, piątek 19 kwietnia 2024
Janiszewski Racing Team: Różni ludzie, ten sam cel
Klasa Micro wywodzi się z Francji, gdzie ponad 30 lat temu w kręgach miesięcznika "Bateaux" opracowano założenia nowej klasy jachtów do żeglugi regatowo-turystycznej. fot: Agnieszka Kaczmarczyk



Dodaj do Facebook

Janiszewski Racing Team: Różni ludzie, ten sam cel

AGNIESZKA KACZMARCZYK
Janiszewski Racing Team: Różni ludzie, ten sam cel

W ostatnich dwóch latach dwukrotnie sięgali po medale Mistrzostw Świata i medale Mistrzostw Polski. fot. AK


Janiszewski Racing Team: Różni ludzie, ten sam cel

Ich łódź można było zobaczyć podczas spotkania w Dębowcu. fot. AK


Janiszewski Racing Team: Różni ludzie, ten sam cel

Trudności z jakimi oprócz przeciwników, musimy się zmierzyć, są przede wszystkim warunki atmosferyczne - mówi Bartek Szymik. fot. AK


Janiszewski Racing Team: Różni ludzie, ten sam cel

Mistrzowie świata, najdynamiczniej rozwijający się zespół w Klasie Micro. fot. AK

Willa Słoneczna w Dębowcu gościła już w swoich progach podróżników, himalaistów oraz aktorów. W piątek, 27 lipca do Dębowca przyjechali miłośnicy żeglarstwa, którzy poznali załogę Janiszewski Racing Team - mistrzów świata, najdynamiczniej rozwijający się zespół w Klasie Micro.

Każdy z nich jest inny, pochodzą z różnych rejonów Polski i spotkali się całkiem przypadkowo. Najważniejsze jest jednak to, że mają jeden ten sam cel - zwyciężać na wodzie i dobrze się bawić. - Nasze drogi zeszły się w 2010 roku. Postanowiliśmy stworzyć team i startować w klasie Micro. Wcześniej pływaliśmy w różnych klasach, m.in. Omega, OK Dinghy, 730, Delphia 24 Sport, Micro - mówi Robert Janiszewski, sternik w zespole i dodaje, że od początku poszukiwał załogi, która będzie miała na tyle determinacji, żeby ćwiczyć i zwyciężać.

W skład Janiszewski Racing Team wchodzą Robert Janiszewski - sternik, na co dzień menadżer projektów, pochodzący z Łodzi, Kuba Bączek - trymer spinakera, fizjoterapeuta, pochodzący z Bielska-Białej oraz 
Bartek Szymik - dziobowy, trymer foka, z zawodu informatyk, pochodzący z Żywca.

- Początkowo nie mieliśmy pieniędzy, sponsorów, ale mieliśmy cel. Wieźliśmy łódkę na przyczepę i sami dojeżdżaliśmy w różne miejsca. Byliśmy nieraz jedyną ekipą z wszystkich, która przez dwa tygodnie mieszkała w namiocie i gotowała sobie jedzenie w obozie. Ale warto było. Przejechaliśmy 12 tyś kilometrów, spędziliśmy 20 dni na wodzie w pierwszym sezonie - mówi Kuba Bączek.

Klasa Micro wywodzi się z Francji, gdzie ponad 30 lat temu w kręgach miesięcznika "Bateaux" opracowano założenia nowej klasy jachtów do żeglugi regatowo-turystycznej. Łódki klasy Micro miały być niedużymi, balastowymi lub balastowo-mieczowymi jachtami stworzonymi do żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej. - Niewielkie wymiary to konstrukcje stosunkowo tanie i niekłopotliwe w transporcie. Co ciekawe ograniczenie długości do 5,5 metra nie odbyło się kosztem walorów turystycznych tych jednostek - przyznaje Janiszewski.

- Ogromny wpływ na nasze wyniki ma to, że tak doskonale dogadujemy się na łódce - mówi sternik i dodaje, że każdy z nich pełni ważną funkcję i tworzą jedną drużynę, gdzie nie może zabraknąć jednego ogniwa. - Jeśli chodzi o inne drużyny, na wodzie rywalizujemy, ale na lądzie wspieramy się wzajemnie - dodaje żeglarz.

Podczas spotkania żeglarze opowiedzieli o swoich największych wyprawach, strategiach na wodzie, szczęśliwych i pechowych wydarzeniach, regułach podczas regat. Nie zabrakło pięknych wspomnień. - Trasa regat nie przypomina toru formuły 1 i wygląda dosyć prosto na obrazku, ale w praktyce jest to dużo bardziej złożone. Trudności z jakimi oprócz przeciwników, musimy się zmierzyć, są przede wszystkim warunki atmosferyczne - mówi Bartek Szymik. - Pod wiatr nie da się płynąć, podobnie jak i sikać - śmieje się dziobowy w drużynie. Startując muszą wybrać drogę, którą chcą płynąć. - Nie żyjemy w idealnym świecie. W każdej chwili może się okazać że na trasie, którą wybraliśmy nie wieje wiatr. Na linii startu musimy wszystko obserwować - przyznaje Szymik.

W ostatnich dwóch latach dwukrotnie sięgali po medale Mistrzostw Świata i medale Mistrzostw Polski. Czekają ich przygotowania do kolejnego sezonu, które rozpoczynają już we wrześniu. To prawdziwi "ludzie z pasją", którzy dążą do obranego przez siebie celu.

Największe osiągnięcia:

Sezon 2011:
2 miejsce w Regatach Euro Micro (klasyfikacja generalna), Plate Taille, Belgia
1 miejsce w Regatach Euro Micro (dywizja Racer), Plate Taille, Belgia
1 miejsce w Regatach Pucharu Polski (klasyfikacja generalna), Płock
3 miejsce w MISTRZOSTWACH ŚWIATA (dywizja Racer), Usma, Łotwa
2 miejsce w Międzynarodowych Mistrzostwach Polski (klasyfikacja generalna), Giżycko
1 miejsce w Międzynarodowych Mistrzostwach Polski (dywizja Racer), Giżycko
1 miejsce w Nord Cup (klasyfikacja generalna), Górki Zachodnie
1 miejsce w Długodystansowych Mistrzostwach Polski (klasyfikacja generalna), Włocławek
1 miejsce w Mistrzostwach Łotwy (dywizja Cruiser), Usma

Sezon 2010, dywizja Cruiser:
1 miejsce w Mistrzostwach Świata, Quiberon, Francja
1 miejsce w klasyfikacji generalnej Pucharu Europy
2 miejsce w Międzynarodowych Mistrzostwach Polski, Giżycko
1 miejsce w Regatach Pucharu Polski, Mikołajki

Komentarze: (5)    Zobacz opinię czytelników (0)    Dodaj opinie
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy pozostawionych przez internautów. Komentarz dodany przez zarejestrowanego użytkownika pojawi się na stronie natychmiast po dodaniu. Anonimowy komentarz zostanie opublikowany z opóźnieniem, po jego akceptacji przez redakcję. Komentarze niezgodne z regulaminem będą usuwane.

Jak dziś ma się sternik "Miszczów" Świata i załoga?

Hej Kasiu heh no prosze ale wynalazlas:) Dziekuje! Pozdrawiam:)

O, cześć Kuba! Tak się zastanawiałam po zdjęciu czy to Ty :) Gratulację i pozdrowienia śle dawna koleżanka z liceum :)

Hej Kasiu, dziekuje:) ale wynalazlas heh! Pzdrawiam serdecznie:)

Bardzo fajowy artykuł :-)

Dodaj komentarz

Zawartość pola nie będzie udostępniana publicznie.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.

Więcej informacji na temat formatowania

Image CAPTCHA
Wpisz znaki widoczne na obrazku.
reklama
reklama