastyczne i ekologiczne dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych. Często angażujemy się w ogólnopolskie akcje ekologiczne, np. EkoWalentynki, Recykling daje owoce. W ramach biura eventowego organizujemy również konferencje, wizyty studyjne, prezentacje zagadnień związanych ze spółdzielczością i szeroko rozumianą ekonomią społeczną (NGO) podczas konferencji, spotkań organizowanych na Zamku Cieszyn oraz na innych spotkaniach w woj. śląskim (np. targi ekonomi społecznej, dni miast). Udzielamy się w imprezach i konkursach promujących ekonomię społeczną, w 2016 roku byłyśmy finalistkami Es ogólnopolskiego konkursu na najlepsze przedsiębiorstwo społeczne roku. Z chęcią również przyłączamy się do cyklicznych imprez odbywających się w Naszym mieście, co roku prowadzimy warsztaty dla dzieci podczas Nocy Muzeów, Święta Trzech Braci oraz Cieszyńskiego Przekładańca (festiwal organizacji pozarządowych). W okresie letnim prowadzimy punkt małej gastronomii oraz wypożyczalnie rowerów.
Cieszyn posiada atrakcyjne zaplecze rekreacyjne i sportowe. W granicach miasta znajdują się rezerwaty przyrody, parki z zapleczem rekreacyjno-sportowym, a także trasy rowerowe i spacerowe po Cieszynie i Czeskim Cieszynie. Niepowtarzalna atmosfera Cieszyna sprawia, że każdy, nawet najbardziej wymagający turysta, znajdzie tu coś dla siebie. Góra Zamkowa to obowiązkowy punkt planu zwiedzania miasta, gdyż znajduje się na niej szereg zabytkowych budowli, w tym XI-wieczna Rotunda Św Mikołaja, romantyczny park z wieloma pomnikami przyrody oraz Pałac Myśliwski Habsburgów, w którym mieszczą się nasze pokoje, a my poprzez swoje szeroko zakrojone działania promujemy te atrakcje i zachęcamy do odwiedzenia naszego miasta.
Serdecznie zapraszamy Państwa już 8 marca na spotkanie podsumowywujące 5 lat naszej działalności, które odbędzie się w sali konferencyjnej Zamku Cieszyn o godz. 12:00.
Do zobaczenia!

Booking.com
8pokoi.pl

Komentarze: (0)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.